Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet leuk spelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pepim
Zeer actief

Niet leuk spelen

Ongelezen bericht door pepim »

Toen Moby hier kwam werd mij verteld, dat hij met iedere hond kon en dat hij nergens bang voor was.
Dat vond ik toen eigenlijk ook wel, het was een vrij hondje, die zo bij de dierenarts binnenstapte.

Ondertussen hebben er een paar incidenten plaatsgevonden, onder andere een volwassen reu bij familie, die echt zijn punt wilde maken,
dat Moby daar niet welkom was (zijn territorium). Hij ging echt achter hem aan, de hele kamer door.
Natuurlijk hebben we dat niet laten gaan, maar toch, het was geen fijne ervaring voor hem.
Dat had ik natuurlijk ook graag anders gezien. Maar goed, dat draai je niet terug. Had ik het geweten, had ik hem daar niet mee naartoe genomen en/of anders aangepakt.

Hij is nu wat onzeker naar vreemde honden, wil wel spelen, maar vind het erg spannend. Dat ontaardt dan af en toe in een wat felle snauw naar de andere hond toe.
Nou moet ik zeggen, dat hij toen hij hier pas was, ook weleens overprikkeld en snauwerig naar een andere hond kon reageren.
Weliswaar maar een paar keer, maar het is wel voorgekomen.

Wat is nu wijsheid? Als hij bij het spelen snauwt, kap ik het gelijk af en is het spel afgelopen. Maar doe ik dat wel goed?
En hoe begeleid ik dat nu het beste? Het is niet fijn dat hij onzeker is, want ik denk namelijk wel, dat hij dat is.
Hij is nu 7 maanden oud. Verder gaat het allemaal prima, maar dat spelen met andere honden is wel een issue.
Of ik moet dat gewoon uit de weg gaan, dan is er verder niets aan de hand.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Niet leuk spelen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hij begint pup-af te raken. Lang niet elke hond blijft spelen met andere honden leuk vinden. Dus ik zou het lekker gaan vermijden of in ieder geval niet langer actief opzoeken
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik vind af en toe een snauw niet zo`n ramp hoor, hij geeft grenzen aan, doen wij toch ook... gaat hij zelf naar andere honden toe om een punt te maken dan is het wat anders, dat hoeft niet natuurlijk :wink:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

S@ndr@ schreef:ik vind af en toe een snauw niet zo`n ramp hoor, hij geeft grenzen aan, doen wij toch ook... gaat hij zelf naar andere honden toe om een punt te maken dan is het wat anders, dat hoeft niet natuurlijk :wink:
Inderdaad. Als hij snauwt omdat de andere hond even te wild of lomp wordt of hem bijvoorbeeld pijn doet, lijkt me dat ook niet zo'n punt. Misschien helpt het als je wat selectiever bent in de honden waar je hem mee laat spelen, dus bijvoorbeeld honden die wat voorzichtiger of rustiger zijn en niet te lomp of overheersend?
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Het is toch 3/4 poedel? Weet je zeker dat het snauwen is? Poedels zijn vaak heel vocaal bij het spelen en het klinkt echt niet altijd leuk. Maar andere honden reageren er nooit vervelend/ bang / onder de indruk op. Ik hoor tegenwoordig precies wat een speel-grom en een rot-op-grom is. Maar voorbijgangers denken soms echt dat vooral Lizzie ruzie maakt.
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Ja, ik weet vrijwel zeker dat het snauwen is. Hij inderdaad 3/4 poedel.
Hij gromt altijd als hij speelt en ik vind dat vaak een vervelend gehoor. Maar ja dat hoort nu eenmaal bij hem. Dit is/klinkt net even anders.
DeDiana schreef:
S@ndr@ schreef:ik vind af en toe een snauw niet zo`n ramp hoor, hij geeft grenzen aan, doen wij toch ook... gaat hij zelf naar andere honden toe om een punt te maken dan is het wat anders, dat hoeft niet natuurlijk :wink:
Inderdaad. Als hij snauwt omdat de andere hond even te wild of lomp wordt of hem bijvoorbeeld pijn doet, lijkt me dat ook niet zo'n punt. Misschien helpt het als je wat selectiever bent in de honden waar je hem mee laat spelen, dus bijvoorbeeld honden die wat voorzichtiger of rustiger zijn en niet te lomp of overheersend?
Dat is een goed idee en ga ik doen. Op zich is het niet erg natuurlijk als hij snauwt, maar ik wil het allemaal wel in goede banen leiden.

Er is ook al geopperd, dat ik hem kan laten castreren, 'daar worden ze altijd wat makkelijker van' :blauwoog:
Ik pak het liever anders aan, tenslotte is het niet echt een moeilijke hond. Maar ik moet hem nog wel beter leren lezen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Uit onderzoek blijkt dat de kans groter is dat de hond er moeilijker van wordt ;)
pepim
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Uit onderzoek blijkt dat de kans groter is dat de hond er moeilijker van wordt ;)
Ja, dat weet ik, ik ben ook niet van plan om hem te laten castreren, waarom zou ik.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Snauwen is toch prima? Als je wil dat hij zijn sociale vaardigheden gaat verliezen moet je nu zijn contacten met honden indammen. Ik laat mijn honden vrijwel het hele scenario aan sociaal gedrag vertonen zonder in te grijpen. Laatst kwam er een super opdringerig shitzu reutje aanparaderen. Baasjes lieten het flexje lang en dus kwam hij wel erg dichtbij en moest ik Bas en Guus naar me toe trekken. Shitzu viel vreselijk uit op zijn achterpootjes maar ik dacht regel het maar. Vrouwtje laat riem vieren en ik heb geen zin om mijn hondjes te frustreren. Guus lange lijn gegeven en ze waren me toch wild aan het kwispelen. Ging prima. Maar shitzu beukte een beetje teveel in de ogen van Guus. Dus die zet zijn gruwelgrommel op en snapt eens flink van zich af. Hondje deinst terug. Die begreep dat. Probeerde nog twee keur op Guus te gaan rijden wat hem met een behoorlijke grauwel en snap naar zijn smoel beantwoord werd. Ik heb geen seconde gedacht dat ik Guus moest indammen. Hij doet wat hij moet doen en hondje begreep dat.

Bas snauwt ook super veel. Ze is een teef en wenst respect. Daar moet je dan bij snauwen.

Er zit nog zo'n groot gebied tussen snauwen en vechten. Beter gezegd dat heeft helemaal niets met elkaar te maken. Mijn honden vechten namelijk nooit. Nog nooit gedaan in 6 en 1,5 jaar tijd dat we ze hebben. Snauwen doen ze altijd wel. Dat is gewoon het aangeven van een grens.

Dus je hond juist leren dat deze taal normaal is door hem door te laten gaan met wat hij doet. Pas wel een beetje op met welke honden je hem contact laat maken. Als je het idee hebt dat hij bepaalde dingen echt teveel vindt kun je die wat vermijden tot zijn vertrouwen weer wat gegroeid is.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Mocht je schrikken van grommen dan moet je eens met Guus mee komen wandelen. :engel: Die gromt als een woeste pitbull en het klinkt echt als een enorm loeder. Maar daar zit helemaal geen kwaad achter. Alleen willen grote honden hem er wel eens voor grijpen. Dat is erg naar want hij speelt super lief en graag maar dan wel met die enorme brom- grom- en grauw-mopper-bek van hem. En niet meespelende serieuze vervelende honden willen hem daar dus graag voor pakken. Dat is doodzielig want in Guus zit geen greintje kwaad. Zelfs als hij keihard gromt en grauwt is hij gewoon aan het spelen. Geen haar staat scheef en bij bijtspelletjes is hij zo ontzettend galant dat hij met zijn lippen over zijn tanden speelt terwijl het andere hondje in zijn nek hangt. Hij zal nooit zijn tanden gebruiken of lelijk doen. :I:

Dus ik laat echt alles gaan. Zelfs als mijn hondjes een ander hondje te lijf lijken te gaan. Ze doen dat om opdringerig of lelijk gedrag af te straffen en nooit zullen ze wat doen meer dan omduwen en even dreigen of snappen. :ok:
Afbeelding
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Keetje is super sociaal. Ze komt zelden in de problemen en snauwt nooit, maar als een hond haar in haar ogen onterecht afsnauwt dan stroopt ze haar mouwen op en volgt er wat haarplukkerij. Overigens stopt ze zodra ze tot de orde geroepen wordt. Maar ik laat haar niet met alles spelen/ kennismaken omdat ik niet wil dat ze andere honden te lijf gaat. Overigens reageert ze wel prima op een snauw tijdens spelen. Het gaat dan echt om snauwen tijdens kennismaking.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Miezemuis schreef:Keetje is super sociaal. Ze komt zelden in de problemen en snauwt nooit, maar als een hond haar in haar ogen onterecht afsnauwt dan stroopt ze haar mouwen op en volgt er wat haarplukkerij. Overigens stopt ze zodra ze tot de orde geroepen wordt. Maar ik laat haar niet met alles spelen/ kennismaken omdat ik niet wil dat ze andere honden te lijf gaat. Overigens reageert ze wel prima op een snauw tijdens spelen. Het gaat dan echt om snauwen tijdens kennismaking.
Mijn honden snauwen ook als een kennismakende hond met zijn poten gaat maaien, ze wil gaan overhangen of op ze wil rijden of andere gekkigheid. Dat mogen ze doen van mij. Guus snauwt ook als reuen echt in zijn face gaan drukken en zich heel heersend gaan opstellen. Wel alleen als de betreffende hond ook klein is. Bij grote honden ondergaan ze het en zet ik mijn been ertussen. Maar meestal gaat kennis maken natuurlijk prima en komen er pas snauwen als de honden spelen en het wordt te hard of te wild. En dat gaat ook altijd goed. Ze zijn eigenlijk nog nooit gegrepen omdat ze snauwde. Bas wordt wel eens gepakt door teven maar dat ligt wel aan die honden. Ik hou haar weg bij teven tegenwoordig. Guus kan wel met alles. Ondanks zijn gesnauw en gegrom.
Afbeelding
pepim
Zeer actief

laeken schreef:Snauwen is toch prima? Als je wil dat hij zijn sociale vaardigheden gaat verliezen moet je nu zijn contacten met honden indammen. Ik laat mijn honden vrijwel het hele scenario aan sociaal gedrag vertonen zonder in te grijpen. Laatst kwam er een super opdringerig shitzu reutje aanparaderen. Baasjes lieten het flexje lang en dus kwam hij wel erg dichtbij en moest ik Bas en Guus naar me toe trekken. Shitzu viel vreselijk uit op zijn achterpootjes maar ik dacht regel het maar. Vrouwtje laat riem vieren en ik heb geen zin om mijn hondjes te frustreren. Guus lange lijn gegeven en ze waren me toch wild aan het kwispelen. Ging prima. Maar shitzu beukte een beetje teveel in de ogen van Guus. Dus die zet zijn gruwelgrommel op en snapt eens flink van zich af. Hondje deinst terug. Die begreep dat. Probeerde nog twee keur op Guus te gaan rijden wat hem met een behoorlijke grauwel en snap naar zijn smoel beantwoord werd. Ik heb geen seconde gedacht dat ik Guus moest indammen. Hij doet wat hij moet doen en hondje begreep dat.

Bas snauwt ook super veel. Ze is een teef en wenst respect. Daar moet je dan bij snauwen.

Er zit nog zo'n groot gebied tussen snauwen en vechten. Beter gezegd dat heeft helemaal niets met elkaar te maken. Mijn honden vechten namelijk nooit. Nog nooit gedaan in 6 en 1,5 jaar tijd dat we ze hebben. Snauwen doen ze altijd wel. Dat is gewoon het aangeven van een grens.

Dus je hond juist leren dat deze taal normaal is door hem door te laten gaan met wat hij doet. Pas wel een beetje op met welke honden je hem contact laat maken. Als je het idee hebt dat hij bepaalde dingen echt teveel vindt kun je die wat vermijden tot zijn vertrouwen weer wat gegroeid is.
Ik ben sowieso blij, dat ik het hier gevraagd heb. Zo kan ik het een en ander overwegen en nadenken over ervaringen en tips en goed kijken, wat er nu gebeurt als we andere honden tegenkomen.
Eventueel niet met de andere hond kennismaken en doorlopen. Maar ook niet alles uit de weg gaan.

Het komt gewoon, dat ik wil, dat het een fijn hondje wordt en niet een angstig hondje wat meteen in de verdediging cq aanval gaat. Daarom schreef ik al, ik moet hem nog beter leren lezen. Uiteraard doe ik daar mijn best voor en kijk filmpjes, lees boeken en ik gebruik mijn boerenverstand. Het is natuurlijk een heel ander hondje dan Mies.
Ook heel waardevol nu voor mij natuurlijk, want ik zou hem voor geen goud meer kwijt willen, maar ik wil zijn opvoeding ook niet verpesten.
laeken schreef:Mocht je schrikken van grommen dan moet je eens met Guus mee komen wandelen. :engel: Die gromt als een woeste pitbull en het klinkt echt als een enorm loeder. Maar daar zit helemaal geen kwaad achter. Alleen willen grote honden hem er wel eens voor grijpen. Dat is erg naar want hij speelt super lief en graag maar dan wel met die enorme brom- grom- en grauw-mopper-bek van hem. En niet meespelende serieuze vervelende honden willen hem daar dus graag voor pakken. Dat is doodzielig want in Guus zit geen greintje kwaad. Zelfs als hij keihard gromt en grauwt is hij gewoon aan het spelen. Geen haar staat scheef en bij bijtspelletjes is hij zo ontzettend galant dat hij met zijn lippen over zijn tanden speelt terwijl het andere hondje in zijn nek hangt. Hij zal nooit zijn tanden gebruiken of lelijk doen. :I:

Dus ik laat echt alles gaan. Zelfs als mijn hondjes een ander hondje te lijf lijken te gaan. Ze doen dat om opdringerig of lelijk gedrag af te straffen en nooit zullen ze wat doen meer dan omduwen en even dreigen of snappen. :ok:
Ik schrik er niet van, maar ik vind het een rot gehoor. In het begin dacht ik 'huh wat is dat in godsnaam'. Zo'n super klein hondje, die grauwend en grommend met Mies zat te spelen.
Maar het ging verder prima, dus ja, dat hoort nu eenmaal bij hem. Het begint onderhand wat te wennen :mann:
pepim
Zeer actief

Ik moet nog ergens een paar filmpjes hebben in het begin met het spelen met Mies :D
laeken
Zeer actief

Grappig dat je dat zegt want dit roept bij mij een herinnering op. Toen wij Bas net hadden was ze een keer met een chihuahua aan het snuffelen. Ineens ging ze achter dat hondje aan met super veel gegrom dus ik schrok me kapot en dacht shit....ze is agressief. Ik wilde haar terugroepen maar toen zei dat baasje van de chihuahua nee joh ze spelen gewoon. En inderdaad. Ineens zag ik de pretstaart en zag ik hoe Bas met de poten op de grond sloeg in spelbuigingen. Het klinkt dan alsof ze een hondje te lijf gaat maar het is pure lol. Andere honden zien dat meteen. Omdat Guus nog veel meer gromt en ze samen onderling eigenlijk bijna te lijken te vechten in plaats van te spelen was ik vergeten dat ik bij Bas ook schrok de eerste paar keer dat ze ging spelen en daarbij dus gromt en snauwt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”