Nadat Lilo overleden was hoefde ik een tijdlang geen nieuwe hond erbij, maar uiteindelijk ging het wel weer kriebelen, dus sinds gisteren heb ik naast Toto (gecastreerde grote Spaanse podencoreu, 5 jaar oud), een nieuw teefje, Tika, erbij van 8 maanden. Hier staat ze op de site van podencoworld, maar daar is ze wel wat jonger, een maand of 5,6 (en daar heet ze nog Estela)
https://www.podencoworld.nl/adoptiehond ... 970-estela
Uit de omschrijving blijkt al dat ze wat angstig/onzeker is. Geen probleem, ik heb geen druk gezin meer met alle kinderen uit huis, ik werk voornamelijk thuis dus prima rustige stabiele omgeving. Ik wilde zeker niet weer zo'n getraumatiseerd hondje als Lilo. Het was een heel mooie ervaring om haar met geduld en ook wel bloed zweet en tranen uit te zien groeien tot een zelfverzekerd en sociaal en vrolijk hondje, en Lilo zit nog steeds heel diep in mijn hart, maar ik zocht vooral een niet al te pittig, lief maatje voor Toto. En ik wilde ook niet alsmaar gaan vergelijken met Lilo.
Maar, nu loop ik dus toch tegen een aantal bekende problemen op.

Laat ik voorop stellen dat het een ontzaglijk leuk hondje is. Ze is beeldig om te zien, net een klein hertje. Ze was vanaf de eerste minuut vrienden met de katten (logeerkat gaf haar gisteravond al kopjes), ze speelt hier sinds gisteravond als een malle met alles wat ze maar kan vinden, pikt van alles van tafel en lebbert lege koffiekopjes uit

Maar ze laat zich niet aaien en ze laat zich dus ook niet aanlijnen. Ze pakt wel koekjes aan uit mijn hand, maar dan wel met mijn arm helemaal uitgestrekt en zij op zo groot mogelijke afstand met een soort van superlang gazellenekje.
Misschien had ik het kunnen weten want op alle filmpjes en foto's die ik van haar heb gekregen toen ze nog in het asiel zat (en dat zijn er flink wat) zie je dat ze nergens echt daadwerkelijk geniet van lichamelijk contact met mensen. Ze laat het over zich heen komen.
Okee, het zij zo, been there, done that, en Tika heeft veel minder problemen dan Lilo had, maar bij Lilo had ik er heel bewust voor gekozen, ook in de wetenschap dat Jack (mijn vorige reu) een positief beslissende factor zou zijn. En Toto is geen Jack. Toto mot vooralsnog heel weinig van Tika weten, en ik ging er vanuit dat dat tijdens wandelen wel goed zou komen, maar er wordt dus niet gewandeld met Tika.

Resumerend:
1. Ik kan haar niet aanlijnen. Komt vast wel goed, Tika vindt het nu al helemaal niet fijn als ik met Toto ga wandelen en is dolblij als we terugkomen. Bij Lilo heeft het 5 weken geduurd voor ik haar kon aanlijnen, ik denk dat het bij Tika wel eerder gaat lukken.
2. Ik kan haar niet aaien, ze wil geen lichamelijk contact. Wel met de katten en met Toto (die dat dan weer niet wil), maar ik probeer niet eens meer even over haar bek of borst te aaien als ze een koekje pakt, want het doet meer kwaad dan goed geloof ik. Dit is wel nieuw voor me. Lilo wilde al heel snel graag worden aangeraakt en geaaid, als je verder maar niks wilde doen, en tot dusver heb ik altijd honden gehad die al op schoot lagen als ik amper op de bank zat. Tika heeft zo'n ijzige blik in die oogjes, en okee, prima, ik respecteer die afstand, maar ik vind het wel lastig. Herkent iemand dat en komt dat 'goed'?
3. Een hond die nooit in een huis heeft gewoond en dan niet buiten dat huis komt... Nou ja, ze poept en piest keurig op een handdoek, dat zijn aardig wat handdoeken per dag in de was. Geeft niet, maar het zou fijn zijn als ze het bijvoorbeeld in de tuin zou doen. Lilo liep vanaf dag 1 in de tuin, maar die was zo supergefocust op Jack, dat ze direct naar binnen kwam als ik Jack riep. Tika is vandaag even in de tuin geweest, maar ik vertrouw het nog niet. Ze heeft nog geen band met mij of Toto, en zo'n schutting van 180 cm is niks voor een gezonde podenco die de kolder in de kop krijgt. Wat is wijsheid?
Heel verhaal, ook even om het voor mezelf op een rijtje te krijgen. En nogmaals, Tika is echt superleuk en slim en sociaal genoeg en over een paar maanden loopt ze hier waarschijnlijk gewoon los in het park te rauzen, maar er zitten effe wat onverwachte hobbels in die weg. Dus advies is welkom.