Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Uma en haar traagheid

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Manuma
Zeer actief

Uma en haar traagheid

Ongelezen bericht door Manuma »

Sommigen van jullie hebben het al meegekregen maar bij deze: we weten sinds kort eindelijk wat Uma mankeert.

Helaas hadden we dit 1,5 jaar terug ook kunnen ontdekken maar is er buiten ons weten om besloten niet te testen.
Nu tóch gelukt, omdat er gegraven is in haar medisch dossier en blijkt dat Uma's schildklier traag werkt.

Alle symptomen kloppen.
Uma is bijna 7 jaar oud maar ziet er veel ouder uit. Ze is altijd dik geweest, onbespierd en voornamelijk heel lui. Haar huid werd een soort sinaasappelnet, ze had donkere plekken van ontstekingen, het was soms vet en soms juist erg aan het schilferen. Haar staart is deels kaal en haar vacht op de schouders en flanken viel uit.
Uma kreeg over haar hele lichaam donkere pigmentvlekken en ze had soms ernstige diarree. Soms was ze zo ziek dat haar achterhand uitviel en ze poepte bloed.
Haar oren zijn heel vaak ontstoken en ze kreeg een opgeblazen buik en een grote bult op haar borst. Dit blijkt nu dus vocht te zijn.

Op een gegeven moment dachten we dat ze misschien wel veel ouder was. En ach, gecastreerde honden worden dik van lucht, dat weten we. En wat doe je aan beweging extra als een hond er zo duidelijk geen plezier in heeft? Ze slofte achter ons aan tijdens wandelingen, ging tegenhangen met fietsen of hardlopen en ook los viel er niet veel uit te krijgen.

Uma is nu sinds 10 dagen aan haar medicatie. Ze staat op één pil per dag en over 4 weken moeten we terug voor een nieuw bloedonderzoek om te zien of de dosis zo goed is voor haar.

Wat merken we nu al aan Uma?
:80: Ze rent! Ze is alert, de oren staan overeind buiten en ze loopt weer voorop. Haar huid is ontzettend veranderd, het ziet er heel rustig uit en de donkere plekken verdwijnen langzaam. De opgeblazen buik is nu al zo ver verdwenen dat ik haar bijna dun vind. Ze slaapt nog steeds graag :engel: Maar ze is veel meer aan het ondernemen.

Gisteren was ik met de honden op het strand aan het hardlopen en ze heeft de hele weg meegerend en zelfs wat bonusrondjes gegaloppeerd :I: Wat is het fijn om haar zo blij te zien.

Het leek me leuk haar voortgang in een topic bij te houden. Hopelijk hebben andere hondeneigenaren hier ook wat aan in de toekomst :D Ik zal hier ook foto's en video's plaatsen van haar veranderingen, een soort trage-Uma-dagboek.

Haar trieste hoofd schijnt ook een symptoom te zijn trouwens :mrgreen:

Ik voel me ergens heel schuldig omdat ik nooit goed heb gecontroleerd wat er toen precies getest is. Ik heb Uma ook heel vaak uitgelachen en soms zelfs wat vervloekt omdat ze zo vreselijk lui is/was. Nu blijkt dat ze zich gewoon naar voelde :(

Wellicht hebben anderen ook ervaringen over schildklierafwijkingen die zij hier kunnen delen. Dat zou ik heel leuk vinden om te lezen.

Hier in elk geval een video van Uma gisteravond. Zo hebben wij haar al ruim drie jaar niet meer gezien:
Laatst gewijzigd door Manuma op 30 mei 2019 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Uma en haar traagheid

Ongelezen bericht door malinois »

Je zou die dierenarts toch he... echt wat een waardeloos stuk vreten. Wat geweldig dat ze zo snel veranderd is!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
annets
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door annets »

Wat fijn dat jullie nu weten wat ze mankeert en dat de medicijnen helpen.
Gr. van Annet, James en haar 4 duveltjes, en Bowie vanaf de regenboogbrug.
Afbeelding
meriam
Zeer actief
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door meriam »

Ik zag de filmpjes gisteren op insta en heb ze met een grote glimlach zitten kijken, super dat ze zo opknapt.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Wat fijn voor jullie en voor Uma.

En wat moet het een rot idee zijn dat ze zich anderhalf jaar eerder al beter gevoeld had kunnen hebben, als die dierenarts niet zo eigenwijs was.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wat heerlijk om haar zo te zien :I: ! Wel echt ontzettend zonde dat het eigenlijk nodeloos zo lang heeft geduurd :( maar zó fijn dat het nu eindelijk duidelijk is en ze zich nu al zo happy voelt.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Geweldig nieuws en daar horen natuurlijk ook foto's en filmpjes van.

Heel zuur hoe het gegaan is, maar geniet nu vooral volop van haar!
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Beter laat dan nooit natuurlijk, maar zo frustrerend inderdaad dat dit anderhalf jaar geleden al bekend had kunnen zijn. Ik ben benieuwd wat de dierenarts erover gaat zeggen als je hem/haar erover aanspreekt.
Heel fijn dat jullie al zo snel verbetering merken en dat het zichtbaar beter gaan met Uma. Dat filmpje! :I:
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik zit heel ontroerd te kijken :I:

Die lieve uma die zo haar best deed om mee te komen en wij lachen om haar verdrietige hoofd. En nu blijkt ze gewoon ziek te zijn. En t ergste is dat dit dus eerder ontdekt had kunnen worden.
Ik ben ook plaatsvervangend boos .

Lieve uma :I: :I:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Cleva schreef:
Ik voel me ergens heel schuldig omdat ik nooit goed heb gecontroleerd wat er toen precies getest is.
Ach, hou toch op.
Belachelijk.

Je kunt niet per klier in de gaten houden of het allemaal wel goed gaat.
Ik heb zat foto's en filmpjes gezien hier en op IG en nooit ook maar een seconde gedacht dat ze ziek was.
Sommige honden zijn gewoon sloom. En als je dan ook niet eens weet hoe oud ze precies is.

Maar goed, misschien is het wel een goed idee om er een hele batterij testen tegenaan te gooien. Gewoon meteen.
Ik heb er zelf nooit aan gedacht.
Ze hadden gevraagd de schildklier te testen. Dierenarts heeft dat zonder overleg maar even niet gedaan...
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ach Uma'tje...fijn dat ze zich nu zoveel beter voelt! Jammer dat ze zoveel tijd 'gemist' heeft, maar hop. Hoofd in de wind en op naar een lekker actieve toekomst :D

Ik controleer ook niet alle uitslagen van de DA hoor. Als ik dat kon, was ik dierenarts geworden. Net als dat ik een boekhouder niet zou controleren want da's niet mijn functie, enzovoorts. Ieder zijn vak. Hij is tekort geschoten.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Wat moet het heerlijk zijn om haar zo te zien opfleuren.

En nee joh, je moet je absoluut niet schuldig voelen dat je het niet eerder wist. Jullie waren al heel lang bezig om erachter te komen wat haar mankeerde. De da heeft helaas niet heel erg meegeholpen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Cleva schreef:
Ik voel me ergens heel schuldig omdat ik nooit goed heb gecontroleerd wat er toen precies getest is.
Ach, hou toch op.
Belachelijk.

Ik heb zat foto's en filmpjes gezien hier en op IG en nooit ook maar een seconde gedacht dat ze ziek was.
Sommige honden zijn gewoon sloom. En als je dan ook niet eens weet hoe oud ze precies is.

Maar goed, misschien is het wel een goed idee om er een hele batterij testen tegenaan te gooien. Gewoon meteen.
Wat kan jij toch altijd lekker relativeren Afbeelding1:
Ik weet het ook wel hoor. Ik wist wel altijd dat er iets met haar aan de hand was, maar als je al zoveel gedaan hebt aan testen houdt het ergens ook op. Ze toonde nooit ongelukkig of ziek, wel sloom en ouder.
Het zit in mijn aard lekker mezelf te blijven bekritiseren :mrgreen: Dat is niet altijd terecht misschien en dat is het nu misschien ook niet.
Toch knaagt het wel een beetje. Maarja, daar heeft Uma niks aan en ik ook niet.

Ik heb nog altijd niet die dierenarts geconfronteerd en ik denk dat ik het maar gewoon bij de vraag 'waarom' ga houden. Er zijn zoveel dingen waar ik me druk om moet maken en Uma is er nu in elk geval geen meer van :D

Dankjulliewel allemaal :lief: We genieten allemaal van deze vooruitgang! Wie had dat nog gedacht toch? Umaatje die voor ons uit sprint en zelf Manu uitdaagt tot spel. Mijn honden zijn zo leuk, zo'n groot deel van mijn blije leven en dat ze het nu zo goed doet maakt alles nóg leuker :cheer:
katerke
Zeer actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door katerke »

Wat een verschil.

Je moet je echt niet schuldig te voelen. Je hebt alles gedaan voor haar ze kan zich geen betere baasjes wensen
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.

Ongelezen bericht door miriam »

Aahh, kijk haar dan :I: Wat heerlijk.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Manuma schreef:Ik weet het ook wel hoor. Ik wist wel altijd dat er iets met haar aan de hand was, maar als je al zoveel gedaan hebt aan testen houdt het ergens ook op. Ze toonde nooit ongelukkig of ziek, wel sloom en ouder.
Het zit in mijn aard lekker mezelf te blijven bekritiseren :mrgreen: Dat is niet altijd terecht misschien en dat is het nu misschien ook niet.

Ik heb nog altijd niet die dierenarts geconfronteerd en ik denk dat ik het maar gewoon bij de vraag 'waarom' ga houden. Er zijn zoveel dingen waar ik me druk om moet maken en Uma is er nu in elk geval geen meer van :D

Dankjulliewel allemaal :lief: We genieten allemaal van deze vooruitgang! Wie had dat nog gedacht toch? Umaatje die voor ons uit sprint en zelf Manu uitdaagt tot spel. Mijn honden zijn zo leuk, zo'n groot deel van mijn blije leven en dat ze het nu zo goed doet maakt alles nóg leuker :cheer:
Je hoeft jezelf écht niets te verwijten, je hebt haar helemaal binnenstebuiten laten keren om haar op van alles en nog wat te laten testen en als de dierenarts dan stiekem niet meewerkt, tja :ugh: Nu gewoon ervan genieten dat jullie eindelijk weten wat haar mankeert en dat ze goed reageert op de medicatie :ok:
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Oooh, rennende Uma :cheer: .
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
kathy
Zeer actief

Ongelezen bericht door kathy »

Tranen in mijn ogen van het filmpje. Uma met plezier in haar eigen lijf, zo duidelijk. Ik zou die dierenarts zeker 2 filmpjes laten zien, dit filmpje na zo'n korte periode medicatie en een ouder Uma-filmpje.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Wat fijn dat ze nu opknapt.
Ik vind ook absoluut dat je of jullie jezelf niets hoeven en volgens mij niets kunnen vermijden. Een tijd geleden weet ik me nog een topic te herinneren waar je e.a vertelde over Uma. Daardoor wist ik dat er wat was toen. Maar ik heb het er nooit aan afgezien.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Och die lieve Uma. Soort van lotgenootje :J: Wat ontzettend fijn dat je nu wél weet wat het is (en focus je daarop, niet op wat geweest kon zijn want daar heb je niks aan, jullie hebben écht geen steek laten vallen) en dat de medicatie al zo snel helpt. Kijk haar rennen :cheer:

Ik heb tijdens stage in een dierenasiel (10 jaar terug) een hond goed gekend met te trage schildklierwerking. Een zwart-bont cockertje, Floortje. Heel erg sloom hondje, dik, symmetrisch kaal. Wandelen ging moeizaam, we kregen haar soms amper de oprit af te de straat met uitlaten. Met geduld ging het beter, maar niet alle vrijwilligers/stagiaires hadden zoveel geduld met haar 'want sloom en saai'. Wat een lief hondje was dat en wat had ik met haar te doen. Ze lag in de kantine ook vaak onder tafel of stoelen en het gebeurde regelmatig dat mensen dan met schoenen haar wat porden ofzo. Dat vond ze niet echt leuk, maar ze bleef altijd sloom liggen. Net als bij haar aaien en omhelzen terwijl ze er eigenlijk geen zin in had, maar niet de puf weg te lopen dus onderging ze het maar. Uiteindelijk is ze naar Utrecht geweest voor uitgebreid bloedonderzoek en het vermoeden bleek juist, inderdaad hypothyreoïdie. Met medicatie knapte ook zij erg snel op, ze viel af en kreeg energie. Helaas kwam toen ook naar boven hoe ellendig ze zich had gevoeld al die tijd en alles maar gedoogde door gebrek aan energie. Ze werd een erg pittig hondje dat onder tafel ineens wel reageerde op gepor etc en dat uitte zich in bijtgedrag in voeten. Mensen konden niet meer ineens aan haar zitten en haar irriteren of dingen tegen haar zin in doen, ook dan kon ze snauwen. Ik had zo met haar te doen, want ineens zagen veel haar als probleemhond. Gelukkig zagen de vaste medewerkers wel anders en uiteindelijk is ze wel geplaatst op een rustig passend plekje. Maar lieve onbegrepen Floortje vergeet ik nooit meer.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik vind het sneu voor haar, ik weet hoe rot je je voelt als die klier kliert, fijn dat het nu weer beter gaat en dat ze zo opknapt :ok:
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

Wat fijn dat jullie erachter zijn gekomen!
Super om te zien hoe ze zo rent!
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Wat heerlijk voor Uma dat ze zich nu al zoveel beter voelt.
Klote dat het zo lang moest duren maar vanaf nu nog enkel maar genieten.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Wat ontzettend fijn dat jullie er achter zijn wat haar mankeert en dat ze zo snel zo duidelijk opknapt! Heerlijk filmpje :I:
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Ha, als je er achter bent hoe je terug kunt gaan in de tijd, laat het even weten. Kun je voor mij ook een en ander rechtzetten :mrgreen: Je begrijpt wat ik bedoel hoop ik, wat je niet weet, kun je niet fiksen. Dat schuldgevoel is vrij zinloos.

Ik vind het wel heerlijk om te lezen (en te zien) dat ze zo vlot opknapt! Echt heel heel tof.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Wat fijn dat ze nu al zo opknapt.
Je schuldgevoel is begrijpelijk, maar volledig onterecht!
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Uma is bij jullie al met haar kontje in de boter gevallen. En dat kan ze nu ook eindelijk laten zien. Geniet maar gewoon van de vooruitgang nu, wat geweest is, is geweest.
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

wow, wat een verschil; een speelse jolige Uma :cheer:
Genieten :ok:
Afbeelding
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Zo fijn dat jullie verschil zien! Ik vind de filmpjes fantastisch. :I: :I:
Manuma schreef:
Cleva schreef:
Ach, hou toch op.
Belachelijk.

Wat kan jij toch altijd lekker relativeren Afbeelding1:
Ik weet het ook wel hoor. Ik wist wel altijd dat er iets met haar aan de hand was, maar als je al zoveel gedaan hebt aan testen houdt het ergens ook op. Ze toonde nooit ongelukkig of ziek, wel sloom en ouder.
Eens met Cleva. Dat schuldig voelen doe je nu al een tijdje, maar het is nu tijd om daarmee op te houden. :hmmm: :mann: :engel: Je hebt gedaan wat je kon. Tuurlijk was het mooi als je het eerder geweten had, maar dat valt je niet te verwijten, punt uit.

Kijk, je kunt je schuldig voelen, of je kunt het niet doen. Maar geen van beide kan er nog iets aan veranderen of heeft maar enige invloed op het eindresultaat, dus dan kun je het maar beter niet doen. Je weet het nu en jullie hebben nu passende behandeling voor haar. Ja, eerder was beter geweest, maar dat ligt niet (ik herhaal: niet) bij jullie. Je kunt niet de hele dag iedereen z'n werk gaan lopen controleren. Dat zou me wat worden.
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Ik kan het niet beter verwoorden dan Soooof. Ik heb Kenia bijna 3 jaar met een kogel in haar schouder laten lopen. Dat minimale mankje hoorde gewoon bij haar en dat ze soms na het rennen mankte als de grond wat harder was: ze heeft gewoon slechte voeten. Nu zonder kogel loopt ze als herboren. En daar geniet ik van. Schuldig voelen kost zoveel energie. Zonde.

Ik ben benieuwd hoe de ware Uma is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”