Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

anaalklier?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

anaalklier?

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Pippy zat afgelopen zaterdagavond veel rond haar anus te likken en zondag zag ik n bultje ernaast zitten. Dus ik dacht aan een anaalklier die geleegd moest worden, ik had er nooit een gezien maar ging daar vanuit..

Maandagmiddag bij de da vertelde ze dat het geen anaalklier kon zijn want die zitten van binnen, maar toen ze er wat in kneep kwam er keiharde bruine troep uit. Pippy sprong zowat tegen de muren op, zo pijnlijk :(:
Ze ging even overleggen met een collega, maar het was dan toch een anaalklier en ik kreeg antibiotica mee voor 10 dagen en Pippy kreeg een injectie tegen jeuk en over 10 dagen weer terugkomen.

Thuis begon ik wat te googlen en overal lees je dat het leeghalen van de anaalklier zacht is en ontzettend sterk ruikt? Dat wat er uitkwam was keihard en rook niet...

iemand ideeën of ervaringen hiermee?
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Re: anaalklier?

Ongelezen bericht door Habibi »

Hmm.

Ruiken: wisselt. Mijn hond kan soms last hebben van de anaalklieren. En als ik ze uitdruk vind ik het soms écht heel erg ruilen, en soms nauwelijks.

Qua hard: ik meen, maar weet niet zeker, dat als de boel echt dicht gaat zitten, er wel een wat steviger geheel kan ontstaan. Zeker in combi met eventueel ontsteking. Maar dat weet ik dus echt niet zeker.

Habibi heeft ooit ook 1 x een bult gehad die aan de buitenzijde zichtbaar was. Ik zou daarmee naar de dierenarts gaan, was net een afspraak aan het maken , toen de zooi knapte en het mij ineens duidelijk was dat het om anaalklieren ging.

(Toen was ze jong, eerste x dat ik doorhad dat ze last Jan hebben van die klieren. Sinds die tijd zit ik er meer bovenop)

Dus bult buitenkant kan zeker
Niet sterk ruiken kan zeker

Dikkere hardere consistentie, weet ik niet zeker maar kan het me voorstellen.
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief

Habibi schreef:Hmm.

Ruiken: wisselt. Mijn hond kan soms last hebben van de anaalklieren. En als ik ze uitdruk vind ik het soms écht heel erg ruilen, en soms nauwelijks.

Qua hard: ik meen, maar weet niet zeker, dat als de boel echt dicht gaat zitten, er wel een wat steviger geheel kan ontstaan. Zeker in combi met eventueel ontsteking. Maar dat weet ik dus echt niet zeker.

Habibi heeft ooit ook 1 x een bult gehad die aan de buitenzijde zichtbaar was. Ik zou daarmee naar de dierenarts gaan, was net een afspraak aan het maken , toen de zooi knapte en het mij ineens duidelijk was dat het om anaalklieren ging.

(Toen was ze jong, eerste x dat ik doorhad dat ze last Jan hebben van die klieren. Sinds die tijd zit ik er meer bovenop)

fijn dank je, dit stelt me gerust :ok:
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Klopt, als de anaalklieren vol zitten en niet goed geleegd worden, droogt het in.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Ingrid48
Zeer actief

gonnie schreef:

Klopt, als de anaalklieren vol zitten en niet goed geleegd worden, droogt het in.

Maar dan zou ze er toch al eerder last van moeten hebben? We hebben niets gemerkt en bij Pippy merk je het wel als ze ergens last van heeft....
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ingrid48 schreef:
gonnie schreef:

Maar dan zou ze er toch al eerder last van moeten hebben? We hebben niets gemerkt en bij Pippy merk je het wel als ze ergens last van heeft....
Misschien heeft ze eerder gelikt zonder dat je het zag.

Is er ook wat AB zalf in de klier zelf gespoten?
(Weet niet of dat nog gebeurt, dat werd vroeger wel gedaan als het om een ontstoken klier ging.)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ingrid48
Zeer actief

ranetje schreef:
Ingrid48 schreef:
gonnie schreef:

Misschien heeft ze eerder gelikt zonder dat je het zag.

Is er ook wat AB zalf in de klier zelf gespoten?
(Weet niet of dat nog gebeurt, dat werd vroeger wel gedaan als het om een ontstoken klier ging.)
Nee er is geen zalf ingespoten... alleen een injectie en ab-pillen.
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
monique1963
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaniël en JR met een te groot ego

Ongelezen bericht door monique1963 »

Heb dit ook gehad met Youp, zichtbare bult was ook een anaalklier. Ook zalf in anaalklier gedaan tweemaal en nooit geen last meer van gehad.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Ingrid48 schreef:
gonnie schreef:

Ook geen sleetje gereden, hier zie ik het bij Lotus meestal aan.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Sommige honden hebben er nauwelijks last van.
We hebben ze in de trimsalon wel eens gehad met overladen anaalklieren, waar dikke troep uit kwam, waarvan de eigenaar nooit iets opgemerkt heeft.

Dus kan prima zo zijn dat ze nu pas echt last ervan had, nu het harder werd en een weg naar buiten probeeerde te krijgen om door te breken, dan komt er wel erg hoge druk op, wat ook pijnlijk is.

Ik zou me geen zorgen maken :)
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief

kloesje schreef:Sommige honden hebben er nauwelijks last van.
We hebben ze in de trimsalon wel eens gehad met overladen anaalklieren, waar dikke troep uit kwam, waarvan de eigenaar nooit iets opgemerkt heeft.

Dus kan prima zo zijn dat ze nu pas echt last ervan had, nu het harder werd en een weg naar buiten probeeerde te krijgen om door te breken, dan komt er wel erg hoge druk op, wat ook pijnlijk is.

Ik zou me geen zorgen maken :)
klinkt inderdaad logisch! Ze heeft ook niet sleetje gereden of iets anders gedaan, dus waarschijnlijk had ze er geen last van. Ik zal morgen als Hans er bij is even goed kijken hoe het eruit ziet. Als ik nu goed wil kijken dan schiet ze onder het tafeltje...watje :wink:
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Mary O
Actief
Mijn ras(sen): X herdertje Dana, X teckel Joep, Spanjaard Santos, Roemeentje Vera
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Mary O »

Hoe is het nu?
Joep heeft er ook last van. We weten nu dat we ongeveer 4x per jaar zijn anaalklieren moeten legen voordat hij er last van krijgt, want dan ontstaat er een dikke bult. Hij is er dan ook ziek van.
Toen het de eerste keer gebeurde zijn we we naar de DA geweest en ik hoopte dat ze het zouden doorprikken, zodat de druk eraf was. Dat deden ze niet i.v.m. infectiegevaar. Leegdrukken was niet mogelijk zo dik als het was.
Zijn ontlasting is altijd stevig, dus daar ligt het niet aan.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Gait leegt ze regelmatig zelf. Zit hij te soppen onder z'n staart en heb je even die specifieke geur. Z'n ontlasting is altijd mooi stevig, dus dat is het probleem niet. En hij lost het zelf netjes op, dus ik maak er ook geen probleem van
Ingrid48
Zeer actief

Mary O schreef:Hoe is het nu?
Joep heeft er ook last van. We weten nu dat we ongeveer 4x per jaar zijn anaalklieren moeten legen voordat hij er last van krijgt, want dan ontstaat er een dikke bult. Hij is er dan ook ziek van.
Toen het de eerste keer gebeurde zijn we we naar de DA geweest en ik hoopte dat ze het zouden doorprikken, zodat de druk eraf was. Dat deden ze niet i.v.m. infectiegevaar. Leegdrukken was niet mogelijk zo dik als het was.
Zijn ontlasting is altijd stevig, dus daar ligt het niet aan.
het is nu nog rustig. Ze likt er wel regelmatig aan, maar heeft er niet veel last van zo te zien. Hopelijk blijft het zo...
Afbeelding

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”