Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slecht gebit (Volgende week do dierenarts)

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

sjm
Zeer actief

Slecht gebit (Volgende week do dierenarts)

Ongelezen bericht door sjm »

Wat maakt eigenlijk dat een hond een slecht gebit heeft?

Dat Chihuahua's een slecht gebit hebben wist ik, dat is wel algemeen bekend.
Maar Zahra heeft ook echt hele vieze tanden, hoe kan dat? Die moet toch de meest oer-achtige-bek hebben :19:

Hoe kan het dat de tanden van de ene hond wel heel vies worden en van de andere niet?

Wat doen jullie om het gebit gezond te houden? En zijn de tanden ook mooi wit?
Laatst gewijzigd door sjm op 07 jun 2019 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Slecht gebit

Ongelezen bericht door Emma »

Elke dag wat te kauwen/kluiven geven, en elke twee maanden ofzo, de tanden checken en eventueel iets schrapen indien nodig.
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hylos »

Tsja, zal wel net als bij mensen iets met aanleg te maken hebben?
Laatst bij vrienden was er een hond die eet brokken.. die had echt super witte tanden. :80:
Xavi heeft ook witte tanden, die eet kvv maar krijgt niet bijzonder vaak iets te knagen.
Als hij een poosje niks te knagen heeft gehad dan begint hij wel meer uit zijn bek te stinken.
Afbeelding
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Aiko (border collie) kreeg van nature snel tandsteen en brak ook snel tanden.
Hij heeft twee tandreinigingen/extracties nodig gehad, als ik het goed heb op zijn vijfde en achtste.

Frank, eveneens een border, heeft al een paar tanden gebroken, heeft een gebit wat erg snel slijt maar ontwikkelt iets minder snel tandsteen.
Reiniging/extracties nodig gehad op z'n zesde. Brak op z'n tiende nog eens een tand die gelukkig 'mooi' brak en vanzelf heelde.
Hij krijgt binnenkort opnieuw een kleine reiniging.

Nanuq heeft lang een wit gebit gehouden en heeft ijzersterke tanden.
Hij is bijna negen en inmiddels is er wel wat verkleuring maar niets wat interventie van een DA vraagt.

Tippex is amper elf maanden jong maar nu al merk ik lichtgele verkleuring op de kiezen :hmmm:

Ze staan hier deels op brok, deels op KVV/rauw en ik behandel ze met Dentisept. Tandsteenkrabber heb ik ook regelmatig gebruikt maar die is helaas foetsie.
Ik weet niet in hoeverre hun dieet de degradatie van hun gebit heeft beïnvloed/vertraagd maar penslappen, hele prooidieren en kauwmateriaal alleen waren in ieder geval niet voldoende om een genetisch rot gebit tandsteenvrij te houden.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Hier 2 witte gebitjes. Denk ook dat het veel aanleg is i.c.m. wat ze eten. Hier gaat er regelmatig een bullenpees of ander kauwspul doorheen.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

zuri kreeg ik met tandaanslag, maar die vrat echt wat er te vreten viel, nu staat ze voornamelijk op brok, en is haar gebit schoon, boots zal denk ik in de gaten gehouden moeten worden, want die kleintjes hebben vaker een slecht gebit, dus ik bekijk het met argus ogen, en hij staat voornamelijk op vers, maar knaagt wel regelmatig op takken en zo die we weg snoeien. Gil had ook een schoon gebit en die stond op hypo allegeen voer, vers en brok.. maar die groters lijken überhaupt al minder last te hebben van plaque en tandsteen
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Heeft zeker met aanleg te maken, hier allemaal zelfde voer en de 1 heeft op dr oude dag spierwit gebit en andere daar moet ik eens in de 2 jaar gebits reiniging laten doen en dan poets en krab ik nog regelmatig. Maar niks help.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Voornamelijk aanleg. Hier eten ze hetzelfde en heeft Finn een prachtig gebit, Tess heeft nu al aanslag. Haar ga ik dus maar aanleren dat ik het kan krabben, want dat zal wel nodig zijn ondanks al het kauwspul dat ze krijgen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Hier ook allemaal hetzelfde voer en kluifmateriaal en toch erg verschillende gebitten (maar ook veel verschil in leeftijd). Amy (5,5 jaar) heeft een superwit gebitje en nauwelijks aanslag, Mila begint nu met haar 8 jaar steeds meer verkleuring te krijgen maar heeft niet veel tandsteen, Amoz (10) heeft wat plekken met tandsteen op zijn achterste kiezen en het gebit van Taartje (13) is redelijk vergelijkbaar met dat van Mila.
Ik krab wel af en toe met een tandsteenkrabbertje wat aanslag/tandsteen weg, maar bij de honden die er gevoelig voor zijn, komt dat toch vrij snel weer terug.
Ze krijgen nu voornamelijk brokken en voorheen voornamelijk kvv, dat geeft hier geen verschil. Minder kluiven geeft wel meer aanslag.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Heeft zeker ook met aanleg te maken.

Bij Rana kon je de tandaanslag bijna zien groeien :schrik:
Bij de honden daarvoor en bij Ita en Claire zie je gewoon witte tanden.
Ik poets overigens wel.
Daardoor heb ik bij Rana gelukkig nooit haar gebit hoeven laten reinigen.
Maar echt mooi wit was het niet meer op het laatst (bijna 14 jaar).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sjm
Zeer actief

Hm. Sowieso erg wisselend dus.

Volgende week donderdag moeten Zahra en Isa het gebit laten schoonmaken.

Zahra heeft echt heel veel tandsteen voor zo'n jonge dame. Bij 1 grote kies is het tandvlees opgetrokken en zie je dus een stukje wortel zitten. Dat was wel een zorgwekkend plekje zei de DA dus Zahra ook meteen maar eraan laten geloven.. Anders kon het wel eens erger gaan worden.

Bij Isa had ik zelf thuis zelfs een los voortandje gezien, onrustig tandvlees en vieze tandjes. De DA moest mij op m'n woord geloven want ze veranderde in een Tasmanian Devil. Dus bij haar zullen er ook tandjes getrokken moeten worden.

Afbeelding

Bah. Ik heb er nu al buikpijn van.
Daarna echt maar consequent elke dag botjes gaan geven en proberen tanden poetsen enz. Zodat het hopelijk niet nogmaals nodig is..
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Re: Slecht gebit (Volgende week do dierenarts)

Hhmmm, tandenpoetsen vind ik echt niks, of je moet consequent 3 maal per dag die tanden gaan poetsen. Af en toe schrapen zet naar mijn idee meer zoden aan de dijk. Maar goed dat zal persoonlijk zijn, wat je meer ligt.
sjm
Zeer actief

Emma schreef:Hhmmm, tandenpoetsen vind ik echt niks, of je moet consequent 3 maal per dag die tanden gaan poetsen. Af en toe schrapen zet naar mijn idee meer zoden aan de dijk. Maar goed dat zal persoonlijk zijn, wat je meer ligt.
Ja zo'n ding heb ik ook, dat ga ik ook proberen dan. Maar nu krijg je het er zelf niet meer afgeschraapt..
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Kyuubi heeft eigenlijk de hele dag kluifjes tot zijn beschikking. Meestal krijgt hij 's avonds een verse kluif om het kluiven extra aantrekkelijk te maken. Hij is er vaak heel zoet mee, tot nu toe is zijn gebit nog stralend wit, maar het is uiteraard afwachten hoe het ontwikkeld.
De favorieten hier zijn de runderoren, de runderhuidrolletjes met gedroogde kip en de runderhuidkluiven met pensvulling. Ik heb mijn honden sowieso altijd HEEL veel kluifwerk aangeboden, hoe meer hoe beter wat mij betreft.

Hoe een gebit ontwikkeld is altijd moeilijk te zeggen. Rhodi heeft als jonge hond teveel met tennisballen gespeeld (wij wisten niet beter) en dat was een enorme aanslag op het gebit. Daarna kreeg hij alleen nog gladde ballen, maar toen was het kwaad al geschied. Tanden waren gewoon compleet versleten en toen hij ouder werd kreeg hij er pijn aan, wat uiteindelijk ertoe geleid heeft dat hij alle voortandjes en zelfs hoektanden moest missen... Ik ben daardoor wel altijd heel alert op de gebitten gebleven. Branco heeft ooit een hoektand afgebroken, ook die is er toen uitgehaald, en strooide op latere leeftijd met losse kiesjes die er gewoon vanzelf uit vielen, maar het gebit was WEL heel schoon. (Aldus de dierenarts)

Sterkte met de ingrepen!!
Afbeelding
Emma
Zeer actief

sjm schreef:
Emma schreef:Hhmmm, tandenpoetsen vind ik echt niks, of je moet consequent 3 maal per dag die tanden gaan poetsen. Af en toe schrapen zet naar mijn idee meer zoden aan de dijk. Maar goed dat zal persoonlijk zijn, wat je meer ligt.
Ja zo'n ding heb ik ook, dat ga ik ook proberen dan. Maar nu krijg je het er zelf niet meer afgeschraapt..
Nee, ik ken ook een hond waarbij het echt donkerbruin is ingetrokken. Die tanden zijn echt verkleurd. Tandsteen, wat erop ligt kan je makkelijk schrapen, maar verkleuring niet. Ik heb nog nooit een hond gehad waarbij er ernstige verkleuring was, ik weet ook niet of dat ontstaat, onder tandsteen, of dat dat echt een probleemgeval van een in aanleg zwak gebit is.
ranetje
Zeer actief

Nou nee :80:
In hondentandpasta (of gel voor de tanden) zit spul waardoor de aanslag minder snel vat krijgt.
Werkt uiteraard het beste nadat de vastgekoekte troep er af is.
Ik poets een keer per dag.

Zelf schrapen heeft een risico, vooral als het tandvlees al wat ontstoken is.
Tenzij je schraapt met een theelepeltje (zei een van mijn vorige DA's)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ja aanleg heeft flinke invloed, maar ook het kauw-/knaaggedrag van de hond. Maar ik vind de invloed van voeding ook wel heel groot hoor (en wellicht doen factoren als stress, manier van eten ook nog iets?). Al mijn herplaatsers en opvangers zijn namelijk met een beetje tot gigantische tandsteen gekomen en bij allemaal zijn de gebitten opgeknapt zonder dat ik er aangezeten heb. Bij Mister kon je zijn kiezen niet meer zien, je kon niet eens zien hoeveel het er waren want achterin was het gewoon één grote bonk tandsteen (plus wonden in zijn bek van het schuren van het slijmvlies langs die dikke ruwe bonken). Ik ging ervan uit dat die toch echt een gebitssanering nodig zou hebben maar binnen een paar weken zag ik het al verbeteren en met een paar maanden had hij een vrijwel schoon gebit :80: .

Ik vond het bizar en wat het dan precies maakt dat het hier zo opknapt(e) weet ik niet maar ik ga ervan uit dat voeding daar het grootste aandeel in heeft. Alhoewel ik door de jaren heen ook best verschillend gevoerd heb, dus wat het dan precies is?
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

ranetje schreef:Zelf schrapen heeft een risico, vooral als het tandvlees al wat ontstoken is.
:ok: Goede tip, ik ga dat eens proberen. Hier tot een paar maanden geleden prima schone gebitjes. Maar nu heeft Diem (9 jr) toch opeens aardig wat tandsteen op z'n achterste kiezen. Ik poets al een tijdje elke avond maar daar krijg ik bestaande aanslag niet mee weg natuurlijk en de krabber vind ik inderdaad eng achterin z'n bek.

Ik denk overigens dat naast aanleg voeding en knaaggedrag toch ook best wat meespeelt.
Mies had flink wat aanslag toen ze moddervet uit Polen kwam. 1 a 2 jaar was ze toen. Ik baalde toch wel een beetje van het vooruitzicht op dure terugkerende gebitsreinigen met haar kennelijke aanleg voor een slecht gebit :blauwoog: Maar een paar maanden kvv en dagelijks kluiven en de tandjes waren brandschoon :19: Nu 7 jaar later nog steeds een piekfijn gebitje. Ik krab alleen soms een beetje aanslag van haar bovenhoektanden.
Afbeelding
tibbie
Actief

Ongelezen bericht door tibbie »

Qi is nog maar twee en heeft veel gleufjes in z'n kiezen waar al wat aanslag zat. Met een krabbertje hoef ik bij hem niet aan te komen(alles wat op een apparaat lijkt dat iets aan zijn lichaam moet doen is toch wat eng). Poetsen mag wel. ik doe het na de avondwandeling als hij nog aan de lijn zit Ik doe sinds kort wat kokosolie op de tandenborstel wat goed helpt om de aanslag weg te krijgen. De yakmelk botjes zijn hard en daarmee schraapt hij de rest er zelf wel af. Ik hoop dat ik het zo kan houden, mijn vorige tibbie moest regelmatig naar de DA voor reiniging.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
ranetje
Zeer actief

pioenroos schreef:
ranetje schreef:Zelf schrapen heeft een risico, vooral als het tandvlees al wat ontstoken is.
:ok: Goede tip, ik ga dat eens proberen. Hier tot een paar maanden geleden prima schone gebitjes. Maar nu heeft Diem (9 jr) toch opeens aardig wat tandsteen op z'n achterste kiezen. Ik poets al een tijdje elke avond maar daar krijg ik bestaande aanslag niet mee weg natuurlijk en de krabber vind ik inderdaad eng achterin z'n bek.

Ik denk overigens dat naast aanleg voeding en knaaggedrag toch ook best wat meespeelt.
Mies had flink wat aanslag toen ze moddervet uit Polen kwam. 1 a 2 jaar was ze toen. Ik baalde toch wel een beetje van het vooruitzicht op dure terugkerende gebitsreinigen met haar kennelijke aanleg voor een slecht gebit :blauwoog: Maar een paar maanden kvv en dagelijks kluiven en de tandjes waren brandschoon :19: Nu 7 jaar later nog steeds een piekfijn gebitje. Ik krab alleen soms een beetje aanslag van haar bovenhoektanden.
De rand van het lepeltje tegen het tandvlees aanzetten en dan naar beneden duwen (bij de boventanden).
Dus zorgen dat je de boel niet onder het tandvlees duwt.
Afbeelding
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Mijn honden krijgen runderkophuid om op te knagen en ik geef ze zeealgenmeel, Lotus haar gebit poets ik maar dit laat Balou niet toe. Dinsdag ga ik een afspraak maken voor een gebitsreiniging voor Balou, hij heeft veel tandsteen en ik denk dat er een kies los zit. Dus bij hem heeft het knagen en de algenmeel helaas niet afdoende geholpen. Hij heeft wel een onderbeet en een scheefstaande onderkaak, de dierenarts had mij al voor gebitsproblemen gewaarschuwd. Balou is nu zeven jaar en Lotus twee, haar gebit ziet er nog prima uit zoals je mag verwachten van een hond van twee. Toch lees ik wel over honden die rond deze leeftijd al een gebitsreiniging nodig hebben, wel vaak chihuahua's.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Sjon heeft hier als enigste een vreselijk gebit, dat had hij al heel snel toen hij jong was dat het vies werd waar je bij stond, de Bullen hebben allemaal nog steeds een schitterend gebit maar wij hebben het bij Sjon nu pas geleden helemaal laten schoonmaken. Zijn gebit is wel oersterk en helemaal niets mis mee het wordt alleen erg snel vies en op een gegeven moment is het met poetsen niet meer bij te houden. Sjon is de enigste die kvv krijgt en deels barf :mrgreen:

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”