Reden?
Weet ik niet precies. Hij is net niet helemaal zichzelf. Hij klappertandt soms ineens bij plasjes van Imp en Maddie, beide gecastreerd. Eetlust is wisselend (altijd, maar nu net ff anders) Net iets slomer, in mijn ogen. En gewoon het gevoel dat er iets is. Dat hij hormonaal ff niet lekker gaat. (Geen loopse teven in de buurt

Dus algemeen onderzoekje, en ik wou even zijn prostaat opgevoeld hebben.
Want twee jaar terug (toen 2 jaar oud) heeft hij een vergrote en ontstoken prostaat gehad. Destijds waren de symptomen niet heel eenduidig, hij druppelde eigenlijk heel af en toe een beetje bloederige afscheiding. Geen platte poep, of anderszins last. Wel een beetje hormonaal hyper.
Dierenarts dacht eerst aan blaasontsteking, urine schoon.
In elk geval, de prostaat bleek toen de boosdoener, en na behandeling met ypozane was het druppelen ook over. Hormonale veranderingen ook.
Na een half jaar controle en toen was de prostaat nog steeds acceptabel.
Vorige week wat het lichamelijk onderzoek prima, maar bij opvoelen kwam ze de prostaat gelijk tegen. Weer vergroot.
Ze gaf aan dat er 2 opties waren.
Een nieuwe kuur, of eerst een echo van z'n zaakje.
Hij heeft namelijk ook maar 1 bal hangen en het leek haar goed om te kijken of bal 2 geen ellende veroorzaakte binnen.
Zo gezegd, zo gedaan.
Afgelopen maandag heeft Fitz zijn onterende onderzoek gehad.
De prostaat was groot, maar binnen de grenzen van normaal. Niet ontstoken of onrustig. Hij ligt wel wat onhandig, waardoor je hem gelijk voelt dus.
De 2e bal ligt in de buikholte, niet in de weg van andere organen, en is ook rustig en de helft kleiner dan de bal 1.
Eigenlijk niets aan de hand dus. Nieren, blaas, milt en gedeelte van de lever waren ook allemaal keurig, niets raars te zien.
Omdat hij er toch lag heeft de dierenarts ook nog even een biopt genomen van de prostaat.
Ook daar kwam geen ontsteking of anderszinsige narigheid uit. Een paar cellen die groeien onder invloed van oestrogeen maar geen zorgen vooralsnog. Wel het advies om bal 2 met een jaar nog eens te echoën. (Hier heb ik nog een e-mail over uitstaan voor iets meer info, maar da was vandaag niet aanwezig)
Maar.
Toch is hij hormonaal wat raar. Gister ging hij vanaf grote afstand achter een andere hond aan (teef, niet loops, gevraagd) nadat die ons gepasseerd waren. Ik vond hem al onrustig, dus gaf hem pas na 500 meter weer vrij. Hij snuffelde gewoon wat, piste even, bedacht zich en rende achter die (onbekende) hond aan.
Doet ie anders nooit. Op die afstand zou hij normaal niet eens meer achter een hoogloopse teef aan gaan.
Vandaag probeerde hij op een gecastreerde reu te rijden.
Zou hij normaal ook nooit doen.
Het beeld wat hij dus ook gaf toen zijn prostaat ontstoken was.
Meer mensen met prostaat klantjes die zoiets wel eens meegemaakt hebben?
Ik vraag me af of en wat ik hier nou mee moet.