Helaas hadden we dit 1,5 jaar terug ook kunnen ontdekken maar is er buiten ons weten om besloten niet te testen.
Nu tóch gelukt, omdat er gegraven is in haar medisch dossier en blijkt dat Uma's schildklier traag werkt.
Alle symptomen kloppen.
Uma is bijna 7 jaar oud maar ziet er veel ouder uit. Ze is altijd dik geweest, onbespierd en voornamelijk heel lui. Haar huid werd een soort sinaasappelnet, ze had donkere plekken van ontstekingen, het was soms vet en soms juist erg aan het schilferen. Haar staart is deels kaal en haar vacht op de schouders en flanken viel uit.
Uma kreeg over haar hele lichaam donkere pigmentvlekken en ze had soms ernstige diarree. Soms was ze zo ziek dat haar achterhand uitviel en ze poepte bloed.
Haar oren zijn heel vaak ontstoken en ze kreeg een opgeblazen buik en een grote bult op haar borst. Dit blijkt nu dus vocht te zijn.
Op een gegeven moment dachten we dat ze misschien wel veel ouder was. En ach, gecastreerde honden worden dik van lucht, dat weten we. En wat doe je aan beweging extra als een hond er zo duidelijk geen plezier in heeft? Ze slofte achter ons aan tijdens wandelingen, ging tegenhangen met fietsen of hardlopen en ook los viel er niet veel uit te krijgen.
Uma is nu sinds 10 dagen aan haar medicatie. Ze staat op één pil per dag en over 4 weken moeten we terug voor een nieuw bloedonderzoek om te zien of de dosis zo goed is voor haar.
Wat merken we nu al aan Uma?

Gisteren was ik met de honden op het strand aan het hardlopen en ze heeft de hele weg meegerend en zelfs wat bonusrondjes gegaloppeerd

Het leek me leuk haar voortgang in een topic bij te houden. Hopelijk hebben andere hondeneigenaren hier ook wat aan in de toekomst

Haar trieste hoofd schijnt ook een symptoom te zijn trouwens

Ik voel me ergens heel schuldig omdat ik nooit goed heb gecontroleerd wat er toen precies getest is. Ik heb Uma ook heel vaak uitgelachen en soms zelfs wat vervloekt omdat ze zo vreselijk lui is/was. Nu blijkt dat ze zich gewoon naar voelde

Wellicht hebben anderen ook ervaringen over schildklierafwijkingen die zij hier kunnen delen. Dat zou ik heel leuk vinden om te lezen.
Hier in elk geval een video van Uma gisteravond. Zo hebben wij haar al ruim drie jaar niet meer gezien: