Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Izzy

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sandra&co

Izzy

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Toen Izzy puppy was, maakte ik me half half zorgen dat ze hondagressief zou kunnen worden, dus ik ging op zoek naar iets om te zorgen dat ik haar uit elke situatie kon halen. Aangezien ze een Stafford is, is dat eigenlijk niet zo moeilijk want de meeste van die joekels hebben wel een soort van hyperfocus voor iets. Dus ik koos de bal. Handig om mee te nemen en ze was er gelíjk bezeten van. Zo erg dat, als ze wist dat ik die bal in m'n zak had, ze dicht aan de voet bleef lopen tot ik hem gooide. Ik moest dus een commando aanleren zodat ze wat meer haar eigen ding ging doen. "Ga maar rennen". Dan stormde ze een paar meter voor me uit. Dat ging goed. Eigenlijk ruim 4 jaar lang is het gelukt om haar zonder incidenten los te laten lopen. Kwam er een andere hond aan? Dan ging Izzy in de berm en werd die bal voor d'r neus gehouden. Dan zag ze die andere hond ook totaal niet. Ook niet als we door een grote groep honden moesten lopen en er tegen haar aan gebotst werd. Zonder bal werd ze hier gíftig van (veel gekwaak, geen actie overigens), maar met bal kon ze worden ondergeschoffeld, stond ze weer vlot op en liep weer met d'r hyperfocus verder. Als we dan voorbij die hond(en) waren, dan gooide ik de bal weer als beloning. Ideaal vond ik het, zo'n afstandsbediening :D

Tot ik in januari een artikel las:
Ballen gooien, goed of slecht voor je hond?

Ik kom het als hondengedragscoach veel tegen, baasjes die dagelijks ballen gooien voor hun hond. Hij vind het zo leuk of, dan kan hij zijn energie tenminste kwijt zijn zinnen die ik vaker hoor. Maar is dit wel zo leuk? En is dit wel een goede manier om energie bij je hond kwijt te raken? Helaas moet ik je teleurstellen. Uit mijn ervaring in de praktijk is gebleken dat ik het herhaaldelijk gooien van ballen best vaak aan gedragsproblemen kan koppelen. Ik kom op regelmatige basis echte ballen-junkies tegen. De afgelopen weken heb ik toevallig een aantal honden achter elkaar gezien die hier ongemakken van ervaren. Daarom vind ik het belangrijk om het bal gooien weer eens onder de aandacht te brengen.

In de natuur jagen wolven hun prooi na, grijpen hun prooi, doden hem en dan eten ze hem op. Je zult nooit zien dat ze hun prooi gepakt hebben en dan weer vrij laten om vervolgens weer achter die prooi aan te gaan. Nadat ze hun prooi te pakken hebben eten ze deze op, daarna rusten ze om het lichaam te laten herstellen van de jacht en de verhoogde stresshormonen af te laten nemen. Met het gooien van een bal recreëren we dit proces, alleen gooien wij de bal meestal vaker als èèn keer. Het lichaam van onze hond is hier helemaal niet voor gemaakt. Hoe vaak zie je bijvoorbeeld op vakantie zwerfhonden jagen? Je treft zwerfhonden eerder rustend of slenterend aan en niet keer op keer rennend achter een "prooi" Met regelmatig ballen gooien loopt je hond kans op ernstige blessures zoals beschadigingen aan de knieën of aan de nekwervels. Ook loopt je hond het risico op gescheurde nagels, afgeschaafde tanden of vervelende kneuzingen aan de poten. Vooral bij jonge honden kan er onomkeerbare schade opgelopen worden doordat hun skelet en spieren nog niet goed ontwikkeld zijn. Omdat je hond door het jagen achter de bal adrenaline aanmaakt voelen ze op dat moment de pijn van blessures niet, je kan dus niet zien dat je hond pijn heeft en laat hem daardoor over zijn grenzen heen gaan. Ook wordt het stress hormoon cortisol aangemaakt. Adrenaline zakt vrij snel weer weg uit het lijf na ongeveer vijftien minuten maar cortisol blijft een aantal dagen in het lichaam. Ga je binnen 5-6 dagen weer herhaaldelijk gooien met ballen dan krijgt het lijf van je hond niet de kans om goed te herstellen, dit kan voor chronische stress gaan zorgen. Je hond zal steeds gestresster en onrustiger worden en op de lange termijn zelf gedragsproblemen kunnen krijgen zoals: Uitvallen aan de lijn, een korter lontje krijgen, niet goed met prikkels om kunnen gaan, niet meer alleen kunnen zijn, slopen van spullen in huis of zijn speelgoed en ga zo maar door. Het kan het welzijn van je hond gaan aantasten, ze kunnen hyper worden in plaats van ontspannen doordat de cortisol in het lijf blijft. Vaak krijgen honden dan niet genoeg rust in hun lijf waardoor ze ook weer slechter gaan slapen en slaapgebrek kan weer voor meer lichamelijke en geestelijke problemen gaan zorgen.

Honden die al hyperactief of drukker zijn kunnen juist drukker worden als je ze veel activiteiten laat doen. Vaak denken mensen dat ze een drukke hond eens flink moeten laten rennen om al die energie eruit te gooien maar helaas krijg je dan vaak het omgekeerde effect. Als je hond drukker is kun je beter speurspellen en hersenwerkjes met je hond doen. Dat zal er voor zorgen dat je hond rust krijgt in zijn koppie. Honden die jachtinstinct hebben zullen meer en sneller getriggerd worden om te jagen. Dit kan resulteren in weg lopen tijdens een wandeling waardoor jij je hond niet meer los kan laten. Je zult dan ook merken dat je buiten steeds minder contact met je hond kan krijgen

Daarnaast loop je het risico dat je hond verslaaft raakt aan de bal. Dit komt helaas vaker voor dan de meeste mensen denken. Je hond is dan heel de dag bezig met balletjes en kan een echte ballen-junkie worden! Zo kan het zijn dat je hond niet meer uitgelaten kan worden zonder bal, hij zal niet meer snuffelen of natuurlijk gedrag laten zien. Of het kan zijn dat je hond heel de dag de bal blijft aanbieden. Ik heb al meerdere honden in training gehad die door het ballen gooien leden aan Obsessive Compulsive Disorder (OCD). Ik had zelfs èèn hond in training die niet meer rustig kon liggen in huis of normaal in de tuin kon zijn. Zij moest en zou een balletje pakken, najagen of aanbieden. Ik heb het baasje alle ballen op laten ruimen en zelf toen kwam de hond nog weken lang met kleine mini stukjes kapot gebeten bal aan, die legde ze bij je neer, stukjes niet groter als een centimeter. Nu zijn we weer een paar weken verder en alle stukjes zijn verdwenen, de hond vertoont weer normaal honds gedrag en is nu ontspannen in huis en in de tuin. We hebben een plan op maat moeten maken om haar weer normaal te kunnen laten functioneren.

Een serieuze ballen verslaving kan lijden tot staart jagen, overmatig graven, agressie, poten bijten of flanken zuigen of andere lichamelijke en geestelijk problemen. Als jij de bal pakt en jouw hond krijgt meteen grote ogen en staat meteen hyper bij je, heeft nergens anders meer oog voor, behalve die bal, dan is dat het teken om alle ballen te gaan verwijderen. Dat gedrag wordt vaak gezien als vrolijk enthousiasme, maar helaas is het opwinding en stress.

Gelukkig zijn er tal van andere verantwoordelijke manier om je hond lichamelijk en geestelijk te stimuleren. In plaats van een bal te gooien kun je deze ook verstoppen en je hond hem op laten speuren. Zo loopt je hond geen schade op door het steeds explosief rennen en abrupt stoppen, Maar kan je hond rustig zijn neus volgen. Door de neus te gebruiken maakt je hond endorfine aan, een gelukshormoon. Deze heeft een veel prettigere werking op het lijf dan cortisol of adrenaline. Wil je hond lekker bewegen, ga dan eens rustig wandelen op een plekje waar hij los kan. Zo bepaalt je hond zijn eigen tempo. Verstop tijdens de wandeling wat snoepjes en laat je hond die zoeken. Of plak wat snoepjes achter boomschors op verschillende hoogtes, zo kan je hond lekker rekken en strekken. Op de pagina: hersenwerk voor honden, kun je veel leuke ideeën op doen om op een verantwoorde manier de energie van je hond te doseren. Wees lief voor je trouwe maatje en houd rekening met zijn lijf.

Via deze link kun je een filmpje bekijken van het vangen van ballen. Zo zie je wat een impact het najagen en vangen op het lijf heeft.

Dit artikel is geschreven door hondengedragscoach Nadieh Cuijten, Lighttown Dogs
Nou ja, goed, Izzy kan moeilijk met prikkels omgaan. Dat was gewoon voor mij een feit, dat hoort gewoon bij haar. En ook al bijt ze niet elke hond aan gort die we tegenkomen, normaal kennismaken kan ze ook niet - alsof ze een beetje contactgestoord is. Snuffelen buiten? Nee hoor, incidenteel een keertje, maar zo vaak stond die neus niet aan de grond. Zeker vergeleken bij Sofi die haar gok overal insteekt.

Dus ben ik begonnen om de bal weg te laten tijdens wandelingen. En al snel merkte ik dat ik de bal meer voor mezelf mee had, omdat ik dan het idee had controle te hebben. Het gaf míj het vertrouwen dat Izzy overal doorheen kon lopen en terug te roepen was. Maar ook al komt er nu een andere hond langs, Izzy gaat nog steeds braaf op commando in de berm zitten om naar me te kijken :19:

We zijn nu bijna drie kwart jaar verder en, hoewel de bal vaak nog wel meereist in m'n jaszak, gebruik ik hem niet vaak meer. 1x in de 2 weken gaan we eens flink ballen en daar gaat ze voor de volle 100% voor, maar de rest van de wandelingen doen we 'kaal'. En ze gedraagt zich zó anders :80: Ze snuffelt als een bezetene. Ze durft afstand te nemen. Waar ze eerst binnen een straal van 15 meter om me heen bleef dralen, gaat ze nu rustig 100 meter verderop omdat daar iets lekker ligt te stinken. Ze houdt me nog steeds goed in de gaten, maar ze is veél zelfstandiger.
Een paar maanden terug begon ze op muisjes te jagen. De eerste keer dat ik dat zag was ik helemaal overdonderd. Sprong ze ineens met 2 voorpootjes vooruit in de berm. Wat doe jíj nou?! En een paar seconde later kwam het besef dat ze gedrag liet zien wat doodnormaal is voor een terriër :roll: Maar dat had ze nóóit eerder gedaan! En vandaag ging het nog een stukje verder. Ze schoot richting een boom en begon er om heen te lopen. Ik deed een stapje naar achter en zag in de boomtoppen een eekhoorn wegschieten. Eekhóórns?! Da's nieuw voor haar, dat is haar nooit opgevallen want ze was altijd op ooghoogte bezig. Maar ze vond het wel wat. Met grote ogen liep ze piepend om die boom heen, naar boven loerend. Ze sprong zelfs een aantal keer tegen de boom aan, flink hoog zelfs :schrik: Ik ben geen fan van jachtgedrag, maar goed, als ik zeg dat ze mee moet komen, dan komt ze ook mee. Ze blijft er godenzijdank niet in hangen.

Ook laat ik haar nu regelmatig de route bepalen en dat vindt ze ook helemaal het einde. Om een lang verhaal kort te maken, ik heb een heel nieuw hondje teruggekregen door de bal weg te laten. Als ik dit eerder had geweten, had ik die bal nooit 'aangeleerd'. Ik ben benieuwd of ze dan minder contactgestoord gedrag zou laten zien. We gaan in ieder geval gewoon op deze weg door, ik ben benieuwd wat er nog meer voor verrassingen uit de hoge hoed komen :D Ik ga nu met haar elke 2 weken naar een honden'school' waarbij we de focus leggen op rust in de kop en ze krijgt ondersteuning d.m.v. voedingssupplementen (o.a. CBD-pasta). Elke dag doen we nu wat speurwerkjes, waar ze eigenlijk best goed in is. Het zal mij benieuwen hoe ze over een jaar is :cheer:
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Izzy

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

"vind ik leuk"!
Fijn om te lezen!

Suzanne
Marlett
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Marlett »

Wat een mooie ontwikkeling! Mooi om te lezen inderdaad.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Wat fijn dat het zo goed gaat zonder bal!
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Ik denk dat je dankzij de bal haar juist wel veel dingen hebt aangeleerd. Zoals dat rustig met je kont inde berm zitten. Maar nu heeft ze de bal misschien niet per se meer nodig als beloning?

Fijn dat de terrierstreken naar boven komen, leuk is dat! :D
Die mega sprongen met de poten vooruit het gras in is zo leuk om te zien. :LOL:

Ik herken het van Xavi.. in een rustige omgeving waar hij niks moet van mij (behalve niet als een mongool in de lijn klappen) gedraagd hij zich heel anders.
Lekker sneupen en speuren. :D
Beetje sjokken en rondkijken en dan ineens de struiken in springen!
Toen hij zn ballen nog had of als ik in de wijk liep kon hij dat echt niet. 100% focus op vol gas vooruit :19:

Izzy je bent gewoon een lekkerding :I:
Afbeelding
Afbeelding
Nikki90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Hussel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Nikki90 »

Wat goed om te lezen zeg! Fijn dat ze weer lekker haar eigen dingetjes doet tijdens het wandelen. Hopelijk blijft ze dat ook lekker doen!

Ik nam een enkele keer de bal mee naar het bos, zeker niet wekelijks en ook nog niet eens maandelijks. Gewoon zo heel af en toe eens even lekker achter dat ding aanrennen (dat dacht ik tenminste) Het was dan eigenlijk een keer of 5 gooien verspreid over de wandeling en verder mocht ze 'm gewoon dragen. Ik heb nu de bal al zeker een jaar, als het niet langer is, niet meer meegenomen naar het bos.

Jet kan zichzelf heel moeilijk vermaken tijdens de losloopwandelingen. Ze snuffelt her en der wel wat, of trekt af en toe eens een sprintje. Maar het liefst loopt ze of strak achter me (zodat ik d'r bijna schop met m'n hakken) of ze loopt strak voor me midden op het pad en gewoon stug doorlopen zonder te snuffelen. Ik zou al blij zijn als Jet de straal van 15 meter zou nemen, bij Jet is het eerder 5 meter :ugh: Af en toe blijft ze heeel ver achter, dan staat ze gewoon stil en mij na te kijken.. :oeps: :Q:

Ik loop nu dus vooral in aanlijngebieden, want aan de flexi doet ze gek genoeg wel meer d'r eigen ding. Maar goed, van 7 kilometer aan de lijn lopen wordt Jet vaak niet erg moe, dus thuis verveeld ze zich dan een ongeluk. :roll:

Dus als iemand nog tips heeft om de losloopwandelingen leuker te maken voor Jet, graag! :mrgreen:
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Ja, ik heb ook altijd gemengde gevoelens bij "ballen".
Luca vindt de tennisbal ook het einde, en kan dan nogal obsessief worden, nu ze ouder wordt.
In haar jonge jaren wel veel gebruikt, en dat had ze naar mijn idee ook wel nodig, om haar energie kwijt te raken. Toen ze jong was, was ze daar ook niet zo obsessief in, moet ik zeggen. Wel fanatiek, maar op vaste plaatsen, en tussendoor niet. Dus voorspelbaar.

Nu ze ouder is, durf ik het niet meer aan om met de ballenwerpstok zo intensief te gooien, en laat ik de bal meestal thuis.
Nu ze ouder is, kan ze wel Wat obsessief zijn naar de bal, dus doe ik dat niet zo vaak meer.

Als je balt met mate, en niet tig keer achter elkaar, maar ook veel rustpauzes inlast, denk ik niet dat het kwaad kan.
Zolang je er zelf maar niet ook te obsessief mee bent, zal dat met de hond ook wel meevallen.
Ik denk dus ook dat het meespeelt hoe je er zelf mee omgaat.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Nikki90 schreef:Wat goed om te lezen zeg! Fijn dat ze weer lekker haar eigen dingetjes doet tijdens het wandelen. Hopelijk blijft ze dat ook lekker doen!

Ik nam een enkele keer de bal mee naar het bos, zeker niet wekelijks en ook nog niet eens maandelijks. Gewoon zo heel af en toe eens even lekker achter dat ding aanrennen (dat dacht ik tenminste) Het was dan eigenlijk een keer of 5 gooien verspreid over de wandeling en verder mocht ze 'm gewoon dragen. Ik heb nu de bal al zeker een jaar, als het niet langer is, niet meer meegenomen naar het bos.

Jet kan zichzelf heel moeilijk vermaken tijdens de losloopwandelingen. Ze snuffelt her en der wel wat, of trekt af en toe eens een sprintje. Maar het liefst loopt ze of strak achter me (zodat ik d'r bijna schop met m'n hakken) of ze loopt strak voor me midden op het pad en gewoon stug doorlopen zonder te snuffelen. Ik zou al blij zijn als Jet de straal van 15 meter zou nemen, bij Jet is het eerder 5 meter :ugh: Af en toe blijft ze heeel ver achter, dan staat ze gewoon stil en mij na te kijken.. :oeps: :Q:

Ik loop nu dus vooral in aanlijngebieden, want aan de flexi doet ze gek genoeg wel meer d'r eigen ding. Maar goed, van 7 kilometer aan de lijn lopen wordt Jet vaak niet erg moe, dus thuis verveeld ze zich dan een ongeluk. :roll:

Dus als iemand nog tips heeft om de losloopwandelingen leuker te maken voor Jet, graag! :mrgreen:
Ik doe regelmatig brokje zoeken dan moet ze even blijven, en doe ik een paar brokjes verstoppen, die ze dan moet zoeken. Als je een beetje ruimte neemt, rent ze naar de brokjes, en het zoeken is meteen ook een beetje hersenwerk :wink:
welshwitch
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Jack Hussell

Ongelezen bericht door welshwitch »

Zo herkenbaar. Tom is ook zo'n ballenjunk en ik ben op een gegeven moment zonder op stap gegaan, echt een wereld van verschil. Hij loopt nu lekker te snuffelen en de omgeving in zich op te nemen. Af en toe komt hij met een stok aan, daar prijs ik hem dan uitbundig voor en zeg neem maar mee. Eekhoorns zitten hier ook genoeg, die zijn leuk!
Andere honden worden meestal met argusogen bekeken en dan wacht hij af wat de hond gaat doen. Ik heb hem geleerd om door te lopen als hij het niet ziet zitten om kennis te maken en bij bekende honden is het even hoi zeggen en weer verder.
Het enige is dat mijn vriend dat dus niet kan en Tom dat weet. Hij maakt daar gebruik van en blijft net zolang drammen tot er een bal of stok gegooid wordt.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik vond mijn honden altijd vervelend en hyper als er een bal in het spel was. ik neem dus al jaren geen bal mee mee en als ze er 1 vinden komen ze hem brengen en met een KLAAR neem ik de bal af en die laat ik verdwijnen. de honden zijn veel rustiger, meer bereikbaar en niet meer zo hyper. al hoewel als ze iemand zien met zo'n k*t ballenwerper dan willen ze die toch wel stalken want "jij gaat ballen"
Afbeelding
Sandra&co

Oh nou dat is hier gelukkig niet zo. Andermans ballen worden vakkundig genegeerd, ze moeten er niéts van weten. Daar zit anderhonds spuug aan, báh :pffff:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jion schreef:Wat leuk om te lezen! :ok:

Ik vind ze altijd een beetje irritant, die door-ballen-geobsedeerde honden. Ze komen aan niks anders meer toe dan balbalbal, ik word er altijd zo nerveus van. Afbeelding
Ik heb er ook eentje maar buiten t trainingsveld heeft ie hem zo goed als nooit. Daarom is t ook zo'n enorme beloning als hij hem heeft. Voor t beeld: ik heb hem de pakwerker(smouw) leren lossen met de bal. ;)
Geen tt, geen prikker, geen slipketting, geen tik, geen correctie, alleen een bal. Ik ben er heel blij mee hoor :mrgreen:
Hij doet en laat er alles voor. Maar is gewoon hond als ie hem niet heeft...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Interessant om te lezen en fijn dat Izzy nu ook haar eigen hondse dingetjes kan uitvoeren.
De andere kant van het spectrum is ook flauw hoor, sta je blij met een bal (stok, floater etc.) en dan heb je een Styx die het weggeworpen object nakijkt, jouw als eigenaar eens aankijkt, zijn schouders optrekt en denkt 'doei doei'.
Wat ik wel vervelend vind is dat zo'n ballen geobsedeerde border collie zijn halve gezicht eraf trok omdat hij zich toevallig binnen de 'dit is mijn bal straal' bevond terwijl dat mormel van mij in de verste verte niet bezig was met het bestaan van die bal.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ceciel schreef:Interessant om te lezen en fijn dat Izzy nu ook haar eigen hondse dingetjes kan uitvoeren.
De andere kant van het spectrum is ook flauw hoor, sta je blij met een bal (stok, floater etc.) en dan heb je een Styx die het weggeworpen object nakijkt, jouw als eigenaar eens aankijkt, zijn schouders optrekt en denkt 'doei doei'.
Wat ik wel vervelend vind is dat zo'n ballen geobsedeerde border collie zijn halve gezicht eraf trok omdat hij zich toevallig binnen de 'dit is mijn bal straal' bevond terwijl dat mormel van mij in de verste verte niet bezig was met het bestaan van die bal.
Ik zit zo eens te denken, dat heeft ie hier ook niet. Zelfs in de ballenbak op t Animal Event waar ik een hele kudde beren op de weg zag want oh hij is zo balgek heeft ie geen sec naar de ballen gekeken maar 'deed zn werk' zoeken naar de dummie. Hij is alleen balgek op de ballen die ik gooi lijkt t.

Heeft Izzy dat wel Sandra dat ze alle ballen van anderen ook wil?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

malinois schreef:
ceciel schreef:Interessant om te lezen en fijn dat Izzy nu ook haar eigen hondse dingetjes kan uitvoeren.
Ik zit zo eens te denken, dat heeft ie hier ook niet. Zelfs in de ballenbak op t Animal Event waar ik een hele kudde beren op de weg zag want oh hij is zo balgek heeft ie geen sec naar de ballen gekeken maar 'deed zn werk' zoeken naar de dummie. Hij is alleen balgek op de ballen die ik gooi lijkt t.

Had ze al wat over gezegd
Sandra&co schreef:Oh nou dat is hier gelukkig niet zo. Andermans ballen worden vakkundig genegeerd, ze moeten er niéts van weten. Daar zit anderhonds spuug aan, báh :pffff:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Fotogravinnetje schreef:
malinois schreef:

Sandra&co schreef:Oh nou dat is hier gelukkig niet zo. Andermans ballen worden vakkundig genegeerd, ze moeten er niéts van weten. Daar zit anderhonds spuug aan, báh :pffff:
Ah gemist... dat herken ik dus wel. Niet t spuug want dat zal hem zorg zijn maar dat ik het niet gooi schijnbaar
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Interessant stuk. Toen Droef nog los liep had ik altijd wel een bal mee maar lang niet altijd werd die gegooid. Nou is Droef heus wel voor een potje ballen te porren en tijdens het wandelen haalt hij hem ook heus wel een keer of 2 a 3(op zijn tempo) maar daarna gaat hij weer over tot de orde van de dag. Op het veld vond hij het al leuker als er niet iets anders te doen was maar liever nog liet hij een andere hond de bal halen zodat hij die weer kon afpakken(vaste vriendjes dus geen gedoe) of andere honden uitdagen de bal van hem af te pakken.

Bij Droef ben ik nooit zo bezig geweest met een ballen verslaving maar ik zie het hier wel bij honden in de buurt. Compleet blind voor de hele wereld om zich heen, alleen maar de bal in het vizier hebben. Zelfs honden die Droef echt niet moesten liepen dan ineens met bal hem straal voorbij(wat voor ons ook wel weer handig was want dan kijkt Droef hoogstens verbaasd op dat die hond hem niet ziet staan).

Droef raakt wel behoorlijk hoog in zijn drift als hij speelgoed uit het water mag apporteren dan is hij ook nergens anders meer mee bezig dan dat ik MOET gooien en snel een beetje en als er een hond in de weg zwemt dan zwemt hij er wel gewoon doorheen of overheen. :80:
Zodra hij weet dat we naar het water gaan om te zwemmen staat hij al te stuiteren.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Om die reden laat ik mijn honden met rust met wandelen. Je hebt natuurlijk de vruchten geplukt van al je werk en tijd met de bal. Maar nu zie je zonder bal een veel vrijere hond. Dat is wat ik ook wil. Mijn honden moeten zichzelf amuseren en niet op mij gericht zijn met wandelen. Lekker wolfje zijn maar wel luisteren als het moet. Dat vind ik prettiger en volgens mij is dat ook prettiger voor de honden. Leven zonder hoop en verwachting. Meer ontspannen.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Wat mooi om te lezen.
Maar ik denk net als Hylos dat de bal je wel geholpen heeft om Izzy in een belangrijke periode hele goede dingen aan te leren.
Daar zie ik geen probleem in.
Want ik zie haar ook niet als contact gestoord, of eigenlijk wel, maar dat is iets wat gewoon bij het ras hoort. Vooral gezien haar achtergrond vind ik het echt heel bijzonder dat ze zo goed functioneert in situaties met andere honden in de buurt.
En dat is iets waar je hard voor gewerkt hebt en ook trots op mag zijn.
Ook al is het dmv een bal. :W:

Wel prachtig dat ze nu de wereld om haar heen gaat ontdekken. Nog mooier dat ze dan nog steeds super luistert.
Om stinkend jaloers op te worden! :mrgreen:
Afbeelding
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

malinois schreef:
Fotogravinnetje schreef:
malinois schreef:

Ah gemist... dat herken ik dus wel. Niet t spuug want dat zal hem zorg zijn maar dat ik het niet gooi schijnbaar
Ik doelde niet zozeer op andermans ballen maar die enorme focus op een eigen bal waardoor een hond besluit een andere, niet-met-die-bal-bezig-zijnde hond, te grazen te nemen gewoon omdat ie bestaat in een bepaalde ik- ben-lijp- van mijn bal zone :wink:
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Wat een mooi en herkenbaar stuk, ik had het zo over Doran kunnen schrijven tot eigen bal aan toe :F:
Ik heb wel vanaf het begin bewust wandelingen zonder bal gedaan, die had ik voor de zekerheid wel bij me, maar dat wist hij dan niet, dan deed hij wel gewoon snuffelen en rennen met de rest :I: Maar kwam er een patsende hond of een uitlaatservice aan dan kwam de bal te voorschijn en dan zag hij helemaal niks anders :8):

Heerlijk dat je het nu lekker kan afwisselen, ‘snuffel wandelingen’ en af en toe een ballen dag :E:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Sandra&co

malinois schreef:Ah gemist... dat herken ik dus wel. Niet t spuug want dat zal hem zorg zijn maar dat ik het niet gooi schijnbaar
Ik weet niet wat Izzy's motivatie is (hoewel Sofi dat ook doet). Het ligt hem inderdaad niet aan het spuug ( ;) ), maar ook zeker niet aan het feit of ik degene ben die de bal gooit, want al gooi ik 10 ténnisballen; daar moet ze niets van hebben. Ze rent er wel achterna, maar zodra ze ziet wat ik heb gegooid, laat ze ze liggen. Het móeten rubberachtige ballen zijn, liefst Chuckits. En het móeten eigen ballen zijn :19: Iedere gek z'n gebrek.

Ze is gelukkig verder totaal niet bezitterig op haar bal. Als een andere hond hem pakt, dan zie je haar denken "Ja. Nou. Veel plezier ermee dan.". Of ze maakt er een spelletje van. Beetje lopen showen met die bal tot de andere hond interesse krijgt, hem dan *oeps* ergens neerleggen waar hij afgepakt kon worden en dan om de andere hond heen lopen drentelen tot die hem uit pure wanhoop maar weer af gaf. En dan staan te stralen dat ze haar bal weer heeft.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Wat leuk en herkenbaar :lol1:

Truus is altijd druk en dacht door haar veel te laten ballen dat ze lekker haar energie kwijt kon, maar ze werd er alleen maar drukker van en tot ik ook zoiets las en ben toen niet meer dagelijks gaan ballen, maar gedoseerd en leren klaar dan is het ook klaar, met zwemmen nam ik nog wel altijd de bal mee, maar het hoeft niet echt meer, ze plonst nu ook in het water zonder de bal, dus er is leven naast de bal. :E:
Dirk rent ook graag achter de bal aan maar als hij wat ziet of ruikt laat hij hem ook zo liggen, en verder zitten ze ook niet aan andere honden hun bal, ze halen zelfs alleen hun eigen bal op uit het water.

Mooi dat Izzy het zo oppakt :cheer: :cheer:
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

laeken schreef:Om die reden laat ik mijn honden met rust met wandelen. Je hebt natuurlijk de vruchten geplukt van al je werk en tijd met de bal. Maar nu zie je zonder bal een veel vrijere hond. Dat is wat ik ook wil. Mijn honden moeten zichzelf amuseren en niet op mij gericht zijn met wandelen. Lekker wolfje zijn maar wel luisteren als het moet. Dat vind ik prettiger en volgens mij is dat ook prettiger voor de honden. Leven zonder hoop en verwachting. Meer ontspannen.
Dit is inderdaad ook mijn insteek.

Frank was compleet bezeten door speeltjes toen ik hem adopteerde, hij had in dat eerste levensjaar al zo vaak een tennisbal in z'n bek gehad dat zijn tanden niet meer dan stompjes waren.
Ik moest in eerste instantie stoppen met ballen gooien door zijn artrose maar toen ik zag wat voor effect dat had op zijn gedrag bij het wandelen is er nooit meer een bal of frisbee mee gegaan.
Hij werd zelfstandiger, ging meer snuffelen, werd hondser. Voor mij een reden om tegenwoordig geen speeltjes meer mee te nemen op wandeling.
Thuis, in de tuin en bij het trainen mogen ze zich uitleven op speelgoed, al dan niet gedoseerd, maar tijdens het wandelen wil ik ze hun eigen ding zien doen.

Super hoe Izzy het doet!
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

Mechel Amber is hier de ballenjunk, hoewel ze allemaal (op Lizzy na) balletjes gooien wel leuk vinden. Maar Amber lééft met haar bal, of ballen moet ik zeggen. Er liggen meerdere halfzachte voet/handballen op het terrein waar ze altijd mee loopt te slepen. Met jachtinstinct heeft het echt niets te maken, want dat ontbreekt haar volkomen terwijl de jagers juist weinig om ballen geven :19: . Het grootste feest is als ik tennisballetjes ga gooien (voor 4 honden tegelijk :Q: ). Daar kan niets tegenop en Amber zou doorgaan tot ze er aan bezwijkt dus dat houd ik zelf in de gaten. Op het veld=spelen en dan stopt het gewoon (tennisballen berg ik altijd op). Ik merk aan niets dat ze er dan in zou blijven hangen of stress gedrag vertoont. Ook geen korter lontje, slopen of uitvallen. Hetzelfde geldt voor mijn vorige herder die net zo verslaafd was.
Als ik ga wandelen mag ze geen bal meenemen. Ik heb ook het liefst dat honden tijdens wandelingen hondendingen doen, maar dat is aan Amber gewoon niet besteed. Vanaf dag 1 al niet en ik heb er alles aangedaan om dat te stimuleren. Zij wil echter vooral iets voor mij doen, of het nu opdrachtjes zijn of balletjes halen. Ze is dolgelukkig als ik haar eens een keertje roep (wat dus zelden is omdat ze altijd aan mijn been gekleefd zit). Echter haar bijna negeren en niet mee laten nemen van ballen heeft totaal geen zelfstandigere hond van haar gemaakt. Het zit er gewoon niet in; zij hoort bij mij en dat is dat.
Andersom resulteert de permanente ballen beschikbaarheid hier op het terrein en de incidentele balfeesten net zo min in balverslaving bij de anderen. Die doen lekker hun eigen ding tijdens wandelingen.

Fijn dat Izzy wèl hondser gedrag laat zien nu :ok: . Ik zou het verder doen wat Nanna zegt: ballen zijn voor speciale gevallen en af en toe gewoon voor de leuk. Ik kan daar echt geen kwaad in zien.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva is ook gek op chuckit ballen. Maar wij gooien ze maar weinig. Ze mag haar bal met wandelingen dragen. Ze kan gelukkig ook heel goed snuffelen met bal, of ze gooit dr bal neer om te snuffelen en haalt m later weer op.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

-Saskia- schreef:
laeken schreef:Om die reden laat ik mijn honden met rust met wandelen. Je hebt natuurlijk de vruchten geplukt van al je werk en tijd met de bal. Maar nu zie je zonder bal een veel vrijere hond. Dat is wat ik ook wil. Mijn honden moeten zichzelf amuseren en niet op mij gericht zijn met wandelen. Lekker wolfje zijn maar wel luisteren als het moet. Dat vind ik prettiger en volgens mij is dat ook prettiger voor de honden. Leven zonder hoop en verwachting. Meer ontspannen.

Frank was compleet bezeten door speeltjes toen ik hem adopteerde, hij had in dat eerste levensjaar al zo vaak een tennisbal in z'n bek gehad dat zijn tanden niet meer dan stompjes waren.
Ik moest in eerste instantie stoppen met ballen gooien door zijn artrose maar toen ik zag wat voor effect dat had op zijn gedrag bij het wandelen is er nooit meer een bal of frisbee mee gegaan.
Hij werd zelfstandiger, ging meer snuffelen, werd hondser. Voor mij een reden om tegenwoordig geen speeltjes meer mee te nemen op wandeling.
Thuis, in de tuin en bij het trainen mogen ze zich uitleven op speelgoed, al dan niet gedoseerd, maar tijdens het wandelen wil ik ze hun eigen ding zien doen.

Super hoe Izzy het doet!
Helemaal mee eens. Volgens mij is een hond gelukkiger als hij in de basis niet zo extreem afhankelijk gemaakt wordt van zijn baas en wat die te bieden heeft. Ikzelf zie mijn honden ook als prettiger als ik niet verantwoordelijk wordt voor elke stap die ze zetten en alles wat ze willen en doen.

Volgens mij is een hond die wacht op aandacht of een spelletje geen gelukkig dier. Volgens mij moeten aandacht en spelletjes op zijn tijd als afwisseling aangeboden worden. Ik zie het constant trainen en spelen als een gokverslaving bij de hond. Die gaat de hele dag proberen op knoppen te drukken om de jackpot te winnen. Dus constant naar je kijken en alle handelingen nodig om je de bal te laten gooien tot in het oneindige uitvoeren. Die interval beloning maakt het dramatisch voor wat betreft het constant blijven proberen. En al die tijd gaat volledig ten kosten van ontspanning in je hond en rust in het hoofd. Je hond wordt een verslaafde die niks anders meer wil dan je aandacht en de bal. Ik vind dat persoonlijk dus zielig en ik word er dus zelf ook gek van.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
-Saskia- schreef:

Super hoe Izzy het doet!
Helemaal mee eens. Volgens mij is een hond gelukkiger als hij in de basis niet zo extreem afhankelijk gemaakt wordt van zijn baas en wat die te bieden heeft. Ikzelf zie mijn honden ook als prettiger als ik niet verantwoordelijk wordt voor elke stap die ze zetten en alles wat ze willen en doen.

Volgens mij is een hond die wacht op aandacht of een spelletje geen gelukkig dier. Volgens mij moeten aandacht en spelletjes op zijn tijd als afwisseling aangeboden worden. Ik zie het constant trainen en spelen als een gokverslaving bij de hond. Die gaat de hele dag proberen op knoppen te drukken om de jackpot te winnen. Dus constant naar je kijken en alle handelingen nodig om je de bal te laten gooien tot in het oneindige uitvoeren. Die interval beloning maakt het dramatisch voor wat betreft het constant blijven proberen. En al die tijd gaat volledig ten kosten van ontspanning in je hond en rust in het hoofd. Je hond wordt een verslaafde die niks anders meer wil dan je aandacht en de bal. Ik vind dat persoonlijk dus zielig en ik word er dus zelf ook gek van.
Daar zou ik ook kriegel van worden... bal weg is klaar en dan talen ze er niet meer naar. Maar zoals eerder gezegd vind ik t wel makkelijk een hond met een dergelijke passie (zoals Jion dan mooi noemde). Zolang t passie blijft en geen obsessie...
Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Sien balde ook graag , met bak hebben we haar ook prima kunnen leren andere honden te negeren.
Wel ging ze wat anders doen als we de bal opborgen en bleef ze er niet om zeuren.
Sowieso hadden we ,zeker toen ze wat ouder was, niet altijd een bal bij ons.

Luus en Abra ballen nooit ,hebben er ook geen enkele interesse in.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hylos schreef:Ik denk dat je dankzij de bal haar juist wel veel dingen hebt aangeleerd. Zoals dat rustig met je kont inde berm zitten. Maar nu heeft ze de bal misschien niet per se meer nodig als beloning?

Fijn dat de terrierstreken naar boven komen, leuk is dat! :D
Die mega sprongen met de poten vooruit het gras in is zo leuk om te zien. :LOL:

Ik herken het van Xavi.. in een rustige omgeving waar hij niks moet van mij (behalve niet als een mongool in de lijn klappen) gedraagd hij zich heel anders.
Lekker sneupen en speuren. :D
Beetje sjokken en rondkijken en dan ineens de struiken in springen!
Toen hij zn ballen nog had of als ik in de wijk liep kon hij dat echt niet. 100% focus op vol gas vooruit :19:

Izzy je bent gewoon een lekkerding :I:
Dat denk ik ook :ok:
Nu je zelf verder bent gegroeid, Sandra&co, is het minder nodig en durf/kan je ook op een andere manier aan de slag :D
Leuk artikel en mooi dat jou dat net een zetje heeft gegeven :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”