Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meedenken hond erbij (lánge termijn)

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Meedenken hond erbij (lánge termijn)

Ongelezen bericht door Habibi »

Ooit wil ik er een hond bij.
Liefst voor dat Habibi échte oud is.
Maar nog niet op héél korte termijn.

Ik woon op een plek waar honden heel beperkt toegestaan zijn. En op dit moment zijn er teveel.
Wel heb ik al aangegeven dat ik met Habibi sport (en ze meegaat voor werkdoeleinden soms) en ik voor dat ze écht oud is aan een "opvolger" wil gaan denken.
En daar is gelukkig wel over te praten in mijn specifieke geval.

Goed.

In de toekomst iets erbij dus.
Maar heeft nog tijd.

Habibi is nu 8,5 jaar en kruising sheltie.
Éigenlijk wil ik er precies een Habibi bij, maar dat gaat natuurlijk niet... :hmmm:

Ik wil in ieder geval in iets sheltie-achtigs blijven.
Ik twijfel of het een rashond 'moet' zijn deze keer.
Met Habibi ging het ooit een periode even echt leuk qua sport, en toen baalde ik enorm toen ik te horen kreeg dat stamboomloos/kruising niet internationaal mee mag doen.
Uiteindelijk is dat niveau er ook niet gekomen, maar het haalde wel een stukje motivatie bij mij weg, merkte ik.

Om die reden zou een rashond dus leuker kunnen zijn.

Aan de andere kant ben ik oprecht gek op kruisigen, en vind ik stamboomfok éigenlijk een fenomeen dat mij wat minder aanspreekt.
Dilemma dus...

Ik gok dat het uiteindelijk in het voordeel van ras gaat uitvallen.

Maar dan:
-jónge- herplaats?
Of pup?

Ik kan een hond veel bieden, woon letterlijk in het bos, loop graag trainingen.
Maar moet helaas wel 32 uur werken voor de kost.
Dus alleen zijn is niet te vermijden.

Daar staat tegenover dat ik, áls ik thuis ben, dus ook écht veel aandacht heb voor de hond (en).

Hmmm.

Dit zijn zo eens wat overwegingen, eigenlijk gewoon even wat losse gedachten.

Wie wil eens meedenken?

Misschien over goede fokkers?
Leuke nestjes.
(In geval van zuiver shelties, niet té klein, en geen ultieme spleetogen. Dat vind ik echt minder binnen het ras)

Maar eventueel ook over wanneer er dan het beste een hond bij kan. En of dat inderdaad ras moet worden of toch kruising.
Etcetera..

Ik weet dat hier veel mensen zitten die voor buitenland-adoptie zijn.
Daar ga ik echt níet voor.
Wil écht sheltie of sheltiekruising en jong.
Afbeelding
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Meedenken hond erbij (lánge termijn)

Ongelezen bericht door dre »

Ook hier dus richting de sheltie gegaan vanwege de sport en ik ben om.
Wilde ook geen heel kleintje, dus ben bewust richting de amerikaanse(re) lijnen gegaan en bij toeval liepen we op wedstrijd tegen een fokker aan en daarvandaan komt Kenzi dus (na 2 jaar wachten :mrgreen: )
Ik zou als je toch tijd genoeg hebt gewoon opletten op wedstrijden en mensen aanspreken die een hond hebben die jou aanspreekt, misschien fokken ze zelf en anders de fokker van hun hond nog, zo kan je vast een beeld krijgen van de fokkers met honden die jou aanspreken en tegen de tijd dat je eraan toe bent heb je een duidelijk beeld.

Zelf vind ik voor de sport een pup toch wel fijner, daar zijn de meningen over verdeelt, maar ik wil graag zelf in de hand houden hoeveel ermee gedaan wordt op jonge leeftijd :wink:
Afbeelding
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Habibi »

Kenzi is qua type ook wel heel erg mijn smaak.

(En qua kleur ook, maar dat is bijzaak...)

Ik volg met plezier hoe hij straks uitgroeit!

Ik loop op dit moment niet meer actief in de wedstrijdsport, wil dat in de toekomst wel weer gaan doen, met Habibi weet ik niet of dat nog haalbaar is.
Maar daarmee valt die bron een klein beetje weg.
(Bijzonder beroerde periode gehad privé, waar wedstrijd écht even weggevallen is. Trainen die ik wel nog.)

Shelties zie bovendien je vaker in agility dan in obedience, terwijl ik vooral voor dat laatste ga.
Agility vind ik ook erg leuk overigens, maar is voor mij zelf fysiek een minder handige keus...

Ik ben wel benieuwd naar de fokker van Kenzi?

Dan ga ik -als zij een website of Facebook hebben- dat eens wat in de gaten houden...
Afbeelding
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Habibi schreef:Kenzi is qua type ook wel heel erg mijn smaak.

(En qua kleur ook, maar dat is bijzaak...)

Ik volg met plezier hoe hij straks uitgroeit!
Zij :mrgreen:
En ze is ook absoluut wat we zochten in bouw (en karakter, al zou een uitknop zo heeeel soms wel fijn zijn :hmmm: )

Ik wist niet meer zeker wat je deed, maar inderdaad zijn er weinig shelties in de obedience te vinden :wink:

Moeilijk he, zo'n open speelveld van keuzes, ik ben volledig afgegaan op een vriendin (met sheltie) die zei: "van die fokker zou ik zo een hondje nemen" :LOL:
Afbeelding
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Via de hondenschool waar ik train en lesgeef zie ik 1 van deze fokkers wel eens: (ze heeft een trimsalon op hondenschoollocatie)
https://www.robrensis.nl/home.htm
Dochter is fanatiek in doggydance dus ik neem aan dat het sportieve hondjes zijn al heb ik daar geen verstand van hoor :wink:
Ik heb ook een keer een pup van hen op les gehad en dat was een leuk vrij hondje.
Afbeelding
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Een vriendin heeft 2 shelties, 2 heel verschillende types. Met de oudste van een jaar of 4 heeft ze ook veel obedience gedaan, op behoorlijk niveau. Volgens mij nu vooral agility. De jongste is ook in training.

Als jij de mogelijkheid wilt hebben om verder te gaan in de sport, zul je aan de stamboom moeten. Met mijn renmeiden kan ik ook alleen naar training en niet naar wedstrijden omdat ze geen (erkende) stamboom hebben.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”