Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kleine hond vervoeren in kleine auto
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Kruizing Duitse Herder / Berner Sennen
- Aantal honden: 1
Kleine hond vervoeren in kleine auto
Wij hebben al enige tijd een Jack Russel. Als we een keer naar het bos gaan o.i.d. gaat hij momenteel in een tuigje in de gordel op de achterbank. Nu krijgen we aanstaande zaterdag een andere auto met maar 2 gordels achterin en aangezien we 2 kinderen hebben is er dus geen gordel meer over voor onze hond. Terwijl ik aan het zoeken was naar een andere oplossing kwam ik er bovendien achter dat die tuigjes met gordel niet de meest veilige optie zijn om een hond te vervoeren. Ik zoek dus een veilig oplossing om onze Jack Russel mee te kunnen nemen in de auto. We krijgen een Skoda Citigo. Deze is vergelijkbaar met een VW Up. Heeft er hier iemand tips?
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: Kleine hond vervoeren in kleine auto
Ik heb een citigo en stop daar rustig 4 honden in maar dan de achterbank plat.
De kofferbak is wel vrij diep, misschien past daar een bench is voor formaatje JR?
De kofferbak is wel vrij diep, misschien past daar een bench is voor formaatje JR?
-
- geregistreerd lid
Volgens mij moet de Ferplast Atlas Mini passen. Die is L 72 x B 41 x H 51 cm. De wanden lopen naar binnen toe, zodat de kofferbak hopelijk ook dicht kan. De bovenkant is maar 70 x 23. Deze is helaas wel van kunststof, maar lijkt me nog altijd veiliger dan de hond helemaal los...
Laatst gewijzigd door JolandaBoxem op 01 apr 2019 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Gewoon een bench of mand waar een riempje bevestigd kan worden aan een koord 

It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
- Zeer actief
Een tuigje met een gordel is prima. Halsband met zo'n gordel niet.
Overigens zou ik er niet voor kiezen een hond, al dan niet in een bench; in de kofferbak te vervoeren. De meeste aanrijdingen zijn kop-staart.. moet er niet aan denken. Ja, alles kan fout gaan
maar dit is vermijdbaar.
Suzanne
Overigens zou ik er niet voor kiezen een hond, al dan niet in een bench; in de kofferbak te vervoeren. De meeste aanrijdingen zijn kop-staart.. moet er niet aan denken. Ja, alles kan fout gaan

Suzanne
-
- geregistreerd lid
Probleem is dus dat ik geen gordels meer over heb. Ik en mijn man zitten voorin en onze 2 kinderen achterin. Meer gordels heb ik niet in de nieuwe auto.~Suzanne~ schreef:Een tuigje met een gordel is prima. Halsband met zo'n gordel niet.
Overigens zou ik er niet voor kiezen een hond, al dan niet in een bench; in de kofferbak te vervoeren. De meeste aanrijdingen zijn kop-staart.. moet er niet aan denken. Ja, alles kan fout gaanmaar dit is vermijdbaar.
Suzanne
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
- Aantal honden: 0
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Niet goedkoop, maar er zijn benches voor in de achterbak die veilig zijn, met noodtoegang en kreukelzone. Veel zijn niet echt veilig, dus zoek even uit welke wél goed door de crashtest komen
-
- Zeer actief
Hoe werkt dat dan eigenlijk als je te water raakt met de auto? Kun je dan via zo een noodtoegang er makkelijk bij komen? Via de bovenkant ofzo? Een gordel klik je natuurlijk zo los en dan kun je samen met de hond via het raampje eruit. Maar die achterklep krijg je nooit open lijkt me..Fotogravinnetje schreef:Niet goedkoop, maar er zijn benches voor in de achterbak die veilig zijn, met noodtoegang en kreukelzone. Veel zijn niet echt veilig, dus zoek even uit welke wél goed door de crashtest komen
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Idee is inderdaad dat je de hond via een andere weg dan via de achterklep eruit kunt halenIkke93 schreef:Hoe werkt dat dan eigenlijk als je te water raakt met de auto? Kun je dan via zo een noodtoegang er makkelijk bij komen? Via de bovenkant ofzo? Een gordel klik je natuurlijk zo los en dan kun je samen met de hond via het raampje eruit. Maar die achterklep krijg je nooit open lijkt me..Fotogravinnetje schreef:Niet goedkoop, maar er zijn benches voor in de achterbak die veilig zijn, met noodtoegang en kreukelzone. Veel zijn niet echt veilig, dus zoek even uit welke wél goed door de crashtest komen
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Je kan een korte riem bevestigen aan de gordel (in dat deel waar je de gordel insteekt) en die bevestigen aan het tuig van je hond.
Dan kun je dat gordelpunt gewoon gebruiken voor de kinderen, kan de hond tussen de kinderen inzitten en kan hij bij een botsing niet door de auto vliegen. Lijkt mij het meest makkelijk
Dan kun je dat gordelpunt gewoon gebruiken voor de kinderen, kan de hond tussen de kinderen inzitten en kan hij bij een botsing niet door de auto vliegen. Lijkt mij het meest makkelijk

Je kan de hond toch op de bijrijdersstoel aan de gordel vastmaken? En als die plek bezet is door een bijrijder: des te beter. Hond op schoot en klaar.
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Nou, dit dus.Cleva schreef:Weet je wat veilig is? Niet botsen.
Ik rij al 30 jaar met honden rond en ik heb nog nooit meegemaakt dat ik zo'n klapper maak dat de hond gevaar loopt.
En laten we niet doen alsof het uitmaakt hoe je je hond vast hebt als je door een vrachtwagen gepureerd wordt.
Mensen slaan altijd meteen zo door als er een theoretische veiligheidsaspect speelt. Alsof je veiligheid kunt afdwingen.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Als de airbag vrijkomt heb je een dood hondje.Sandra&co schreef:Je kan de hond toch op de bijrijdersstoel aan de gordel vastmaken? En als die plek bezet is door een bijrijder: des te beter. Hond op schoot en klaar.
Wij doen het ook wel eens zo. Maar echt veilig is het niet.
Wel gezellig.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
bij mij zitten ze gewoon los in de achterbak met de bank plat. Heb wel een hondenrek maar niet de illusie dat dat ze tegenhoudt. Ik maak me eerlijk gezegd bezorgder om mezelf dan om die honden in dat geval :X
Ja nou, als je goed botst heb je ook een dood hondjeChihuahua-paws schreef:Als de airbag vrijkomt heb je een dood hondje.Sandra&co schreef:Je kan de hond toch op de bijrijdersstoel aan de gordel vastmaken? En als die plek bezet is door een bijrijder: des te beter. Hond op schoot en klaar.
Wel gezellig.

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
Ja. Maar de airbag komt al in beweging soms bij een klein tikkie.Sandra&co schreef:Ja nou, als je goed botst heb je ook een dood hondjeChihuahua-paws schreef:Als de airbag vrijkomt heb je een dood hondje.Sandra&co schreef:Je kan de hond toch op de bijrijdersstoel aan de gordel vastmaken? En als die plek bezet is door een bijrijder: des te beter. Hond op schoot en klaar.
Wel gezellig.Ik zelf heb ze los op de achterbank.
Ik zou hem dan eerder achter bij iemand op schoot houden.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Ik heb ze in stoffen benches of aan de gordel met tuig in de auto.
Het kan niet echt anders want anders passen ze niet allemaal in de auto.
Maar écht veilig voelt het niet meer sinds iemand van de hondenschool frontaal is aangereden met 80 km/u door een flapdrol die sterke medicijnen op had waar je niet mee mocht rijden. Auto total loss, bestuurder bont en blauw maar de honden stapte ongedeerd uit de metalen autobench.
Het kan niet echt anders want anders passen ze niet allemaal in de auto.
Maar écht veilig voelt het niet meer sinds iemand van de hondenschool frontaal is aangereden met 80 km/u door een flapdrol die sterke medicijnen op had waar je niet mee mocht rijden. Auto total loss, bestuurder bont en blauw maar de honden stapte ongedeerd uit de metalen autobench.
-
- geregistreerd lid
Wat stom dat ik daar niet aan gedacht heb. 2 jonge kids en een klein hondje moet vast passen op de achterbankkloesje schreef:Je kan een korte riem bevestigen aan de gordel (in dat deel waar je de gordel insteekt) en die bevestigen aan het tuig van je hond.

- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Dan zitten ze toch ook niet los in de autoKells schreef:Dat klopt niet helemaal. Ze hoeven niet in de gordels maar je moet maatregelen treffen dat ze niet als ongeleide projectielen door de auto kunnen vliegen. Hondenrekken zijn voldoende. Twee jaar geleden werden wij in Duitsland aangehouden. Na een koetsiekoe met onze honden en controle van het kenteken/rijbewijs konden we gewoon verder.Boutje schreef:Ik wil ze ook niet los, je hoort zo vaak van honden die na een ongeval uit de auto geraken en gaan lopen....
In Duitsland is het verboden ze los in de auto te hebben.

Wanneer ze achter een rek, in een bench of aan de gordel zitten, dan zijn ze voldoende vastgezet om door Duitsland te mogen reizen. Ze mogen alleen niet los in de (hele) auto.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Finn lag altijd bij mij op schoot tijdens het rijden
Lag, nu met de nieuwe auto niet meer. Laten we proberen deze wat schoner te houden.. 

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik heb een busje en ze zitten los.
Dat is een bewuste keuze, ik heb ooit met een vorig busje in een kop-staart gezeten en toen zaten ze vast. Ik kreeg ze er dus niet uit. Dat gaf véél stress.
Vriendin van me zat met honden in bench (ook busje) in een kop-staart en die bench was de doodklap voor de hond.
Ik heb ze dus los. En ja, dan kunnen ze de hele weg over als er wat gebeurt. Maar ze kunnen er uit, ze kunnen weg als er gezaagd wordt en ze worden niet doorboord door bench-spijlen. Alles heeft voor- en nadelen.
Je moet gewoon goed bedenken wat jij het naarste idee vindt.
Dat is een bewuste keuze, ik heb ooit met een vorig busje in een kop-staart gezeten en toen zaten ze vast. Ik kreeg ze er dus niet uit. Dat gaf véél stress.
Vriendin van me zat met honden in bench (ook busje) in een kop-staart en die bench was de doodklap voor de hond.
Ik heb ze dus los. En ja, dan kunnen ze de hele weg over als er wat gebeurt. Maar ze kunnen er uit, ze kunnen weg als er gezaagd wordt en ze worden niet doorboord door bench-spijlen. Alles heeft voor- en nadelen.
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Vroeger had ik er wel eens eentje in de bench en de andere 2 los in de achterbak.
Nadat ik met sneeuw bijna een sloot in gleed heb ik nooit meer een bench in de auto gehad.
Ze zitten nu los op de achterbank. Wel met een riem eraan voor het geval ze er een keer snel uit gaan of moeten zodat iemand ze kan pakken.
Nadat ik met sneeuw bijna een sloot in gleed heb ik nooit meer een bench in de auto gehad.
Ze zitten nu los op de achterbank. Wel met een riem eraan voor het geval ze er een keer snel uit gaan of moeten zodat iemand ze kan pakken.

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Ik heb ze met tuig en riem in de auto, halsband zou ik ook niet doen.Boutje schreef:Ik laat mijn honden ook regelmatig in de auto met deuren open en zo op een wedstrijd, daarvoor is een aflsuitbaar rek ook makkelijk.
Ja, een bench of een varikennel aan gort is ook heel eng. Met halsband/riem aan doe ik ook nooit, te veel schrik dat ze toch ergens lijven hangen, ik ken iemand met een JR die zich zo opgehangen heeft.
Ik heb een rek in de koffer en 1 achter de zetels voor de groten, die rekken haal ik er snel en makkelijk uit van elke kant.
De kleintjes zitten onder en die kunnen helaas maar langs 1 kant er uit bedenk ik nu niet aan gedacht bij het laten maken van dat dingdus ik ga toch eens informeren of ik dat ene paneeltje niet door een deurtje kan laten vervangen. Schuifdeur dan wel denk ik want zit achter een stoel...
Maar ik heb niet vaak alle honden mee en dan zit gewoon iedereen boven.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Een bench (draadkooi) vind ik ook echt niks. Daar worden ze doorheen geduwd als door een zeef bij een aanrijdingMarjoleine schreef:Ik heb een busje en ze zitten los.
Hier stevige autokooien
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Draadkooi zou ik ook niet doen. Gebruik t thuis al niet eens laat staan in de auto. Hier ook stevige kooien. Maar ja wat is veilig... dat ligt er maar aan wat er gebeurd.crutz schreef:Een bench (draadkooi) vind ik ook echt niks. Daar worden ze doorheen geduwd als door een zeef bij een aanrijdingMarjoleine schreef:Ik heb een busje en ze zitten los.
Hier stevige autokooien

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Draadkooi zou ik ook niet doen. Gebruik t thuis al niet eens laat staan in de auto. Hier ook stevige kooien. Maar ja wat is veilig... dat ligt er maar aan wat er gebeurd.[/quote]Raak je te water. Krijg je ze er niet uit.malinois schreef:Hier stevige autokooien
Ik snap alle voor- en nadelen hoor, maar ik heb ze dus los om die reden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- herejede
- Zeer actief
ik had een suzuki altootje, gingen 4 rotties in en een jackie,
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Raak je te water. Krijg je ze er niet uit.Marjoleine schreef:Draadkooi zou ik ook niet doen. Gebruik t thuis al niet eens laat staan in de auto. Hier ook stevige kooien. Maar ja wat is veilig... dat ligt er maar aan wat er gebeurd.malinois schreef:Hier stevige autokooien
Ik snap alle voor- en nadelen hoor, maar ik heb ze dus los om die reden.[/quote]Ja dat is zo... ik rij bijna niet langs groot water. Dat vind ik dan weer voor mij wat minder belang. Maar voor alles is weer wat te zeggen. Alles heeft zn voor- en nadelen.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi