Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Ongelezen bericht door Hammetime »

Benthe is elf weken oud en het wandelen aan de lijn is een waar drama. De situatie is als volgt:

Eerst had ik Benthe een tuigje om met een treklijn om. Tijdens het lopen ging ze liggen in het gras en draaien. Vervolgens liep ze ieder steegje in en dook in iedere heg. Steeds rukken aan de lijn en me voor de voeten lopen zodat ik haar al eens op d'r pootje stond en ze hard jankte. Nadat ze de tweede treklijn ook stukbeet besloot ik voor een leren riem te kiezen. Behalve dat ze deze niet stukbijt bracht het weinig verbetering teweeg. Het trekken aan de lijn, liggen en rollen de draad in de war maken etc. ging onverminderd door. Ze snuffelt constant en pakt alles in d'r bekje wat ze tegenkomt en stopt na elke twee stappen. En ik wil de pup ook niet steeds hoeven slepen, want dat is een ergernis voor beide. Met snoepjes lokken werkt wel, maar verder dan anderhalve meter loopt ze dan ook niet. Zodra ze het snoepje op heeft begint ze weer te snuffelen en loopt ze de andere kant op. Toen besloot ik maar een leren halsband te kopen in de hoop dat dat verbetering teweegbrengt maar helaas werkt dit nog slechter dan een tuigje. Nu durf ik haar ook niet meer zo hard mee te slepen omdat de halsband om haar nek zit. Zijn we halverwege het vaste rondje, dan staakt ze het trekken en pakt opeens de lijn in d'r bekje en gaat in een draf richting huis. Ze trekt dan aan de lijn in de goeie richting zal ik maar zeggen.

In een voor ons bekend natuurgebied laat ik haar af en toe wel eens los en dan loopt ze prima! Het hierkomen gaat ook uitstekend en ik zie haar genieten. Nog steeds loopt ze me wel vaak voor de voeten wat mij flink irriteert, maar het gaat in elk geval stukken beter dan aan de lijn. Zodoende liet ik haar ook los in een ander natuurgebied maar dat pakte niet goed uit. Ze luisterde niet meer naar me en rende in paniek in een streep helemaal terug naar de auto die een halve kilometer verderop bij de weg stond. Ze ging zo snel dat ik haar niet bij kon houden. Nu was het geen drukke weg, maar toch schrok ik mij een hoedje. Snel lijnde ik Benthe weer aan en heb haar mee terug genomen en besloten dat het loslopen daar voorlopig afgelopen is.

Linksom of rechtsom, aan de lijn wandelen met Benthe doe ik momenteel nog maar tweemaal daags omdat het een ware ergernis is. Gelukkig heb ik een ruime tuin waar ze lekker kan rennen en spelen, maar het zou leuk zijn als het wandelen wat leuker werd.

Wie kan mij helpen?
Laatst gewijzigd door Hammetime op 11 aug 2019 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Help, mijn Hollanderpup wil niet wandelen aan de lijn!

Ongelezen bericht door Gimmick »

Je hond is 11 weken.
Adem in adem uit.
Pak m op en loop door. Zet m neer. Maak er een spelletje van laat m weer los even spelen plassen snuffelen en weer naar huis
Natuurlijk trekt hij aan de lijn. Natuurlijk loopt hij nog niet naast je.
Hij weet niet wat hij moet.
Leer hem dat eerst even rustig...
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Gimmick schreef:Je hond is 11 weken.
Adem in adem uit.
Pak m op en loop door. Zet m neer. Maak er een spelletje van laat m weer los even spelen plassen snuffelen en weer naar huis
:ok:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Adem in adem uit.
dit dus en zoek een fijne hondenschool op, één die bij voorkeur ervaring heeft met dit "ietwat bijzondere" ras
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hammetime schreef:Benthe is elk weken oud en het wandelen aan de lijn is een waar drama. De situatie is als volgt:

Eerst had ik Benthe een tuigje om met een treklijn om. Tijdens het lopen ging ze liggen in het gras en draaien. Vervolgens liep ze ieder steegje in en dook in iedere heg. Steeds rukken aan de lijn en me voor de voeten lopen zodat ik haar al eens op d'r pootje stond en ze hard jankte. Nadat ze de tweede treklijn ook stukbeet besloot ik voor een leren riem te kiezen. Behalve dat ze deze niet stukbijt bracht het weinig verbetering teweeg. Het trekken aan de lijn, liggen en rollen de draad in de war maken etc. ging onverminderd door. Ze snuffelt constant en pakt alles in d'r bekje wat ze tegenkomt en stopt na elke twee stappen. En ik wil de pup ook niet steeds hoeven slepen, want dat is een ergernis voor beide. Met snoepjes lokken werkt wel, maar verder dan anderhalve meter loopt ze dan ook niet. Zodra ze het snoepje op heeft begint ze weer te snuffelen en loopt ze de andere kant op. Toen besloot ik maar een leren halsband te kopen in de hoop dat dat verbetering teweegbrengt maar helaas werkt dit nog slechter dan een tuigje. Nu durf ik haar ook niet meer zo hard mee te slepen omdat de halsband om haar nek zit. Zijn we halverwege het vaste rondje, dan staakt ze het trekken en pakt opeens de lijn in d'r bekje en gaat in een draf richting huis. Ze trekt dan aan de lijn in de goeie richting zal ik maar zeggen.

In een voor ons bekend natuurgebied laat ik haar af en toe wel eens los en dan loopt ze prima! Het hierkomen gaat ook uitstekend en ik zie haar genieten. Nog steeds loopt ze me wel vaak voor de voeten wat mij flink irriteert, maar het gaat in elk geval stukken beter dan aan de lijn. Zodoende liet ik haar ook los in een ander natuurgebied maar dat pakte niet goed uit. Ze luisterde niet meer naar me en rende in paniek in een streep helemaal terug naar de auto die een halve kilometer verderop bij de weg stond. Ze ging zo snel dat ik haar niet bij kon houden. Nu was het geen drukke weg, maar toch schrok ik mij een hoedje. Snel lijnde ik Benthe weer aan en heb haar mee terug genomen in de auto.

Linksom of rechtsom, aan de lijn wandelen met Benthe doe ik momenteel nog maar tweemaal daags omdat het een ware ergernis is. Gelukkig heb ik een ruime tuin waar ze lekker kan rennen en spelen, maar het zou leuk zijn als het wandelen wat leuker werd.

Wie kan mij helpen?
Tja. Ook herdertjes komen niet voorgeprogrammeerd uit de baarmoeder gevallen.

Een pup sleur je niet. Als het echt nodig is, kun je haar een stukje tillen.
Hoe leert ze dat wandelen leuk is als jij het vervelend maakt? Irritatie is het laatste waar een pup op gedijt. Die veroorzaak je zelf door je onrealistische verwachtingen. Waarom zou ze niet mogen snuffelen of rollen? Waarom moet ze een tempo aan kunnen houden en niet afgeleid zijn? Het is niet eerlijk op deze leeftijd al die discipline te verwachten.
Jij moet in de eerste plaats een leuke vrolijke baas zijn, zodat zij een leuke, vrolijke hond kan worden. Je zit in de aanleerfase, zolang ze niet snapt wat jij bedoelt is corrigeren is nog helemaal niet aan de orde.
De eerste periode doe je weinig anders dan in het tempo van de pup meegaan. Afleiden, aandacht vragen, belonen en herhaling zijn de toverwoorden. Het gaat er om dat de pup jou en de wereld leert kennen, niet dat ze meteen keurig aan de lijn loopt.
Ik moet 1000 x per wandeling "niet in je bekje" tegen mijn pup zeggen om vervolgens de aandacht te verleggen.
Doe volgende wandeling nou eens gezellig met haar mee. Houd het luchtig.
Je zult toch vaker de deur uit moeten wil ze haar energie kwijt kunnen. Zo gaat de frustratie (wederzijds) alleen maar verder oplopen, zeker de komende maanden.
Neem haar lekker met de auto of fiets mee naar het losloopgebied. Als alles weer gekalmeerd is, kun je verder oefenen met poep en plas rondjes.
Pak met aangelijnd wandelen straks een bijtrolletje of bal aan touw mee, zodat je even samen kunt spelen en zij zich op een wenselijke manier af kan reageren.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Hammetime schreef:Benthe is elk weken oud en het wandelen aan de lijn is een waar drama. De situatie is als volgt:

In een voor ons bekend natuurgebied laat ik haar af en toe wel eens los en dan loopt ze prima! Het hierkomen gaat ook uitstekend en ik zie haar genieten. Nog steeds loopt ze me wel vaak voor de voeten wat mij flink irriteert, maar het gaat in elk geval stukken beter dan aan de lijn. Zodoende liet ik haar ook los in een ander natuurgebied maar dat pakte niet goed uit. Ze luisterde niet meer naar me en rende in paniek in een streep helemaal terug naar de auto die een halve kilometer verderop bij de weg stond. Ze ging zo snel dat ik haar niet bij kon houden. Nu was het geen drukke weg, maar toch schrok ik mij een hoedje. Snel lijnde ik Benthe weer aan en heb haar mee terug genomen en besloten dat het loslopen daar voorlopig afgelopen is.

Wie kan mij helpen?
Hoe krijgt een pup van 11 weken de kans 2x een lijn door te bijten?
Kreeg hier pas een logeerpup van 16-18 weken met een lijn met ketting want hij beet alles door. Nou die eerst maar eens weggegooid ;) en goh het ventje heeft niks doorgebeten.

Start eerst eens met optillen en aan de lijn naar huis lopen. Gaat dat goed dan eventueel ook op de heenweg stukjes aangelijnd. Wil Benthe niet dan gewoon weer optillen i.p.v. er aan gaan sleuren
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Adem in adem uit.
Idd m’n logeerdame van vandaag 13 weken loopt echt nog niet netjes naast. Ja ze kan in een prikkel arme omgeving volgen en ze kan met prikkels super en al langer dan een split second oogcontact maken. Dat vind ik voor een peutertje al helemaal prima
Hammetime
Zeer actief

Oké, bedankt voor de adviezen! Ik wist niet dat het normaal gedrag is en zal vanaf nu de pup het tempo laten bepalen en niet meer aan de lijn sleuren!
dagmar88
Zeer actief

Hammetime schreef:Oké, bedankt voor de adviezen! Ik wist niet dat het normaal gedrag is en zal vanaf nu de pup het tempo laten bepalen en niet meer aan de lijn sleuren!
:ok:

Heb je al een hondenschool op het oog waar ze je de basis uit kunnen leggen?
Hammetime
Zeer actief

Ja die heb ik, maar aan het lopen aan de lijn is nog geen aandacht besteed. Ik overweeg om een andere hondenschool te zoeken.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Het lopen aan de lijn is ook geen hele grote issue.
Dat komt echt vanzelf, kleine stapjes en niet te veel willen.

Mijn 13 weken oude pup begint het wandelen aan de lijn nu pas een beetje door te krijgen. En fladdert ook nog alle kanten op.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hammetime schreef:Ja die heb ik, maar aan het lopen aan de lijn is nog geen aandacht besteed. Ik overweeg om een andere hondenschool te zoeken.
Je kunt op die school ook vragen wanneer dat lopen aan een slappe lijn aan de orde komt.
Of vragen hoe je kan oplossen waar voor jou een probleem(pje) zit.

Met een pup van 11 weken kan je onmogelijk al veel lessen hebben gehad.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Adem in adem uit.
Nou dit... de mijne wilde ook niet lopen, dat was stom want je kunt t ook gewoon op t grasveldje voor de deur doen dus waarom zou ie verder moeten. Nou dan tillen we je op en zetten je een stuk verder weer neer... terug naar huis ging perfect. En zo langzamerhand is de heenweg ook gewoon gekomen... relax... t is een baby
Oh en volgen hoeven ze hier niet. Zolang ik er niet als een veertje achteraan ga vind ik t prima. Dus pups al helemaal niet
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Zazoe is nu 9 weken en met name als hij moe is gaat hij veel op z'n kont zitten. Maar ook prikkelverweking doet hij veel zittend.
Wij wachten even of hij zelf gaat lopen en zijn gaan belonen voor netjes naast lopen. Eerst veel, nu al iets minder.
Vaak zit hij even, wachten we even en noemen we zijn naam of zeggen we: ga je weer mee?

Omdat ik met 2 loop, wil ik wel graag dat hij aan 1 kant leert lopen in de wijk, gewoon slappe lijn is voldoende.

Het is nog een jonge hond, geef het tijd, neem iets mee dat het leuk is. Of til hem een stukje en dan naar huis laten lopen gaat ook wel beter misschien.
dagmar88
Zeer actief

Hammetime schreef:Ja die heb ik, maar aan het lopen aan de lijn is nog geen aandacht besteed. Ik overweeg om een andere hondenschool te zoeken.
Nee, daar gaat het nu niet over.
Het gaat om jou, niet om het trainen van het hondje. Jij mist de basis, dat heeft nu de prioriteit.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Je hebt je pup nu 3 of 4 weken dus 3 of 4 lessen maximaal.
Wat is er dan wel gedaan op cursus en is er ruimte voor vragen waar je tegenaan loopt?
Op cursus zitten de pups denk ik ook aan de lijn?
Hammetime
Zeer actief

Vanmiddag heb ik Benthe in de auto meegenomen naar een rustig natuurgebied en daar in alle rust met haar aan de lijn gelopen en af en toe mocht ze even los. Zodra er mensen kwamen lijnde ik haar aan en het ging hartstikke goed. De lijn hing nagenoeg de hele tijd slap en ze heeft wel een uur lekker gewandeld. Nu ligt ze uitgeteld naast mijn stoel te slapen.

@ crutz, ik heb nog maar één les gevolgd omdat de tweede werd afgezegd vanwege de hitte. Komende donderdag wordt de tweede les en de pups zijn daar inderdaad aangelijnd.
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Sowieso met pups is dit wel handig om te onthouden: het komt goed en geniet.

Bij mijn 1e hond wilde ik het zo graag goed doen dat ik er zelf half overspannen van werd en niets lukte goed genoeg. Gelukkig is het uiteindelijk goed gekomen, maar met mijn 2e hond heb ik het zo anders gedaan. Ik heb genoten, geknuffeld en de dingen genomen zoals ze kwamen. Op haar tempo en mezelf niet druk gemaakt. En dat maakte de tijd zo veel fijner. Vanaf dag 1 liep ze los of aan de lijn en als ze dat niet wilde tilde ik haar. Ze is vanzelf zindelijk geworden en kan goed alleen blijven.

En vooral niet luisteren naar vreemde op straat die zeggen dat je je hond niet mag tillen. Geniet er maar van dat je haar nu nog zo makkelijk op kunt tillen want dat gaat straks niet zo makkelijk meer.
Hammetime
Zeer actief

Fijn om te horen dat het allemaal goedkomt, want aangezien Benthe mijn eerste hond is heb ik geen vergelijkingsmateriaal. De enige referentie die ik heb zijn haar ogen maar zoals Scarface al zei: the eyes never lie!

Er van genieten is een goeie tip want net als jij maak ik me af en toe ook wel druk of ik het wel goed doe. Gisteravond zat ik er echt even doorheen en vroeg me af of ik er wel wijs aan had gedaan Benthe te nemen. Wat het niet makkelijker maakt is dat ik een poes heb die minder dol op de hond is dan de hond op haar. Hoe dan ook, het is een schat van een hond die ik niet meer kwijt wil.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hammetime schreef:Vanmiddag heb ik Benthe in de auto meegenomen naar een rustig natuurgebied en daar in alle rust met haar aan de lijn gelopen en af en toe mocht ze even los. Zodra er mensen kwamen lijnde ik haar aan en het ging hartstikke goed. De lijn hing nagenoeg de hele tijd slap en ze heeft wel een uur lekker gewandeld. Nu ligt ze uitgeteld naast mijn stoel te slapen.
Dat klinkt al een stuk beter :D :ok:
@ crutz, ik heb nog maar één les gevolgd omdat de tweede werd afgezegd vanwege de hitte. Komende donderdag wordt de tweede les en de pups zijn daar inderdaad aangelijnd.
Na één les kan je ook nog niet veel gehoord hebben. :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef:Waarom lijn je haar aan als er mensen komen?
Omdat Benthe de neiging heeft kwispelend op mensen af te rennen. Met name kinderen is ze dol op. Wanneer kinderen vragen of ze haar mogen aaien laat ik dat wel toe met de waarschuwing dat het hondje zachtjes bijt. De kinderen die honden gewend zijn trekken zich daar niks van aan en beginnen haar meteen te aaien. Dat lijkt me voor de socialisatie van Benthe alleen maar goed.

Vanavond ben ik weer een flink stuk met haar wezen wandelen maar toen ik haar eenmaal thuis uit de auto wilde tillen begon ze te blaffen en hapte naar mijn hand. Wat moet ik daar nou mee? :hmmm:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Hammetime schreef:
Omdat Benthe de neiging heeft kwispelend op mensen af te rennen. Met name kinderen is ze dol op. Wanneer kinderen vragen of ze haar mogen aaien laat ik dat wel toe met de waarschuwing dat het hondje zachtjes bijt. De kinderen die honden gewend zijn trekken zich daar niks van aan en beginnen haar meteen te aaien. Dat lijkt me voor de socialisatie van Benthe alleen maar goed.

Vanavond ben ik weer een flink stuk met haar wezen wandelen maar toen ik haar eenmaal thuis uit de auto wilde tillen begon ze te blaffen en hapte naar mijn hand. Wat moet ik daar nou mee? :hmmm:
Waar komt Benthe vandaan? Is ze gefokt voor werk of als huishond?
Hammetime
Zeer actief

Cleva schreef:Ik zou toch een situatie opzoeken om het af en toe een keer zonder het riemritueel te laten gebeuren.
Het moet open gedrag blijven, dat is bij herders sowieso al een strijd.
Zal ik doen, met snoepjes houd ik Benthe wel zittende.
Hammetime
Zeer actief

crutz schreef:
Hammetime schreef:

Ze komt uit Broeksterwoude met KNPV bloedlijn, haar vader komt uit de hondensport en haar moeder Cindy wordt gehouden als huishond. Waarom wil je dat weten, maak je je zorgen over dat ze naar me blaft?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Hammetime schreef:
crutz schreef:
Hammetime schreef:

Ze komt uit Broeksterwoude met KNPV bloedlijn, haar vader komt uit de hondensport en haar moeder Cindy wordt gehouden als huishond. Waarom wil je dat weten, maak je je zorgen over dat ze naar me blaft?
Geboren 23-5-2019?
Dan niet direct een combinatie geschikt als eerste hond of als huishond (de eigenaar en fokker vd vader zit (zat?) hier op het forum en een van mijn xHH nesten was van dezelfde reu en hij heeft 2 jaar bij mij gewoond)
Dus (zachtjes) bijten in kinderen, blaffen en happen naar jou, ja daar zou ik me zorgen om maken
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik zou me er nog geen zorgen om maken. De pup is 11 weken, die kun je nog prima bijsturen met de juiste middelen. Veel snuffelen tijdens de wandeling zou ik júist toestaan. Dat werkt kalmerend en zo leren ze de wereld begrijpen. (Zachtjes) bijten in kinderen hebben mijn pups ook gedaan (in mij ook, dat is wat puppies dóen :F: ) en ik heb nooit een hond gehad die nog niet naar me geblaft heeft als pup.

Ga lekker die puppycursus doen en dan een vervolgcursus en probeer te genieten van dingen die wél goed gaan.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Pittige lijn voor een eerste hond.
Op zich hoeft dat niet erg te zijn, maar je hebt een hond uit een lijn van werkers, verwacht dus niet dat je een rustig huishondje hebt (uitzonderingen daargelaten).
Wat ik zou doen is op zoek gaan naar een hondenclub die weet wat een werkhond nodig heeft. Lijkt me goed om bv met je pup te gaan speuren oid, kan me voorstellen dat niet iedereen zit te wachten om een sport met bijt werk te gaan doen.
Blijf advies vragen iig
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Een erg pittige lijn... zeker voor een eerste hond. Heb je bewust hier een pup uit genomen als huishond of heb je meer intenties om er iets mee te gaan doen in bijv africhting?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

malinois schreef:Een erg pittige lijn... zeker voor een eerste hond. Heb je bewust hier een pup uit genomen als huishond of heb je meer intenties om er iets mee te gaan doen in bijv africhting?
Dat vroeg ik me ook af toen ik dit topic las.

En ik zou haar zelf (maar ik ben daar vrij tuttig in) helemaal niet meenemen naar andere gebieden, maar eerst tot vervelens toe de eigen buurt verkennen, tot ze vrolijk mee huppelt op die vertrouwde rondjes, en dan langzaamaan de wandelingen wat uitbreiden, maar altijd zo, dat ze in noodgevallen zelf een (veilige) weg naar huis kan vinden.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Als ik je voorstel topic bekijk had je Benthe ook al vrij jong met 6 weken?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”