Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bange buitenlandse hond aan riem leren lopen.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

joe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Bange buitenlandse hond aan riem leren lopen.

Ongelezen bericht door joe »

Hoi hoi,

Ik heb sinds 1 maand een hondje uit Roemenië.
Ik kan hem nu eindelijk aaien. Hij komt naar mij toe om worstjes te halen en dan kan ik hem ook al aaien.
Hij maakt dus progressie.
Ik zou hem graag aan de riem willen leren lopen, zodat we lekker kunnen gaan wandelen. Maar zodra hij aan de riem zit, wil hij vluchten of gaat hij verlamd op de grond liggen.
Moet ik nu nog langer wachten of kan ik toch beginnen. Erns moet hij het leren toch?
De vraag is dan.....hoe doe ik dit gezien zijn angstige reactie???
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Re: Bange buitenlandse hond aan riem leren lopen.

Ongelezen bericht door Galga's »

Dat klinkt alsof hij er nog echt niet aan toe is. Jij kan misschien wel lekker willen gaan wandelen, maar hij niet.

Neem contact op met de stichting waar hij vandaan komt. Zij zouden je moeten kunnen begeleiden. Een angstige hond heeft tijd nodig. Heel veel tijd en heel veel geduld. Als hij regelmatig met een vangstok in aanraking is geweest, doen halsband en riem hem daar aan terugdenken.

Mocht je hem naar buiten willen nemen, absoluut dubbel aanlijnen: zowel anti-ontsnap tuig als halsband en de lijn van het tuig aan je lijf vastmaken.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik zou heel basaal bij het begin beginnen, laat hem maar wennen aan lijnen in de buurt zonder dat er aangelijnd wordt, beloon voor het aanraken van de lijn, dan lijn om los en belonen, aanlijnen vast en belonen.. je zult de emotie die bij de lijn hoort moeten ombuigen naar, lijn is leuk.. en t makkelijkeste zal voer zijn gok ik.. maar stapje voor stapje , neem de tijd
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

S@ndr@ schreef:ik zou heel basaal bij het begin beginnen, laat hem maar wennen aan lijnen in de buurt zonder dat er aangelijnd wordt, beloon voor het aanraken van de lijn, dan lijn om los en belonen, aanlijnen vast en belonen.. je zult de emotie die bij de lijn hoort moeten ombuigen naar, lijn is leuk.. en t makkelijkeste zal voer zijn gok ik.. maar stapje voor stapje , neem de tijd
Dat ;-)
En waar mogelijk binnenshuis of in de tuin tuig om, lekker spelen, tuig af. Tuig/lijn/halsband moeten leuk worden.

Maar, idd, als je cht naar buitengaat een anti-ontsnpappigstuig, dus op 2 punten en dat aan je lijf en dan de halsband aan een lijn in je hand.... Dat ook eerst in de tuin en dan maar 's buiten de tuin op een rusitig moment?

Suzanne
joe
Zeer actief

Dank jullie wel. Als hij in de tuin loopt, kan ik hem.niet benaderen. Enkel in huis.
Ik denk inderdaad dat hij er nog niet aan toe is.
Als ik zijn Tuig aandoe en klik hem vastmaak is hij panisch bij het horen vd klik. Als ik mijn telefoon dichtdoe is hij bang vd magneetklik.
Echter.....vd stofzuiger, klappen vd vuilnisbak etc....is hij niet bang.
Wat kan er in het buitenland zijn geweest met die clips???
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Mss toch een goede gt bij gaan halen voor begeleiding. Een hondje wat zo bang is heeft dat denk ik wel nodig
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Laura84 schreef:Mss toch een goede gt bij gaan halen voor begeleiding. Een hondje wat zo bang is heeft dat denk ik wel nodig
Dat. Laat iemand met verstand van honden meekijken, zeker in deze mate van angst is dat beter dan vragen op een forum waar niemand de hond kent.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Tara schreef:
joe schreef: Wat kan er in het buitenland zijn geweest met die clips???
Niks, er hoeft heus niet altijd een aanleiding voor te zijn en niet achter ieder angstje schuilt een trauma.
Inderdaad. Het kan best dat hij gewoon de eerste keer dat je de clips dicht deed schrok van het geluid en daarom nu zo reageert. Je schiet er niets mee op om overal iets achter te zoeken. Een angstige hond reageert nu eenmaal vaak angstig op de kleinste dingen (omdat hij het niet kan thuisbrengen, niet verwacht, noem maar op).
Laura84 schreef:Mss toch een goede gt bij gaan halen voor begeleiding. Een hondje wat zo bang is heeft dat denk ik wel nodig
Mee eens, ik denk dat je bij een dusdanig angstige hond snel meer kapotmaakt dan je lief is met een goedbedoelde, maar niet helemaal juiste aanpak. Dus ik zou zeker ook professionele hulp inschakelen en dan wel absoluut een gedragstherapeut die positief werkt.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik ga mee met mijn voorgangers en zou er een goede GT bijhalen. Een echt bange hond heeft niet de capaciteit om iets te leren, dus dan maak je als snel meer stuk dan dat je stappen vooruit maakt.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër

Ongelezen bericht door Kayltje »

Dat deed de hond van mijn ouders ook, totaal bevriezen als ze mee moest lopen aan de lijn.
Dat hebben Fitz en ik opgelost, mede omdat ze zich aan hem optrok. Het is dus prima op te lossen.

Ik zou een verhaaltje kunnen typen hoe ik over dit soort dingen denk, en hoe ik het opgelost heb, maar dan loop ik het risico dat je denkt dat ook te kunnen, en het alleen maar erger maakt.
Als je het had gekund had die hond al 3 week aan de lijn gelopen namelijk :wink:

Dat bedoel ik absoluut niet arrogant, en ook niet kleinerend. Ik kan namelijk ook een heleboel niet, en wat ik niet kan laat ik me door iemand anders leren. En je komt hier advies vragen, alleen maar top!
Ook mijn advies, een GT.
Laat je adviseren door iemand die de hond ook echt ziet en observeert. Jij zegt angst, maar dat hoeft het niet eens te zijn.
Heel veel succes, hopelijk lopen jullie snel samen te wandelen :ok:
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
joe
Zeer actief

Ik heb al 42 jaar honden, allemaal asiel- of buitenlandse honden waar iets mee was. Ik ben geen gt, maar kan dieren redelijk lezen en ik heb geduld....heel veel geduld, anders was ik niet aan dit diertje begonnen.
Dus lukraak mij als beginner bestempelen en daar allerlei vergelijling op los laten, vind ik voorbarig..
Maar dat maakt niet uit.....ik hoopte meer mensen te treffen die dit ook hebben meegemaakt.
En in 3 weken van mensen schuw, naar kunnen aanhalen, vind ik zelf een behoorlijke stap.
Boy was een straathond.....dus totaal niets gewend.
En het is echt angst.... Dat kan iedereen al snel zien.
Maar gaat deze weg door te wachten en hem eerst zelfverzekerder te laten worden of is het juist goed om hem hierdoor/overheen te helpen...
En ja.....dat kan niemand vanaf de computer inschatten.....
Ik ook niet....ik zal eens op zoek gaan naar een gt.
Mijn angst is wel dat het fout kan gaan. Ik ben ooit op cursus geweest met mijn vorige traumahondje, die wilde zijn speeltjes niet loslaten. Werd hij compleet opgehangen ..
Dus waar vind ik echt een hele goede gt?
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

www.sppd.nl kan je er een aantal vinden.

Ik denk niet dat iemand je verwijt dat je te onervaren bent oid. We "moeten" het doen met de informatie die je deelt en vanuit daar komen dit soort berichten, als hulp, niet als verwijt.
Doe er je voordeel mee
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

joe schreef:Hoi hoi,

Ik heb sinds 1 maand een hondje uit Roemenië.
Ik kan hem nu eindelijk aaien. Hij komt naar mij toe om worstjes te halen en dan kan ik hem ook al aaien.
Hij maakt dus progressie.
Ik zou hem graag aan de riem willen leren lopen, zodat we lekker kunnen gaan wandelen. Maar zodra hij aan de riem zit, wil hij vluchten of gaat hij verlamd op de grond liggen.
Moet ik nu nog langer wachten of kan ik toch beginnen. Erns moet hij het leren toch?
De vraag is dan.....hoe doe ik dit gezien zijn angstige reactie???
Een halsband en tuig zijn dus geen probleem?
Is de reactie anders als je de riem alleen bevestigt aan tuig resp. halsband?
Hoe reageert hij op de riem als je deze gewoon in je hand hebt, dus voordat je hem hebt bevestigd?
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Dat vroeg ik me ook af. Hoe vindt hij het om zijn tuig aan te hebben? Dus gewoon binnen en zonder riem eraan? Maakt het tuig alleen al dat hij bevriest?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
joe
Zeer actief

Alfilillo schreef:Dat vroeg ik me ook af. Hoe vindt hij het om zijn tuig aan te hebben? Dus gewoon binnen en zonder riem eraan? Maakt het tuig alleen al dat hij bevriest?
Hoi, nee het tig vindt hij niet eng. Het omdoen wel.
Hij vindt het heel eng om naast mij te lopen. Als ik op mijn knieen "loop", ontspant hij, maar blijft op zijn plaats. Zodra ik ga staan, wil hij vluchten of bevriest hij.
Nu ik dit zo typ, denk ik dat deze stap te groot is. Eerst zorgen dat hij mij niet eng meer vindt.
Maar als hij mijn lopen ontwijkt went hij er nooit aan. Dat bedoel ik...... Hoe doe ik goed....
DeDiana
Zeer actief

Als hij al niet bij je in de buurt durft te zijn als je staat, ook al sta je met je rug schuin naar hem toe zonder hem aan te kijken, dan is in de buurt van je wandelen inderdaad nog een stap te ver.
Het is zeker niet zo dat hij er nooit aan went als hij het nu ontwijkt. Als hij meer vertrouwen heeft en minder bang is, is er ook weer veel meer ruimte om aan dingen te wennen en om te leren. En je kunt er zelf ook veel aan doen om je hond meer vertrouwen te laten krijgen, het is dus zeker niet zo dat je maar moet gaan zitten afwachten tot dat vanzelf een keer gebeurt.

Het lijkt me verstandig om hierbij hulp te vragen van een gt. Zeker als je twijfelt over wat de juiste aanpak is en wat voor jouw specifieke hond het beste zou werken (en vandaar dat het ook niet echt zin heeft om via internet tips te geven, mijn aanpak is voor jouw hond misschien wel helemaal de verkeerde en wij kunnen jouw hond en zijn gedrag niet zien). Zoals Laura84 ook al schrijft zijn er brancheorganisaties waar je gediplomeerde gt's kunt vinden en je kunt hier natuurlijk ook een topic openen om tips te vragen voor jouw omgeving.
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër

Ongelezen bericht door Kayltje »

joe schreef:Ik heb al 42 jaar honden, allemaal asiel- of buitenlandse honden waar iets mee was. Ik ben geen gt, maar kan dieren redelijk lezen en ik heb geduld....heel veel geduld, anders was ik niet aan dit diertje begonnen.
Dus lukraak mij als beginner bestempelen en daar allerlei vergelijling op los laten, vind ik voorbarig..
Maar dat maakt niet uit.....ik hoopte meer mensen te treffen die dit ook hebben meegemaakt.
En in 3 weken van mensen schuw, naar kunnen aanhalen, vind ik zelf een behoorlijke stap.
Maar gaat deze weg door te wachten en hem eerst zelfverzekerder te laten worden of is het juist goed om hem hierdoor/overheen te helpen...
Mijn angst is wel dat het fout kan gaan. Ik ben ooit op cursus geweest met mijn vorige traumahondje, die wilde zijn speeltjes niet loslaten. Werd hij compleet opgehangen ..
Dat eerste stukje is oa voor mij, neem ik gemakshalve aan :wink:

Ik heb al 30 jaar paarden, heb altijd heftige jonge paarden doorgereden. Toch kreeg ik het 2 jaar geleden niet voor elkaar om mijn doodbrave fries/tinker merrie goed door te rijden. Het lukte me niet, ik kon haar knopjes niet vinden.
Een vriendin heeft haar voor me doorgereden. En nu gaat het top. Maakt dat me een beginner? Nee, gewoon een mens. Had ik het liever zelf gekund? Natuurlijk. Maar ik kon het gewoon niet.

Trouwens, zoals ik al zei, ik heb het meegemaakt.
Bon, de hond van mijn ouders, is ook een op latere leeftijd geïmporteerde Roemeense. Vers van transport, 2 dagen gastgezin en mee met mijn onwetende ouders. (Had ze zo gewaarschuwd)
Ze hebben haar vanuit de auto naar binnen gedragen, en daar zat ze dan. Op haar kleedje. Waar ze niet af durfde.
Dus. Er moest wat. Gelukkig ben ik specifiek goed met angstige honden.
Mijn eigen Roemeen is agressief tegen vreemden honden. Dat kan ik dan weer niet naar wens oplossen.
Ieder zijn ding.
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
DeDiana
Zeer actief

Kayltje schreef:
joe schreef:Ik heb al 42 jaar honden, allemaal asiel- of buitenlandse honden waar iets mee was. Ik ben geen gt, maar kan dieren redelijk lezen en ik heb geduld....heel veel geduld, anders was ik niet aan dit diertje begonnen.

Ik heb al 30 jaar paarden, heb altijd heftige jonge paarden doorgereden. Toch kreeg ik het 2 jaar geleden niet voor elkaar om mijn doodbrave fries/tinker merrie goed door te rijden. Het lukte me niet, ik kon haar knopjes niet vinden.
Een vriendin heeft haar voor me doorgereden. En nu gaat het top. Maakt dat me een beginner? Nee, gewoon een mens. Had ik het liever zelf gekund? Natuurlijk. Maar ik kon het gewoon niet.

Bon, de hond van mijn ouders, is ook een op latere leeftijd geïmporteerde Roemeense. Vers van transport, 2 dagen gastgezin en mee met mijn onwetende ouders. (Had ze zo gewaarschuwd)
Ze hebben haar vanuit de auto naar binnen gedragen, en daar zat ze dan. Op haar kleedje. Waar ze niet af durfde.
Mijn eigen Roemeen is agressief tegen vreemden honden. Dat kan ik dan weer niet naar wens oplossen.
Ieder zijn ding.
Ja, eens is de eerste keer voor alles, dat kan ook na 10, 20 of 42 jaar ervaring het geval zijn ;-) Bovendien is de ene angstige hond de andere niet. Ik heb bij geen enkele van mijn voormalig angstige honden en opvangers precies dezelfde aanpak gebruikt. Ik moet de reacties van de hond zien om te zien hoe de hond op een bepaalde aanpak reageert en dan borduur ik voort op wat de hond mij laat zien. Je gereedschapskistje wordt wel steeds voller, maar een kant-en-klare oplossing is er zelden, omdat het toch maatwerk is.
Als ik niet volledig overtuigd ben van wat ik doe of ik zie weinig resultaat, roep ik ook hulp in. Ik doe het liever meteen goed dan dat ik het gevoel heb dat ik maar wat aan loop te klooien. Van alles proberen is voor geen enkele hond goed, maar voor een angstige hond al helemaal niet.
joe
Zeer actief

Kayltje schreef:

Ieder zijn ding.
Jullie hebben gelijk. Iedereen heeft zijn expertise en belangrijk is te weten wanneer je iets wel of niet kan.
Ik heb het alleen nog niet geprobeerd. Dus was benieuwd naar wat ik kon doen.

Maar vandaag een grote tegenvaller. Boy durfde eindelijk bij mijn vriend en mij buiten te zitten. Komt er een wesp, die valt aan....vriend schrikt en bord vliegt van tafel...zo naast Boy. Die schiet weg. We hebben hem verder niet meer gezien... Oh...hier baal ik zo van....
Dus nu eerst maar even afwachten tot hij hier weer overheen is....
Wat een timing van die klotebeesten...
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door christina »

Kijk eens bij Kimy podenco paradise, liliane rausch, gedragsdeskundige voor m.n. Buitenlandse honden.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

christina schreef:Kijk eens bij Kimy podenco paradise, liliane rausch, gedragsdeskundige voor m.n. Buitenlandse honden.
Zij is geen gedragsdeskundige, maar een zogenaamde 'hondencoach'. Zij heeft dus geen opleiding op dit gebied. Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar iemand die wel een opleiding op dit gebied heeft genoten en ook meer ervaring heeft.
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door christina »

DeDiana schreef:
christina schreef:Kijk eens bij Kimy podenco paradise, liliane rausch, gedragsdeskundige voor m.n. Buitenlandse honden.
Zij is geen gedragsdeskundige, maar een zogenaamde 'hondencoach'. Zij heeft dus geen opleiding op dit gebied. Ik zou persoonlijk op zoek gaan naar iemand die wel een opleiding op dit gebied heeft genoten en ook meer ervaring heeft.
Ik hoor van dichtbij erg goede verhalen over behaalde resultaten met angstige honden. Ook advies in ondersteuning met supplementen.
Het is maar een optie. Ts kan zelf keuzes maken uit alle aangeboden opties die passen bij haar vraag en hond.

Verstuurd vanaf mijn Moto G Play met Tapatalk
Afbeelding
hewi
Zeer actief

Ongelezen bericht door hewi »

1 van mijn bange opvangers die ook niet aan lijn kon lopen hebben we eerst aan tuig laten wennen, daarna halsband erbij om( dubbel aanlijnen!!!) en toen een lijntje in huis eraan gemaakt.

Na week ongeveer buiten heel lang touw eraan zodat ze de ruimte had en er geen druk op de lijn stond. En zo gingen we stap voor stap.
Groetjes Heidi
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

christina schreef:
DeDiana schreef:
Ik hoor van dichtbij erg goede verhalen over behaalde resultaten met angstige honden. Ook advies in ondersteuning met supplementen.
Het is maar een optie. Ts kan zelf keuzes maken uit alle aangeboden opties die passen bij haar vraag en hond.

Verstuurd vanaf mijn Moto G Play met Tapatalk
Natuurlijk :ok: Ik wil overigens niet beweren dat een papiertje alles zegt, maar wel dat je kritisch moet kijken naar wie je in de arm neemt. Er zijn ook hier genoeg ervaringen te lezen van mensen die niets aan een gedragstherapeut hebben gehad of er zelfs door van de regen in de drup zijn geraakt. Dus rondvragen en je even goed oriënteren zou ik in ieder geval doen.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat deze hond dringend bij een andere hond moet. Wij hebben ook een heel bang hondje gehad maar die kon alles omdat mijn andere hondje super vertrouwen had. Ik snap überhaupt niet dat buitenlandse honden herplaatst worden die geen contact met mensen aan kunnen naar mensen zonder honden. Alleen een andere hond kan jouw hond helpen. Dat is mijn mening. Je hond moet bij een lieve labrador of wat dan ook die alles voordoet en overal poep aan heeft. Mijn bange hondje was in een paar dagen normaal. Sprong in de auto kwam als je riep en liep braaf mee. Kon zelfs los. Maar zonder mijn andere hondje rende hij meteen weg en kon ik hem niet aanraken. Ja na een tijdje. Maar alles door en met behulp van mijn normaal functionerende hondje. Zonder haar was na een maand nog steeds niks met dat niet sociale angstige happertje te beginnen. :blauwoog:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”