Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wedstrijden (sport) alleen voor rashonden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Wedstrijden (sport) alleen voor rashonden

Ongelezen bericht door Zamunda »

In welke takken van sport speelt dat allemaal, dat je alleen mee mag doen met een rashond? Ik wist het alleen van bepaalde jachtwedstrijden (en dan alleen bepaalde rassen), maar ik las in een topic van Habibi dat er in een andere tak (obedience?) enkel rashonden mee mogen doen met internationale wedstrijden. Zijn er meer takken en vooral: WAAROM die restrictie? Bij de jachtproeven kan ik me er nog enigszins iets bij voorstellen alhoewel ik het ook daar toch een stomme voorwaarde vind hoor. Maar obedience? Iemand die dit uit kan leggen?
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Re: Wedstrijden (sport) alleen voor rashonden

Ongelezen bericht door maart »

Omdat het de regels zijn :U: IGP is alles nu toegelaten (uitgezonder terrierachtige muv Airdale). Maar CAC en WK's blijven behouden aan honden met een FCI stamboom.

Ik mag ook niet meedoen aan het WUSV met mijn mechelaars :19:
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Windhonden rennen en coursing is ook alleen voor FCI stamboom-dragende windhonden. Waarschijnlijk om te voorkomen dat er een iets sneller ras ingekruist wordt? Zelfs bij clubkampioenschappen mag alleen een stamboom hond het kampioensdek winnen, ook al was de stamboom-loze sneller.

Bij obedience en agility vind ik het vaag. Er is toch al een klassering op hoogte?
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Bij obedience gaat het mijns inziens om de gehoorzaamde hond. Daarbij is íeder ras dus toegestaan. Van Jack Russell tot Dobermann tot Whippet tot Border Collie.
Maar geen kruisingen of stamboomloos honden.

Kijk, als je meedoet met een typisch iets waar het rás van belang is, dan snap ik het nog een beetje. Raskeuringen enzo

Maar bij agility, waar het om de behendigste hond gaat die zich goed door een parcours laat sturen, of obedience waar het gaat om will to please, snelheid en vlotheid en correctheid van uitvoeren van commando, daar slaat het voor mij echt nergens op dat het alleen rashonden zouden mogen zijn.
Als ik een 6jarig kruisingsgeval ergens uit een asiel pluk, en ik krijg die sneller en vlotter en correcter op een commando dan een zuivere Border Collie, Groenendaler of Mechelaar, dan vind ik het heel gek dat die dus niet 'mee mag doen' buiten Nederland...

Maar voor mij betekent dit dus dat ik voor een volgende hond heel erg moet nadenken over ras etcetera.
(Zit nu midden in dat denkproces)
Afbeelding
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Bij de belangrijke wedstrijden schapendrijven is dat ook zo, maar dan heb je m.n. een ISDS stamboom nodig.
Anders kun je niet meedoen aan de Worldtrial of EK.
Redelijk onwaarschijnlijk dat iemand dat level gaat halen met een hond waar de afstamming onbekend van is.
Particuliere of beginnerswedstrijden geen probleem zonder papieren. Dan zou je zomaar ook eens leuk mee kunnen komen met een hondje zonder papieren :wink:

Waarbij je bij de ISDS wel een rom (register on merit) kunt aanvragen voor een border collie zonder papieren, of een met alleen FCI, dat kost momenteel 1000 pond, beoordeling door een buitenlands (UK) jurylid een werktest afleggen of als je hond over een aantal wedstrijden genoeg punten loopt, ik meen drie keer open klasse minimaal 75 punten.
Dat is niet de test zoals bij het FCI om in de zog. werkhondenklasse show te mogen lopen, maar een echt parcours met wegdrijven enz.
Veelal zijn het honden met "enkel maar" een FCI papier waar men ook graag ISDS bij heeft waar men dat mee doet, als die hond het tenminste een beetje leuk doet op wedstrijden, kost nogal wat...

Van de behendigheid hoor ik dan juist weer dat men daar een FCI stamboom bij nodig heeft, in NL zijn dan ook veel border collies dubbel geregistreerd, FCI en ISDS.
Waarbij de schapendrijvers meestal niks geven om een FCI stamboom, "hun" sport kan immers ook met enkel een ISDS.

Daarin ben ik het wel met je eens, wat zou je letten met een stamboomloze hond die het leuk doet in de behendigheid wedstrijden te lopen? Gemiste kans voor veel mensen, helaas...
Ik weet haast wel zeker dat onze Wolfje zonder papier sneller is, en het leuker zou kunnen doen in de behendigheid, dan mijn puur op schapendrijven gefokte border collies :mrgreen:
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Bij agility mogen rasloze honden overal aan meedoen behalve aan het FCI WK. Tsja FCI is nu eenmaal voor de rashond. Bij het FCI EO en EOJ mogen rasloze honden wel meedoen.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

En dan heb je ook nog sporten via de rasvereniging en dan mag je dus alleen met dat ras meedoen
Zo kennen wij bij de Duitse herder via de rasvereniging ; IGP , Obedience en agility
En in Duitsland ook nog het schapenhoeden ( HGH ), dat laatste zijn ze aan t proberen naar Nederland te krijgen
Maar helaas weinig animo en ook weinig trainingsgelegenheid
Meestal word t met andere gedaan en dan is t al vaak drijven ipv hoeden
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Bij agility vind ik het meevallen, alleen FCI wk mag je niet meedoen, verder kan je aan alles meedoen met een stamboomloze hond.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door TessaThomas »

maart schreef:Omdat het de regels zijn :U: IGP is alles nu toegelaten (uitgezonder terrierachtige muv Airdale). Maar CAC en WK's blijven behouden aan honden met een FCI stamboom.

Maar het WUSV is een wereld kampioenschap van een ras, dus dat vind ik wel logisch dat je daar niet aan mee mag doen met een hond die niet dat ras is. ;) Daar heb je nog wel een WK voor alle rassen voor, maar daar heb je wel een stamboom voor nodig toch?

Ik snap het bij die wedstrijden ook niet helemaal, aparte wedstrijden voor rassen snap ik nog, maar waarom bij de wedstrijden waar alle rassen aan mee mogen doen de kruisingen of stamboomloze uitsluiten? Ja, door de organisatie waarschijnlijk, de RvB of FCI. Dat zijn toch stamboominstellingen...
maart
Zeer actief

TessaThomas schreef:
maart schreef:Omdat het de regels zijn :U: IGP is alles nu toegelaten (uitgezonder terrierachtige muv Airdale). Maar CAC en WK's blijven behouden aan honden met een FCI stamboom.

Maar het WUSV is een wereld kampioenschap van een ras, dus dat vind ik wel logisch dat je daar niet aan mee mag doen met een hond die niet dat ras is. ;)
Ja en africhting is voor africhtingshonde, van een ras., maar nee de kruising labrador vanop de hoek van de straat moet ook meedoen want anders is het discriminatie.... Dus passen we het programma maar aan zodat het een lachertje wordt.

Kan ik ook de vvdh gaan aanklagen want ze discrimineren alles behalve een dh.... :pffff:
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Programma aanpassen voor niet rashonden zou ik ook slecht vinden.

Er staan bepaalde oefeningen waar op hoog niveau een bepaalde kwaliteit verwacht wordt.

Mijns inziens niet het niet uitmaken of je die kwaliteit bereikt met een stamboomdier of een kruisingsgeval

Wat dat aangaat vind ik de paardensport eerlijker, daar kun je met ieder ras/kruising meedoen in de meeste sporten.
Blijft wel dat bepaalde typen of rassen er meer specifiek voor gefokt zijn. En gemiddeld gezien zal het ene ras beter functioneren of scoren dan het andere ras.

Maar als een individu uit een minder getalenteerd RAS toevallig als individu super goed presteert: prima.
En in de paardensport is dat voor kruisigen of stamboomloos exact hetzelfde.

In de hondensport niet.
Daar móet dat 'stomme' papiertje erbij.

En ik hoop dus oprecht dat dat gaat veranderen.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Het gaat soms zelfs nog verder.
Mijn rashond met stamboom (Jones) mag alsnog niet aan alle wedstrijden meedoen omdat hij 1 ontbrekende testikel heeft :19:

Verder zijn er in de jacht inderdaad wedstrijden waar alleen stamboomhonden aan mee mogen doen.
Volgens mij zijn dat voornamelijk de wedstrijden die door de rasverenigingen georganiseerd worden dus in dat geval vind ik het niet gek.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

maart schreef:
TessaThomas schreef:

Maar het WUSV is een wereld kampioenschap van een ras, dus dat vind ik wel logisch dat je daar niet aan mee mag doen met een hond die niet dat ras is. ;)
Ja en africhting is voor africhtingshonde, van een ras., maar nee de kruising labrador vanop de hoek van de straat moet ook meedoen want anders is het discriminatie.... Dus passen we het programma maar aan zodat het een lachertje wordt.

Kan ik ook de vvdh gaan aanklagen want ze discrimineren alles behalve een dh.... :pffff:
Die onzinnige aanpassingen zijn ook waardeloos maar niet voor de labkruising van de hoek maar de stamboom kynoloog fokteef. Die moet wel IGP 1 halen om te kunnen fokken. En dat was lastig dus passen we t programma aan...
De kynologen zijn nu eenmaal veruit de grootste groep.
Mijn x mechels doen niets onder voor mijn voormalige stamboom mechels. Voor hen had t programma echt niet aangepast hoeven te worden...
En ik vind t wel best, ik kan examens doen met mn stamboomloze honden, ik kan t gros van de wedstrijden draaien alleen geen NK en WK of rassenwedstrijden. Die draaide ik ook niet met mn stamboomhonden. Raar? Ja dat vind ik wel, de RvB profileert zich als Raad voor alle honden maar dat alle houdt op bij grote kwalificaties schijnbaar.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief

samantha! schreef:Het gaat soms zelfs nog verder.
Mijn rashond met stamboom (Jones) mag alsnog niet aan alle wedstrijden meedoen omdat hij 1 ontbrekende testikel heeft :19:
.
Dat is in het igp ook zo (al is het nu aangepast of wordt het aangepast). Ook gecastreerde reuen en teven mogen niet, tenzij medisch aangetoond.
In de beginjaren kan ik me er nog iets bij voorstellen, tenslotte was het dan nog allemaal een karakter proef om fok geschiktheid te beoordelen. Nu is dat allemaal niet meer van toepassing, dus mij prima dat ze nu wel allemaal kunnen meedoen en winnen.
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Machie schreef:Bij agility mogen rasloze honden overal aan meedoen behalve aan het FCI WK. Tsja FCI is nu eenmaal voor de rashond. Bij het FCI EO en EOJ mogen rasloze honden wel meedoen.
Ik denk dat dat het is. Veel hondensporten vallen internationaal onder de FCI, en dat is het overkoepelend orgaan voor rashonden. Dit is bij agility zo, maar obedience ook. Al hebben beide ook een FHN tak dacht ik, alleen is dat bij obedience wat minder groot. Bij agility heb ik het idee dat het qua omvang weinig uitmaakt en kruisingen dus in feite dezelfde kansen en mogelijkheden hebben als rashonden. Bij obedience minder omdat FHN obedience minder grootschalig is dan FCI Obedience.

Al accepteert de Amerikaanse Kennelclub wel kruisingen om wedstrijden te lopen voor titels enzo. Zou de FCI best kunnen doen om de kynologie in z'n algemeenheid in leven te houden :wink: Er zijn genoeg mensen die geen fokambities hebben maar gewoon sporten met hun hond, en dat kan dan net zo goed een kruising zijn.
Zamunda
Zeer actief

Interessant om te lezen, weer wat geleerd.

Machie schreef:Bij agility mogen rasloze honden overal aan meedoen behalve aan het FCI WK. Tsja FCI is nu eenmaal voor de rashond. Bij het FCI EO en EOJ mogen rasloze honden wel meedoen.
Ah het wordt georganiseerd door de/een stamboomorganisatie, dat verheldert de oorsprong van die (mijns inziens nog steeds rare) regel. Toch vind ik het jammer dat als jij en je niet-rashond goed genoeg zijn voor dat niveau je het nakijken hebt.

TessaThomas schreef:Ik snap het bij die wedstrijden ook niet helemaal, aparte wedstrijden voor rassen snap ik nog, maar waarom bij de wedstrijden waar alle rassen aan mee mogen doen de kruisingen of stamboomloze uitsluiten? Ja, door de organisatie waarschijnlijk, de RvB of FCI. Dat zijn toch stamboominstellingen...
Ik lees het inderdaad, soort preken voor eigen parochie.

maart schreef:Ja en africhting is voor africhtingshonden, van een ras. maar nee de kruising labrador vanop de hoek van de straat moet ook meedoen want anders is het discriminatie.... Dus passen we het programma maar aan zodat het een lachertje wordt.

Dat is natuurlijk complete onzin. Als je een ander ras of een kruising mee zou laten doen hoef je natuurlijk geen sportregels aan te passen, als je niet goed genoeg bent mag je gewoon niet meedoen :19: . Wat stamboom daarmee te maken heeft ontgaat mij gewoon.

Mijn rashond met stamboom (Jones) mag alsnog niet aan alle wedstrijden meedoen omdat hij 1 ontbrekende testikel heeft
:19:

Verder zijn er in de jacht inderdaad wedstrijden waar alleen stamboomhonden aan mee mogen doen.
Volgens mij zijn dat voornamelijk de wedstrijden die door de rasverenigingen georganiseerd worden dus in dat geval vind ik het niet gek.
Ik vind het belachelijk, maar dat zijn dan ook de wedstrijden waar je alleen met bepaalde rassen (+stamboom) aan mee mag doen? Zouden ze die regel ingesteld hebben omdat een prestatie in zo'n wedstrijd zorgt voor een hogere fokwaarde en ze op deze manier voorkomen dat ze 'meewerken' aan het fokken met een hond met slechts een testikel?

En er zit wel wat in inderdaad als een wedstrijd door een rasvereniging georganiseerd wordt dat ze dat alleen voor het betreffende ras doen, maar dat zijn dan vrij 'kleine' wedstrijden denk ik?
maart
Zeer actief

Zamunda schreef:
maart schreef:Ja en africhting is voor africhtingshonden, van een ras. maar nee de kruising labrador vanop de hoek van de straat moet ook meedoen want anders is het discriminatie.... Dus passen we het programma maar aan zodat het een lachertje wordt.

Dat is natuurlijk complete onzin. Als je een ander ras of een kruising mee zou laten doen hoef je natuurlijk geen sportregels aan te passen, als je niet goed genoeg bent mag je gewoon niet meedoen :19: . Wat stamboom daarmee te maken heeft ontgaat mij gewoon.

Helaas geen onzin maar realiteit. Het niveau is een compleet lachertje.

Apporteer oefening zonder apport enzo :schrik: :LOL:
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
Zamunda schreef:

Ik kan me dat wel voorstellen ja.
Ik heb op onofficiële workingtests wel eens gezien dat er herders mochten meedoen die volgens de eigenaren een natuurtalent zijn.
En eh..dat is meestal gewoon niet zo. Die mensen (en honden) hebben vast heel veel lol, maar de manier van werken en daarmee ook het niveau is anders. En in het ergste geval breekt de hond uit naar een andere proef. Nee, ik zou er eerlijk gezegd ook niet blij van worden als we dit soort honden bij officiële proeven gingen zien dus ik kan me voorstellen dat men ook niet blij wordt van halve Retrievers in de africhting.
maart
Zeer actief

Mij boeit het gelukkig niet meer (mede door de veranderingen dus, je hebt gewoon geen hond meer nodig, want beetje hond met karakter moet je met het huidige programma gewoon gaan in tomen :19: )

Ik ben wel blij dat ze de terrierachtigen uitgesloten hebben, zodat de pitbulls en staffords niet extra aangemoedigd worden om deel te nemen en gezellig te trainen tussen de andere. Ik had al weet van iemand die al aan het kijken was om pitbull met Mechelaar te gaan kruisen. Dat feestje gaat dus gelukkig niet door :schrik:
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Zamunda schreef:Interessant om te lezen, weer wat geleerd.

Ah het wordt georganiseerd door de/een stamboomorganisatie, dat verheldert de oorsprong van die (mijns inziens nog steeds rare) regel. Toch vind ik het jammer dat als jij en je niet-rashond goed genoeg zijn voor dat niveau je het nakijken hebt.

TessaThomas schreef:Ik snap het bij die wedstrijden ook niet helemaal, aparte wedstrijden voor rassen snap ik nog, maar waarom bij de wedstrijden waar alle rassen aan mee mogen doen de kruisingen of stamboomloze uitsluiten? Ja, door de organisatie waarschijnlijk, de RvB of FCI. Dat zijn toch stamboominstellingen...
Ik lees het inderdaad, soort preken voor eigen parochie.

En alle serieuze wedstrijden obedience worden dus door die fci georganiseerd.

Er is voor kruising / stamboomloos weinig interessants op echt leuk niveau buiten die fci.

Ook EK en WK etc.

Dus wil je op echt leuk niveau meedoen, zit je vast aan stamboom, als je ooit buiten NL terecht zou willen komen.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

maart schreef:
Zamunda schreef:

Maar dat is omdat de organisatie zelf de vereisten heeft aangepast begrijp ik, dat was natuurlijk niet nodig. Als je hond niet goed genoeg is om het niveau aan te kunnen houdt het gewoon op, maar dat zou m.i. los moeten staan van stamboom.
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Maeve schreef:
Ik heb op onofficiële workingtests wel eens gezien dat er herders mochten meedoen die volgens de eigenaren een natuurtalent zijn.
En eh..dat is meestal gewoon niet zo. Die mensen (en honden) hebben vast heel veel lol, maar de manier van werken en daarmee ook het niveau is anders. En in het ergste geval breekt de hond uit naar een andere proef. Nee, ik zou er eerlijk gezegd ook niet blij van worden als we dit soort honden bij officiële proeven gingen zien dus ik kan me voorstellen dat men ook niet blij wordt van halve Retrievers in de africhting.

Maar ik neem dan ook aan dat de betreffende herders niet verder komen dan het laagste niveau.
En daarmee dus ook niet in de hogere wedstrijden of zelfs internationaal terecht komen.

Bij obedience is het in ieder geval zo dat je pas naar hogere klassen 'bevorderd' wordt, als je voldoende hoog gescoord hebt op de lagere klassen.

Anders kun je desnoods járen in de obedience B of 0 lopen.

Dan stoor je de hogere klassen dus niet....

Met herders in apporteerproeven geldt toch hetzelfde?
Als ze niet goed genoeg zijn komen ze toch gewoon simpelweg niet door die laagste klasse heen?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Habibi schreef:
Maeve schreef:

Maar ik neem dan ook aan dat de betreffende herders niet verder komen dan het laagste niveau.
En daarmee dus ook niet in de hogere wedstrijden of zelfs internationaal terecht komen.

Bij obedience is het in ieder geval zo dat je pas naar hogere klassen 'bevorderd' wordt, als je voldoende hoog gescoord hebt op de lagere klassen.

Anders kun je desnoods járen in de obedience B of 0 lopen.

Dan stoor je de hogere klassen dus niet....

Met herders in apporteerproeven geldt toch hetzelfde?
Als ze niet goed genoeg zijn komen ze toch gewoon simpelweg niet door die laagste klasse heen?
Er zijn verschillende soorten wedstrijden, maar meestal lopen alle niveau's op dezelfde dag dus komen ze elkaar wel tegen :wink: Behalve als we het over de topwedstrijden hebben waar je voor moet kwalificeren. Maar op de gangbare niveaus zeg maar loopt meestal alles, het beginniveau en de hoogste klasse.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Bij agility zijn er wel alternatieven voor het FCI WK. Namelijk IMCA waar alles is toegestaan en inmiddels krijgt ook het WAO steeds meer aanzien. Dat gaat het imca eigenlijk voorbij mijn inziens en ik denk dat dat op termijn wel het evenement gaat worden. Er zijn dus echt wel alternatieven waar je je op internationaal niveau kunt meten.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Habibi
Zeer actief
Perseus (Percy)

Ha, behalve dus als je een hond wil.
Een leuk kruisinkje koopt.

Er eens wat cursusjes mee doet. En het blijkt veel leuker te gaan dan dat je dacht....
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dat is niet gek. Veel mensen willen van de winnaars een dekking namelijk en de FCI-regels zeggen dat fokken met een cryptorche hond niet mag. Dat is de reden.
Mensen gaan vervolgens een bal implanteren maar ja, daar is niets tegen te doen.
Nee, KJV-A en AA en alle hoogste niveaus.
Maar goed, als een hond uit de verkeerde rasgroep komt mag ie ook niet meedoen. Ik ken een grote poedel op A-niveau maar die mag geen proeven lopen.
Dat is jammer, maar anderzijds, anders lopen er straks ook mechelaars mee misschien en gaat het ten koste van het niveau.

Zoals Maart beschrijft, maar dan bij de jacht. Dat lijkt me niet wenselijk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Marjoleine schreef:
Dat is niet gek. Veel mensen willen van de winnaars een dekking namelijk en de FCI-regels zeggen dat fokken met een cryptorche hond niet mag. Dat is de reden.
Mensen gaan vervolgens een bal implanteren maar ja, daar is niets tegen te doen.
Maar goed, als een hond uit de verkeerde rasgroep komt mag ie ook niet meedoen. Ik ken een grote poedel op A-niveau maar die mag geen proeven lopen.
Dat is jammer, maar anderzijds, anders lopen er straks ook mechelaars mee misschien en gaat het ten koste van het niveau.

Maar als je niet goed genoeg ben dan kom je toch niet verder? Dan doe je mee met je mechelaar en haal je niet genoeg punten of de proef helemaal niet en dan blijf je dus op je huidige niveau daar heeft dan toch niemand last van die op een hoger niveau loopt? Ook niet elke hond van het juiste ras haalt een hoog niveau, die loopt dan toch ook niet op dat niveau?
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Maar je hoeft het niveau toch niet bij te stellen als er ook andere rassen of kruisingen mee gaan doen? Als ze niet goed genoeg zijn, winnen ze dus niet, mogen niet meedoen of kunnen niet promoveren. Je kijkt dan dus naar kwaliteiten en resultaten in plaats van stamboompapiertje en verder kunnen de regels en criteria dan toch gewoon hetzelfde blijven?

Ik snap het verder ook niet. Als een niet-rashond op het gewenste niveau gewoon leuk mee kan doen, is dat toch gewoon mooi en leuk om te zien? Ik begrijp dus niet waarom een stamboompapiertje noodzakelijk zou zijn, behalve als het om een rashondenshow gaat.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Marjoleine schreef:
Is dat een regel van hier? Want bij agility bestaat die regel dan weer niet.
Volgens mij is 40% van de BC reuen crypto- of monorchide in de agility (als het er niet meer zijn).
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Rebble schreef:
Marjoleine schreef:

Maar als je niet goed genoeg ben dan kom je toch niet verder? Dan doe je mee met je mechelaar en haal je niet genoeg punten of de proef helemaal niet en dan blijf je dus op je huidige niveau daar heeft dan toch niemand last van die op een hoger niveau loopt? Ook niet elke hond van het juiste ras haalt een hoog niveau, die loopt dan toch ook niet op dat niveau?
Sommige sporten zijn nou eenmaal voor bepaalde rassen, dus niet elk ras mag ipo doen, net als jacht of sledesport. Vaak gaat het idd om fokgeschiktheid en het is om je eventueel klaar te stomen voor het echte werk!

Wil je dit soort sporten toch met je “fikkie” doen, dan kan dat prima bij fhn

Bij knjv mag je zonder stamboom en of ballen idd tot de b, daarna houd het op. Bij owt’s mag je alleen met stamboom meedoen!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”