On y va!

Op nog geen honderd meter van huis ligt het lelijke-orchideen veldje. Al sinds januari zie ik de bladrozetten uit de grond komen, en vandaag zie ik de eerste bloem uit z’n knop kruipen.

Ik heb verder geen verstand van orchideen, ik weet dat het een orchidee is als ik er één zie, maar niet welke dan. Boeit ook niet. We gaan door naar het startpunt van onze eerste champignon zoekplaats: ons eigen bos.

In het struikgewas hangt een kolonie rupsen. En de Fries stampt een bosje salomonszegels plat

En omdat het hier toch een hondenforum is, een paar prikkerfoto’s in het groen: de Fransman in de akker naast het bos en de Fries op het open veld in ons bos.

Verder het aanpalende bos in.
Veel groen, paden vol heuphoge wolfsmelken en een groot hol waar de Fries bijna helemaal in past.
Halverwege komen we een concentratie van paddenstoelen tegen. Wel drie verschillende soorten, maar nergens een morchella te bekennen.

Aan het eind van deze eerste tocht staan er aan de bosrand nog meer orchideeen en prachtige gevlekte netels. Ook vinden we ‘muguets’, en alhoewel je daarvan op 1 mei een bosje aan je verkering hoort te geven laat ik ze staan; er zitten nog helemaal geen bloempjes aan

Op de andere twee tochten vonden we veel dezelfde prachtige planten, zagen we herten en hazen, oevers vol daslook en velden vol koolzaad - maar geen morieljes. We moeten er komend weekend dus weer op uit