Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stroomband vanaf volgend jaar verboden.
Moderator: moderatorteam
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Stroomband vanaf volgend jaar verboden.
Vanaf 1 juli volgend jaar wordt de stroomband algeheel verboden, dus ook voor trainers.
Vraag me af hoe dat te handhaven zal gaan worden, en of dat überhaupt wel mogelijk is.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... bij-honden
Vraag me af hoe dat te handhaven zal gaan worden, en of dat überhaupt wel mogelijk is.
https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... bij-honden

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Re: Stroomband vanaf volgend jaar verboden.
Dat vraag ik me ook af. Ze kunnen al niet handhaven op het opruimen van hondenstront.
Maar misschien is de hoogte van de boete ook afschrikwekkend genoeg.
Wij hebben tenminste niet zoveel geld liggen.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
De boete voor het niet hebben/registreren van de chip op naam is ook tot 19.500 maar die wordt ook zelden uitgeschreven en er zijn nog vele niet geregistreerde/niet gechipte honden.gonnie schreef:Dat vraag ik me ook af. Ze kunnen al niet handhaven op het opruimen van hondenstront.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Net als de prikker onhandig geformuleerd gebruik en misbruik door elkaar
Bij de prikker benoemen ze ook specifiek scherpe uitsteeksels en daarom vinden veel africhters dat een gewone nog mag want niet scherp. Ehhhhh wat dacht je van gewoon nietHet nieuwe verbod geldt voor alle apparatuur waarmee honden door middel van stroomstoten pijn kan worden gedaan. Gebruik van stroombanden binnen bedrijven, organisaties of verenigingen zullen door de NVWA worden gehandhaafd. Misbruik bij particulieren wordt gecontroleerd door de politie, boa’s en de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID). Ook kunnen mensen bij het vermoeden van misbruik van de stroomband bellen naar 144.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Is dat onhandig geformuleerd of juist bedoeld om een onderscheid te maken? Zoals ik het lees is alle gebruik verboden (zal gehandhaafd worden) binnen bedrijven, organisaties of verenigingen maar mag je als particulier de band nog wel gebruiken, enkel niet misbruiken (wat gehandhaafd zal worden). Als dat niet klopt en de particulier de band ook echt niet mag gebruiken dan is het niet eens onhandig maar gewoonweg onjuist geformuleerd.crutz schreef:Net als de prikker onhandig geformuleerd gebruik en misbruik door elkaar
Het nieuwe verbod geldt voor alle apparatuur waarmee honden door middel van stroomstoten pijn kan worden gedaan. Gebruik van stroombanden binnen bedrijven, organisaties of verenigingen zullen door de NVWA worden gehandhaafd. Misbruik bij particulieren wordt gecontroleerd door de politie, boa’s en de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID). Ook kunnen mensen bij het vermoeden van misbruik van de stroomband bellen naar 144.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Zamunda schreef:Is dat onhandig geformuleerd of juist bedoeld om een onderscheid te maken? Zoals ik het lees is alle gebruik verboden (zal gehandhaafd worden) binnen bedrijven, organisaties of verenigingen maar mag je als particulier de band nog wel gebruiken, enkel niet misbruiken (wat gehandhaafd zal worden). Als dat niet klopt en de particulier de band ook echt niet mag gebruiken dan is het niet eens onhandig maar gewoonweg onjuist geformuleerd.crutz schreef:Net als de prikker onhandig geformuleerd gebruik en misbruik door elkaar
Het nieuwe verbod geldt voor alle apparatuur waarmee honden door middel van stroomstoten pijn kan worden gedaan. Gebruik van stroombanden binnen bedrijven, organisaties of verenigingen zullen door de NVWA worden gehandhaafd. Misbruik bij particulieren wordt gecontroleerd door de politie, boa’s en de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID). Ook kunnen mensen bij het vermoeden van misbruik van de stroomband bellen naar 144.
Hier start het artikel mee, dus volledig verboden.Het gebruik van stroombanden voor de opvoeding van honden wordt vanaf 1 juli 2020 verboden.
Staat bij de prikband ook al zo knullig. Dat enkel banden met scherpe uitsteeksels verboden zijn. De in de winkel verkochte hebben botte uitsteeksels
Daarnaast is in beide gevallen gebruik verboden, bezit en verkoop niet, dat lukt niet Europees qua wetgeving
- Belle
- Zeer actief
Zamunda schreef:Is dat onhandig geformuleerd of juist bedoeld om een onderscheid te maken? Zoals ik het lees is alle gebruik verboden (zal gehandhaafd worden) binnen bedrijven, organisaties of verenigingen maar mag je als particulier de band nog wel gebruiken, enkel niet misbruiken (wat gehandhaafd zal worden). Als dat niet klopt en de particulier de band ook echt niet mag gebruiken dan is het niet eens onhandig maar gewoonweg onjuist geformuleerd.crutz schreef:Net als de prikker onhandig geformuleerd gebruik en misbruik door elkaar
Ik lees juist dat het binnen bedrijven, organisaties en verenigingen nog wel gebruikt mag worden. Er staat dat het gebruik daar wordt gehandhaafd, dus in stand gehouden

Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee hoor. Is intern (enkel voor leden) afgelopen week al een publicatie geweest binnen de knpv dat het verbod ging gelden.Belle schreef:Zamunda schreef:Is dat onhandig geformuleerd of juist bedoeld om een onderscheid te maken? Zoals ik het lees is alle gebruik verboden (zal gehandhaafd worden) binnen bedrijven, organisaties of verenigingen maar mag je als particulier de band nog wel gebruiken, enkel niet misbruiken (wat gehandhaafd zal worden). Als dat niet klopt en de particulier de band ook echt niet mag gebruiken dan is het niet eens onhandig maar gewoonweg onjuist geformuleerd.crutz schreef:Net als de prikker onhandig geformuleerd gebruik en misbruik door elkaar
Ik lees juist dat het binnen bedrijven, organisaties en verenigingen nog wel gebruikt mag worden. Er staat dat het gebruik daar wordt gehandhaafd, dus in stand gehouden
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Volgens mij staat er dat de NVWA het verbod gaat handhaven bij bedrijven, organisaties en verenigingen en dat de politie, boa's en LID het verbod handhaaft bij particulieren. De term 'misbruik' is hier inderdaad nogal verwarrend, maar aangezien er een volledig verbod is, neem ik aan dat alle gebruik onder misbruik valt.Belle schreef:Zamunda schreef:Is dat onhandig geformuleerd of juist bedoeld om een onderscheid te maken? Zoals ik het lees is alle gebruik verboden (zal gehandhaafd worden) binnen bedrijven, organisaties of verenigingen maar mag je als particulier de band nog wel gebruiken, enkel niet misbruiken (wat gehandhaafd zal worden). Als dat niet klopt en de particulier de band ook echt niet mag gebruiken dan is het niet eens onhandig maar gewoonweg onjuist geformuleerd.crutz schreef:Net als de prikker onhandig geformuleerd gebruik en misbruik door elkaar
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik ook, alleen vraag ik me af of dat de bedoeling is. Het staat er in ieder geval niet erg helder geformuleerd en is, zoals je hier al op kleine schaal kunt zien, vatbaar voor discussie.Belle schreef:Zamunda schreef:Is dat onhandig geformuleerd of juist bedoeld om een onderscheid te maken? Zoals ik het lees is alle gebruik verboden (zal gehandhaafd worden) binnen bedrijven, organisaties of verenigingen maar mag je als particulier de band nog wel gebruiken, enkel niet misbruiken (wat gehandhaafd zal worden). Als dat niet klopt en de particulier de band ook echt niet mag gebruiken dan is het niet eens onhandig maar gewoonweg onjuist geformuleerd.crutz schreef:Net als de prikker onhandig geformuleerd gebruik en misbruik door elkaar
- Belle
- Zeer actief
Dat dacht ik ook wel, maar het is een slecht geschreven stuk vol onduidelijkheden.crutz schreef:Nee hoor. Is intern (enkel voor leden) afgelopen week al een publicatie geweest binnen de knpv dat het verbod ging gelden.Ik lees juist dat het binnen bedrijven, organisaties en verenigingen nog wel gebruikt mag worden. Er staat dat het gebruik daar wordt gehandhaafd, dus in stand gehouden
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee hoor is nog totaal geen verbod op stroombanden specifiek. Wel op mishandeling dus via een omweg al aan te pakken.Zinodo schreef:Ik dacht dat het voor particulieren al verboden was? Dat zou verklaren waarom het zo geschreven staat? In ieder geval fijn om het te horen. Weg met die troep.
Verkoop en bezit wordt niet strafbaar, enkel gebruik en dat zal lastig aan te tonen worden helaas, tenminste gebruik door de groep die hem niet op standje frituur gebruikt
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Bezit, omhebben mag wat ik begrijp. Gebruik niet. Trillen is geen stroomNanna schreef: Veel E-collars hebben ook een trilfunctie. Mag dat dan ook niet meer?
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ik volg een vergelijkbare discussie op een ander forum.
In heel specifieke situaties, gebruikt door mensen die échte weten wat ze doen, nooit uit frustratie maar echt als training, vind ik het een mooi hulpmiddel.
Maar die 'idioten' zoals mijn ex-zwager die op een verjaardag wel ff liet zien dat hij zijn Dobermann kon bereiken op afstand, of die idioten die qua timing bagger zijn, of die idioten die meteen op standje 360 krachtstroom gaan, of die onnozelen die dénkrn te weten wat ze doen omdat ze er een keer wat over gelezen hebben.
Tsja
Díé idioten kun je dus niet verbieden om te leven...
Dus ik vind het eigenlijk zonde om een goed hulpmiddel te verbieden.
Maar tegelijkertijd vind ik het ook niet echt een optie om al die idioten en onnozelen hun ding te laten doen.
In heel specifieke situaties, gebruikt door mensen die échte weten wat ze doen, nooit uit frustratie maar echt als training, vind ik het een mooi hulpmiddel.
Maar die 'idioten' zoals mijn ex-zwager die op een verjaardag wel ff liet zien dat hij zijn Dobermann kon bereiken op afstand, of die idioten die qua timing bagger zijn, of die idioten die meteen op standje 360 krachtstroom gaan, of die onnozelen die dénkrn te weten wat ze doen omdat ze er een keer wat over gelezen hebben.
Tsja
Díé idioten kun je dus niet verbieden om te leven...
Dus ik vind het eigenlijk zonde om een goed hulpmiddel te verbieden.
Maar tegelijkertijd vind ik het ook niet echt een optie om al die idioten en onnozelen hun ding te laten doen.

- Zamunda
- Zeer actief
Het zal wel, maar 'volledig verboden' haal ik ook al niet uit die zin, daar staat namelijk verboden voor de opvoeding. Dus voor training (wat iets anders is/kan zijn) kan nog wel, volgens die zin dan. Inderdaad vreselijk slecht geschrevencrutz schreef:Hier start het artikel mee, dus volledig verboden.Het gebruik van stroombanden voor de opvoeding van honden wordt vanaf 1 juli 2020 verboden.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Totaalverbod op stroombanden vanaf 1 juli 2020
Er komt een totaalverbod op elektronische halsbanden voor honden.
Ook gekwalificeerde trainers mogen de halsband, na 1 juli 2020 niet meer gebruiken.
Wie dat toch doet, riskeert een hoge boete wegens dierenmishandeling, die kan oplopen tot ruim 20.000 euro.
Ook kan de rechter een celstraf van maximaal drie jaar opleggen.
Het verbod had 1 januari van dit jaar moeten ingaan. Dat is niet gebeurd, omdat het ministerie toch tot de conclusie kwam dat er een totaalverbod moest komen.
Eerst was het idee dat honden er vooral last van zouden hebben bij ondeskundig gebruik van de stroomband, en niet als een ervaren trainer de band gebruikt. Dat klopt niet, zeggen deskundigen. Minister Schouten: "De band leidt, linksom of rechtsom, tot minder dierenwelzijn. Het dier heeft er last van, het doet pijn en als dat niet nodig is, moeten we dat niet doen."
Met het totaalverbod volgt minister Schouten een aantal Europese landen, waaronder Duitsland, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk.
HANDHAVING
De politie en de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming moeten het verbod handhaven.
Bron Hondensport.com.
Er komt een totaalverbod op elektronische halsbanden voor honden.
Ook gekwalificeerde trainers mogen de halsband, na 1 juli 2020 niet meer gebruiken.
Wie dat toch doet, riskeert een hoge boete wegens dierenmishandeling, die kan oplopen tot ruim 20.000 euro.
Ook kan de rechter een celstraf van maximaal drie jaar opleggen.
Het verbod had 1 januari van dit jaar moeten ingaan. Dat is niet gebeurd, omdat het ministerie toch tot de conclusie kwam dat er een totaalverbod moest komen.
Eerst was het idee dat honden er vooral last van zouden hebben bij ondeskundig gebruik van de stroomband, en niet als een ervaren trainer de band gebruikt. Dat klopt niet, zeggen deskundigen. Minister Schouten: "De band leidt, linksom of rechtsom, tot minder dierenwelzijn. Het dier heeft er last van, het doet pijn en als dat niet nodig is, moeten we dat niet doen."
Met het totaalverbod volgt minister Schouten een aantal Europese landen, waaronder Duitsland, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Oostenrijk.
HANDHAVING
De politie en de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming moeten het verbod handhaven.
Bron Hondensport.com.
Laatst gewijzigd door Rocco op 04 apr 2019 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
De minister liet weten dat er in zeer uitzonderlijke gevallen uitzonderingen mogelijk zijn:Zamunda schreef:Het zal wel, maar 'volledig verboden' haal ik ook al niet uit die zin, daar staat namelijk verboden voor de opvoeding. Dus voor training (wat iets anders is/kan zijn) kan nog wel, volgens die zin dan. Inderdaad vreselijk slecht geschrevencrutz schreef:Hier start het artikel mee, dus volledig verboden.Het gebruik van stroombanden voor de opvoeding van honden wordt vanaf 1 juli 2020 verboden..
"In zeer uitzonderlijke situaties kan het noodzakelijk zijn een stroomband in te zetten. Zo’n uitzonderlijke situatie is bijvoorbeeld het trainen en inzetten van individuele honden voor geheime operaties door bepaalde overheidsdiensten waarbij de honden op grote afstand bevelen moeten kunnen opvolgen. Voor deze situatie zal een uitzondering worden geformuleerd in het verbodsvoorschrift."
Het moge duidelijk zijn dat dit een zeer specifieke uitzondering betreft die zeker niet opgaat voor gebruik door burgers.
Alle bronnen
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... onden.docx
In deze brief staat onderstaande
“Ik heb daarom besloten om een algeheel verbod op het gebruik van de stroomhalsband in te voeren en dus de bepaling waarbij het gebruik van de stroomband onder voorwaarden wordt toegestaan in te trekken.”
Dus geen uitzonderingen.
In deze brief staat onderstaande
“Ik heb daarom besloten om een algeheel verbod op het gebruik van de stroomhalsband in te voeren en dus de bepaling waarbij het gebruik van de stroomband onder voorwaarden wordt toegestaan in te trekken.”
Dus geen uitzonderingen.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
En idd dit
“In zeer uitzonderlijke situaties kan het noodzakelijk zijn een stroomband in te zetten. Zo’n uitzonderlijke situatie is bijvoorbeeld het trainen en inzetten van individuele honden voor geheime operaties door bepaalde overheidsdiensten waarbij de honden op grote afstand bevelen moeten kunnen opvolgen. Voor deze situatie zal een uitzondering worden geformuleerd in het verbodsvoorschrift.
Gelet op de huidige praktijksituatie binnen een aantal overheidsdiensten zal daarnaast in nader overleg worden bekeken of een uitfasering van het gebruik van de stroomband noodzakelijk is en zo ja, op welke wijze deze plaats kan gaan vinden.”
Maar zoals Marjoleine al schrijft gaat dat niet voor de gewone burger/trainer zijn maar voor bepaalde overheidsdiensten (terwijl de stroomband bij defensie ook al uitgefaseerd is/wordt)
“In zeer uitzonderlijke situaties kan het noodzakelijk zijn een stroomband in te zetten. Zo’n uitzonderlijke situatie is bijvoorbeeld het trainen en inzetten van individuele honden voor geheime operaties door bepaalde overheidsdiensten waarbij de honden op grote afstand bevelen moeten kunnen opvolgen. Voor deze situatie zal een uitzondering worden geformuleerd in het verbodsvoorschrift.
Gelet op de huidige praktijksituatie binnen een aantal overheidsdiensten zal daarnaast in nader overleg worden bekeken of een uitfasering van het gebruik van de stroomband noodzakelijk is en zo ja, op welke wijze deze plaats kan gaan vinden.”
Maar zoals Marjoleine al schrijft gaat dat niet voor de gewone burger/trainer zijn maar voor bepaalde overheidsdiensten (terwijl de stroomband bij defensie ook al uitgefaseerd is/wordt)
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Gebruik wordt verboden... je mag hem dus wel omhangen en niet gebruiken?crutz schreef:Zamunda schreef:Is dat onhandig geformuleerd of juist bedoeld om een onderscheid te maken? Zoals ik het lees is alle gebruik verboden (zal gehandhaafd worden) binnen bedrijven, organisaties of verenigingen maar mag je als particulier de band nog wel gebruiken, enkel niet misbruiken (wat gehandhaafd zal worden). Als dat niet klopt en de particulier de band ook echt niet mag gebruiken dan is het niet eens onhandig maar gewoonweg onjuist geformuleerd.crutz schreef:Net als de prikker onhandig geformuleerd gebruik en misbruik door elkaar
Het nieuwe verbod geldt voor alle apparatuur waarmee honden door middel van stroomstoten pijn kan worden gedaan. Gebruik van stroombanden binnen bedrijven, organisaties of verenigingen zullen door de NVWA worden gehandhaafd. Misbruik bij particulieren wordt gecontroleerd door de politie, boa’s en de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID). Ook kunnen mensen bij het vermoeden van misbruik van de stroomband bellen naar 144.Hier start het artikel mee, dus volledig verboden.Het gebruik van stroombanden voor de opvoeding van honden wordt vanaf 1 juli 2020 verboden.
Staat bij de prikband ook al zo knullig. Dat enkel banden met scherpe uitsteeksels verboden zijn. De in de winkel verkochte hebben botte uitsteeksels
Daarnaast is in beide gevallen gebruik verboden, bezit en verkoop niet, dat lukt niet Europees qua wetgeving

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dus het is niet te handhavencrutz schreef:Bezit, omhebben mag wat ik begrijp. Gebruik niet. Trillen is geen stroomNanna schreef: Veel E-collars hebben ook een trilfunctie. Mag dat dan ook niet meer?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Verkoop is niet verboden en bezit ook niet. Dat blijft ook zo, alleen gebruik. Niet te handhaven dusNanna schreef:Veel stroombanden fungeren tevens als gewone halsband. En veel stroombanden zijn ook te bedienen vanuit je jaszakmalinois schreef:Gebruik wordt verboden... je mag hem dus wel omhangen en niet gebruiken?
Ga het dus maar bewijzen.
Maar goed, het mag niet meer verkocht worden ook denk ik (of kun je het doodsimpel wel uit het buitenland halen?)

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Verkoop en bezit zal net als de prikband wel blijven. Dat heeft wat ik hoorde met EU regelgeving te maken dat dat niet verboden kan wordenNanna schreef:Veel stroombanden fungeren tevens als gewone halsband. En veel stroombanden zijn ook te bedienen vanuit je jaszakmalinois schreef:Gebruik wordt verboden... je mag hem dus wel omhangen en niet gebruiken?
Maar goed, het mag niet meer verkocht worden ook denk ik (of kun je het doodsimpel wel uit het buitenland halen?)
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Precies en de nieuwste generatie banden is toch al steeds kleiner en onherkenbaarder.Mizzsylver schreef:Verkoop en bezit is niet verboden toch? Dus je mag het gerust kopen en hebben, maar niet gebruiken.Nanna schreef:Veel stroombanden fungeren tevens als gewone halsband. En veel stroombanden zijn ook te bedienen vanuit je jaszakmalinois schreef:Gebruik wordt verboden... je mag hem dus wel omhangen en niet gebruiken?
Precies zo wordt het in Duitsland gebruikt sinds het verbod daar. Hoesje eromheen en je ziet van buiten niks. Afstandsbedieing in de jaszak. Probeer jij maar eens onder dat hoesje te kijken als BOA bij die hond

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Bart Bellon zal goede zaken doen met zn “onzichtbare” band met afstandsbediening niet groter dan een clickerMizzsylver schreef:Verkoop en bezit is niet verboden toch? Dus je mag het gerust kopen en hebben, maar niet gebruiken.Nanna schreef:Veel stroombanden fungeren tevens als gewone halsband. En veel stroombanden zijn ook te bedienen vanuit je jaszakmalinois schreef:Gebruik wordt verboden... je mag hem dus wel omhangen en niet gebruiken?
Precies zo wordt het in Duitsland gebruikt sinds het verbod daar. Hoesje eromheen en je ziet van buiten niks. Afstandsbedieing in de jaszak. Probeer jij maar eens onder dat hoesje te kijken als BOA bij die hond
https://www.bartbellonshop.com/chameleo ... k_558_1498
Overigens wordt bij ons op de club dus inderdaad wel onder een band/hoesje gekeken. Op moment dus voor controle op gebruik prikband en dat was al voor het officiële verbod.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja maar dat dien jullie als club. Zie je een boa dat al doen? Die zie ik alleen in hun handhavingsautotjes voorbij komen en zolang ze niet de moeite nemen om uit die auto te stappen om te checken of ik wel genoeg poepzakjes bij me heb zie ik dat al helemaal niet gebeuren voor een bandencheck. En dan nog... trillen mag... omhebben mag... hoe moet je dat controleren?crutz schreef:Bart Bellon zal goede zaken doen met zn “onzichtbare” band met afstandsbediening niet groter dan een clickerMizzsylver schreef:Verkoop en bezit is niet verboden toch? Dus je mag het gerust kopen en hebben, maar niet gebruiken.Nanna schreef:Veel stroombanden fungeren tevens als gewone halsband. En veel stroombanden zijn ook te bedienen vanuit je jaszakmalinois schreef:Gebruik wordt verboden... je mag hem dus wel omhangen en niet gebruiken?
https://www.bartbellonshop.com/chameleo ... k_558_1498
Overigens wordt bij ons op de club dus inderdaad wel onder een band/hoesje gekeken. Op moment dus voor controle op gebruik prikband en dat was al voor het officiële verbod.
Overigens gebruik ik al een hele tijd geen stroomband meer dus ik heb er geen last van.

- Tony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Misschien even off-topic maar...
Voor wat dat betreft (niet naar jou toe bedoeld @crutz), toen jaren geleden de regel(s) werden ingesteld dat indien iemand op officiële KNPV dagen (gewoon trainen, oefendagen, oefenwedstrijden etc..) zijn hond 'mishandelde', dat dan niet alleen de betreffende geleider, maar zelfs de gehele club die dat toestond (en geen actie ondernam) al dan niet tijdelijk geroyeerd kon worden.
Vervolgens wezen wij (ik en een ander clublid), een ook aanwezig bestuurslid van de afdeling op het gebruik van een slipketting door iemand tijdens de oefening stil zijn. En nee, die zat niet om de hals van de hond maar die had de geleider vast om zijn hond mee af te rossen. Reactie van het bestuurslid "ach, sommige honden hebben het nodig".
(en de betreffende geleider stond dat jaar ook nog op het NK) Gevolg was dat wij zo ongeveer uitgekotst werden door het aanwezige volk omdat wij het durfden aan te kaarten. (Tijdje later roste diezelfde geleider bij de oefening terugroepen keer op keer zijn hond wederom af omdat hij iets te vroeg de baan af wilde gaan...)
Een mail daarna richting hoofdbestuur werd beantwoord met 'we zetten het door naar de afdeling'. Tja...
(En opvallend: Plots waren ook de meeste oefendagen waar ik en/of mijn mede clublid wilden inschrijven allemaal al vol...)
Op 'echte' wedstrijden, keuringen en NK werd dan weer wel hard opgetreden bij geweld van een geleider (al krijgen de mensen belast met organisatie en/of keurmeesters natuurlijk ook niet alles mee wat er achter de schermen gebeurd).
Ofschoon vele clubs behoorlijk aan de weg timmeren wat dat betreft, is het geweld tegen honden echter nog steeds schering en inslag binnen de KNPV (en in mindere mate de ipo), en geen mens die daar iets aan kan veranderen, althans niet met het huidige beleid (hmm, waar heb ik dat eerder gehoord). Nog steeds zie je dat er goed wordt gekeken wie er op het veld aanwezig is, zijn het bijv. wandelaars die toevallig langskomen dan gebeurd alles op de nette manier...
Hetzelfde met de BKD en MCC cursus, het idee erachter is super en ikzelf vond het ook enorm interessant (ofschoon ik het meeste ervan al deed toepassen bij mijn honden), maar in de praktijk gebeurd er nauwelijks iets mee, en zeker de oudere generatie moet er meestal niks van hebben (tis te hopen dat zodra die generatie het loodje legt dat de nieuwe(re) generatie er anders mee omgaat) maar het is vanuit de KNPV niks meer of minder om hun slechte imago op te vijzelen (wat ook grif werd toegegeven op de vergaderingen die aan de cursussen vooraf gingen).
Ook zolang vele van de bestuursleden (hetzij afdeling of hoofdbestuur) 'foute' clubs een handje boven het hoofd houden zal er ook weinig gaan veranderen (buiten af en toe eentje die geroyeerd wordt maar het lijkt vaak meer erop dat ze dan niet eronderuit kunnen komen).
Nee, na bijna 35 jaar KNPV ben ik blij dat ik er uiteindelijk uitgestapt ben! (Al heb ik dat natuurlijk geheel en alleen aan mijzelf te danken dat het zolang duurde voor ik er anders tegenaan ging kijken.)
En laten we eerlijk zijn, honden die keer op keer (bijna) volle bak draaien die krijg je echt niet zover met alleen maar positief trainen en/of halfslachtige correcties...
Tenslotte, het blijft echt een enorm mooie 'sport' om te doen en heb ook mijn hart nog steeds eraan verpand, maar er moet toch echt nog een hoop gaan veranderen... (waarbij ik zeker niet wil ontkennen dat je bepaalde honden, zowel binnen als buiten de KNPV, zeer consequent moet opvoeden/trainen om ze in het gareel te houden, tot aan correcties toe, afhankelijk van type. Míts het maar op humane wijze gebeurd, zover je daarvan kunt spreken bij correcties.)
Voor wat betreft het TT verbod, het enige wat ze ermee bereiken is dat er naar andere, veel ernstigere middelen gegrepen gaat worden (áls ze de TT al laten liggen), net zoals het vroeger ging vóór we die hadden (althans goede exemplaren waarbij de stroomsterkte niet onbedoeld op en neer vloog tijdens gebruik). Mits juist gebruikt is het juist het meest diervriendelijke correctiemiddel wat binnen de africhting gebruikt wordt.
In elk geval vele malen beter dan bijv. onderstaande 'correctie halsband' die nog volop verkocht én gebruikt worden... (wederom veelal door de oudere generatie maar niet alléén...)

Kortom, ik ben dus vóór (deskundig) gebruik van de TT en vind het, hoe vreemd het ook misschien klinkt, ontzettend triest voor de KNPV honden dat het verboden gaat worden (gezien de gegarandeerde gevolgen ervan).
Zoals al eerder door iemand aangehaald, de wet voorziet al in straffen qua dierenmishandeling maar als dáár al nauwelijks op gehandhaafd kan worden hoe willen ze dat dan bij gebruik TT wel voor elkaar krijgen..!? (En waarom dan speciaal een verbod op de TT...)
Dat bepaalde overheidsdiensten uitgesloten (kunnen) worden op het verbod van stroombanden is ook gewoon van de zotte ! Het gebruik wordt gezien als 'dierenmishandeling' door de wetgever, maar diezelfde wetgever staat dus wel 'dierenmishandeling' toe door de eigen overheidsdiensten...
Tja, hoe krom wil je het hebben.
Ik neem aan dat je dan bedoeld ivm reglementen en/of toezicht KNPV of club zelf?crutz schreef:Overigens wordt bij ons op de club dus inderdaad wel onder een band/hoesje gekeken. Op moment dus voor controle op gebruik prikband en dat was al voor het officiële verbod.
Voor wat dat betreft (niet naar jou toe bedoeld @crutz), toen jaren geleden de regel(s) werden ingesteld dat indien iemand op officiële KNPV dagen (gewoon trainen, oefendagen, oefenwedstrijden etc..) zijn hond 'mishandelde', dat dan niet alleen de betreffende geleider, maar zelfs de gehele club die dat toestond (en geen actie ondernam) al dan niet tijdelijk geroyeerd kon worden.
Vervolgens wezen wij (ik en een ander clublid), een ook aanwezig bestuurslid van de afdeling op het gebruik van een slipketting door iemand tijdens de oefening stil zijn. En nee, die zat niet om de hals van de hond maar die had de geleider vast om zijn hond mee af te rossen. Reactie van het bestuurslid "ach, sommige honden hebben het nodig".

Een mail daarna richting hoofdbestuur werd beantwoord met 'we zetten het door naar de afdeling'. Tja...

Op 'echte' wedstrijden, keuringen en NK werd dan weer wel hard opgetreden bij geweld van een geleider (al krijgen de mensen belast met organisatie en/of keurmeesters natuurlijk ook niet alles mee wat er achter de schermen gebeurd).
Ofschoon vele clubs behoorlijk aan de weg timmeren wat dat betreft, is het geweld tegen honden echter nog steeds schering en inslag binnen de KNPV (en in mindere mate de ipo), en geen mens die daar iets aan kan veranderen, althans niet met het huidige beleid (hmm, waar heb ik dat eerder gehoord). Nog steeds zie je dat er goed wordt gekeken wie er op het veld aanwezig is, zijn het bijv. wandelaars die toevallig langskomen dan gebeurd alles op de nette manier...
Hetzelfde met de BKD en MCC cursus, het idee erachter is super en ikzelf vond het ook enorm interessant (ofschoon ik het meeste ervan al deed toepassen bij mijn honden), maar in de praktijk gebeurd er nauwelijks iets mee, en zeker de oudere generatie moet er meestal niks van hebben (tis te hopen dat zodra die generatie het loodje legt dat de nieuwe(re) generatie er anders mee omgaat) maar het is vanuit de KNPV niks meer of minder om hun slechte imago op te vijzelen (wat ook grif werd toegegeven op de vergaderingen die aan de cursussen vooraf gingen).
Ook zolang vele van de bestuursleden (hetzij afdeling of hoofdbestuur) 'foute' clubs een handje boven het hoofd houden zal er ook weinig gaan veranderen (buiten af en toe eentje die geroyeerd wordt maar het lijkt vaak meer erop dat ze dan niet eronderuit kunnen komen).
Nee, na bijna 35 jaar KNPV ben ik blij dat ik er uiteindelijk uitgestapt ben! (Al heb ik dat natuurlijk geheel en alleen aan mijzelf te danken dat het zolang duurde voor ik er anders tegenaan ging kijken.)
En laten we eerlijk zijn, honden die keer op keer (bijna) volle bak draaien die krijg je echt niet zover met alleen maar positief trainen en/of halfslachtige correcties...
Tenslotte, het blijft echt een enorm mooie 'sport' om te doen en heb ook mijn hart nog steeds eraan verpand, maar er moet toch echt nog een hoop gaan veranderen... (waarbij ik zeker niet wil ontkennen dat je bepaalde honden, zowel binnen als buiten de KNPV, zeer consequent moet opvoeden/trainen om ze in het gareel te houden, tot aan correcties toe, afhankelijk van type. Míts het maar op humane wijze gebeurd, zover je daarvan kunt spreken bij correcties.)
Voor wat betreft het TT verbod, het enige wat ze ermee bereiken is dat er naar andere, veel ernstigere middelen gegrepen gaat worden (áls ze de TT al laten liggen), net zoals het vroeger ging vóór we die hadden (althans goede exemplaren waarbij de stroomsterkte niet onbedoeld op en neer vloog tijdens gebruik). Mits juist gebruikt is het juist het meest diervriendelijke correctiemiddel wat binnen de africhting gebruikt wordt.
In elk geval vele malen beter dan bijv. onderstaande 'correctie halsband' die nog volop verkocht én gebruikt worden... (wederom veelal door de oudere generatie maar niet alléén...)

Kortom, ik ben dus vóór (deskundig) gebruik van de TT en vind het, hoe vreemd het ook misschien klinkt, ontzettend triest voor de KNPV honden dat het verboden gaat worden (gezien de gegarandeerde gevolgen ervan).
Zoals al eerder door iemand aangehaald, de wet voorziet al in straffen qua dierenmishandeling maar als dáár al nauwelijks op gehandhaafd kan worden hoe willen ze dat dan bij gebruik TT wel voor elkaar krijgen..!? (En waarom dan speciaal een verbod op de TT...)
Dat bepaalde overheidsdiensten uitgesloten (kunnen) worden op het verbod van stroombanden is ook gewoon van de zotte ! Het gebruik wordt gezien als 'dierenmishandeling' door de wetgever, maar diezelfde wetgever staat dus wel 'dierenmishandeling' toe door de eigen overheidsdiensten...
Tja, hoe krom wil je het hebben.

"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Van de club waar ik lid ben zelf inderdaad.Tony schreef:Misschien even off-topic maar...
Ik neem aan dat je dan bedoeld ivm reglementen en/of toezicht KNPV of club zelf?crutz schreef:Overigens wordt bij ons op de club dus inderdaad wel onder een band/hoesje gekeken. Op moment dus voor controle op gebruik prikband en dat was al voor het officiële verbod.
- Marc147
- Actief
- Mijn ras(sen): Asielhonden
Ik heb vaker gehoord dat eigenaren van dove honden stroombanden gebruiken om een zacht tikje te geven om aandacht van hun dove hond te krijgen.
Zou er daarvoor een uitzondering in de wet moeten komen?
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee dat hoeft niet want t gebruik met stroom is verboden dus je mag een stroomband gewoon om hebben en aan hebben. Je mag de stroom niet indrukken. De tril kun je dan gewoon gebruikenMarc147 schreef:Ik heb vaker gehoord dat eigenaren van dove honden stroombanden gebruiken om een zacht tikje te geven om aandacht van hun dove hond te krijgen.