Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
staart opeten..overspronggedrag of iets anders?
Moderator: moderatorteam
- BCDexter
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Border collie
- Aantal honden: 1
staart opeten..overspronggedrag of iets anders?
elke keer als ik Dex aandacht geef in de vorm van aaien (echt alleen bij aaien/kriebelen) vindt hij het nodig om zijn staart te gaan pakken. dit doet hij binnen een minuut nadat het kriebelen begonnen is en ik kan hem niet overhalen om het niet te doen.
is dit overspronggedrag van hem? of iets anders? als het overpronggedrag is, heeft er dan iemand suggesties hoe ik hem ermee verder kan helpen?
is dit overspronggedrag van hem? of iets anders? als het overpronggedrag is, heeft er dan iemand suggesties hoe ik hem ermee verder kan helpen?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
- BCDexter
- Vaste gebruiker
Re: staart opeten..overspronggedrag of iets anders?
kriebelen onder zijn oren, onder zijn kop, op zijn buik...of met hele hand aaien op zijn zijkant zegmaar boven zijn voorpoot.Lizzie. schreef:hoe en waar aai je en op welk moment?
en moment, tsja.. ik zit hem niet te pas en te onpas te aaien. Als hij zelf incheckt krijgt ie wat aandacht in die vorm en wanneer hij bij mijn voeten ligt (wakker). en als ik hem bij me roep. lijkt heel vaak zo haha maar dat valt mee.
-
- Zeer actief
wat gebeurt er als je stop met aaien voordat hij zijn staart ''aanvalt''. Klinkt voor mij als een stresssignaal, zou je het kunnen filmen?

- BCDexter
- Vaste gebruiker
zijn staart krijgt echt heel snel aandacht als ik begin met aaien. wil wel proberen te filmen. Dan moet ik alleen even uitzoeken hoe ik het filmpje op het forum krijg haha. Hij toont zover mijn kennis reikt overigens geen andere stresssignalen als ik hem aandacht geef.Lizzie. schreef:wat gebeurt er als je stop met aaien voordat hij zijn staart ''aanvalt''. Klinkt voor mij als een stresssignaal, zou je het kunnen filmen?
als ik stop zodra hij aanstalten maakt/uberhaupt naar zijn staart kijkt dan loopt hij weg en gaat verderop zijn staart vangen. Niet obsessief verder, hij stopt vrij snel. staart vangen doet hij ook uit zichzelf wel eens zonder dat hij geaaid wordt. is altijd een kort spelletje. als hij hem heeft gevangen is de lol er alweer af en gaat hij wat anders doen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
staart jagen is niet echt iets wat honden doen omdat ze het prettig vinden maar omdat ze stress hebben
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- BCDexter
- Vaste gebruiker
daar heeft de instructeur van de cursus inderdaad over verteld.. in die geest zou ik het hem niet moeten toestaan lijkt mij. Maar ik twijfel wel of dat echt het idee achter zijn staartjagen is. juist om wat ik al aangaf: het spelletje is snel af als hij hem eenmaal heeft gevangen. en dat is vrij snel want hij kan er makkelijk bij.Jion schreef:Je schrijft dat het niet obsessief is, maar het doet me toch een beetje denken aan het neurotische obsessieve gedrag (in het beste geval altijd op een balletje zitten te wachten, in het slechtere geval het oneindig najagen van de eigen schaduw) dat je bij sommige collies vaker ziet. Wat ik ervan heb begrepen is dat gedrag, als het eenmaal is ingesleten, niet of heel moeilijk te doorbreken.
ik kan me in dat geval niet voorstellen wat de bron van de stress zou moeten zijn. hij is gewoon heppie de peppie zoals een pup verder hoort te zijn. er is ook geen (voor mij) duidelijke trigger.Laura84 schreef:staart jagen is niet echt iets wat honden doen omdat ze het prettig vinden maar omdat ze stress hebben
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Aaien is toch overduidelijk de trigger?
Kijk eens goed naar de lichaamstaal van je hond als je hem aait.
Wordt hij er zo opgewonden van? Vindt hij het wel zo fijn? Aai je hem dan op de voor hem verkeerde momenten?
Wat zie je nog meer behalve dat hij gaat staartjagen? Voordat hij dat gaat doen dus.
Wordt hij er zo opgewonden van? Vindt hij het wel zo fijn? Aai je hem dan op de voor hem verkeerde momenten?
Wat zie je nog meer behalve dat hij gaat staartjagen? Voordat hij dat gaat doen dus.
- BCDexter
- Vaste gebruiker
soms is aaien de trigger ja, maar ik gaf al aan dat hij het ook uit zichzelf doet.sirene schreef:Aaien is toch overduidelijk de trigger?
als hij het doet als ik hem aai, doet hij het dusdanig snel dat er weinig tijd is voor andere signalen, maar ik zal eens beter kijken of ik iets anders zie voordat hij het doet. zover ik tot nu toe heb gezien niet. als ik hem aai gaat hij zitten en als hij daarbij zijn staart ziet pakt hij die. hij gaat niet gelijk als een gek rondjes draaien. hij gaat er gewoon naartoe met zn neus en pakt het puntje.. laat los en pakt hem opnieuw en dat dan een aantal keer achter elkaar.
- BCDexter
- Vaste gebruiker
ik denk dat dit inderdaad het ding is.Cleva schreef:Ik zou een aantal uren per dag vaststellen dat hij geen aandacht krijgt. Wat mij betreft zet je een wekker tot er weer contact gemaakt wordt.
Dan kun je peilen hoe hij verandert als hij weet dat er geen contact is. Dat geeft waarschijnlijk rust.
Dat is de makke met border collies en dat is ook waar ik het de vorige keer al over had. De denkfout (van de hond) dat je met alles wat de baas doet iets aanmoet is heel makkelijk gemaakt.
Daar moet je afstand van nemen.
Ik zou sowieso niet zomaar de hele dag vrijblijvende aandacht gaan lopen geven. Je gaat iets met hem doen je je doet niets met hem.
En ja dat is saai maar verveling hoort nu eenmaal in het leven van een werkhond die als een huisdier leeft. Je gaat er nu eenmaal niet te paard de schapen mee uit de glenn halen.
Je moet glashelder houden dat je hond jou niet aan het werk kan krijgen want dat is een gebed zonder end. Voor jezelf niet leuk maar voor je hond een constante bron van terleurstelling.
Smorgens na het ontbijt lekker naar buiten, een uurtje flink raggen en hersenwerk maar daarna gaan we naar huis en dan ga je gewoon in je mand en slapen.
Smiddags hetzelfde liedje.
Vrijblijvend aanklooien is niet des borders. Dat is je voor je hem kocht al gezegd.
wat betreft het ''zoveel tijd geen aandacht geven'', die gaat erin sowieso. Ik moet dan wel de uren goed gaan verdelen want we hebben het nog steeds over een pup van 12 weken.
Wat is jouw idee over het staartjagen uit eigen beweging? negeren of ''geen gelul, doen we niet''?
- BCDexter
- Vaste gebruiker
ik las gister het topic over die bullterrier. heel heftig inderdaad.Nanna schreef:Ik zou het staartjagen niet bestraffen maar voorkomen. Het is meestal nl. geen bewuste keus van de hond maar iets dat uit zijn hersenen komt. Sommige rassen staan er zelfs bekend om, zoals de bullterriër.
Als je hem wilt aaien, doe dat dan maar ga daarna meteen iets doen zoals bv uitlaten zodta hij de kans niet krijgt om aan die staart te zitten.
Wees daar echt bedacht op want Border Collies zijn nogal eens echte neuroten die in no time dergelijk vreemd gedrag uitbouwen naar epische proporties.
Voorkomen: check. ik ga ermee aan het werk!
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ik zou iets Neurologisch niet uitsluiten.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
- Zeer actief
Ik zou het staart jagen dus afkappen, met negeren leert een hond niks van dat je dit gedrag toe laat. En in een mum van tijd heb je een neurotische staartjager.

-
- Zeer actief
Je schept juist duidelijkheid als je grenzen bepaalt, ook bij pups van 3 maanden, ga je dit pas doen bij bv 6 maanden oud dan ben je mooi te laat en lastiger af te leren. Afkappen kan je bv doen met afleiden met een verschillende soorten speeltjes. Heb het niet over corrigeren maar afleiden...dus daarmee afkappen zonder te corrigeren.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Ik heb een border collie van 11 jaar. Ze is op 3 jarige leeftijd bij ons gekomen.
Ze vertoonde en nu nog veel stress, heel erg overtrained. Met 13 maanden kampioen gehoorzaamheid etc. Ze wil alleen maar iets voor je doen, staat altijd klaar. Bleef piepen met bijna alles. Zelfs plassen en poepen vroeg ze.
Helemaal geen initiatieven, alles moet vanuit de baas komen.
Eigenlijk heel zielig.
Toen ze bij ons kwam, hoefde ze alleen naar de schapen, daar piept ze dus niet.
Maar ga ik wandelen, dan blijft ze in een cirkel van ongeveer 3 meter rond mij lopen. De andere honden gaan verder weg en rennen samen.
Ik heb het gedrag eigenlijk altijd genegeerd, maar schijnbaar toch niet genoeg.
Vorige week liepen we over het strand van Texel, mee met de roedelwandeling van Jos Oosting.
Toen ik naast Jos liep, hoorde hij Judy piepen en zag dat ze alleen maar in mijn buurt wilde zijn.
Ik kreeg de tip om haar zoveel mogelijk te negeren, een week echt negeren.
Laat het haar maar zelf uitzoeken. Dus geen commando's meer geven, niet in de ogen kijken, want dan vraagt ze weer.
Heel moeilijk, vooral omdat Judy zo gevoelig en onderdanig is.
Maar het hielp.
Bij de vele wandelingen over de stranden durfde ze steeds verder te gaan en de laatste dagen piepte ze niet meer en rende met andere honden mee.
Dus dat negeren houden we er weer in. Natuurlijk krijgt ze wel eens een aai. Maar alleen als ik dat wil.
Nu is een pup echt negeren heel moeilijk.
Ga je naar een hondenschool? Misschien kun je cursussen gaan volgen bij Sam Turner.
Verder leer ik een pup in het begin bijna niets.
Ik leer ze zindelijk worden (ik had het geluk dat al mijn pups zo goed als zindelijk van de fokker kwamen, de laatste zelfs helemaal zindelijk).
Verder leer ik alleen hier komen.
En verder dus echt nog helemaal niets. Als het toevallig zo uitkomt, dan geef ik er een commando aan.
Kijk uit met een border, ik hoor vaak dat ze echt veel te veel moeten leren in korte tijd.
Ze vertoonde en nu nog veel stress, heel erg overtrained. Met 13 maanden kampioen gehoorzaamheid etc. Ze wil alleen maar iets voor je doen, staat altijd klaar. Bleef piepen met bijna alles. Zelfs plassen en poepen vroeg ze.
Eigenlijk heel zielig.
Maar ga ik wandelen, dan blijft ze in een cirkel van ongeveer 3 meter rond mij lopen. De andere honden gaan verder weg en rennen samen.
Vorige week liepen we over het strand van Texel, mee met de roedelwandeling van Jos Oosting.
Toen ik naast Jos liep, hoorde hij Judy piepen en zag dat ze alleen maar in mijn buurt wilde zijn.
Laat het haar maar zelf uitzoeken. Dus geen commando's meer geven, niet in de ogen kijken, want dan vraagt ze weer.
Maar het hielp.
Bij de vele wandelingen over de stranden durfde ze steeds verder te gaan en de laatste dagen piepte ze niet meer en rende met andere honden mee.
Dus dat negeren houden we er weer in. Natuurlijk krijgt ze wel eens een aai. Maar alleen als ik dat wil.
Ga je naar een hondenschool? Misschien kun je cursussen gaan volgen bij Sam Turner.
Ik leer ze zindelijk worden (ik had het geluk dat al mijn pups zo goed als zindelijk van de fokker kwamen, de laatste zelfs helemaal zindelijk).
En verder dus echt nog helemaal niets. Als het toevallig zo uitkomt, dan geef ik er een commando aan.
Kijk uit met een border, ik hoor vaak dat ze echt veel te veel moeten leren in korte tijd.
- BCDexter
- Vaste gebruiker
Cleva schreef:Onzin. Achterhaalde lulkoek. Overigens is negeren ook begrenzen.Lizzie. schreef:Je schept juist duidelijkheid als je grenzen bepaalt, ook bij pups van 3 maanden, ga je dit pas doen bij bv 6 maanden oud dan ben je mooi te laat en lastiger af te leren.
Als een hond ook buiten het contact dat gedrag vertoont helpt afkappen of afleiden ook niet.
Als het draaien wel over het contact gaat is negeren gewoon afdoende.
Dat heet belonen.Afkappen kan je bv doen met afleiden met een verschillende soorten speeltjes.
Speeltjes pakken als hij rondjes draait zeker. En dan verwachten dat het over gaat.![]()
Laat maar zitten. Dit soort opmerkingen zijn te onzinnig voor woorden.
gauw een speeltje pakken als hij uit zichzelf achter zijn staart aan gaat leek mij zelf ook inderdaad al geen goed plan. mijn gevoel zei al dat dat meer belonen dan afleiden zou zijn. wat ik nu doe als hij het uit zichzelf doet is eerst afkappen en als hij stopt, dan belonen met een kort spelletje. commando ''nee'' vind ik een belangrijke, ook omdat ik katten heb, en die kent hij dus al goed. het is niet dat hij in een roes belandt en ik geen toegang meer heb. bij Nee is het ook direct klaar en stopt hij.
als hij richting staart gaat als ik hem aandacht geef, is de aandacht gelijk over. dan wordt hij compleet genegeerd. Dit doe ik dus al voordat hij echt zijn staart gaat pakken en als hij alleen maar ernaar kijkt. tot nu toe helpt dit en als ik op zo'n tijdig moment stop, gaat hij ook niet ergens anders verder met zijn staart.
Ik heb privé puppyles. overigens niet ergens achteraf op een veldje maar gewoon ''in het wild''. meestal zijn we midden in harderwijk aan het werk. echter weet ik niet zeker of ik hiermee doorga omdat ik de lessen iets teveel gericht vind op ''commando's leren'' en dat vind ik, afgezien van een 3-tal belangrijke, nu nog niet aan de orde. Sam Turner ken ik niet, maar ik zal google eens raadplegen.Odi schreef:Ik heb een border collie van 11 jaar. Ze is op 3 jarige leeftijd bij ons gekomen.
Eigenlijk heel zielig.
Maar het hielp.
ik kan me voorstellen dat bij een hond van 3 jaar het lastiger is om de boel nog om te buigen dan bij een jonge pup. Wel fijn dat je vooruitgang geboekt hebt met haar!
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou dit maar heel kort doen. Honden leren door dit soort gedrag en gevolg aan elkaar te koppelen. Ik ben heel erg voor belonen maar ik zou het na het stoppen van staartjagen houden bij een “goed zo” als hij iets anders doet dan dat.wat ik nu doe als hij het uit zichzelf doet is eerst afkappen en als hij stopt, dan belonen met een kort spelletje. commando ''nee'' vind ik een belangrijke, ook omdat ik katten heb, en die kent hij dus al goed.
-
- Zeer actief
Dus als een puppie van 12 weken oud je meubels opvreet moet je dan ook maar negeren want dan houdt het gedrag op?
hahahaha moet toch niet gekker worden, sommige adviezen zijn te zot voor woorden
hahahaha moet toch niet gekker worden, sommige adviezen zijn te zot voor woorden

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Want dat is precies het zelfde als staartjagen?Lizzie. schreef:Dus als een puppie van 12 weken oud je meubels opvreet moet je dan ook maar negeren want dan houdt het gedrag op?

-
- Zeer actief
Waar staat dan dit het zelfde isranetje schreef:Want dat is precies het zelfde als staartjagen?Lizzie. schreef:Dus als een puppie van 12 weken oud je meubels opvreet moet je dan ook maar negeren want dan houdt het gedrag op?

Gaat er mij om dat je ongewenst gedrag door afleiding om kan zetten naar gewenst gedrag, maar dat word gezien als beloning

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Zeg dat dan meteenLizzie. schreef:Waar staat dan dit het zelfde isranetje schreef:Want dat is precies het zelfde als staartjagen?Lizzie. schreef:Dus als een puppie van 12 weken oud je meubels opvreet moet je dan ook maar negeren want dan houdt het gedrag op?
hahahaha moet toch niet gekker worden, sommige adviezen zijn te zot voor woorden![]()
Gaat er mij om dat je ongewenst gedrag door afleiding om kan zetten naar gewenst gedrag, maar dat word gezien als beloning![]()

- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Vaak willen honden iets in hun bek hebben als ze erg blij/opgewonden zijn.
Mijn honden hebben het zichzelf aangeleerd om eerst een knuffel te pakken als ik thuis kwam, vooral Luna had anders erg de behoefte om je arm te pakken o.i.d. als ze dit deed stopte ik met aanhalen en zo heeft ze zelf verzonnen een knuffel te pakken zodat ze toch iets in haar bek had, de rest heeft dat overgenomen
Ik zou je hond dus een knuffel/speeltje geven die hij in z’n bek kan nemen voor dat je begint met aaien, dan heeft hij waarschijnlijk geen behoefte meer aan z’n staart.
Mijn honden hebben het zichzelf aangeleerd om eerst een knuffel te pakken als ik thuis kwam, vooral Luna had anders erg de behoefte om je arm te pakken o.i.d. als ze dit deed stopte ik met aanhalen en zo heeft ze zelf verzonnen een knuffel te pakken zodat ze toch iets in haar bek had, de rest heeft dat overgenomen

Ik zou je hond dus een knuffel/speeltje geven die hij in z’n bek kan nemen voor dat je begint met aaien, dan heeft hij waarschijnlijk geen behoefte meer aan z’n staart.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies
Ik denk dat het handiger is om minder stellend te zijn als je zelf geen ervaring hebt met Borders. Je kan zomaar verkeerde adviezen geven.Lizzie. schreef:Je schept juist duidelijkheid als je grenzen bepaalt, ook bij pups van 3 maanden, ga je dit pas doen bij bv 6 maanden oud dan ben je mooi te laat en lastiger af te leren. Afkappen kan je bv doen met afleiden met een verschillende soorten speeltjes. Heb het niet over corrigeren maar afleiden...dus daarmee afkappen zonder te corrigeren.

-
- Zeer actief
Wat een aanname zegWildflower schreef:Ik denk dat het handiger is om minder stellend te zijn als je zelf geen ervaring hebt met Borders. Je kan zomaar verkeerde adviezen geven.Lizzie. schreef:Je schept juist duidelijkheid als je grenzen bepaalt, ook bij pups van 3 maanden, ga je dit pas doen bij bv 6 maanden oud dan ben je mooi te laat en lastiger af te leren. Afkappen kan je bv doen met afleiden met een verschillende soorten speeltjes. Heb het niet over corrigeren maar afleiden...dus daarmee afkappen zonder te corrigeren.

- BCDexter
- Vaste gebruiker
ik snap wat je bedoeld, de manier waarop je het omschrijft vind ik erg leukCleva schreef:Jouw honden zijn retrievers.Lunatic schreef:Vaak willen honden iets in hun bek hebben als ze erg blij/opgewonden zijn.
Mijn honden hebben het zichzelf aangeleerd om eerst een knuffel te pakken als ik thuis kwam, vooral Luna had anders erg de behoefte om je arm te pakken o.i.d. als ze dit deed stopte ik met aanhalen en zo heeft ze zelf verzonnen een knuffel te pakken zodat ze toch iets in haar bek had, de rest heeft dat overgenomen![]()
Ik zou je hond dus een knuffel/speeltje geven die hij in z’n bek kan nemen voor dat je begint met aaien, dan heeft hij waarschijnlijk geen behoefte meer aan z’n staart.![]()
Ik denk dat dat ongeveer hetzelfde is als wat Dexter doet maar dan vanuit zijn rasachtergond.
Op zich is het helemaal niet erg dat een hond dingen doet om aandacht te verkrijgen maar het is goed om je te realiseren dat je sommige honden nu eenmaal niet altijd de aandacht kunt geven die ze graag willen hebben.
Een huishond moet het echt verder gewoon zelf gaan doen als de drie uur wandelen er op zitten en dat kan met een jonge border collie /mechelaar/staande hond best moeilijk zijn.
Je bent thuis en soms wil je wel spelen. Dat onderscheid tussen wel en niet willen spelen/werken moet je gewoon zelf aanbrengen. "Nu niet" is een onmisbare afspraak.
"Naar je mand. En koest."
Dat je signaleert dat je hond aan actie toe is is prima maar dat doen we dan 20 minuten later wel en op eigen initiatief.
Je moet zo'n hond niet het idee geven dat hij jou aan de praat kan krijgen. Dat wordt eeuwig zeuren en zeiken.
Een border collie tapdanst rustig een kwartier achteruit door de huiskamer als hij denkt dat dat de bedoeling is.
Of gegluur uit die mand met van die priemogen.
Niet in trappen. Jij bepaalt wanneer we iets gaan doen en wat we dan gaan doen.

die priemogen zitten er vroeg in want dat kan hij nu al. heb ik maling aan. hij kan priemen wat hij wil. als ik met mn luie arie niet van de bank wil komen dan doe ik dat niet.
ik merk wel, nu ik negeer zodra hij bij aaien aandacht gaat geven aan die staart, hij toch snel minder de neiging krijgt zijn staart te gaan pakken als ik hem aai.
vwb entertainment kan hij zich ook al heel best zelf vermaken. buitelend door het huis met een flostouw in zn bek vind ik prima zolang hij niet opdringerig tegen ons aan gaat stoten (wat overigens erg weinig gebeurd). hij krijgt ook dagelijks zijn snuffelmat of een ander simpel snuffel/denkwerkje. nu niet = nu niet, maar aan de andere kant is het wel een border collie en die dient men toch wel wat aan te bieden. zolang ik nog niet met hem kan sporten zal ik hem toch wat alternatieven daarvoor moeten aanbieden. nooit op verzoek trouwens, altijd omdat en wanneer ik hem wat wil geven.
- BCDexter
- Vaste gebruiker
- BCDexter
- Vaste gebruiker
sirene schreef:Ik zou dit maar heel kort doen. Honden leren door dit soort gedrag en gevolg aan elkaar te koppelen. Ik ben heel erg voor belonen maar ik zou het na het stoppen van staartjagen houden bij een “goed zo” als hij iets anders doet dan dat.wat ik nu doe als hij het uit zichzelf doet is eerst afkappen en als hij stopt, dan belonen met een kort spelletje. commando ''nee'' vind ik een belangrijke, ook omdat ik katten heb, en die kent hij dus al goed.
naar mijn idee beloon ik toch dan voor het feit dat hij is gestopt? of denkt hij zover als ''als ik dit doe, dan moet ik stoppen en krijg ik daarna wat leuks!''
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja na een paar keer wel ja. Honden leren dmv back chainen. Het begint bij opwinding als de baas de riem pakt en na een tijdje heb je bwvs een stuiterende hond als je je tanden poetst want daarna gaan we uit.BCDexter schreef:sirene schreef:Ik zou dit maar heel kort doen. Honden leren door dit soort gedrag en gevolg aan elkaar te koppelen. Ik ben heel erg voor belonen maar ik zou het na het stoppen van staartjagen houden bij een “goed zo” als hij iets anders doet dan dat.wat ik nu doe als hij het uit zichzelf doet is eerst afkappen en als hij stopt, dan belonen met een kort spelletje. commando ''nee'' vind ik een belangrijke, ook omdat ik katten heb, en die kent hij dus al goed.
naar mijn idee beloon ik toch dan voor het feit dat hij is gestopt? of denkt hij zover als ''als ik dit doe, dan moet ik stoppen en krijg ik daarna wat leuks!''
Na in de fout gaan/ongewenst gedrag moet je niet belonen ( met brok of spel) alleen even bevestigen dat het wel okee is zo( met stem of je gedrag.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies
Als je wist waarover je sprak had je dit advies niet gegeven.Lizzie. schreef:Wat een aanname zegWildflower schreef:Ik denk dat het handiger is om minder stellend te zijn als je zelf geen ervaring hebt met Borders. Je kan zomaar verkeerde adviezen geven.Lizzie. schreef:Je schept juist duidelijkheid als je grenzen bepaalt, ook bij pups van 3 maanden, ga je dit pas doen bij bv 6 maanden oud dan ben je mooi te laat en lastiger af te leren. Afkappen kan je bv doen met afleiden met een verschillende soorten speeltjes. Heb het niet over corrigeren maar afleiden...dus daarmee afkappen zonder te corrigeren.
- BCDexter
- Vaste gebruiker
sirene schreef:Ja na een paar keer wel ja. Honden leren dmv back chainen. Het begint bij opwinding als de baas de riem pakt en na een tijdje heb je bwvs een stuiterende hond als je je tanden poetst want daarna gaan we uit.BCDexter schreef:sirene schreef:Ik zou dit maar heel kort doen. Honden leren door dit soort gedrag en gevolg aan elkaar te koppelen. Ik ben heel erg voor belonen maar ik zou het na het stoppen van staartjagen houden bij een “goed zo” als hij iets anders doet dan dat.wat ik nu doe als hij het uit zichzelf doet is eerst afkappen en als hij stopt, dan belonen met een kort spelletje. commando ''nee'' vind ik een belangrijke, ook omdat ik katten heb, en die kent hij dus al goed.
Na in de fout gaan/ongewenst gedrag moet je niet belonen ( met brok of spel) alleen even bevestigen dat het wel okee is zo( met stem of je gedrag.
oke, dan ga ik dat spelletje mooi achterwege laten