Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bult weer terug
Moderator: moderatorteam
-
Peter27
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Bult weer terug
Paar maanden terug is er een bult uit Bumper haar nek (zeg maar in de kwab onder haar kin) weg gehaald. DA zei al dat het een verdacht ding was.
Nu zag ik vanmorgen dat er op dezelfde plek wederom een verdikking zit. Een bult kan je het nog niet noemen maar je kan het wel pakken ze maar.. ik weet overigens 99% zeker dat het er gisteren niet zat. Maar vorige keer was het ook al een soort toverbal. Soms aanwezig, soms niet.
Wat is wijsheid?? Nogmaals naar de DA die ongetwijfeld weer adviseert te opereren. Of accepteren dat het einde in zicht komt en de komende maanden comfortabel maken? Ze is 11,5 en hoewel ze nog best fit is wel echt een oude hond aan het worden. Ik twijfel.
Nu zag ik vanmorgen dat er op dezelfde plek wederom een verdikking zit. Een bult kan je het nog niet noemen maar je kan het wel pakken ze maar.. ik weet overigens 99% zeker dat het er gisteren niet zat. Maar vorige keer was het ook al een soort toverbal. Soms aanwezig, soms niet.
Wat is wijsheid?? Nogmaals naar de DA die ongetwijfeld weer adviseert te opereren. Of accepteren dat het einde in zicht komt en de komende maanden comfortabel maken? Ze is 11,5 en hoewel ze nog best fit is wel echt een oude hond aan het worden. Ik twijfel.
Laatst gewijzigd door Peter27 op 17 jun 2019 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
blablabla 
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Bult weer terug
Vorige keer niet laten onderzoeken wat het was?
- Lieske_1977
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Grote kans dat het een mastocytoom (mastceltumor) is. Deze kan snel in omvang toe- én afnemen (https://www.mcvoordieren.nl/mastocytoom-hond).
Staat je dierenarts niet open voor overleg zonder meteen op een operatie aan te sturen?
Staat je dierenarts niet open voor overleg zonder meteen op een operatie aan te sturen?
-
Peter27
- Zeer actief
Nee, in overleg met de DA daar toen niet voor gekozen. Met in het achterhoofd dat we niet voor een chemo traject zouden kiezen had opsturen dus niet zo heel veel toegevoegde waarde.
Maar dat het zo snel weer terug zou zijn hadden we niet verwacht eerlijk gezegd.
Maar dat het zo snel weer terug zou zijn hadden we niet verwacht eerlijk gezegd.
crutz schreef:Vorige keer niet laten onderzoeken wat het was?
blablabla 
-
Peter27
- Zeer actief
Ja wel hoor.. maar zover ik met mijn beperkte kennis hierover weet zijn er 3 opties. Chemo, opereren of niets doen.
Chemo wil ik zelf niet, dus dan is het of opereren of niet.
Chemo wil ik zelf niet, dus dan is het of opereren of niet.
Lieske_1977 schreef:Grote kans dat het een mastocytoom (mastceltumor) is. Deze kan snel in omvang toe- én afnemen (https://www.mcvoordieren.nl/mastocytoom-hond).
blablabla 
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Je kan er voor kiezen een biopt te laten nemen en dat eerst te onderzoeken. Geeft minder zekerheid dan helemaal weg en dat laten onderzoeken maar kan zonder narcose en dus minder ingrijpendPeter27 schreef:Ja wel hoor.. maar zover ik met mijn beperkte kennis hierover weet zijn er 3 opties. Chemo, opereren of niets doen.
Chemo wil ik zelf niet, dus dan is het of opereren of niet.Lieske_1977 schreef:Grote kans dat het een mastocytoom (mastceltumor) is. Deze kan snel in omvang toe- én afnemen (https://www.mcvoordieren.nl/mastocytoom-hond).
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dat zou ik ook doen.crutz schreef:Je kan er voor kiezen een biopt te laten nemen en dat eerst te onderzoeken. Geeft minder zekerheid dan helemaal weg en dat laten onderzoeken maar kan zonder narcose en dus minder ingrijpendPeter27 schreef:Ja wel hoor.. maar zover ik met mijn beperkte kennis hierover weet zijn er 3 opties. Chemo, opereren of niets doen.
Chemo wil ik zelf niet, dus dan is het of opereren of niet.Lieske_1977 schreef:Grote kans dat het een mastocytoom (mastceltumor) is. Deze kan snel in omvang toe- én afnemen (https://www.mcvoordieren.nl/mastocytoom-hond).

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Peter27
- Zeer actief
Snap ik.. die optie is ook besproken hoor.. maar er waren toen wat meer dingetjes die ze in 1x hebben gedaan waarvoor ze ook onder narcose moest.crutz schreef:Je kan er voor kiezen een biopt te laten nemen en dat eerst te onderzoeken. Geeft minder zekerheid dan helemaal weg en dat laten onderzoeken maar kan zonder narcose en dus minder ingrijpendPeter27 schreef:Ja wel hoor.. maar zover ik met mijn beperkte kennis hierover weet zijn er 3 opties. Chemo, opereren of niets doen.
Ik heb over die bult een slecht gevoel. Dat had ik toen ook al. Stiekum ga ik er al vanuit dat het slecht nieuws is. Misschien voorbarig maar bulten bij een oude hond die geen vetbult zijn krijg ik de kriebels van.
blablabla 
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Zit het echt op dezelfde plek? Het zou anders nl. ook nog een lymfeklier kunnen zijn, bulten groeien over het algemeen niet in 1 nacht, zeker niet bij een oudere hond.
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat zou ik dus zeker niet doen als het een mastceltumor is. Deze kunnen namelijk als je ze aanprikt veel actiever worden. Ik zou hem weg laten halen en onderzoeken. Als het dan een mastcel is en je wil geen chemo dan kan je kiezen om het middel benadryl, 2 x 50mg per dag te geven. Deze remt de celdeling van de mastcel. Honden gezien die het hier nog lang goed opdeden bij een graad 3. Helaas moet je het middel wel via internet kopen, hier niet verkrijgbaar of op recept.crutz schreef:
Je kan er voor kiezen een biopt te laten nemen en dat eerst te onderzoeken. Geeft minder zekerheid dan helemaal weg en dat laten onderzoeken maar kan zonder narcose en dus minder ingrijpend
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
ALS het een mastceltumor is. Het kan zoveel zijn.Cashel Vale schreef:Dat zou ik dus zeker niet doen als het een mastceltumor is. Deze kunnen namelijk als je ze aanprikt veel actiever worden. Ik zou hem weg laten halen en onderzoeken. Als het dan een mastcel is en je wil geen chemo dan kan je kiezen om het middel benadryl, 2 x 50mg per dag te geven. Deze remt de celdeling van de mastcel. Honden gezien die het hier nog lang goed opdeden bij een graad 3. Helaas moet je het middel wel via internet kopen, hier niet verkrijgbaar of op recept.crutz schreef:
Je kan er voor kiezen een biopt te laten nemen en dat eerst te onderzoeken. Geeft minder zekerheid dan helemaal weg en dat laten onderzoeken maar kan zonder narcose en dus minder ingrijpend
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze vraagt wat is wijsheid. Ik zou het risico niet nemen.crutz schreef:ALS het een mastceltumor is. Het kan zoveel zijn.Cashel Vale schreef:Dat zou ik dus zeker niet doen als het een mastceltumor is. Deze kunnen namelijk als je ze aanprikt veel actiever worden. Ik zou hem weg laten halen en onderzoeken. Als het dan een mastcel is en je wil geen chemo dan kan je kiezen om het middel benadryl, 2 x 50mg per dag te geven. Deze remt de celdeling van de mastcel. Honden gezien die het hier nog lang goed opdeden bij een graad 3. Helaas moet je het middel wel via internet kopen, hier niet verkrijgbaar of op recept.crutz schreef:
Groetjes Helma
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Cashel Vale schreef:Ze vraagt wat is wijsheid. Ik zou het risico niet nemen.crutz schreef:ALS het een mastceltumor is. Het kan zoveel zijn.Cashel Vale schreef:Dat zou ik dus zeker niet doen als het een mastceltumor is. Deze kunnen namelijk als je ze aanprikt veel actiever worden. Ik zou hem weg laten halen en onderzoeken. Als het dan een mastcel is en je wil geen chemo dan kan je kiezen om het middel benadryl, 2 x 50mg per dag te geven. Deze remt de celdeling van de mastcel. Honden gezien die het hier nog lang goed opdeden bij een graad 3. Helaas moet je het middel wel via internet kopen, hier niet verkrijgbaar of op recept.crutz schreef:
wijsheid was het geweest de eerste verwijderde bult te laten onderzoeken, dat is toen ook door mensen aangedragen maar niet gedaan
een oudere hond voor de 2de keer binnen een paar maanden onder narcose brengen vind ik ook niet direct een optie
-
Peter27
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Geen tumor dusPeter27 schreef:Ennnnnnnn het is weer 100% verdwenen... Daar word je toch gek van
-
Peter27
- Zeer actief
Geen idee.. vorige keer was het ook het een toverbal. Toen hij er weer zat zelfde dag laten weghalen door de DA.ranetje schreef:Geen tumor dusPeter27 schreef:Ennnnnnnn het is weer 100% verdwenen... Daar word je toch gek van
blablabla 
-
Peter27
- Zeer actief
Nou vorige keer was hij ook af en toe aanwezig en af en toe onvindbaar. De DA heeft hem toen aangeprikt om te kijken of het speeksel, vet of cellen waren. Het was dat laatste. Beetje korrelige substantie. Uiteindelijk verwijderd waarbij de DA aangaf dat het een verdacht ding was. Ervoor gekozen verder niets te onderzoeken gezien haar leeftijd en het feit dat we toch geen medische molen in wilden met haar.Cleva schreef:Peter27 schreef:Ennnnnnnn het is weer 100% verdwenen... Daar word je toch gek van
Dat zal een bultje pus geweest zijn. Weefsel verdwijnt niet zomaar.
Achteraf misschien stom, maar goed.
Hopen dat het nu voorlopig weg blijft.
blablabla