Lees verder https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/229665 ... n-aan.htmlHondensnuit moet langer, maar veel fokkers trekken zich er niks van aan
"Die achterlijke lange neus, wie dat bedacht heeft die snapt er niets van", zegt mopshondenfokker Kaatje Boutier.
"Er bestaat gewoon geen mops of Franse of Engelse bulldog met zo'n lange neus."
Ze is dan ook groot tegenstander van de strengere regels voor hondenfokkers die de korte snuit moeten tegengaan.
Honden met extreem korte snuiten, zoals de mopshond en de bulldog, zijn al jaren populair.
Doordat telkens gefokt wordt binnen hetzelfde ras zijn de snuitjes alleen maar korter geworden.
Rasverenigingen en keurmeesters op hondenshows belonen de 'kortsnuiten' met prijzen.
Hier zal verandering in moeten komen, want op fokken met een kortsnuit staat nu een hoge boete.
Fokkers moeten binnen één generatie zorgen voor een langere neus.
Boutier is niet van plan zich aan de wet te houden. "Dan pak ik die boete wel, want ik ga het niet doen.
Ik vind dat de minister de plank volledig misslaat."
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hondensnuit moet langer,...
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Hondensnuit moet langer,...
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Hondensnuit moet langer,...
Liever de boete pakken dan een normale hond fokken. Stelletje debielen... gewoon maar afschaffen dat soort rassen ze willen blijkbaar niet beter...dan maar verbieden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Das niet omgekeerd evenredig hoorNanna schreef:Meestal is het IQ van kortsnuitfokkers omgekeerd evenredig aan de lengte van de snuit van de mormeltjes die ze produceren. Welhaast non-existent, dus.
Van die doorgesherriede huisvrouwen hoef je het heil ook niet te verwachten. Kom niet aan hun beebies.

sbientje schreef:Das niet omgekeerd evenredig hoorNanna schreef:Meestal is het IQ van kortsnuitfokkers omgekeerd evenredig aan de lengte van de snuit van de mormeltjes die ze produceren. Welhaast non-existent, dus.
Van die doorgesherriede huisvrouwen hoef je het heil ook niet te verwachten. Kom niet aan hun beebies.Heb jij kortsnuiten?

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Haha, nou ja zeg, die heeft het écht niet begrepenCairo_ schreef:"Er bestaat gewoon geen mops of Franse of Engelse bulldog met zo'n lange neus."
Ze is dan ook groot tegenstander van de strengere regels voor hondenfokkers die de korte snuit moeten tegengaan.

- *Esther
- Zeer actief
Je moet voor de lol eens lid worden van de FB groep. Triester wordt 't niet. Ze snappen het oprecht niet.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Welke??*Esther schreef:Je moet voor de lol eens lid worden van de FB groep. Triester wordt 't niet. Ze snappen het oprecht niet.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- *Esther
- Zeer actief
Eerste gezelschapshonden club heet 't.
Ik zeg, leg elke fokker die zo'n platsnuit fokt maar een boete op ter waarde van de pupprijs die ze hanteren. Kijken hoe lang het dan leuk blijft om die handicappo's te blijven produceren.
Ik wil echt corrigerende tikken uitdelen aan iedereen die zegt dat zijn/haar platbek wél 5 minuten kan lopen zonder al te hard te snorken en dat die er dus geen last van heeft.
Van de week was ik bij het ven en kwamen er 2 meiden aan. 1 Met een Chihuahua en de ander had een Mops. Het strandje is ongeveer 30 meter breed en dan ben je bij het water, de Chihuahua rende natuurlijk probleemloos naar het water en de Mops hield het halverwege voor gezien en ging er snorkend bij liggen. Na een paar minuten stond-ie op en liep de rest van het stuk waarna hij in het water ging liggen afkoelen. Hou je bék dat die hond geen probleem heeft.
Hoe kún je naar zoiets sneus kijken en zeggen dat de volgende hond weer een Mops wordt en dat die net zo'n plat snuitje moet hebben en dat je die, als het in Nederland niet mogelijk is, in het buitenland gaat halen.
Van de week was ik bij het ven en kwamen er 2 meiden aan. 1 Met een Chihuahua en de ander had een Mops. Het strandje is ongeveer 30 meter breed en dan ben je bij het water, de Chihuahua rende natuurlijk probleemloos naar het water en de Mops hield het halverwege voor gezien en ging er snorkend bij liggen. Na een paar minuten stond-ie op en liep de rest van het stuk waarna hij in het water ging liggen afkoelen. Hou je bék dat die hond geen probleem heeft.
Hoe kún je naar zoiets sneus kijken en zeggen dat de volgende hond weer een Mops wordt en dat die net zo'n plat snuitje moet hebben en dat je die, als het in Nederland niet mogelijk is, in het buitenland gaat halen.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Bij katten is toch laatst wel opgetreden tegen naakte katten met korte pootjes. De fokker moest alles castreren en mocht niet meer fokken ivm dierenmishandeling.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Oh god, zo herkenbaar.Sandra&co schreef:Ik wil echt corrigerende tikken uitdelen aan iedereen die zegt dat zijn/haar platbek wél 5 minuten kan lopen zonder al te hard te snorken en dat die er dus geen last van heeft.
Je kan geen normaal functionerende hond fokken met een dergelijke lichaamsbouw. Kan niet.
Inwendige koelsystemen werken niet naar behoren, dat gebit is een puinhoop net als de rug en dat stompje staart.
Fijn dat je hond een blokje om kan zonder hoorbaar te ademen maar het is nog steeds een wrak.
"Mijn hond heeft nergens last van hoor". Neen, als je dat beest nooit degelijk laat onderzoeken kan je inderdaad doen alsof ie niets mankeert.
Op Cruffa zie je regelmatig fokkers trots hun retromops of fittere Franse bull showen en dan denk ik, is dit het product van (vaak generaties lang) 'verbeteren'?
Gooi er gewoon wat anders door, crisis.
Laatst gewijzigd door -Saskia- op 08 aug 2019 07:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Nou, hier loopt een reu (twee keer ontmoet in het Hitlandbos) en die loopt lekker met de fiets van zijn baas mee te rennen. Hij was ook lekker aan het rennen met Tanja.Sandra&co schreef:Ik wil echt corrigerende tikken uitdelen aan iedereen die zegt dat zijn/haar platbek wél 5 minuten kan lopen zonder al te hard te snorken en dat die er dus geen last van heeft.
Maar is natuurlijk wel een uitzondering, de meeste lopen met hun tong op de grond.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
- Aantal honden: 1
Ja precies, doe een outcross en je hebt binnen één generatie een langere snuit en misschien zelfs wel een staart. En het hoeft niet eens een outcross te zijn, als je buiten de vereniging kijkt zijn er echt wel mooiere en functionelere honden te vinden.-Saskia- schreef:Oh god, zo herkenbaar.Sandra&co schreef:Ik wil echt corrigerende tikken uitdelen aan iedereen die zegt dat zijn/haar platbek wél 5 minuten kan lopen zonder al te hard te snorken en dat die er dus geen last van heeft.
Je kan geen normaal functionerende hond fokken met een dergelijke lichaamsbouw. Kan niet.
Inwendige koelsystemen werken niet naar behoren, dat gebit is een puinhoop net als de rug en dat stompje staart.
Fijn dat je hond een blokje om kan zonder hoorbaar te ademen maar het is nog steeds een wrak.
"Mijn hond heeft nergens last van hoor". Neen, als je dat beest nooit degelijk laat onderzoeken kan je inderdaad doen alsof ie niets mankeert.
Op Cruffa zie je regelmatig fokkers trots hun retromops of fittere Franse bull showen en dan denk ik, is dit het product van (vaak generaties lang) 'verbeteren'?
Gooi er gewoon wat anders door, crisis.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Inderdaad dat zijn uitzonderingen. Een kennis heeft een FCI Franse bulldog die een prima actief leven heeft in het warme weer van Zuid Californië en die kan zwemmen, rally obedience loopt en voor de lol pakwerk doet. Zij heeft ook iets neus en flinke open neusgaten. Helaas ook al anders van dezelfde Franse fokker voorbij zien komengonnie schreef:Nou, hier loopt een reu (twee keer ontmoet in het Hitlandbos) en die loopt lekker met de fiets van zijn baas mee te rennen. Hij was ook lekker aan het rennen met Tanja.Sandra&co schreef:Ik wil echt corrigerende tikken uitdelen aan iedereen die zegt dat zijn/haar platbek wél 5 minuten kan lopen zonder al te hard te snorken en dat die er dus geen last van heeft.
Maar is natuurlijk wel een uitzondering, de meeste lopen met hun tong op de grond.

-
- Zeer actief
Ligt het enkel en alleen aan die neus bij bullen en mopsen?
Franse en Engelse bullen en mopshonden zijn ook nog eens heel log gebouwd met korte poten en 9 van 10 keer te dik.
De Boston terriers die hier in de buurt lopen zijn heel energiek en lijken geen last te hebben van hun voorkomen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe lang ze dat volhouden, misschien storten die ook wel na een half uurtje neer.
Franse en Engelse bullen en mopshonden zijn ook nog eens heel log gebouwd met korte poten en 9 van 10 keer te dik.
De Boston terriers die hier in de buurt lopen zijn heel energiek en lijken geen last te hebben van hun voorkomen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe lang ze dat volhouden, misschien storten die ook wel na een half uurtje neer.
-
- Zeer actief
Ik kan me op zich de charme van bulldogjes wel voorstellen. Ze hebben iets menselijks, met die ogen aan de voorkant en ronde kop.Nanna schreef: Die zoeken een patiënt waar ze hun pappa-en-mamma-issues op kunnen botvieren.
Tiba van mij is 37,5% Amerikaanse bulldog, ze heeft wel een neus, maar ze kan óók een apenkop trekken (met bijbehorende apengeluiden). Rennen en bewegen kan ze prima.
De meeste boxers kunnen ook wel een rondje hardlopen, ondanks hun snuit.
Waarom geldt het fokverbod op platte neuzen slechts bij enkele rassen? Waaronder zelfs rassen die geeneens een platte neus hebben? (dwergkees, chihuahua).
Er wordt nu gefocust op platte neuzen, maar gaat het niet meer om misvormde gezelschapshondjes? Hoe is die selectie van rassen tot stand gekomen? Waarom mag een mops niet en een sharpei wel?
-
- Zeer actief
Ze hebben er inderdaad wel weer een figuur voor uitgezocht hoorNanna schreef: En wat dat domme wijf betreft die tóch kortsnuiten blijft fokken; geef maar een boete van tienduzend euro per gefokte patiënt en dan kijken we hoe lang het leuk blijft.

- Drazic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): griffon belge,griffon bruxellois,GriffonxPatterdale
Die worden letterlijk uitgekotst.Floortje schreef:Ze hebben er inderdaad wel weer een figuur voor uitgezocht hoorNanna schreef: En wat dat domme wijf betreft die tóch kortsnuiten blijft fokken; geef maar een boete van tienduzend euro per gefokte patiënt en dan kijken we hoe lang het leuk blijft.Waar vinden ze dat soort mensen toch? Er bestaan toch ook wel normale fokkers?
- dagmar88
- Zeer actief
Hoe kom je daar nou bij? Er is al een algemeen verbod. Met honden met een snuitlengte van minder dan 1/3e van de schedel mag niet meer gefokt worden.Floortje schreef: Waarom geldt het fokverbod op platte neuzen slechts bij enkele rassen? Waaronder zelfs rassen die geeneens een platte neus hebben? (dwergkees, chihuahua).
Er wordt nu gefocust op platte neuzen, maar gaat het niet meer om misvormde gezelschapshondjes? Hoe is die selectie van rassen tot stand gekomen? Waarom mag een mops niet en een sharpei wel?
Heel veel chihuahua's en dwergkezen van een bepaald type vallen daar ook onder. En terecht, de hoofdvorm veroorzaakt syringomyelie en chiari-malformatie.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou dat dus, kijken of je bij10.000 per pup met te korte neus nog zo vrolijk zegt: ik neem die boete wel...Nanna schreef:Ademhalen is een levensbehoefte .
Alles dat dat inperkt vind ik een dikke schande. Dierenmishandeling.
Als ik een pekinees op de show zie rondwaggelen, snakkend naar adem, dan denk ik niet ‘wat een prachtexemplaar’. Eerder ‘geef die stakker toch een spuitje’.
Maar je houdt helaas altijd mensen die helemaal geen gezonde vitale hond wíllen. Die zoeken een patiënt waar ze hun pappa-en-mamma-issues op kunnen botvieren.
Dat de patiënt in kwestie daar een hoge prijs voor betaalt interesseert ze niet eens.
En het zijn niet eens de kortsnuiten alleen hoor. Begin gewoon eens op de show alles met te korte poten, afhangruggen en openhangende oogleden te diskwalificeren. DOE nou eens wat ipv alleen maar zoafwachten tot de overheid ingrijpt.
En wat dat domme wijf betreft die tóch kortsnuiten blijft fokken; geef maar een boete van tienduzend euro per gefokte patiënt en dan kijken we hoe lang het leuk blijft.
Anders verbied je de hele handel maar... zolang er zulke domme mutsen voor de camera moeten verschijnen als fucker van het ras hoef je daar nl niets van te verwachten

-
- Zeer actief
O joh, ik ben daar niet zo thuis in die types. Wat ik op straat zie lopen ziet er wel uit alsof het een neus heeft.dagmar88 schreef:Hoe kom je daar nou bij? Er is al een algemeen verbod. Met honden met een snuitlengte van minder dan 1/3e van de schedel mag niet meer gefokt worden.Floortje schreef: Waarom geldt het fokverbod op platte neuzen slechts bij enkele rassen? Waaronder zelfs rassen die geeneens een platte neus hebben? (dwergkees, chihuahua).
Heel veel chihuahua's en dwergkezen van een bepaald type vallen daar ook onder. En terecht, de hoofdvorm veroorzaakt syringomyelie en chiari-malformatie.
Ik heb net trouwens voor de grap Tiba's neus en kop opgemeten (zij is een kruising met een platsnuit) en haar neus is precies 1/3 van haar schedel.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Altijd als ik in Sleeuwijk ben, ligt er wel zon bul naar adem te snakken. Ik kan het echt niet aanhoren, vind het zo vreselijk zielig! Echt in rust al ademnood, bah
"Hij knort omdat hij zo blij is. Hij is toch zó dol op de dierenarts hè!"sbientje schreef:Altijd als ik in Sleeuwijk ben, ligt er wel zon bul naar adem te snakken. Ik kan het echt niet aanhoren, vind het zo vreselijk zielig! Echt in rust al ademnood, bah
Maar bij Chihuahua's mogen ze ook wel rap wat gaan doen. Ik bedoel, hou toch eens óp!

Ik wil ook niemand meer horen zeggen dat die beesten geen last hebben van die grote, uitpuilende, tranende plopogen. In die waterhoofden.
Oh nee, ze hebben gewoon "een duidelijke stop.". Een díjk van een voorhoofd ja. Om dat water tegen te houden natuurlijk.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat knorren is nog tot daaraan toe, maar sommigen liggen echt te happen naar adem, echt heel akeligSandra&co schreef:"Hij knort omdat hij zo blij is. Hij is toch zó dol op de dierenarts hè!"sbientje schreef:Altijd als ik in Sleeuwijk ben, ligt er wel zon bul naar adem te snakken. Ik kan het echt niet aanhoren, vind het zo vreselijk zielig! Echt in rust al ademnood, bah
- dagmar88
- Zeer actief
"Dat is niet hetzellufduuuh"
Oftewel schijt aan en hun hond heeft er geen last van.
Crouzon kunnen ze tegenwoordig gelukkig heel goed uitdeuken.

Crouzon kunnen ze tegenwoordig gelukkig heel goed uitdeuken.

Nou inderdaad. Erbarmelijk.Cleva schreef:Nanna schreef:Brief van een keurmeester
Nee. Bek dicht.
Sowieso als je niet kunt schrijven maar uitgenodigd worden om de mooiste aan te wijzen geeft je ook geen basis om vanaf te oreren.
Gewoon niet doen.
Er zit niemand te wachten op uitleg vanuit de kern van het probleem.
We gaan niet doen alsof dezelfde kliek mensen die het probleem veroorzaakt hebben nu met de oplossingen gaan komen. Ik wil het niet hebben.
Een nieuwe richting inslaan doe je door afscheid te nemen van de oude stuurlui.
- dagmar88
- Zeer actief
Cleva schreef:
Nou. Misschien anders die keurmeester helemaal niet zo optuigen.
Wat doet zo'n figuur nou helemaal?