Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Schijnzwanger

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Schijnzwanger

Ongelezen bericht door veertje »

Uhm oke, misschien een blonde vraag, maar aangezien Tess mijn eerste intacte teef is zijn sommige dingen toch nieuw :blont: Vanaf wanneer kan je merken dat je teef schijnzwanger is? Ik lees alleen over speeltjes meeslepen etc. maar dan zijn ze niet meer 'zwanger' neem ik aan :tongue:

Het is nu ruim 2 weken geleden sinds het einde van haar loopsheid en mevrouw is nogal rustig. Heel fijn op sommige vlakken, maar ze zit duidelijk niet helemaal lekker in haar vel. Heel knuffelig, dat was ze al, maar lijkt nog wat erger. En vanmorgen begon ze zelfs te knorren :LOL:
Ze heeft nog wel haar hieperdepiep momentjes, maar ze is veel sneller weer zen. Zou willen zeggen dat mijn oefeningen eindelijk zijn vruchten beginnen af te werpen, maar ik denk dat ik hier niks mee te maken heb :wink: Ik vind haar niet ziek ogen, maar ze is dus ook duidelijk niet zichzelf. Kan dit al schijnzwangerschap zijn of zou je dat pas later merken?

Bij haar vorige loopsheid merkte ik trouwens ook wel wat, maar dat leek meer op volwassen worden. Ze was toen net een jaar.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: Schijnzwanger

Ongelezen bericht door Machie »

Bij mijn teefjes merkte ik pas na een week of 6-7 na de loopsheid dat ze schijnzwanger begonnen te worden. Dikke melkklieren, rustiger en gewoon wat saai :F:
Maar ik geloof direct dat het ook nu al kan.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Bij Mila merk ik altijd dat ze met name de eerste paar weken na de loopsheid wat rustiger is en ook een wat korter lontje heeft. Verder merk ik bij haar nooit iets van de schijnzwangerschap.
Taartje begint na ruim een maand met overal nesten willen graven, wordt steeds rustiger, krijgt na een kleine twee maanden ook uiterlijke kenmerken en gaat dan ook speeltjes en haar 'nest' verdedigen.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

1 van mijn teven word standaard pas na 12 weken schijnzwanger :wink:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Het wordt schijnzwangerschap genoemd, maar eigenlijk klopt dat ook niet helemaal.

Het wat slome na de loopsheid kan je schijnzwangerschap noemen, maar het "verzorgen" van de "pups" door o.a. melkgift en het verzamelen van speeltjes begint doorgaans pas na de "bevalling".
Dat is dus ongeveer 63 dagen na de "dekking"
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
veertje
Zeer actief

Hmm oke, dus dat rustige is dus zoals ik vermoedde gewoon hormonaal. Ik had het zelf ook pas wat later na de loopsheid verwacht, maar ze is er dus lekker vlot bij :wink: Toen ze gisteravond ook niet wilde eten, heb ik wat symptomen opgezocht. Dat klopte allemaal wel aardig, maar ging dan meestal over een paar weken na de loopsheid als er 'puppies' waren.
Ik was me alweer zorgen aan het maken over 'wat als', 'stel dat' etc. :oeps:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Anne is ook net loops geweest en slaapt nu ook wat meer. Dat is over een paar weken weer helemaal normaal.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
ranetje
Zeer actief

veertje schreef:Hmm oke, dus dat rustige is dus zoals ik vermoedde gewoon hormonaal. Ik had het zelf ook pas wat later na de loopsheid verwacht, maar ze is er dus lekker vlot bij :wink: Toen ze gisteravond ook niet wilde eten, heb ik wat symptomen opgezocht. Dat klopte allemaal wel aardig, maar ging dan meestal over een paar weken na de loopsheid als er 'puppies' waren.
Het lijkt soms sterk op een echte zwangerschap en bevalling, maar wat zeker zal ontbreken is een hele dikke buik krijgen vol met bewegend gespuis zo tegen te tijd dat ze zou moeten "bevallen". :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Lily wordt direct na de loopsheid sloom en dat duurt zeker 6 weken :ugh: . Ik noem het geen schijnzwangerschap want ze maakt geen nesten of zo en ze sleept ook niet met knuffels. Het energieniveau is gewoon laag. Daarna is ze een week nogal hyper met veel willen rijden en knabbelen (dat komt door de hormoonomslag denk ik) en daarna is ze gewoon weer actief, en tegenwoordig ook veel markerend met de poot omhoog, tot de volgende loopsheid.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Lizzie. schreef:1 van mijn teven word standaard pas na 12 weken schijnzwanger :wink:

12 weken na begin of einde van de loopsheid?
want een teef gaat hormonaal door het zelfde traject of ze nu gedekt wordt of niet, dus de progesteron stijgt, eisprong en circa 63 dagen (9 weken) na de eisprong daalt de progesteron wat normaal de bevalling inzet als er pups opzitten en dus ook de melkproductie stimuleert
als je teef laat ovuleert en je rekent vanaf het begin van de loopsheid zit je dus al snel op de 12 weken
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ranetje schreef:
veertje schreef:Hmm oke, dus dat rustige is dus zoals ik vermoedde gewoon hormonaal. Ik had het zelf ook pas wat later na de loopsheid verwacht, maar ze is er dus lekker vlot bij :wink: Toen ze gisteravond ook niet wilde eten, heb ik wat symptomen opgezocht. Dat klopte allemaal wel aardig, maar ging dan meestal over een paar weken na de loopsheid als er 'puppies' waren.
Het lijkt soms sterk op een echte zwangerschap en bevalling, maar wat zeker zal ontbreken is een hele dikke buik krijgen vol met bewegend gespuis zo tegen te tijd dat ze zou moeten "bevallen". :wink:
bewegend gespuis zal ontbreken ja, maar ken wel situaties waarbij de teef wel degelijk flink gegroeid was en niet van meer eten ;) en ook niet van een ontsteking
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

crutz schreef:
Lizzie. schreef:1 van mijn teven word standaard pas na 12 weken schijnzwanger :wink:

12 weken na begin of einde van de loopsheid?
want een teef gaat hormonaal door het zelfde traject of ze nu gedekt wordt of niet, dus de progesteron stijgt, eisprong en circa 63 dagen (9 weken) na de eisprong daalt de progesteron wat normaal de bevalling inzet als er pups opzitten en dus ook de melkproductie stimuleert
als je teef laat ovuleert en je rekent vanaf het begin van de loopsheid zit je dus al snel op de 12 weken
Ik reken van de laatste dag loopsheid, eerste jaren dat het zolang duurde dacht ik dat korter was, maar toen ben ik de data's gaan noteren en ik kon er de klok op gelijk zetten dat ze pas na 12 weken schijnzwanger werd, andere honden werden ''gewoon'' na ongeveer 2 maanden schijnzwanger daarom viel het mij zo op dat het zolang duurde eer ze schijnzwanger werd.
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Schijnzwangerschap ís ook 'gewoon hormonaal' :wink:
Zoals crutz al aangeeft gaat elk intact teefje na het hoogtepunt van de loopsheid door de zelfde traject qua hormonen, gedekt of niet. De ene gedekte teef is ook vanaf de dekking meteen sloom en hangerig, en de andere stuitert door tot de bevalling.
De standaard zwangerschap en schijnzwangerschap bestaat niet. Behalve dat de hormonen dus een standaard traject volgen.
Yara is de ene keer wat luier, de andere keer een bitch (7-9 weken lang :hmmm: :schrik:) en de laatste keer een engeltje. Dus 't kan ook per keer verschillen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

crutz schreef:
ranetje schreef:
bewegend gespuis zal ontbreken ja, maar ken wel situaties waarbij de teef wel degelijk flink gegroeid was en niet van meer eten ;) en ook niet van een ontsteking
Dat is vaak meer vocht vasthouden (hormonale actie).
En dan wordt niet alleen de buik dikker.
Dacht ik...……..
Afbeelding
veertje
Zeer actief

HillieS schreef:
Dat bedoelde ik ook met gewoon hormonaal :tongue: Maar dus niks anders, medisch bijvoorbeeld, waar ik me zorgen om zou moeten maken :wink:
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

veertje schreef:
HillieS schreef:
Dat bedoelde ik ook met gewoon hormonaal :tongue: Maar dus niks anders, medisch bijvoorbeeld, waar ik me zorgen om zou moeten maken :wink:
Inderdaad, niets om je zorgen over te maken :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”