Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gekke 5 minuten tijdens wandeling

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Queenie
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Labrador Retreiver
Aantal honden: 1
Contacteer:

Gekke 5 minuten tijdens wandeling

Ongelezen bericht door Queenie »

Vorige week hebben wij ons hier voorgesteld ik ben de trotste eigenaar van onze boef King!

King is een energieke labrador reu van bijna 8 maanden, super lief maar ook super enthousiast. :jump1:
Van kleins af aan heeft hij geregeld de gekke 5 minuten gehad maar gelukkig begint
dit thuis stukken minder te worden. Ik probeer het nu voor te zijn en heel soms als het toch
gebeurt en te gek wordt dan 2 minuten afkoelen op de gang, dat helpt altijd.

Helaas heeft King soms uit het niks ook deze buien tijdens het wandelen zonder dat
er voor mij een aanwijsbare reden aan is vooraf gegaan. Ik probeer dan ook te negeren
maar dat helpt niet en van streng worden wordt het alleen maar erger.

Ik heb nu al diverse keren mijn rug hier mee verrekt en ook al een keer plat gegaan.
Op de hondenschool moest ik hem plat werpen en 2 minuten op de grond houden
tot hij zich overgeeft....
Wij hebben inmiddels gemerkt dat te streng zijn juist een prikkel is voor zijn wilde gedrag..stress!
Dus wat mij betreft absoluut niet de juiste oplossing maar wat dan wel????

Wie o wie heeft voor mij de gouden tip? :wink:

PS De hondenschool krijgt na de vakantie geen vervolg, methode vind ik niet bij mijn hond passen
die raakt er alleen maar gestrest van. Op zoek naar ander plekje maar.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Gekke 5 minuten tijdens wandeling

Ongelezen bericht door veertje »

Queenie schreef: Wie o wie heeft voor mij de gouden tip? :wink:

PS De hondenschool krijgt na de vakantie geen vervolg, methode vind ik niet bij mijn hond passen
De gouden tip is inderdaad snel wegwezen bij die hondenschool :schrik:

De gekke 5 minuten is vaak een uitting van stress/spanning. Door er nog wat meer stress bovenop te gooien wordt het echt niet minder. Het is ook helemaal geen gedrag dat je moet willen afstraffen.
Waarschijnlijk gebeurt het buiten niet 'zomaar', maar zijn er in de loop van de wandeling al wat dingen gebeurt die voor hem spannend waren. Kinderen, katten, honden, andere mensen, fietsers, dwarrelende blaadjes, een vogeltje, een baasje, die lastige lijn etc etc. Tig dingen die voor een jonge hond prikkels kunnen zijn die hij moet kunnen loslaten.
Loopt hij veel los? Want vaak is dat een goede manier om zijn energie kwijt te raken, zodat hij beter met de prikkels om kan gaan. Voorkomen is hierin beter dan genezen.

Als hij dan toch nog eens de gekke 5 minuten aan de lijn heeft en je vind het veilig, zou je hem even los kunnen doen. Even lekker gek doen terwijl jij geniet van zijn fratsen. Kan hij dan niet los, zou ik de lijn heel kort nemen, zodat hij geen vaart kan maken. Zorgen dat hij stil staat en als hij stil staat hem rustig toespreken en even onder z'n buik kriebelen. Je weet dan dat hij even wat te veel gedaan heeft, wandeling te lang, te veel prikkels gehad. Dus daarna even niet te veel van hem vragen en vooral zorgen dat hij lekker zijn energie kwijt kan :wink:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn grotert is 9 en krijgt het nog steeds wel eens :mrgreen:
Bij hem is het (ook) positieve stress, dus alle stressfactoren vermijden zou niet leuk zijn.
Maar bijvoorbeeld het strand heb ik aardig wat jaren moeten vermijden want dan kon hij alleen nog maar beuken en opspringen.

Een gouden tip heb ik niet, maar wat bij Diem helpt:
Regelmaat en voorspelbaarheid in de wandelingen. Wel voldoende wandelen maar dan op niet te prikkelrijke plekken zodat de energie er wel uit kan. Gebieden waar hij drukker van wordt heel langzaam en gedoseerd opbouwen.
Zelf zo rustig en kalm als mogelijk blijven. Niet boos of overheersend streng, maar wel duidelijk. Bv laten zitten en dat belonen. Snuffelen naar lekkers op de grond helpt ook.
Diem vindt een balletje krijgen ook leuk. Hij heeft geen apporteerdrift dus met zijn favoriete bal gaat hij dan ergens van mij weg staan om er fijn op te kauwen. Sommige honden zouden juist drukker worden van een bal krijgen denk ik. Misschien is er wel iets wat hem kan focussen: een verstopt speeltje of lekkers zoeken. Dus niet laten najagen wat je weggooid maar de neus geconcentreerd aan het werk zetten.
Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik heb de gekke vijf minuten nooit beschouwd als iets wat ingedamd moet worden. Wel als een teken dat de hond vaak wat overprikkeld is en het iets rustiger mag. Ik moet bekennen dat ik het eigenlijk altijd gewoon lekker laat gaan, zolang het veilig is natuurlijk. Kyuubi kreeg ook ineens de zoomies op de laatste wandeling, op een groot veld. Mooi. Lange lijn los en racen maar. En natuurlijk zodra het scherpste na het tweede racerondje er al af was even terugroepen om te zien of die knopjes er nog op zitten. Hij kwam braaf, dus koekje erin en RENNEN maar weer. ;) En dat terwijl hij net zich sufgerend had met apporteren. Soms moet het gewoon even.

Rhodi deed niet aan zoomies, die was altijd druk. Branco had ze wel, die kreeg ook ineens de riedel in de kont en stoof er dan volle vaart vandoor. Kyuubi doet het op dezelfde manier, vaak buiten maar soms ook in een paar rondjes rond de tafel of de bank. Hij mag zijn gang gaan, even afreageren! ;)
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Queenie schreef:Vorige week hebben wij ons hier voorgesteld ik ben de trotste eigenaar van onze boef King!

King is een energieke labrador reu van bijna 8 maanden, super lief maar ook super enthousiast. :jump1:
Van kleins af aan heeft hij geregeld de gekke 5 minuten gehad maar gelukkig begint
dit thuis stukken minder te worden. Ik probeer het nu voor te zijn en heel soms als het toch
gebeurt en te gek wordt dan 2 minuten afkoelen op de gang, dat helpt altijd.

Helaas heeft King soms uit het niks ook deze buien tijdens het wandelen zonder dat
er voor mij een aanwijsbare reden aan is vooraf gegaan. Ik probeer dan ook te negeren
maar dat helpt niet en van streng worden wordt het alleen maar erger.

Ik heb nu al diverse keren mijn rug hier mee verrekt en ook al een keer plat gegaan.
Op de hondenschool moest ik hem plat werpen en 2 minuten op de grond houden
tot hij zich overgeeft....
Wij hebben inmiddels gemerkt dat te streng zijn juist een prikkel is voor zijn wilde gedrag..stress!
Dus wat mij betreft absoluut niet de juiste oplossing maar wat dan wel????

Wie o wie heeft voor mij de gouden tip? :wink:

idd.. wegwezen daar.. nooit geweten dat die methode in NL nog gehanteerd wordt. Waar in NB woon je.. Misschien weet ik wel een hondenschool?
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Nakisha schreef:Ik heb de gekke vijf minuten nooit beschouwd als iets wat ingedamd moet worden. Wel als een teken dat de hond vaak wat overprikkeld is en het iets rustiger mag. Ik moet bekennen dat ik het eigenlijk altijd gewoon lekker laat gaan, zolang het veilig is natuurlijk.
Ik dam het alleen in als Tess het in huis doet. Dan weet ze uit gekkigheid niet wat ze moet en dat is op laminaat niet handig. Ik dirigeer haar dan richting vloerkleed en bank en dan mag ze daar wat beperkter gek doen (eventjes). Tot ik het genoeg vind en dan laat ik haar op de bank bij me zitten om tot rust te komen. Heb het idee dat ze het wel fijn vind dat ik dat voor haar bepaal.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

:pop: :mrgreen:

Oké.
Wat verwachtte je eigenlijk dat je een (labrador) pup nam? En een reu ook nog.
Een rustige gehoorzame hond ? :denken: :mrgreen:

Nee, geniet maar van de gekke 5 minuten, ook als het wat langer duurt, nog beter, wees de gekke minuten voor, om eerder lekker met hem te spelen.
De energie moet er gewoon uit. Niet meer en niet minder. Een pup en jonge hond zijn gewoon energie bommetjes. Dat is ook meteen het leuke ervan, lekker op pad, en lekker spelen in huis, als ze uitgeslapen zijn. En dat slapen wordt steeds minder :engel:

En laat die hondenschool snel links liggen.
Zoek een positieve hondenschool. Waar ze beloningsgericht werken.

Je maakt het jezelf een stuk makkelijker, als je zelf de touwtjes in handen neemt, en je de energie richt op hoe jij het wilt.
Dus speel met hem, trekspelletje en als zijn energie eruit is, doe dan denkspelletjes met hem. Zul je zien, hoe snel die weer rustig is en wil slapen :wink:

Je hebt een retriever, dus leer hem apporteren. Daar ga je sowieso veel plezier aan hebben, als hij dat kan.

Ga lekker aan de slag met de overtollige energie. Je kan alleen rust en gehoorzaamheid verwachten, als hij ook zijn energie kwijt kan.
En dan heb je er straks jarenlang een ontzettend leuke hond aan :ok:
Queenie
geregistreerd lid
Contacteer:

Ik woon in Rijswijk dat is vlak bij Woudrichem.

Ik wil het inderdaad niet afstraffen, dat werkt echt niet. Lange lijn ook geen optie dan heb ik nog minder controle
en vorige week dus brandplekken van de 10 meter lijn en gestrekt op de grond.
Ik woon naast het bos en wandel dus altijd in het bos. Overdag kom ik eigenlijk nooit iemand tegen dus dat is niet
echt de prikkel. Helaas ken ik ook bijna niemand hier die overdag eens mee kan lopen zodat hij lekker samen
kan ravotten. Ik woon hier pas een jaar en de paar mensen die ik ken werken allemaal.
Ik denk dat het erg goed/fijn voor hem zou zijn. Het is goed voor hem als hij zijn energie kwijt kan.
Ik doe wel veel met hem, lopen, spelletjes, apporteren etc. maar ja ben geen pup van 8 maanden..... :tongue:

Na het avond eten ga ik samen met mijn man naar het einde van het bos, alleen daar mogen ze los en dan gaan
we samen met hem spelen, roepen, verstoppen dat vind hij geweldig. Na afloop nog even door de betonnen buizen
die er speciaal voor honden liggen en dan naar huis. Als ik alleen ben is dat allemaal wat ingewikkelder omdat hij
los nog niet helemaal te vertrouwen is.
In mijn 1tje heb ik wel apporteren geprobeerd, dat vind hij thuis geweldig, maar in het bos gaat hij er vandoor
met zijn "prooi"...de boef! :W:

Wat ik verwachte van een labrador??? Mijn schoonmoeder had er 1 dus niet helemaal onbekend maar deze is eehhhh 500% anders.
Ik wist dat ze erg vrolijk en enthousiast zijn maar deze heeft toch meer weg van de boxers waar ik thuis mee ben opgegroeid... :LOL:

Thuis vind ik het inderdaad geen probleem die 5 minuten, maar heel soms blijft hij tegen de deur knallen en
zo hard dat ik bang ben dat hij zich bezeerd, dan breek is het af door even in de gang te leggen met wat lekkers.
Het komt wel goed met ons, maar advies is soms welkom dus dank voor jullie tips, alle beetjes helpen! :E:
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

ook Lana heeft nog steeds tijdens de wandeling haar gekke buien, ondanks dat ze thuis buiten heel veel ruimte heeft, doet ze het eigenlijk alleen nog in het open veld, vooral in het hoge gras dan zal en moet ze lekker racen, of het nu komt dat het gras dan zo lekker kriebelt ik weet het niet, maar ik laat haar gaan, leef je uit, ze gaat dan in hele grote rondjes om mij heen, ze heeft het af en toe gewoon ff nodig, en ik heb het geluk dat ik binnen 500 meter in het natuurpark sta, daar waar de ruimte is en heel weinig andere mensen komen.
als pup deed ze het thuis ook wel, maar dan gooide ik de deur open en gaan met die banaan,
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hier moet het altijd even na het poepen. Zó blij dat ie er uit is :LOL:

Jonge honden hebben geen andere honden van dezelfde leeftijd nodig, maar volwassen, stabiele exemplaren die hun grenzen aangeven.
Anders wordt het alleen maar doller.

Kun je er niet gewoon in meegaan? Even een stukje rennen en springen, een bal aan een touwtje uit je zak toveren?
En daarna bepalen wanneer het genoeg is.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

dagmar88 schreef:Hier moet het altijd even na het poepen. Zó blij dat ie er uit is :LOL:

Jonge honden hebben geen andere honden van dezelfde leeftijd nodig, maar volwassen, stabiele exemplaren die hun grenzen aangeven.
Anders wordt het alleen maar doller.

Kun je er niet gewoon in meegaan? Even een stukje rennen en springen, een bal aan een touwtje uit je zak toveren?
En daarna bepalen wanneer het genoeg is.
dit :ok: heerlijk dat enthousiasme, lekker van genieten dus. ff samen dollen (ik doe wel eens spelletje: ik ga je pakken!!! die hond loopt wel, als jij maar een hoop misbaar maakt :engel: ). Daarna is het klaar, iedereen tevreden.
Het zou niet in me opkomen een jonge lab in te gaan dammen :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik moet vooral lachen als mijn honden het hebben. Nog nooit een seconde over indammen gedacht zelf.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik vind het een gezonde manier om stress of spanning kwijt te raken en ik denk ook niet dat je moet streven naar een geheel stressvrij leven voor je hond, want volgens mij lukt dat nooit en hoort enige mate van stress gewoon bij het leven. Dus ja, het kan een optelsom zijn van dingen die hij onderweg heeft gezien of geroken en bij de hondenschool de omgeving, andere honden, het koppie dat aan het werk is om nieuwe dingen te leren. Als een hond dat er vervolgens even uit moet gooien door dol in het rond te rennen, laat ik hem lekker zijn gang gaan. Daarna nog even wat brokjes snuffelen in het gras en dan is het er weer uit.

Op de hondenschool kun je kijken of samen spelen met een flostouw voor hem een goede uitlaatklep is. Op sommige hondenscholen wordt erg veel rust en kalmte verwacht van heel jonge honden, maar ik heb zelf nog nooit een jonge hond gehad die onder de ca. 1,5 jaar rustig 10 minuten kon wachten op de hondenschool :mrgreen: En ze op dat gebied overvragen geeft inderdaad alleen maar meer stress waardoor die uitlaatklep nog harder nodig is. Even spelen tussendoor, wat brokjes snuffelen in het gras en een klein stukje samen lopen of rennen werkte bij mijn jonge honden veel beter. Met mijn collie ging ik altijd een klein uur wandelen voordat we naar de training gingen, anders was ze veel te gretig en te onrustig.
Queenie
geregistreerd lid
Contacteer:

Op de hondenschool wordt hij inderdaad overvraagd.

Om terug te komen op eerdere opmerkingen denk dat we elkaar niet helemaal begrijpen..... :W:
Ik probeer alles behalve om King in te dammen maar als het knopje echt om gaat dan kan ik 'm gewoon
niet meer houden tot bloedens en blauwe plekken zo zwart als de nacht toe...
Helaas kun je op zo'n moment niet altijd besluiten je hond los te laten, dan kan nu eenmaal niet overal
of als er bijv. jonge kinderen lopen, daar is hij echt te wild voor.
Verder mij hij van mij gewoon zoveel pup of puber zijn als hij maar wil, hij kan ook echt heel braaf mee
lopen maar mag ook stampen in de modder, graven, zwemmen etc. maar als ik echt plat ga dan weet ik het even niet meer!
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Queenie schreef:Ik woon in Rijswijk dat is vlak bij Woudrichem.

Ik wil het inderdaad niet afstraffen, dat werkt echt niet. Lange lijn ook geen optie dan heb ik nog minder controle
en vorige week dus brandplekken van de 10 meter lijn en gestrekt op de grond.
Ik woon naast het bos en wandel dus altijd in het bos. Overdag kom ik eigenlijk nooit iemand tegen dus dat is niet
echt de prikkel. Helaas ken ik ook bijna niemand hier die overdag eens mee kan lopen zodat hij lekker samen
kan ravotten. Ik woon hier pas een jaar en de paar mensen die ik ken werken allemaal.
Ik denk dat het erg goed/fijn voor hem zou zijn. Het is goed voor hem als hij zijn energie kwijt kan.
Ik doe wel veel met hem, lopen, spelletjes, apporteren etc. maar ja ben geen pup van 8 maanden..... :tongue:

Na het avond eten ga ik samen met mijn man naar het einde van het bos, alleen daar mogen ze los en dan gaan
we samen met hem spelen, roepen, verstoppen dat vind hij geweldig. Na afloop nog even door de betonnen buizen
die er speciaal voor honden liggen en dan naar huis. Als ik alleen ben is dat allemaal wat ingewikkelder omdat hij
los nog niet helemaal te vertrouwen is.
In mijn 1tje heb ik wel apporteren geprobeerd, dat vind hij thuis geweldig, maar in het bos gaat hij er vandoor
met zijn "prooi"...de boef! :W:

Wat ik verwachte van een labrador??? Mijn schoonmoeder had er 1 dus niet helemaal onbekend maar deze is eehhhh 500% anders.
Ik wist dat ze erg vrolijk en enthousiast zijn maar deze heeft toch meer weg van de boxers waar ik thuis mee ben opgegroeid... :LOL:

Thuis vind ik het inderdaad geen probleem die 5 minuten, maar heel soms blijft hij tegen de deur knallen en
zo hard dat ik bang ben dat hij zich bezeerd, dan breek is het af door even in de gang te leggen met wat lekkers.
Het komt wel goed met ons, maar advies is soms welkom dus dank voor jullie tips, alle beetjes helpen! :E:
Ja, sowieso is elke dag lekker wat kluifwerk een goede en gezonde zoethouder :ok: worden ze ook moe en voldaan van.
Je kan ook een "kong" vullen. Google maar eens. Is ook een leuke zoethouder voor de hond :lol1:

I.p.v op de gang zetten, kan je dit meteen gaan oefenen op zijn eigen plaats. Hopelijk heeft hij ook een mandje of plekje gezellig in de huiskamer?
Emma
Zeer actief

Queenie schreef:Op de hondenschool wordt hij inderdaad overvraagd.

Om terug te komen op eerdere opmerkingen denk dat we elkaar niet helemaal begrijpen..... :W:
Ik probeer alles behalve om King in te dammen maar als het knopje echt om gaat dan kan ik 'm gewoon
niet meer houden tot bloedens en blauwe plekken zo zwart als de nacht toe...
Helaas kun je op zo'n moment niet altijd besluiten je hond los te laten, dan kan nu eenmaal niet overal
of als er bijv. jonge kinderen lopen, daar is hij echt te wild voor.
Verder mij hij van mij gewoon zoveel pup of puber zijn als hij maar wil, hij kan ook echt heel braaf mee
lopen maar mag ook stampen in de modder, graven, zwemmen etc. maar als ik echt plat ga dan weet ik het even niet meer!
Probeer dat soort dingen dus vóór te zijn. Tijdens wandelen, doe een zoekspelletjes, verstop een brokje of speelgoed, laat hem zoeken, doe eens een kort gehoorzaamheids oefeningetje. Doe een trekspelletje, laat hem apporteren. Kan allemaal aan de lijn ook.

En tja, soms wordt hij druk. Hoort er allemaal bij. Dan had je beter voor een volwassen herplaatsen kunnen gaan.
Met een pup weet je dat soort dingen. Nou ja, het is normaal dat soort dingen :engel:

Lees je eens in in de clickertraining. Kan ook waardevol zijn. Misschien is er een training bij jou in de buurt die met de clicker werkt.

Als het voor je eigen veiligheid is, kan je je hond met een halti uitlaten. Maar besef dan wel, dat je hem ook zijn ei kwijt moet laten kunnen. Dus wissel dat af met leuke oefeningen, of loslopen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Is Waalwijk haalbaar? Kijk 's bij De Hondenacademie (ook in Boxtel overigens).

Suzanne
Ri@nne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Baasje van Kai, mijn kleine boefje.

Ongelezen bericht door Ri@nne »

Wat bij Pixie altijd heel goed helpt als ze dit doet, is even haar naam roepen.. en als ze je ziet, een handje koekjes over de grond strooien. Ze gaat dan snuffelen en koekjes zoeken. Als ze klaar is met snuffelen is ze een stuk rustiger in haar hoofdje weer.
Afbeelding
All my dreams... would still be dreams.. if there hadn't been you... :I: Bonnie 09-05-'99 ~ 06-09-'15
Queenie
geregistreerd lid
Contacteer:

Dat van die hand brokjes kan inderdaad ook nog wel eens wat zijn, ga ik eens proberen!

Dit is mijn 3de eigen hond en hond nummer 10 in mijn hele leven, maar gelukkig had ik ook al begrepen
dat het dominantie verhaal al lang achterhaald is. Het is inderdaad een prikkel/trigger.
Even kortsluiting noemen wij het. King is ook helemaal niet dominant, gewoon een vrolijke flierefluiter
die iedereen en alles leuk vindt.

Ik probeer inderdaad soms zijn aandacht even vast te houden met snoepje of even naam zeggen, kijkt hij snoepje erin.
Maar als hij echt in zijn "element" is zijn zelfs de lekkerste stukjes "snoep" niet meer de moeite...
King eet overigen kvv dus brokjes heb ik niet maar probeer altijd zo "stinkend" mogelijk iets te geven, dat werkt het beste. :tongue:

Vanavond hebben we hem samen wat groter stuk los gehad, bos was verlaten dus fijn om te oefenen en sinds vorige week de fluit mee.
Als hij niet mee komt of te ver afwijkt luistert hij daar veel beter naar als roepen. Dan natuurlijk meteen uitbundig belonen.

Ik zal waarschijnlijk inderdaad wat beter moeten gaan zien wanneer er een trigger is, nu komen ze voor mij soms uit het niks
en dan heb ik er een hele kluif aan. Buiten die momenten hebben we samen gelukkig ook heel veel plezier!

PS Waalwijk is inderdaad wel flink stuk voor mij en heb helaas ook niet altijd de auto.
Ik kom oorspronkelijk uit de regio hoevelaken/nijkerk daar had ik fijne hondenshool maar nog niet iets vergelijkbaars gevonden hier.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Queenie schreef: dat het dominantie verhaal al lang achterhaald is. Het is inderdaad een prikkel/trigger.
Even kortsluiting noemen wij het. King is ook helemaal niet dominant, gewoon een vrolijke flierefluiter
:wink: Het een sluit het ander niet uit. Het is zo jammer dat dominantie als negatieve eigenschap gezien wordt.
Mijn reu is dominant, een geboren alpha. Zo vriendelijk en sociaal vaardig kom je ze niet snel tegen.
Al zit je er elke dag een uur op te worstelen, hij gaat zich nooit overgeven of minder dominant worden. Wat die hondenschool doet is zelfvertrouwen van de hond en het vertrouwen in de baas afbreken.

Hier was hij net iets jonger dan jouw hond. De adoratie van de labrador mocht van hem een tikje minder :mrgreen:

Afbeelding
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Gekke 5 minuten aan de lijn is idd niet te doen, als je dan niet genoeg kracht hebt kan je zomaar onderuit liggen.
Probeer eens een tuig met een ring op de borst voor dit soort momenten en ga toewerken naar het voorkomen van deze momenten

Ik zou ervoor zorgen dat hij dagelijks los kan lopen en zijn kop op die manier ook lekker leeg kan maken, snuffelen, rennen, wandelen net waar hij behoefte aan heeft en niet altijd bezig willen zijn dmv trainen en spel
Bij mijn labje merk ik echt dat ze het nodig heeft om vrij te kunnen lopen, soms even met de staart tussen haar poten gek doen
Queenie
geregistreerd lid
Contacteer:

Inderdaad Jome dat is het probleem, het is niet dat hij niet maf mag doen maar het het is gewoon niet te doen
om het op te vangen en kunt nu eenmaal niet overal zomaar je hond los laten.

Ik heb hiervoor een kruising berner sennen/witte herder gehad van bijna 50 kg,
die is ook pup geweest, deed ook dol, enthousiast etc. maar toch kon ik die beter houden als King.
Misschien moet je zelf een labrador hebben om de kracht ervan te begrijpen. :W:
Het heeft mij in ieder geval verbaasd... :LOL:

Tuigje zoals je bedoelt heb ik al poosje de Dog Copenhagen maar zit voor nog iets te los,
de verhoudingen bij een jonge hond zijn natuurlijk nog wat anders.
Maar gisteravond heeft hij dus heerlijk stuk los gelopen, dat gaan we proberen uit te breiden (daar waar het mag) :wink:
En kortsluiting proberen te voorkomen!
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Mijn Flatcoated Retriever vond het als jonge hond echt vre-se-lijk lastig om mensen op straat te passeren. Hij móest er naar toe. Dat is wat anders dan de gekke 5 minuten, maar ook ik ervoer dat als heel erg lastig omdat ik er bijna op mijn buik achter aan ging. Hij was dan echt beresterk. Ik ben anderhalf jaar lang met een grote boog om voorbijgangers heen gelopen en heb mijn hond uitbundig beloond als hij naast mij bleef lopen. Toen het in de winter een keer glad was op straat, durfde ik bijna niet met hem te wandelen. Ik zag het al helemaal mis gaan. Ik heb als gek getraind op het 'naast' lopen, zodat ik in ieder geval veilig met hem de straat op kon. Ik trainde het op plekken waar het helemaal niet nodig was, zodat het voor Jip niet te moeilijk werd. En dreigde het toch even te mislukken omdat er 'plots' een wandelaar de hoek om kwam, dan strooide ik wat snoepjes op de grond en gaf hem een zoekcommando.

In jouw situatie passen deze oplossingen misschien niet zo goed, maar ook voor mij gold dat ik de situatie probeerde te voorkomen én dat ik moest nadenken over een oplossing die ik kon inzetten als het toch dreigde mis te gaan. Het strooien van snoepjes werkte bij mij heel goed, omdat Jip dit op een gegeven moment ging verwachten als hij een wandelaar zag. Dan zag hij iemand onze kant op komen en keek hij al direct naar mij op met een blik van: "kom maar met die snoepjes! :cheer: " Ik was heel blij met die reactie, omdat ik niet meer hoefde te vrezen dat ik over straat gesleurd zou worden. (Tegenwoordig zijn al die trucjes helemaal niet meer nodig, omdat hij veel rustiger is geworden en we prima voorbij andere mensen kunnen lopen).

Jij zou misschien een oefening kunnen doen waarbij je zijn aandacht vraagt (ook dat eerst oefenen in een omgeving zonder prikkels) en dan samen even een zoekspelletje doen. Mijn andere hond kent het commando "Kijk eens!" en als hij mij dan aankijkt, krijgt hij een lekkere beloning en strooi ik nog wat snoepjes op de grond. Daarmee kan ik hem uit een situatie halen waarbij hij bijvoorbeeld heel gefixeerd naar een kat staat te kijken. En omdat je je hond steeds beter leert kennen, ga je op een gegeven moment aan zijn lichaamshouding of gedrag al zien dat er iets gaat gebeuren. Ik weet precíes wanneer hij een kat ruikt. Dan heb ik zelf die kat nog niet gezien, maar dan weet ik al dat ik even zijn aandacht moet vragen door samen iets leuks te doen. Dan lukt het om de focus te verleggen van die kat naar mij. Misschien kan je bij King, als je merkt dat er weer zo gekke bui aankomt, een trekspelletje inzetten of snoepjes gooien en hem die laten vangen. Ik verzin maar wat. Even iets leuks doen om de focus te verleggen en om te voorkomen dat je arm uit de kom getrokken wordt ;-)

En daarnaast uiteraard, zoals anderen al schrijven, hem lekker los laten gaan op plekken waar dat veilig kan :E:
Queenie
geregistreerd lid
Contacteer:

Dat van die snoepjes strooien merkte eerder al iemand op en dat lijkt me echt goed idee.
Ik geef er meestal 1 of 2 maar daar doet hij het niet voor. Maar als je ze strooit en hij moet
zoeken dat maakt het natuurlijk leuker. We gaan daar absoluut mee aan de slag! :E:

Voorbijgangers zonder hond gaat bij King al redelijk, gewoon doen of je ze niet ziet en doorlopen
lijkt te werken, zolang ze maar geen hond bij zich hebben... :LOL: Maar ook daar zou het strooien bij kunnen helpen!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Queenie schreef:Inderdaad Jome dat is het probleem, het is niet dat hij niet maf mag doen maar het het is gewoon niet te doen
om het op te vangen en kunt nu eenmaal niet overal zomaar je hond los laten.

Ik heb hiervoor een kruising berner sennen/witte herder gehad van bijna 50 kg,
die is ook pup geweest, deed ook dol, enthousiast etc. maar toch kon ik die beter houden als King.
Misschien moet je zelf een labrador hebben om de kracht ervan te begrijpen. :W:
Het heeft mij in ieder geval verbaasd... Afbeelding

Tuigje zoals je bedoelt heb ik al poosje de Dog Copenhagen maar zit voor nog iets te los,
de verhoudingen bij een jonge hond zijn natuurlijk nog wat anders.
Maar gisteravond heeft hij dus heerlijk stuk los gelopen, dat gaan we proberen uit te breiden (daar waar het mag) :wink:
En kortsluiting proberen te voorkomen!
Maar hoe vaak doe je hem los uitlaten dan per dag? Hier hebben ze nl nog nooit de gekke 5 min aan de lijn gehad, alleen als ze loslopen en dat doen ze minstens 3x per dag... en ik hou dr van om naar te kijken dat gedrag ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Queenie schreef: dat het dominantie verhaal al lang achterhaald is. Het is inderdaad een prikkel/trigger.
:wink: Het een sluit het ander niet uit. Het is zo jammer dat dominantie als negatieve eigenschap gezien wordt.
Mijn reu is dominant, een geboren alpha. Zo vriendelijk en sociaal vaardig kom je ze niet snel tegen.
Al zit je er elke dag een uur op te worstelen, hij gaat zich nooit overgeven of minder dominant worden. Wat die hondenschool doet is zelfvertrouwen van de hond en het vertrouwen in de baas afbreken.

Hier was hij net iets jonger dan jouw hond. De adoratie van de labrador mocht van hem een tikje minder :mrgreen:

Afbeelding
Alsof een hond altijd dominant is en ook geen flierefluiter kan zijn ;)
Xanu is zeer zelfverzekerd, staat zn mannetje en heeft geen knok nodig om dat duidelijk te maken. Maar hij is duidelijk en ook qua lichaamstaal best een dominante hond.... soms. Is hij bij Xavi (vader) zie je een hele andere hond die braaf doet wat zn vader hem verteld. Heb er ergens nog een leuk filmpje van waarin hij een golden even netjes uitlegd dat dat niet de bedoeling is wat hij doet. En zo subtiel dat de baas van de golden t niet eens opgemerkt had die verbaasde zich erover dat zijn jonge reu die altijd in de problemen kwam bij andere reuen zo goed met Xanu door een deur kon....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Queenie
geregistreerd lid
Contacteer:

Er is inderdaad groot verschil tussen heel erg enthousiast worden als hij wat ziet en de gekke 5 minuten.
Dat enthousiaste is nog wel enigszins in banen te leiden maar die kortsluiting minder.

Dat gebeurt ook juist heel onverwachts als er geen zichtbare prikkels zijn, je ziet het ook aan
zijn ogen, stand van zijn oren etc. als het gebeurt. Dan is hij hij echt even "weg" zeg maar.

Alle jonge labradors hebben inderdaad dat enthousiasme en dat heeft ook zijn charmes.
Hij is nooit chagrijnig, kijkt altijd blij en vind iedereen en alles leuk, lief en aardig.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

ik heb een hele sterke hond. En als ik heel eerlijk ben is mijn hond (fysiek) een maatje te sterk voor mij.
Daarom moest ik op zoek naar een manier om, als mijn hond de gekke vijf minuten heeft, er voor te zorgen dat hij mij niet omver loopt of trekt.
Wat bij mij in het begin heel erg geholpen heeft is te trainen op een aandachtssignaal. Thuis en op weg beloonde ik hem daar uitvoerig op.
Mijn hond is niet voergevoelig dus het gaat bij mij met een bal of een spelletje. En dat doe ik niet alleen als hij de wind onder zn billen krijgt, maar ook thuis, ook op saaie plekken en onderweg.
Daardoor krijg ik hem makkelijker uit die gaan-modus.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Als hij het leuk vindt (en jij) wil Karel best eens met hem wandelen. Of ie echt met m zou spelen weet ik niet, misschien wel misschien niet, maar alleen samen optrekken zou voor je hond misschien al leuk zijn? We wonen in Oosterhout dus dat is niet zo heel ver weg van Woudrichem :)

edit - en Karel is mijn labrador reu haha, weet niet of iedereen m kent. Niet dat ik mijn partner aan loop te prijzen oid ;)
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:Als hij het leuk vindt (en jij) wil Karel best eens met hem wandelen. Of ie echt met m zou spelen weet ik niet, misschien wel misschien niet, maar alleen samen optrekken zou voor je hond misschien al leuk zijn? We wonen in Oosterhout dus dat is niet zo heel ver weg van Woudrichem :)

edit - en Karel is mijn labrador reu haha, weet niet of iedereen m kent. Niet dat ik mijn partner aan loop te prijzen oid ;)
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”