Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zindelijk maken van volwassen hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

annets
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Aantal honden: 1

zindelijk maken van volwassen hond

Ongelezen bericht door annets »

Afgelopen zaterdag zijn we de nieuwe bazen van een cocker spaniel van 4,5 jaar geworden.
De hond was waarschijnlijk gewend om op een groot terrein te lopen en daar te plassen.
Geen idee of er een vast ritme in zat met uitlaten.
Hij drinkt hier erg veel, en plast ook veel.
Hij was bv. vanochtend om 9.45 naar buiten geweest voor een plas, en toen ik om 12.00 beneden kwam, had hij binnen een plas gedaan.
Even er nog bij dat hij vanochtend vroeg rond 5 uur een plas in de tuin heeft gedaan, iets later uit is gelaten en toen ook geplast heeft.
Om 7 uur heb ik hem uit gelaten.
Hij kan het dus niet zolang ophouden.
Hij heeft nu niet de hele dag door water staan, maar krijgt dat een paar keer per dag aan geboden.
Hij kreeg bonzo brokken, die ben ik nu aan het mengen met andere brokken en morgen wil ik dan alleen de nieuwe brokken geven.
Door de bonzo brokken kan hij ook wel zo veel drinken.
Hoe ga ik dit aanpakken?
Hij plast ook steeds in de tuin, tilt gewoon zijn poot op tegen de tafel, de bank, beeldjes, en zo op de tegels.
Dat willen wij liever ook niet, dat geplas in de tuin.
Ik weet dat we veel willen, :mrgreen: en hopelijk hebben jullie wat antwoorden daarop.
Gr. van Annet, James en haar 4 duveltjes, en Bowie vanaf de regenboogbrug.
Afbeelding
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Re: zindelijk maken van volwassen hond

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Even terug naar de puppyfase, om de haverklap naar buiten om te plassen, op de plaats waar je het hebben wil. Belonen als het goed gaat, voorlopig negeren als het niet goed gaat.
Kan hij in de bench? Zo ja, dan zou ik die gebruiken als je niet op hem kan letten.

De stress van de verhuizing zorgt ook voor meer plassen, dus dat zal ook verbeteren.

Succes!
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Wildflower »

annets schreef: Hij heeft nu niet de hele dag door water staan, maar krijgt dat een paar keer per dag aan geboden.
Sommige honden gaan door stress of spanning meer drinken. Geef hem die gelegenheid. Je hebt hem net. De hond kent jullie niet. Je vraagt écht teveel, te snel dat hij zich aanpast aan jullie wensen.
Als hij veel drinkt ga je ieder uur met hem naar buiten ipv hem drinken ontzeggen.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Zeker geen drinken ontzeggen. Als hij veel drinkt uit stress wordt de obsessie alleen maar groter als je gaat beperken. Zodra hij tot rust komt dooft het vast uit.
Hij kan ook meer drinken van brokken, het ene merk meer dan het ander. Natvoer of kvv kan ook helpen: hij hoeft dan niet (te) veel te drinken om de droge brokken te compenseren.
Er zijn ook ook een aantal medische oorzaken van veel plassen en dus veel drinken. Als het niet verminderd met tot rust komen zou ik er een apk'tje bij de dierenarts op wagen. Let op: het kan zijn dat hij veel drinkt omdat hij veel plast. Ontzeg je hem water dan haal je de oorzaak niet weg (=veel moeten plassen) en droog je hem dus uit.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Eens met m'n voorgangers: water onbeperkt toestaan, vaak naar buiten, buiten het plassen belonen, binnen negeren en eerst maar eens een maandje de tijd gunnen om te wennen aan de hele nieuwe situatie.

Boomer had in het begin bij ons ook moeite met zindelijkheid. Ging al vrij snel wel goed. Na onze verhuizing was het tijdelijk weer vaak in de nacht er ook uit moeten (gaf hij toen gelukkig wel goed aan, toen hij net bij ons was nog niet)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Wildflower schreef:
annets schreef: Hij heeft nu niet de hele dag door water staan, maar krijgt dat een paar keer per dag aan geboden.
Sommige honden gaan door stress of spanning meer drinken. Geef hem die gelegenheid. Je hebt hem net. De hond kent jullie niet. Je vraagt écht teveel, te snel dat hij zich aanpast aan jullie wensen.
Als hij veel drinkt ga je ieder uur met hem naar buiten ipv hem drinken ontzeggen.
Precies :ok:

Stress leidt tot veel drinken en dat leidt tot veel plassen.
Als je hem de mogelijkheid om te drinken afneemt door geen water neer te zetten gaat hij zijn stress misschien wel op een andere manier uiten.

Dus terug naar de puppyfase.
Belonen voor buiten plassen.
Ongelukken binnen zonder mopperen opruimen.
Veel naar buiten aan zodat je veel kunt belonen :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fotogravinnetje schreef:binnen negeren
Ligt er aan of het plassen of markeren is. Dat laatste kun je niet negeren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

dagmar88 schreef:
Fotogravinnetje schreef:binnen negeren
Ligt er aan of het plassen of markeren is. Dat laatste kun je niet negeren.
Als ze een plas ziet liggen weet ze niet of het markeren of leeglopen is.

Bij markeren heb je gelijk :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Geen water ontzeggen inderdaad. Als je niet wil dat hij in de tuin overal tegenaan markeert dan hem niet zonder toezicht buiten laten, gewoon zorgen dat hij het niet kan doen is voor nu voldoende. Verder als een puppy steeds naar buiten en wellicht toch ook even de urine laten controleren op blaastontsteking.
annets
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door annets »

Bedankt voor jullie adviezen.
Nooit een puppy gehad, maar wel een beetje aan die richting gedacht van steeds uitlaten.
Morgen krijgt ie geen bonzo brokken meer en hopelijk verbeterd het dan al wat.
Als het aan houd, laat ik zeker de urine na kijken.
Gr. van Annet, James en haar 4 duveltjes, en Bowie vanaf de regenboogbrug.
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Wij zijn ook al maanden bezig met de laatste aanwinst. Al gelijk urine laten nakijken enz niets geks aan te zien. Hij markeert maar laat het ook weleens lopen als hij staat te eten of slaapt.
Hij plast net zo makkelijk binnen ook als de tuindeur open staat.

Echo laten maken en vergrote prostaat die ook naar voren ligt dus nu weer urine weg brengen morgen en dan kijken wat te doen. Het kan dus ook én én zijn, gewoon onzindelijk maar ook incontinent. Dus nu in twijfel wat we gaan doen als we de uitslag van zijn urine hebben. Castreren of eerst met pillen proberen..
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Denk niet zo zeer dat het hem zit in het gewend zijn aan loslopen op een groot terrein.
Onze terrein honden hebben ook die vrijheid, maar denken er niet aan binnen of in een kleinere kennel iets te doen.

Terug naar af. Puppy stijl.
Direct na het slapen
Circa 15 min na het eten
Circa 10 min na aanvang spel

En verder iedere 1-2 uur en dat uitbouwen
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ook zou ik medisch uitsluiten (ivm veel drinken) dus even een complete check, bloed, urine etc

En niet straffen (ook niet verbaal) als hij wel wat binnen doet want dan leert hij niet dat het niet binnen mag maar wel dat het niet in jou buurt mag dus zal buiten ook minder durven en binnen verstopplekjes op gaan zoeken ervoor
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Wij hebben volwassen honden geadopteerd en kregen ze best snel zindelijk.
Net als bij een pup veel naar buiten en belonen als hij/zij buiten plast/poept, dat langzaamaan uitbreiden, zeker geen water weghalen de behoefte aan water is er en heb zelf maar eens dorst en geen water tot je beschikking, ik vind dat een beetje zielig.
In de tuin plassen dat kan je niet echt afleren, maar mijn ervaring is dat zodra de hond het huis als zijn eigen plekje ziet dat dit eigenlijk vanzelf ophoudt, zeker als de hond echt zindelijk is dan stopt dat vanzelf.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Als ze binnen plast, even een sopje met biotex groen erover. Dat breekt de eiwitten in de urine af waardoor de geur (zelfs voor honden) verdwijnt. Dan wordt het ook geen vast pisplekje ;)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”