Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Op zoek naar een geschikt ras
Moderator: moderatorteam
- Carnivora
- Actief
Op zoek naar een geschikt ras
M
Laatst gewijzigd door Carnivora op 13 dec 2020 01:40, 3 keer totaal gewijzigd.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Re: Op zoek naar een geschikt ras, stabiel lief met kinderen
Besluit eerst wat je ermee wilt doen.
Dan kun je aan de hand daarvan zoeken naar wat er past.
Wil je rui of niet, actief of niet, werklustig of niet, veel vachtonderhoud of niet, enzovoorts.
Dan kun je aan de hand daarvan zoeken naar wat er past.
Wil je rui of niet, actief of niet, werklustig of niet, veel vachtonderhoud of niet, enzovoorts.
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
- Carnivora
- Actief
M
Laatst gewijzigd door Carnivora op 13 dec 2020 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Clumber spaniel?
Brindlecardi schreef:Clumber spaniel?
Daar valt de clumber spaniel met plukvacht niet onder.Mijn vorige hond had een zelfreinigende vacht en hoefde nooit getrimt. Af en toe geborsteld. Dat beviel mij prima.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Reageer voor de verandering eens zonder dat je een voorstel dan wel een argument van een ander afkraakt. Maakt je het leven zo veel lolliger. Dus kom nou maar zelf eens op met briljante suggestiesNeeltje schreef:Brindlecardi schreef:Clumber spaniel?Daar valt de clumber spaniel met plukvacht niet onder.Mijn vorige hond had een zelfreinigende vacht en hoefde nooit getrimt. Af en toe geborsteld. Dat beviel mij prima.

- Carnivora
- Actief
M
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Een clumber een plukvacht? Dat lijkt me niet.Neeltje schreef:Daar valt de clumber spaniel met plukvacht niet onder.
Enfin, wat je dus zoekt is een rui-vacht en niet te lang. Type heidewachtel, stabij, of zo.
Lastig is wel dat dat soort honden vaak wel wat uitdaging nodig hebben.
Je noemt spitsen, dat is wel een boel haar, wat daar afkomt. Vind je dat geen probleem?
En de rassen die je noemt zijn best wat aanwezige types.
Ken je de Noorse Buhund? Dat is vergelijkbaar in type maar die zijn wat minder veeleisend. En vaak wat minder vocaal.
Of misschien een keeshond, middenslag of zo.
- Carnivora
- Actief
M
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Net zoveel als die andere spitsen die genoemd werden. Alleen wat gematigder in karakter/stem.Cleva schreef:Nou, alsof daar geen verharende vacht op zit.![]()
Er zijn gewoon fokkers van hoor, ook hier.
- gerard k
- Actief
- Mijn ras(sen): Västgötaspets, Working kelpie
- Aantal honden: 2
Hier wordt een Vastgotaspets vaak als vocaal weggezet. Maar dat is ook een heel deel opvoeding.
Een Vastgotaspets is een leuke gezins hond die eigenlijk maar 1 ding wil.
Bij de baas zijn. De enige reden waarom onze vastgotaspets blaft is omdat ik ergens ben waar hij niet kan komen (hij binnen ik buiten bijvoorbeeld)
Ook Op de hondenclub blafte hij vaak aan 1 stuk door, en dat heb ik er ook niet uit gekregen. Als hij zelf aan de beurt was met behendigheid was er niets aan de hand, maar zodra je staat te kijken hoe een ander bezig is moest er geblaft worden, want ja het is veel te leuk om zelf te doen dus dan ga je niet staan kijken.
Verder is een Vastgotaspets gewoon een grote hond op korte pootjes. Geen hond om niets mee te doen, een hond die graag bij je is en graag wel actief is. Maar die het ook wel een dagje wat rustiger aan kan doen.
Een Vastgotaspets is een leuke gezins hond die eigenlijk maar 1 ding wil.
Bij de baas zijn. De enige reden waarom onze vastgotaspets blaft is omdat ik ergens ben waar hij niet kan komen (hij binnen ik buiten bijvoorbeeld)
Ook Op de hondenclub blafte hij vaak aan 1 stuk door, en dat heb ik er ook niet uit gekregen. Als hij zelf aan de beurt was met behendigheid was er niets aan de hand, maar zodra je staat te kijken hoe een ander bezig is moest er geblaft worden, want ja het is veel te leuk om zelf te doen dus dan ga je niet staan kijken.
Verder is een Vastgotaspets gewoon een grote hond op korte pootjes. Geen hond om niets mee te doen, een hond die graag bij je is en graag wel actief is. Maar die het ook wel een dagje wat rustiger aan kan doen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Leuke stabij/lab/toller?
Of wat kleiner, middenslag poedel, smous, sheltie.
Of wat kleiner, middenslag poedel, smous, sheltie.
blablabla 

- Carnivora
- Actief
M
Laatst gewijzigd door Carnivora op 13 dec 2020 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Carnivora
- Actief
M
Zo lang ze zelf nog niet duidelijk kan aangeven wat ze precies wilt, kun je van alles roepen, wat hier ook wordt gedaan. Als ze voor een rashond wil gaan kan ze het beste naar wat shows gaan en naar honden gaan kijken en kan ze meteen met de eigenaren praten, lijkt me constructiever als hier van alles gaan roepen.Brindlecardi schreef:Reageer voor de verandering eens zonder dat je een voorstel dan wel een argument van een ander afkraakt. Maakt je het leven zo veel lolliger. Dus kom nou maar zelf eens op met briljante suggestiesNeeltje schreef:Brindlecardi schreef:Clumber spaniel?Daar valt de clumber spaniel met plukvacht niet onder.Mijn vorige hond had een zelfreinigende vacht en hoefde nooit getrimt. Af en toe geborsteld. Dat beviel mij prima.
- Carnivora
- Actief
M
- Carnivora
- Actief
M
Laatst gewijzigd door Carnivora op 13 dec 2020 01:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Carnivora
- Actief
N
Laatst gewijzigd door Carnivora op 13 dec 2020 01:36, 1 keer totaal gewijzigd.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Mijn zusje en mijn moeder hebben een heidewachtel. De ene zou je passen en van de ander wordt je gillend gek. De ene is vrij relax en makkelijk, behalve met grote mannen, dat vind ie eng. De ander is wat zenuwachtig en heeft veel beweging nodig. Daarnaast zijn het alle twee wel honden die graag jagen. Ik ken het ras verder niet heel goed maar ik vind het geen makkelijke honden.
edit: klein zijn ze trouwens ook niet direct...
Laatst gewijzigd door Machie op 28 feb 2019 10:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
In elke ras heb je verschillen tussen individuen en angstagressie kan in principe bij elk ras voorkomen, al zullen gevoelig/angstig aangelegde rassen daar natuurlijk gevoeliger voor zijn. Dus ik zou vooral ook goed kijken naar de ouderdieren, hoe de pups opgroeien en de fokker ook laten adviseren over welke pup het beste in jullie situatie past.
Heidewachtels zijn zoals ik ze ken behoorlijk energieke en best veeleisende honden, daar zou ik zelf niet aan beginnen in combinatie met een druk, jong gezin.
Heidewachtels zijn zoals ik ze ken behoorlijk energieke en best veeleisende honden, daar zou ik zelf niet aan beginnen in combinatie met een druk, jong gezin.
Ja de bonte cockertjes die hier in de wijk lopen zijn allemaal lieve knuffelkonten. Altijd kwispelen en heel sociaal.Nanna schreef:Is een Engelse Cocker niet wat? Niet te groot, niet te klein en toch sportief.
Ik zou dan wel een bonte nemen en dat zeg ik omdat ik daar zelf een voorkeur voor hebDe eenkleuren zijn soms toch wat feller.
- dagmar88
- Zeer actief
Carnivora schreef:Ja we hebben ook geen haast hoor zoon gaat over 1,5 jaar naar school en dan is het idee om aan een hond te beginnen. Maar inderdaad we willen een goede afweging maken en een passend ras vinden. Dan zijn er misschien nog wachtlijsten dus je kan er maar beter vroeg bij zijn.Zinodo schreef:Hmm. Het klinkt nog een beetje alsof het alle kanten op schiet, begrijpelijk ook. Het is een proces van leren wat je echt zoekt in een hond en daarbij staat van alles open voor interpretatie. Ik lees dat je graag een hond wil die goed met kindjes kan opschieten, maar aan de andere kant hou je ook wel van een iets pittige hond. Wat houdt pittig voor je in? Wat houdt een beetje “vlot uiterlijk” voor je in? En sterker nog, wat kunnen jullie als gezin een hond bieden? Want een mooie hond die niet gelukkig is wordt niemand blij van. Ik zou misschien liever daar beginnen met zoeken, wat past in het plaatje van jullie dagelijkse leven?
Pittige hond bedoel ik speels en actief, mijn vorige hond apporteerde en speelde tot de laatste dag. Maar ik vind het op zich wel fijn als een hond in huis wat rustiger is.
Vlot uiterlijk niet het type teddybeer zoals een doodle of labrador. Ik hou meer van honden van het oertype. En anders de staanders jachthonden. En half lang haar.
Wij willen met een hond veel naar het bos gaan en lekker ravotten met een bal. Dat zal mijn zoon ook willen als hij wat ouder is. We werken parttime dus hij zal een paar dagen alleen moeten kunnen zijn. Wellicht met een uitlaatservice. We zijn ook weer geen mensen die door de weeks alle dag een wandeling van 2 uur kunnen maken met de hond. Daar ben ik eerlijk in![]()
U
Ik zou de staande honden overslaan.
Net als nanna dacht ik aan een cockertje of markiesje.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Stabij is inderdaad niet het stabielste ras. Je kan geluk hebben maar ook pech.Carnivora schreef:Stabij vind ik geweldig maar ik las dat deze soms ook wat nerveus kunnen zijn, dus daarom twijfelde we hier over. Tollers vind ik prachtig maar hier zijn er een aantal van die ik ken geen makkelijke honden.
Labrador ja leuk maar beetje gewoontjes en ik vind dit formaat eigenlijk net wat te groot.
Sheltie vind ik ook erg leuke energieke hondjes, maar zijn dit ook geen keffers?
Tollers zijn echt honden waar je wat mee moet doen, dat zou ik niet doen als ik jou was.
Shelties zijn inderdaad ook behoorlijk vocaal.
Cockers kunnen ook best blafferig zijn, die zijn baasgericht en gaan dan herrie schoppen. Die vragen ook behoorlijk vachtonderhoud trouwens.
- Carnivora
- Actief
M
Laatst gewijzigd door Carnivora op 13 dec 2020 02:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- Ellen.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel
He hoi!
Ik heb een Heidewachtel van 5 jaar oud. Ik vind het over het ontzettend leuke honden..
Wat Machie hieronder zegt klopt wel. De ene hw is de andere niet... mijn Heidewachtel is behoorlijk actief en ieder moment vsn de dag klaar om te werken!
Het jagen is wel een dingetje waar je enorm goed op moet trainen. Ik ken mijn hond inmiddels wel zo goed dat ik weet wanneer ik op mijn hoede moet zijn.
Ozzy is wel echt een allemansvriend maar heeft in het begin wel wat sturing moeten hebben icm mijn zoontje van toen 1 jaar...
Ik vind dat je wel naar de lijnen moet kijken als je voor een heidewachtel wil gaan. Er zit echt verschil in werklust
Als ik een paar dagen niks doe met Ozzy wordt hij wel duidelijk onrustiger in en buitenshuis.
Oja hij is enormmmmm baasgericht wat ontzettend fijn trainen is met hem maar hij plakt ook enorm aan mij ook in huis bv. Daar moet ik hem echt duidelijk naar zijn plaats sturen om te voorkomen dst hij continue achter mjj aan loopt.
In de fotohoek staat wel een foto vsn hem
Ik heb een Heidewachtel van 5 jaar oud. Ik vind het over het ontzettend leuke honden..
Wat Machie hieronder zegt klopt wel. De ene hw is de andere niet... mijn Heidewachtel is behoorlijk actief en ieder moment vsn de dag klaar om te werken!
Het jagen is wel een dingetje waar je enorm goed op moet trainen. Ik ken mijn hond inmiddels wel zo goed dat ik weet wanneer ik op mijn hoede moet zijn.
Ozzy is wel echt een allemansvriend maar heeft in het begin wel wat sturing moeten hebben icm mijn zoontje van toen 1 jaar...
Ik vind dat je wel naar de lijnen moet kijken als je voor een heidewachtel wil gaan. Er zit echt verschil in werklust

Als ik een paar dagen niks doe met Ozzy wordt hij wel duidelijk onrustiger in en buitenshuis.
Oja hij is enormmmmm baasgericht wat ontzettend fijn trainen is met hem maar hij plakt ook enorm aan mij ook in huis bv. Daar moet ik hem echt duidelijk naar zijn plaats sturen om te voorkomen dst hij continue achter mjj aan loopt.
In de fotohoek staat wel een foto vsn hem

Machie schreef:Mijn zusje en mijn moeder hebben een heidewachtel. De ene zou je passen en van de ander wordt je gillend gek. De ene is vrij relax en makkelijk, behalve met grote mannen, dat vind ie eng. De ander is wat zenuwachtig en heeft veel beweging nodig. Daarnaast zijn het alle twee wel honden die graag jagen. Ik ken het ras verder niet heel goed maar ik vind het geen makkelijke honden.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Je wil groter dan een Cocker/Cavalier maar vindt een Markiesje, die volgens mij toch echt kleiner zijn dan een Cocker of Cavalier wel heel leuk? Ehm...Carnivora schreef:Ja cocker spanielen vind ik persoonlijk echt Niel leuk. Cavalier king Charles dan weer wel maar ik wil net ietsje groter en toch wat actiever.
Markiesje vind ik wel heeel leuk! Zijn die wat stabiele.
Ja heidewachtel kunnen wij denk ik inderdaad als jong gezin toch niet genoeg activiteit bieden .
Wil je persé een rashond of sta je ook open voor een leuke kruisingpup? Dat zou ook nog een optie kunnen zijn misschien.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Bij markiesjes wisselt het nogal. Ik heb vader en zoon, vader zou jullie te nerveus zijn, denk ik, zoon zou goed passen (afgezien van het formaat
). Maar als je cockers al te klein vindt, vind je dat zeker van markiesjes. Mijn reuen zijn zo'n 37-37,5 cm hoog (zo goed als ideaal volgens de rasstandaard) en wegen resp. 7 en 7,5 kg

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik weet niet in welke regio je woont, maar morgen is er een show voor alle rassen in Groningen. Daar doen drie markiesjes mee (waaronder mijn jongste reu en een halfbroer van z'n vader)