Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

clicker beginnersvraag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

BCDexter
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 1

clicker beginnersvraag

Ongelezen bericht door BCDexter »

ik ben gister begonnen met Dex de clicker aan te leren. ik zie veel focus als ik ermee bezig ben. gister was het nog ''een leuk spelletje want ik krijg vreten'', vanmorgen zie ik hem heel duidelijk heen-en-weer kijken van clicker naar hand waar het vreten vandaan komt.
Kan ik daaruit opmaken dat hij de link legt/begint te leggen tussen clicker en beloning? hoe lang duurt het gemiddeld bij een bc om het verband te zien?

wat is de volgende stap als dat het geval is? meer tijd tussen lekkers en het geluid? of kan ik de clicker al effectief in gaan zetten zodra hij het verband ziet?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: clicker beginnersvraag

Ongelezen bericht door sirene »

Als de hond meteen naar je toe komt voor de beloning op het moment dat je klikt als hij met iets anders bezig is dan kun je de clicker gaan gebruiken om iets te leren. Dat is tenminste mijn test of de hond het doorheeft.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Op youtube staan veel filmpjes hoe je de clicker aan leren.
Afbeelding
BCDexter
Vaste gebruiker

Lizzie. schreef:Op youtube staan veel filmpjes hoe je de clicker aan leren.

inderdaad wat interessante dingen tegen gekomen. dankje voor de tip :D
BCDexter
Vaste gebruiker

sirene schreef:Als de hond meteen naar je toe komt voor de beloning op het moment dat je klikt als hij met iets anders bezig is dan kun je de clicker gaan gebruiken om iets te leren. Dat is tenminste mijn test of de hond het doorheeft.
zag ik inderdaad ook als test in 1 van de filmpjes die ik zat te kijken. ik wist niet zeker of dit kon en mocht met oog op een bepaalde tekst die in de puppycursus theorie stond (niet de clicker gaan gebruiken om aandacht te vragen van de hond, iets in die strekking).
kan me overigens wel voorstellen dat 1x als test niet direct misbruik maken is om aandacht te vragen.

thanks!
BCDexter
Vaste gebruiker

Cleva schreef:Niet gaan zitten zoeken naar waar je hond met zijn kop zit.
Dan ga je op de stoel van je hond zitten. Wees maar gewoon de baas.

Als hij het verband gewoon nog niet legt dan gaat er niets mis, dan lukt het trainen gewoon nog niet. Dat is het enige waar je mee bezig hoeft te zijn.

Echt niet gaan zitten inleven in je hond. Het lijkt zinnig maar het zit alleen maar in de weg want je bekrachtigt onbewsut en ongewild elk verwarringsmomentje of baaldagje. Je moet het niet willen.
Zeker een werkhondje wil gewoon een baas die bezig is met wat ze zelf wil. Die is veel duidelijker.
goed punt, zo had ik er nog niet naar gekeken.

het is lastig om niet te proberen in zijn kop te kruipen heheh. maar inderdaad, moet ik niet willen :schrik:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

BCDexter schreef:
sirene schreef:Als de hond meteen naar je toe komt voor de beloning op het moment dat je klikt als hij met iets anders bezig is dan kun je de clicker gaan gebruiken om iets te leren. Dat is tenminste mijn test of de hond het doorheeft.
zag ik inderdaad ook als test in 1 van de filmpjes die ik zat te kijken. ik wist niet zeker of dit kon en mocht met oog op een bepaalde tekst die in de puppycursus theorie stond (niet de clicker gaan gebruiken om aandacht te vragen van de hond, iets in die strekking).
kan me overigens wel voorstellen dat 1x als test niet direct misbruik maken is om aandacht te vragen.

thanks!
:wink: Je hoeft het niet eens te zijn met álles wat de hondenschool zegt. Je zoekt een hondenschool uit die in grote lijnen past bij hoe jij met je hond om wilt gaan.
Dat betekent absoluut niet dat je geen eigen ideeën mag hebben. Graag juist.
Zoek eens op "free shaping".

Ik las dat hij ook al een aantal commando's kent en nog heel jong is. Wees er op bedacht dat je niet te snel te veel vraagt.
De afgelopen jaren heb ik het over een andere boeg gegooid. Het eerste jaar ligt de focus op fijne huisgenoten zijn, rust, vertrouwen en komen als ik roep. Verder niets.
Tegen die tijd weet ik waar ze interesse/aanleg voor hebben en is de band en communicatie al zo goed dat ze alles razendsnel oppikken. Met plezier.
Een wereld van verschil met mijn eerste pup. Dat was niet leuk omdat er veel te veel "moest" en die ging met volwassen worden behoorlijk in verzet.
Ik laat ze dus bewust lekker "kleuteren" en sindsdien is een pup geen opgave meer.
BCDexter
Vaste gebruiker

dagmar88 schreef:
BCDexter schreef:

thanks!
:wink: Je hoeft het niet eens te zijn met álles wat de hondenschool zegt. Je zoekt een hondenschool uit die in grote lijnen past bij hoe jij met je hond om wilt gaan.
Dat betekent absoluut niet dat je geen eigen ideeën mag hebben. Graag juist.
Zoek eens op "free shaping".

Ik las dat hij ook al een aantal commando's kent en nog heel jong is. Wees er op bedacht dat je niet te snel te veel vraagt.
De afgelopen jaren heb ik het over een andere boeg gegooid. Het eerste jaar ligt de focus op fijne huisgenoten zijn, rust, vertrouwen en komen als ik roep. Verder niets.
Tegen die tijd weet ik waar ze interesse/aanleg voor hebben en is de band en communicatie al zo goed dat ze alles razendsnel oppikken. Met plezier.
Een wereld van verschil met mijn eerste pup. Dat was niet leuk omdat er veel te veel "moest" en die ging met volwassen worden behoorlijk in verzet.
Ik laat ze dus bewust lekker "kleuteren" en sindsdien is een pup geen opgave meer.
ik ben het ook niet eens met alles wat hij zegt en daar heeft hij ook gewoon repect voor. punt is alleen dat ik totaal nieuw ben op clickergebied. dat brengt wat onzekerheid mee in die vorm dat ik twijfel of iets al dan niet goed is om te doen. doorgaans volg ik gewoon mijn gevoel daarin.

de commando's die hij kent zijn er grotendeels per ongeluk in gekomen haha. alleen ''nee'' en ''wacht'' heb ik hem bewust geleerd. ''nee'' omdat ik die gewoon belangrijk vind in de hele opvoeding, en ''wacht'' omdat ik geen gelul en gedram wil als hij zijn eten krijgt :wink:

wat je zegt over teveel moeten kan ik me wel een beeld bij vormen inderdaad. ik moet mezelf er ook echt wel aan blijven herinneren dat het een frummel van 10 weken is en geen volwassen hond die het hele reilen en zeilen al moet kunnen snappen. maar ik doe mijn best en qua ritme en dynamiek zijn we samen al een aardig weggetje aan het vormen :E:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Mijn ervaring met Tollers is dat ze na één sessie wel een idee hebben wat de bedoeling is van de clicker. Ik doe dus meestal één sessie click = beloning. De sessie daarna gaan we door met heel simpele gedragingen aanleren om dat idee nog eens te bevestigen. Zit = click = beloning, dat soort dingen. En dan ontwikkelt die link zich vanzelf :ok: Zou met een BC ook moeten lukken dus! Niet meteen de oefeningen te moeilijk maken maar juist wel je timing nog heel strikt houden in het begin. Het uitstellen van een beloning na de click doe ik pas als ik zeker weet dat de hond weet wat er van hem verwacht wordt, dus als hij de gedraging al onder de knie heeft. Bij alles wat we nieuw aanleren begin ik weer met direct belonen na de click.
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Maeve schreef:Het uitstellen van een beloning na de click doe ik pas als ik zeker weet dat de hond weet wat er van hem verwacht wordt, dus als hij de gedraging al onder de knie heeft. Bij alles wat we nieuw aanleren begin ik weer met direct belonen na de click.
Wat is het doel van belonen uitstellen na de click? Dat is voor mij nieuw
Ik weet niet beter dan dat je zsm na de click de beloning moet geven
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

jome schreef:
Maeve schreef:Het uitstellen van een beloning na de click doe ik pas als ik zeker weet dat de hond weet wat er van hem verwacht wordt, dus als hij de gedraging al onder de knie heeft. Bij alles wat we nieuw aanleren begin ik weer met direct belonen na de click.
Wat is het doel van belonen uitstellen na de click? Dat is voor mij nieuw
Ik weet niet beter dan dat je zsm na de click de beloning moet geven
Ja, zo snel mogelijk belonen is ook het beste en meest logische voor de hond. Maar het is soms wel handig om dat te kunnen "vertragen", zodat je de hond kan leren om bepaald gedrag vast te houden met de belofte dat er later een beloning volgt. Al sta je dan in de praktijk niet altijd met een clicker op een wedstrijdveld, maar er zijn wel mensen die bijvoorbeeld een bal net buiten de ring leggen waarvan de hond weet dat dat de beloning is, maar pas nadat ze de ring hebben verlaten.
BCDexter
Vaste gebruiker

Maeve schreef:Mijn ervaring met Tollers is dat ze na één sessie wel een idee hebben wat de bedoeling is van de clicker. Ik doe dus meestal één sessie click = beloning. De sessie daarna gaan we door met heel simpele gedragingen aanleren om dat idee nog eens te bevestigen. Zit = click = beloning, dat soort dingen. En dan ontwikkelt die link zich vanzelf :ok: Zou met een BC ook moeten lukken dus! Niet meteen de oefeningen te moeilijk maken maar juist wel je timing nog heel strikt houden in het begin. Het uitstellen van een beloning na de click doe ik pas als ik zeker weet dat de hond weet wat er van hem verwacht wordt, dus als hij de gedraging al onder de knie heeft. Bij alles wat we nieuw aanleren begin ik weer met direct belonen na de click.
daar heb ik al 4 sessies van gehad. ik ga vanavond eens kijken of ik zoiets kan proberen :ok:
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Cleva schreef: Om dezelfde reden als het belonen met voer zonder klikker.
"Goed zo" moet niet hetzelfde als "kom maar halen" betekenen.
Dat zou betekenen dat je niet meer dan één stap kunt aanleren. Dat werkt niet.

Het is ook gewoon niet nodig.
Helder en zo klinkt het idd ook heel logisch
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Als je al 4 sessies click = koekje hebt gedaan (onafhankelijk van wat je hond aan het doen is) dan snapt hij het nu echt wel hoor. Of je doet iets fout. Ik heb nog nooit een pup/hond meegemaakt die het niet binnen 2 sessies van een minuut of 5 snapte.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

BCDexter schreef:

thanks!
Daarom staat er ook dat het een (eenmalige) TEST is of hij de klik verbindt met het lekkers.

Het is niet de bedoeling dat je dat blijft "testen".
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Wildflower
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Wildflower »

een pup van 10 weken is nog een baby. Een BC leert snel en graag daarom overvraag je ze al gauw. Dat is écht iets om rekening mee te houden.
BCDexter
Vaste gebruiker

ranetje schreef:
BCDexter schreef:

thanks!
Daarom staat er ook dat het een (eenmalige) TEST is of hij de klik verbindt met het lekkers.

Het is niet de bedoeling dat je dat blijft "testen".
zo ver was ik :E:
Wildflower schreef:een pup van 10 weken is nog een baby. Een BC leert snel en graag daarom overvraag je ze al gauw. Dat is écht iets om rekening mee te houden.
ik weet het. ik vraag ook verder weinig (zoals ik zei, ''wacht'' en ''nee'' wilde ik erin hebben. over niet extreem lange tijd ''kom hier'' ook. de rest zal me worst wezen :F: ), maar een woord dat we bij een bepaalde handeling vaak in de mond nemen pikt ie toch op, of ik nou wil of niet. zo is bijvoorbeeld ''we gaan lekker slapen'' erin geslopen.
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ik heb de clicker niet eens apart aangeleerd, meteen begonnen met clicken voor het gedrag dat ik wilde (aan een slap lijntje lopen). Had ze binnen een minuut door.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
BCDexter
Vaste gebruiker

Cleva schreef:
Wildflower schreef:een pup van 10 weken is nog een baby. Een BC leert snel en graag daarom overvraag je ze al gauw. Dat is écht iets om rekening mee te houden.
Nou, dat dus. Het tempo van leren kunnen ze wel aan maar ik zou zelf graag de fase waarin de wereld open en spelenderwijs ontdekt kan worden maximaliseren. Het is al zo snel voorbij en dat is toch de basis voor de toekomst.
Braaf wordt hij toch wel.
Het risico zit hem veel meer in het doorslaan in kadaverdiscipline en hyperfocus.
kadaverdiscipline hoef ik sowieso niet van hem. wellicht uiteindelijk wel nodig als ik met hem ga sporten, maar dat zien we dan wel. zo ver zijn we nog niet en ik ben 0,0 thuis in de hondensport.

voorlopig lekker puppy zijn en de wereld ontdekken :D
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”