Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tekenmiddel?
Moderator: moderatorteam
-
Teuntje
- Actief
- Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
- Aantal honden: 1
Tekenmiddel?
3 weken terug heb ik Teun behandeld met frontline combo.
Vandaag heb ik na de ochtendwandeling een teek kunnen verwijderen. Hij was bleek van kleur,dus zat er denk nog maar net.
Wat is nu tegenwoordig het meest effectieve en veilige middel ? Zijn dit druppels of een band? Seresto? Advantix ?
Vandaag heb ik na de ochtendwandeling een teek kunnen verwijderen. Hij was bleek van kleur,dus zat er denk nog maar net.
Wat is nu tegenwoordig het meest effectieve en veilige middel ? Zijn dit druppels of een band? Seresto? Advantix ?
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Re: Tekenmiddel?
Lou heeft een serestoband. Druppels vindt ze eng, bovendien heb ik ook nog een kat rondlopen en vallen meerdere druppels dan af.
Daarbij vind ik de seresto prijstechnisch gezien een stuk leuker en mocht ze er wel eens op gaan reageren dan heb ik die band ook zo af.
Heeft misschien ook te maken met dat wijlen Shibby echt heftig reageerde op alle soorten druppels. Die was een week lang compleet van de wap en dat zou dan iedere maand moeten.
Daarbij vind ik de seresto prijstechnisch gezien een stuk leuker en mocht ze er wel eens op gaan reageren dan heb ik die band ook zo af.
Heeft misschien ook te maken met dat wijlen Shibby echt heftig reageerde op alle soorten druppels. Die was een week lang compleet van de wap en dat zou dan iedere maand moeten.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
- Aantal honden: 2
Ik gebruik advantix, heb daarmee al jaren geen enkele teek bij de honden.
Hier in mijn omgeving zijn er sowieso weinig teken heb ik het idee, want ik gebruik de druppels alleen als we op vakantie gaan. Doe ik dat niet, dan zitten ze daar dagelijks onder de tientallen teken. Sinds de advantix niet meer.
Maar het is heel persoonlijk, de een heeft baad bij het ene en een ander bij iets anders.
De serestoband heb ik bij Jamie jaren geleden gebruikt, maar omdat hij er vreselijke jeuk en een knalrode en geïrriteerde nek van kreeg heb ik het binnen een paar dagen verwijderd.
Hier in mijn omgeving zijn er sowieso weinig teken heb ik het idee, want ik gebruik de druppels alleen als we op vakantie gaan. Doe ik dat niet, dan zitten ze daar dagelijks onder de tientallen teken. Sinds de advantix niet meer.
Maar het is heel persoonlijk, de een heeft baad bij het ene en een ander bij iets anders.
De serestoband heb ik bij Jamie jaren geleden gebruikt, maar omdat hij er vreselijke jeuk en een knalrode en geïrriteerde nek van kreeg heb ik het binnen een paar dagen verwijderd.

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Ik geef niks meer, met advantix krijgen ze ook gewoon teken.
Ik kijk de honden elke dag goed na.
Het is dit jaar wel extreem met de teken, zeker 4 per dag.

- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
Het zwarte woud is ook zo'n paradijsNanna schreef:Één keer per jaar Advantix en dat vlak voordat we naar Terschelling gaan, want dat is tekenparadise.
Hier hebben ze maar zelden een teek dus daar behandel ik niet voor. Die ene keer per jaar zooi in hun nek overleven ze wel.
Die eerste vakantie met de beide honden vergeet ik nooit. Per wandeling per hond 30-50 teken.
En dan niets bij je hebben, en uiteindelijk wel een spray gevonden bij een drogist, maar dat werkte ook niet optimaal.
Sindsdien dus een paar dagen voor we op vakantie gaan wat troep in de nekjes en geen teek te vinden.

- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
heb de seresto band, die bevalt prima, ze heeft hem dag en nacht om, wat ik er ook fijn aan vindt, dat is mocht ze ooit ergens achter haken/vast komen zitten, deze band makkelijk los schuift, en ze werken 8 tot 9 maand, de prijs vindt ik ook schappelijk.
onze vorige hond kreeg ontzettend haar uitval van druppels.
onze vorige hond kreeg ontzettend haar uitval van druppels.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Hier dragen ze allemaal de seresto. Pipetten vind ik niks en dit werkt 8 maanden. Het barst hier van de teken en zeker ook in Oostenrijk waar we meestal naar toe gaan.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
4? Hier minstens 10 per wandelingPemba schreef:Ik geef niks meer, met advantix krijgen ze ook gewoon teken.
Edit: zonder band dan. Met band is het er nog 1 per week

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- Lucia
- Zeer actief
Frontline is niet afwerend. Dus je kunt nog vaste teken tegen komen.
Advantix en seresto werken wel afwerend.
Advantix en seresto werken wel afwerend.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Hier nog een tevreden Seresto-gebruiker
Mila krijgt verschrikkelijke jeuk van Advantix en ze hebben gelukkig allemaal geen bijwerkingen/last van de Serestoband. Heel incidenteel vind ik nog een teek. Volgens mijn Spaanse dierenarts werkt de Seresto ook het beste tegen zandvliegen, dus voor ons in Spanje nog een extra pluspunt.
In Nederland behandelde ik overigens alleen Mila en Amoz, omdat Amy en Taar sowieso zelden teken hadden. Die controleerde ik dan na de wandeling, wat met hun dunnere vacht ook zo was gebeurd.
Mila krijgt verschrikkelijke jeuk van Advantix en ze hebben gelukkig allemaal geen bijwerkingen/last van de Serestoband. Heel incidenteel vind ik nog een teek. Volgens mijn Spaanse dierenarts werkt de Seresto ook het beste tegen zandvliegen, dus voor ons in Spanje nog een extra pluspunt.
In Nederland behandelde ik overigens alleen Mila en Amoz, omdat Amy en Taar sowieso zelden teken hadden. Die controleerde ik dan na de wandeling, wat met hun dunnere vacht ook zo was gebeurd.
-
Teuntje
- Actief
Dank allen. Heb een seresto band besteld.
Hij is 8 maanden werkzaam dus genoeg voor de hele zomer. Mijn vraag is wel of hij na het omdoen nog is bij te stellen en verruimen? Dit aangezien Teun nog in de groei is.
Hij is 8 maanden werkzaam dus genoeg voor de hele zomer. Mijn vraag is wel of hij na het omdoen nog is bij te stellen en verruimen? Dit aangezien Teun nog in de groei is.
- DeDiana
- Zeer actief
Ja, hij is verstelbaar. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je niet een té groot stuk eraf knipt 
-
Teuntje
- Actief
Mooi zo. Ben benieuwd of het zn werk gaat doen.
-
Johnny Jones
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wij zijn jaren erg tevreden geweest over de serestobanden. Vorig jaar kreeg Digger een paar dagen na het omdoen rare epileptische aanvallen, hij leek wel psychotisch. Voor de zekerheid hier geen seresto meer.
Een nadeel van een band vind ik ook dat ze zo lelijk staan..
Ko heeft pas een pipetje frontline gehad. Digger nog niks, dat kijk ik even aan. Noa heeft nooit teken.
Een nadeel van een band vind ik ook dat ze zo lelijk staan..
Ko heeft pas een pipetje frontline gehad. Digger nog niks, dat kijk ik even aan. Noa heeft nooit teken.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Yep... ik heb ook een "pup" van 8 maandenTeuntje schreef:Dank allen. Heb een seresto band besteld.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik knip er nooit iets af... zitten toch lussen aan om t restant door te halen?.DeDiana schreef:Ja, hij is verstelbaar. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je niet een té groot stuk eraf knipt

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar dat kan gewoon hoor... het is geen ouderwetse poederbandJion schreef:Ik gebruik zelf 2-3 keer per jaar (in het warmere seizoen) advantix en dat gaat prima. Ik wacht met een nieuw pipetje tot ik weer eens een teek tegenkom en dan is 2-3 keer per jaar gewoon genoeg. Ze hebben er geen bijwerkingen van (wel even oppassen met de kat want dat spul is giftig voor katten).
Zo'n serestaband werkt vast ook goed, maar ik zou het jammer vinden als ik mijn honden niet meer onbelemmerd in de nek kan kroelen; dat vinden ze net zo lekker.

- DeDiana
- Zeer actief
Ja, klopt, maar mijn honden hebben echt dunne nekjes, dan hangt er nog een heel stuk aan waar geen lusjes meer voor zijnmalinois schreef:Ik knip er nooit iets af... zitten toch lussen aan om t restant door te halen?.DeDiana schreef:Ja, hij is verstelbaar. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je niet een té groot stuk eraf knipt
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat laatsteJion schreef:Dat je dan elke keer als je wilt kroelen de band afdoet bedoel je? Pffff dat is dan wel heel omslachtig, ik hou mijn kroelmomentjes graag spontaan.malinois schreef:Maar dat kan gewoon hoor... het is geen ouderwetse poederbandJion schreef:Ik gebruik zelf 2-3 keer per jaar (in het warmere seizoen) advantix en dat gaat prima. Ik wacht met een nieuw pipetje tot ik weer eens een teek tegenkom en dan is 2-3 keer per jaar gewoon genoeg. Ze hebben er geen bijwerkingen van (wel even oppassen met de kat want dat spul is giftig voor katten).
Zo'n serestaband werkt vast ook goed, maar ik zou het jammer vinden als ik mijn honden niet meer onbelemmerd in de nek kan kroelen; dat vinden ze net zo lekker.
Of bedoel je dat het geen kwaad kan om aan te raken bij het kroelen? Maar dan zit die band nog steeds in de weg.
Ja t zit in de weg maar dat merk ik na een paar dagen niet meer.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Nee je kan gewoon kroelenJion schreef:Dat je dan elke keer als je wilt kroelen de band afdoet bedoel je? Pffff dat is dan wel heel omslachtig, ik hou mijn kroelmomentjes graag spontaan.malinois schreef:Maar dat kan gewoon hoor... het is geen ouderwetse poederbandJion schreef:Ik gebruik zelf 2-3 keer per jaar (in het warmere seizoen) advantix en dat gaat prima. Ik wacht met een nieuw pipetje tot ik weer eens een teek tegenkom en dan is 2-3 keer per jaar gewoon genoeg. Ze hebben er geen bijwerkingen van (wel even oppassen met de kat want dat spul is giftig voor katten).
Of bedoel je dat het geen kwaad kan om aan te raken bij het kroelen? Maar dan zit die band nog steeds in de weg.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Mijn overweging om geen banden te gebruiken:
De honden spelen oa door elkaar speels in de nek te bijten. "Men" zegt dat dat geen kwaad kan maar het is en blijft gif. Bovendien ben ik als de dood dat ze (ook in huis) ergens achter blijven hangen.
Ik gebruik dus niets. En als het qua teken de spuiten uit gaat lopen dan 1 pipet per hond. Klaar.
Suzanne
De honden spelen oa door elkaar speels in de nek te bijten. "Men" zegt dat dat geen kwaad kan maar het is en blijft gif. Bovendien ben ik als de dood dat ze (ook in huis) ergens achter blijven hangen.
Ik gebruik dus niets. En als het qua teken de spuiten uit gaat lopen dan 1 pipet per hond. Klaar.
Suzanne
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze bijten hier idd elkaar in de nek. Er zit geen poeder op dus kan geen kwaad inderdaad. Daarnaast breekt de band bij de minste of geringste weerstand. Daarom heb ik hem met trainen ook af bijv. anders kan ik steeds een nieuwe kopen.~Suzanne~ schreef:Mijn overweging om geen banden te gebruiken:
Suzanne

-
tibbie
- Actief
Omdat ik slechte ervaringen heb met advantix, zowel bij mijn huidige als vorige hond, gebruik ik nu Practic. Werkt niet tekenwerend maar is wel gedurende bijna twee maanden dodelijk voor de teken (althans bij mijn hond. Mijn hond heeft er geen bijverschijnselen van. Van de tekenwerende werking van Advantix heb ik (helaas) niets bemerkt.

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik hoor dat vaker, dat mensen zo'n band niet willen want de honden happen elkaar. Maar als je dan wel een alternatief gebruikt snap ik dat nooit zo: Een band is volgens mij de meest oppervlakkige manier om een bestrijdingsmiddel toe te dienen: binnen 24 uur na afdoen werkt het al niet meer. Een pipet dringt veel verder in de huid van de hond, het moet immers 4 weken aanwezig blijven. Ik hoor het ook mensen zeggen die wel een pil (nexguard of bravecto) geven
En een spray hetzelfde: die verneveling ademt je hond en jijzelf gewoon in.
Dat is toch allemaal meer gif dan die ene enkele hap die raak is waardoor de hond met zijn mondslijmvlies de band aanraakt voor 1 seconde?
Ik heb mijn honden ook liever bloot lopen in huis hoor. Maar het went vlug genoeg merk ik. Zelf de band aanraken met kroelen geef ik niks om. Het geeft niet af en ik ruik er niks van. Ik hoop altijd dat het mij misschien ook wat onaantrekkeijker maakt voor teken
Maar goed, de ziekte van Lyme heeft voor mij persoonlijk nogal verwoestend gewerkt dus ik vind een beetje gif maar een hele kleine prijs om teken buiten de deur te houden 
Dat is toch allemaal meer gif dan die ene enkele hap die raak is waardoor de hond met zijn mondslijmvlies de band aanraakt voor 1 seconde?
Ik heb mijn honden ook liever bloot lopen in huis hoor. Maar het went vlug genoeg merk ik. Zelf de band aanraken met kroelen geef ik niks om. Het geeft niet af en ik ruik er niks van. Ik hoop altijd dat het mij misschien ook wat onaantrekkeijker maakt voor teken
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Iedereen maakt eigen keuze. Voor mij is zo'n band gif. Als mijn honden daarin bijten kan dat niet goed voor ze zijn. De banden die ik ooit in handen had waren sterk, braken zeker niet zomaar.malinois schreef:Ze bijten hier idd elkaar in de nek. Er zit geen poeder op dus kan geen kwaad inderdaad. Daarnaast breekt de band bij de minste of geringste weerstand. Daarom heb ik hem met trainen ook af bijv. anders kan ik steeds een nieuwe kopen.~Suzanne~ schreef:Mijn overweging om geen banden te gebruiken:
Suzanne
Mijn keus is om niets te doen, tenzij het niet meer anders kan. Ik heb een beetje het idee dat ik er dit jaar doorheen fiets. 1 of 2 teken per hond per week.. mij hoor je niet.
En ja... teken zijn ook een risico. het is een afweging..
Suzanne
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ze moeten kunnen breken, dat is iets anders dan in je handen houden. Of denk je dat een hond doodstil hangt en niet beweegt als ie vastzit? Daar komen meer krachten bij kijken dan dat jij hem vasthoudt... hoe vaak heb jij gehoord dat een hond zich opgehangen heeft aan een serestoband? Met social media moet dat heel snel rondgaan....er zijn er al zat kwijtgeraakt met door struiken lopen... dus makkelijk breekbaar~Suzanne~ schreef:Iedereen maakt eigen keuze. Voor mij is zo'n band gif. Als mijn honden daarin bijten kan dat niet goed voor ze zijn. De banden die ik ooit in handen had waren sterk, braken zeker niet zomaar.malinois schreef:Ze bijten hier idd elkaar in de nek. Er zit geen poeder op dus kan geen kwaad inderdaad. Daarnaast breekt de band bij de minste of geringste weerstand. Daarom heb ik hem met trainen ook af bijv. anders kan ik steeds een nieuwe kopen.~Suzanne~ schreef:Mijn overweging om geen banden te gebruiken:
Suzanne
Mijn keus is om niets te doen, tenzij het niet meer anders kan. Ik heb een beetje het idee dat ik er dit jaar doorheen fiets. 1 of 2 teken per hond per week.. mij hoor je niet.
Suzanne

- DeDiana
- Zeer actief
Ik heb het nog niet meegemaakt dat ze vast kwamen te zitten met de band, dus ik kan niets zeggen over hoe snel ze wel of niet breken. Amy en Arlo zijn wel van het nekhappen tijdens het spelen en ik merk verder totaal niet dat ze last hebben van de stoffen in de band. Een hele band opeten zal ongetwijfeld niet goed zijn, maar kortdurend contact met de slijmvliezen lijkt geen enkel probleem.~Suzanne~ schreef:Iedereen maakt eigen keuze. Voor mij is zo'n band gif. Als mijn honden daarin bijten kan dat niet goed voor ze zijn. De banden die ik ooit in handen had waren sterk, braken zeker niet zomaar.malinois schreef:Ze bijten hier idd elkaar in de nek. Er zit geen poeder op dus kan geen kwaad inderdaad. Daarnaast breekt de band bij de minste of geringste weerstand. Daarom heb ik hem met trainen ook af bijv. anders kan ik steeds een nieuwe kopen.~Suzanne~ schreef:Mijn overweging om geen banden te gebruiken:
Suzanne
Suzanne
Het kan zeker weten minder kwaad dan alle nare aandoeningen die die teken over kunnen brengen en welke schade honden daarvan kunnen oplopen. Zwerfhonden zien er hier in dit seizoen zo uit:

In Nederland hadden ook alleen Mila en Amoz een band om, Amy en Taar hadden zelden teken. Maar Mila zo meer dan 10 per wandeling en in die dikke vacht vind je ze meestal pas als ze al even vastgezogen zitten. Met de Seresto hebben zowel Mila als Amoz tot nu toe precies één teek gehad (vastgezogen maar wel dood).
-
nomo
- Zeer actief
Die foto
Brrrr
Hier gebruik ik sinds dit jaar de serestoband en tot nu toe niet ontevreden. Helaas nog wel eens een teek, maar die zijn op een hand nog te tellen. Vond een dode (wel redelijk volgezogen) teek op de grond en gisteren een mini-al verschrompeld- teekje die muurvast zat op Morris zijn poot.
Nadeel is dat ik het heel lelijk vind staan, maar dat is dan maar even zo. Het werkt wel het beste.
Advantix heb ik ook wel gebruikt, en dan niet elke maand een pipet, maar alleen als ik echt weer een paar teken per dag vond. Alleen krijgt Morris daar toch best jeuk van op de plek waar ik druppel en bij Ayla werkt het al niet goed omdat die altijd in het water ligt. Dan is de band een veel beter alternatief.
Hier gebruik ik sinds dit jaar de serestoband en tot nu toe niet ontevreden. Helaas nog wel eens een teek, maar die zijn op een hand nog te tellen. Vond een dode (wel redelijk volgezogen) teek op de grond en gisteren een mini-al verschrompeld- teekje die muurvast zat op Morris zijn poot.
Nadeel is dat ik het heel lelijk vind staan, maar dat is dan maar even zo. Het werkt wel het beste.
Advantix heb ik ook wel gebruikt, en dan niet elke maand een pipet, maar alleen als ik echt weer een paar teken per dag vond. Alleen krijgt Morris daar toch best jeuk van op de plek waar ik druppel en bij Ayla werkt het al niet goed omdat die altijd in het water ligt. Dan is de band een veel beter alternatief.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Je moet er minstens een half uur op kauwen om schadelijk te zijn volgens de producent.DeDiana schreef:Ik heb het nog niet meegemaakt dat ze vast kwamen te zitten met de band, dus ik kan niets zeggen over hoe snel ze wel of niet breken. Amy en Arlo zijn wel van het nekhappen tijdens het spelen en ik merk verder totaal niet dat ze last hebben van de stoffen in de band. Een hele band opeten zal ongetwijfeld niet goed zijn, maar kortdurend contact met de slijmvliezen lijkt geen enkel probleem.~Suzanne~ schreef:Iedereen maakt eigen keuze. Voor mij is zo'n band gif. Als mijn honden daarin bijten kan dat niet goed voor ze zijn. De banden die ik ooit in handen had waren sterk, braken zeker niet zomaar.malinois schreef:Ze bijten hier idd elkaar in de nek. Er zit geen poeder op dus kan geen kwaad inderdaad. Daarnaast breekt de band bij de minste of geringste weerstand. Daarom heb ik hem met trainen ook af bijv. anders kan ik steeds een nieuwe kopen.~Suzanne~ schreef:Mijn overweging om geen banden te gebruiken:
Suzanne
Suzanne
Het kan zeker weten minder kwaad dan alle nare aandoeningen die die teken over kunnen brengen en welke schade honden daarvan kunnen oplopen. Zwerfhonden zien er hier in dit seizoen zo uit:
In Nederland hadden ook alleen Mila en Amoz een band om, Amy en Taar hadden zelden teken. Maar Mila zo meer dan 10 per wandeling en in die dikke vacht vind je ze meestal pas als ze al even vastgezogen zitten. Met de Seresto hebben zowel Mila als Amoz tot nu toe precies één teek gehad (vastgezogen maar wel dood).

- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
volgens mij kun je de seresto band in 3 verschillende maten kopen,
en vast komen zitten wil niet, want ze schuiven bij kracht gewoon weer los.
tenminste bij onze hond.
en vast komen zitten wil niet, want ze schuiven bij kracht gewoon weer los.
tenminste bij onze hond.