Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Puppytroubles

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Emilyenkiki
Actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 2

Puppytroubles

Ongelezen bericht door Emilyenkiki »

Wij hebben sinds 3 maanden een engelse cocker spaniel puppy. Het is mijn eerste puppy dus ik loop tegen wat kleine problemen aan.

Het grootste is het gedrag naar mijn kat. In het begin wou ze hier wild mee spelen door rond te springen blaffen speelbuigingen maken. De kat is toen bang geworden en zit nu enkel boven en als ze zich beneden waagt zit ze hoog op de kast of tafel. Kiki de puppy springt en blaft dan richting de kat. Op de hondenschool zeggen ze dat dit zichzelf oplost maar er zit weinig vooruitgang in. Ik corrigeer verbaal en leid haar af met speelgoed of snoep. Sinds Kiki dit is beginnen is mijn andere hond die vroeger weinig of niet op de katten reageerde dit ook beginnen doen.

Een soortgelijk probleem doet zich voor met de kippen en konijnen van de buren die ze door de tuinafsluiting kan zien. Ze staat te trillen blaffen en te janken. Ik krijg haar regelmatig ook niet meer binnen. Als ze wel komt beloon ik haar uitgebreid. Is de enige oplossing een dichte afsluiting?

Ze is ook enorm vocaal gaande van piepjes blafjes en grommen tijdens spel en op omgevingsgeluiden. Als de oudste hond Charly ligt te kluiven of ze wilt spelen kan ze aanhoudend naar hem staan blaffen. Er liggen overigens genoeg kluiven en speelgoed op de grond. Hoe kap ik dit geblaf best af? Ook reageert ze op omgevingsgeluiden bv mijn man en kindjes die boven of op de gang bezig zijn. Ruimtes waar ze niet mag komen. Geluid van buiten blaffende honden buren die thuiskomen blaft ze ook op. Ze mag gerust waken maar dit vind ik overdreven.

Alvast bedankt namens mij en de hondjes
Sandra&co

Re: Puppytroubles

Ongelezen bericht door Sandra&co »

De hondenschool zegt dat dit zich vanzelf oplost? :LOL: Nou. Neem maar van mij aan dat dat niet gaat gebeuren. Integendeel, gok ik zomaar. Ze zal nog wel groeien in dit gedrag want het levert wat op (sensatie, aandacht). Beter kies je een andere hondenschool. Of geen hondenschool. Leer zelf kijken naar je hond.

De rest klinkt me eigenlijk vooral als overprikkeling in de oren. Krijgt ze genoeg (desnoods opgelegde) rust? Genoeg beweging? Ga anders een leuke cursus met haar doen, speuren of zo. Koppie moe maken, lijf moe maken -> dan (verplicht) slapen. Na een paar maanden herken je je hond waarschijnlijk niet terug.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Tara schreef:Als een verbale correctie niet werkt, dan zou ik in dit geval echt een keer fysiek ingrijpen.
Je katten hebben ook recht op een veilig huis en zo lang er een nieuwe huisgenoot is die voor onrust zorgt (en nog veel erger!) de andere hond met zich meetrekt, is dat huis voor hen niet veilig.
Dat je een jachthond hebt maakt niet dat je maar hoeft te accepteren dat hij dat karakter te pas en te onpas tentoonspreidt. Ik ben daar met onze jachthonden en onze kleine knagertjes altijd heel erg strikt in geweest: zij wonen hier ook en oh wee als je ze lastig valt!
Dat was altijd snel duidelijk en doordat de cavia's veilig waren en niet stresserig heen en weer schoten was de belangstelling van de honden ook altijd snel verdwenen.
Wat je nu met je kat beschrijft is ook een beetje een kringetje van actie-reactie, en dat zou ik wel proberen te doorbreken als ik jou was.

Een hond wil duidelijkheid, hoe je die duidelijkheid biedt maakt eigenlijk nog minder uit dan de mate waarin je duidelijk bent. Als een (verbale) correctie niet aankomt, dan grijp je hem maar eens een keer in zijn vodden. Dat is niet leuk, maar dan weet je hond daarna tenminste wél dat je iets echt niet wilt hebben. En daar was het om te doen.
Je moet daar inderdaad heel duidelijk in zijn.
Als het verbaal niet gaat (en dat kan ik me voorstellen) dan gaat het fysiek.
Hondje aan de lijn en naar de kat toe of naar kippen en konijnen is niet toegestaan.
Voor wat rust zou je de afscheiding naar de buren in ieder geval voorlopig ondoorzichtig kunnen maken.
De opmerking van de hondenschool dat het "vanzelf over gaat" vind ik niet erg sterk.
Nee, vaak gaat het niet vanzelf over.
Tara schreef:Verder adviseer ik om aan impulsbeheersing te gaan doen, ik ben even te lui om het op te zoeken, maar volgens mij heeft Cleva er wel een paar keer iets heel zinnigs over geschreven. Een hond waarbij rust kan worden afgedwongen is vele malen leerbaarder dan een hond die om niks uit zijn plaatje gaat. Doe daar je voordeel mee. :wink:
Daar is hier op het forum helaas niets over terug te vinden.
In ieder geval niet op het woord impulsbeheersing/Cleva zoeken.
Daar komt niets (meer?) uit.
Zoek maar alleen op impulsbeheersing.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Emilyenkiki
Actief

Bedankt voor de antwoorden iedereen. Gisteravond tijdens het koken heb ik toen ze naar de kat aan het blaffen was hetgene wat ik in mijn handen had een grote soeplepel naar Kiki gegooid en vandaag is een simpele eheh genoeg om haar op andere gedachte te brengen.

Ik heb gisteravond een massa oude topics doorgelezen en ik schaam mij hoe weinig ik eigenlijk van hondengedrag weet. Het valt mij ook op dat er in Nederland heel anders met honden wordt omgegaan dan bij ons in Belgie. Ik spreek bijna elke ochtend in het park af met mijn buurvrouw met haar hondjes om ze los te laten lopen en spelen. Gemiddeld zijn we dan toch 11/2 uur weg. Mijn oudste hond loopt wel altijd aan de flexilijn omdat hij helaas onvriendelijk is naar vreemde reuen. Verder was ik in de veronderstellig dat honden genoeg hebben aan een grote tuin. Vanaf nu heb ik alvast een 2de dagelijkse wandeling ingelast.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Met een pup sta je toch zeker om de 1,5 a 2 uur buiten voor een korte wandeling; zeker niet 1,5 uur spelen. Als je je pup stuk wilt hebben moet je zo doorgaan ;-((((

Puppycursus zou ik normaal wel advsieren maar ik heb geen idee hoe ze daar in belgie mee omgaan. Uitdaging bieden, samen dingen doen, truckje leren, snuffelmatje.....

Even een spoed-cursus puppy- en hondengedrag lijkt me op zijn plek.

Suzanne
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

~Suzanne~ schreef:Met een pup sta je toch zeker om de 1,5 a 2 uur buiten voor een korte wandeling; zeker niet 1,5 uur spelen. Als je je pup stuk wilt hebben moet je zo doorgaan ;-((((

Puppycursus zou ik normaal wel advsieren maar ik heb geen idee hoe ze daar in belgie mee omgaan. Uitdaging bieden, samen dingen doen, truckje leren, snuffelmatje.....

Suzanne
Helemaal niet mee eens. Als ze gewoon op hun gemakje lopen of ergens samen blijven hangen dan kun je prima 1,5u buiten blijven met je pup.
Mijn pups spelen nu in het nest al 2u achter elkaar. Dat hebben al mijn pups altijd gedaan. Er is er nog nooit één stuk gegaan.
Van los lopen en vrij bewegen en spelen (zelf of met een hond van vergelijkbaar kaliber of zachter) worden ze alleen maar beter. Niet slechter.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

~Suzanne~ schreef:Met een pup sta je toch zeker om de 1,5 a 2 uur buiten voor een korte wandeling; zeker niet 1,5 uur spelen. Als je je pup stuk wilt hebben moet je zo doorgaan ;-((((

Suzanne
Waarom zou je met een grote tuin niet gewoon je hond in de tuin laten? Wat is dat voor onzin? Als je een of twee keer per dag je hond lekker buitenshuis amuseert is dat helemaal prima.
Verder kan je met een pup rustig anderhalf uur in een park gaan zitten en het beestje lekker laten spelen en sociaal laten worden. Als ik hier een pup heb dan spelen mijn honden er ook mee in de tuin. Dat is precies hetzelfde.

Je moet niet zo ver en lang met een pup gaan lopen. Maar hij mag zelf wel lopen en spelen als jij ergens een plekje zoekt en lekker gaat zitten.

Dus ik vind je reactie een beetje overdreven. Ik loop twee keer per dag met mijn hondjes en soms maar 1 keer. Verder mogen ze wanneer en hoe vaak ze willen in de tuin. In de zomer zijn ze eigenlijk de hele dag buiten. Uit zichzelf overigens. Ze mogen er alleen niet slapen van mij.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Verder is je hondje een jachthond dus ik zou eens wat met die drive gaan doen. Nu komt het allemaal naar buiten op de kat en de kippen. Je moet het eigenlijk omtrainen naar iets anders.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Emilyenkiki schreef:Bedankt voor de antwoorden iedereen. Gisteravond tijdens het koken heb ik toen ze naar de kat aan het blaffen was hetgene wat ik in mijn handen had een grote soeplepel naar Kiki gegooid en vandaag is een simpele eheh genoeg om haar op andere gedachte te brengen.

Ik heb gisteravond een massa oude topics doorgelezen en ik schaam mij hoe weinig ik eigenlijk van hondengedrag weet. Het valt mij ook op dat er in Nederland heel anders met honden wordt omgegaan dan bij ons in Belgie. Ik spreek bijna elke ochtend in het park af met mijn buurvrouw met haar hondjes om ze los te laten lopen en spelen. Gemiddeld zijn we dan toch 11/2 uur weg. Mijn oudste hond loopt wel altijd aan de flexilijn omdat hij helaas onvriendelijk is naar vreemde reuen. Verder was ik in de veronderstellig dat honden genoeg hebben aan een grote tuin. Vanaf nu heb ik alvast een 2de dagelijkse wandeling ingelast.
Wat goed en leuk dat je je aan het verdiepen bent en hier hebt zitten lezen :ok: . Ik had al best een aardige basiskennis toen ik hier kwam maar ik heb echt nog veel geleerd van hier meelezen (en nog, zo wist ik niet dat er waterpoepers en -plassers zijn :tongue: ).
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

laeken schreef:

Suzanne
Waarom zou je met een grote tuin niet gewoon je hond in de tuin laten? Wat is dat voor onzin? Als je een of twee keer per dag je hond lekker buitenshuis amuseert is dat helemaal prima.
Verder kan je met een pup rustig anderhalf uur in een park gaan zitten en het beestje lekker laten spelen en sociaal laten worden. Als ik hier een pup heb dan spelen mijn honden er ook mee in de tuin. Dat is precies hetzelfde.

Je moet niet zo ver en lang met een pup gaan lopen. Maar hij mag zelf wel lopen en spelen als jij ergens een plekje zoekt en lekker gaat zitten.

Dus ik vind je reactie een beetje overdreven. Ik loop twee keer per dag met mijn hondjes en soms maar 1 keer. Verder mogen ze wanneer en hoe vaak ze willen in de tuin. In de zomer zijn ze eigenlijk de hele dag buiten. Uit zichzelf overigens. Ze mogen er alleen niet slapen van mij.
Het zou wat zijn als dat niet zou mogen. Dan zou een gezonde en normaal gebouwde hond niet kunnen doen wat hij van nature doet - en bij pups is dat nou eenmaal heel veel spelen.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

1,5 uur aan 1 stuk???
Nou ja, wat je wilt, maar ik vind het alvast geen goed idee.

Suzanne
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Suzanne
Oh jee... hier spelen en speelden ze ook heerlijk met elkaar... broer en zussen. Ook rustig 1.5 uur. Ook met mijn oudere honden... en nee t valt niet uit elkaar. Als ze dat al niet meer kunnen neem ik geen hond meer. Al mijn honden zijn zo opgegroeid en alles is uitstekend qua gewrichten nu ze volwassen zijn.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:

Suzanne
Helemaal niet mee eens. Als ze gewoon op hun gemakje lopen of ergens samen blijven hangen dan kun je prima 1,5u buiten blijven met je pup.
Mijn pups spelen nu in het nest al 2u achter elkaar. Dat hebben al mijn pups altijd gedaan. Er is er nog nooit één stuk gegaan.
Van los lopen en vrij bewegen en spelen (zelf of met een hond van vergelijkbaar kaliber of zachter) worden ze alleen maar beter. Niet slechter.
Dit dus....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

~Suzanne~ schreef:1,5 uur aan 1 stuk???

Suzanne
Ja... ze gaan zelf tussendoor wel ff liggen en na 5 minuten gaat t weer verder. Niets mis mee daar is nog geen enkele gezonde hond kapot van gegaan
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

~Suzanne~ schreef:1,5 uur aan 1 stuk???

Suzanne
Jup. Hier ook. Ontwikkelen ze hun spieren, gewrichten en coordinatie door. Nooit meer in te halen later! Ik deed het dan weliswaar door rustig in Gaits tempo mee te lopen en hem regelmatig even in de draagzak te zetten (tot hij daar met 3,5 maand echt geen zin meer in had), maar dat was meer omdat het zo freezing koud was in december 2016/januari 2017/februari 2017 ;) Dan ga ik echt niet stil blijven staan of op een bankje zitten. Wel hield ik Gait dus goed in de gaten dat hij niet het gevoel had door te moeten of sneller te moeten lopen. Perfecte knieën had hij bij z'n keuring de dag voor z'n tweede verjaardag. Je moet overbelasting en rare bewegingen zien te voorkomen, maar ze raken heus niet overbelast van anderhalf uur spelen en lopen op hun eigen tempo
Emilyenkiki
Actief

Bedankt voor het advies. We wandelen zeker geen uren aan een stuk. We lopen naar het parkje 500 m van huis en lopen daar wat rond en lopen dan terug. Ik loop bijna altijd samen met mijn buurvrouw en haar hondjes. Dit zijn jack russels van 9 jaar en eentje van 8 maanden. Kiki en de jongste jack russel rennen en spelen maar liggen ook regelmatig samen op stokjes te knabbelen. Ondertussen kletsen ik en de buurvrouw wat en mijn oudere hondje loopt ondertussen wat aan grassprietjes en struiken te snuffelen. Voor het zindelijk maken en poepen en plassen tussendoor gebruik ik mijn tuin.
Charlie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Charlie »

@Emilyenkiki
Ik weet niet waar je in België woont, maar ik weet een paar goede hondenscholen (op verschillende plaatsen in belgie) die je veel over het gedrag van puppen kunnen vertellen.
Ook wordt er best op veel plaatsen "impulse controll" gegeven. Heb ik met mijn puberhond ook gedaan en we hebben er wel heel veel van op gestoken.
Hij is een stuk rustiger en aangenamer er van geworden.
Misschien is het ook wat voor jouw pup ?
Groetjes Charlie

Afbeelding
Emilyenkiki
Actief

Cleva schreef:
Emilyenkiki schreef:Wij hebben sinds 3 maanden een engelse cocker spaniel puppy.
Heb je haar op de gebruikelijke manier gekregen of is ze ouder dan dan 5 maanden?
Het grootste is het gedrag naar mijn kat. In het begin wou ze hier wild mee spelen door rond te springen blaffen speelbuigingen maken. De kat is toen bang geworden en zit nu enkel boven en als ze zich beneden waagt zit ze hoog op de kast of tafel. Kiki de puppy springt en blaft dan richting de kat. Op de hondenschool zeggen ze dat dit zichzelf oplost maar er zit weinig vooruitgang in.
Het lost zich inderdaad vanzelf op maar dat moet je niet zien als binnen een paar dagen of zelfs weken.

Mijn honden mogen in principe niks. Er mag natuurlijk heel erg veel maar niks is het uitgangspunt in huis.
Dat ik het vervolgens toesta dat ze als debielen over het meubilair vliegen is mijn keuze maar het komt NA uitvoerige daginvulling buitenshuis en een strak programma binnenshuis.
Zelf bedenken dat je gaat schreeuwen en tegen een kast opspringen is absoluut niet aan de orde.
Het hangt hier allemaal van rituelen aan elkaar en er is weinig ruimte voor initiatieven.
Buiten wel. Dan mag dat. Binnen ga je slapen en je mag uit je mand komen om te eten of te drinken.
Binnenshuis spelen is nergens voor nodig. Daar zijn honden veel te grote en te grove dieren voor.
Ik corrigeer verbaal en leid haar af met speelgoed of snoep. Sinds Kiki dit is beginnen is mijn andere hond die vroeger weinig of niet op de katten reageerde dit ook beginnen doen.
Wees het voor. Stuur aan wat ze gaan doen.
Maak er gewoon een dagprogrammaatje voor.
Weet je wat, we doen het gewoon meteen even

09:00 opstaan en naar buiten.
Gelegenheid bieden om te plassen en te poepen.
0915 Voeren. Daarna even samen op de bank de dag inplannen. Honden bij je nemen en op gezellig commando zeggen bij je te blijven.
10:00 naar het bos. Daarna meteen boodschappen doen.
12:00 - 14:30 rust. Niks mag. In je mand en je kop houden. Niet bozig corrigeren maar gewoon alert zijn en je hond terug naar zijn plaats sturen.
14:30 middageten en weer even naar buiten. Niet wandelen, gewoon even de gelegenheid geven zich te ontlasten.
15:00 vachtje borstelen/tandjes kijken, nageltjes kippen, eventueel in bad. Terug naar de mand.
16:00 weer een uurtje echt actief naar buiten. Zoekspelletjes en andere honden opzoeken.
17:00 Tijdens het koken hou je de honden bij je in de keuken. Als ze braaf zitten te kijken valt er weleens iets van het aanrecht.
Tijdens het eten heerst er doodse stilte OF je laat ze schooien. Niets er tussenin.
Na het eten een rondje lopen met de meneer of de kinderen en dan savonds samen op de bank.
Daar mag je pup dan wel even iets geks doen en zich even aanstellen maar dan met veel aandacht en sturing. Gillen tegen de kat is nog steeds verboden. Straf kun je niet kwijt bij een pup van 5 maanden maar er is niets mis mee om haar bij kop en kont te pakken en een time-out in de bench te geven. Niet boos doen, alleen maar wegsluiten. In zicht maar alles wat ze doet verder negeren.

Je hoeft het niet exacft op die manier te doen. Het gaat er om dat jij je pup mijlenver voor bent. De regie ligt bij jou. Een jonge hond kan helemaal geen structuur aanbrengen.
Je meot dus niet gaan wachten tot ze zelf tot actie overgaat want dan heb je het over dat gedrag terwijl je het juist wil hebben over hoe je het WEL wil hebben. Daar zit het goud.
Een soortgelijk probleem doet zich voor met de kippen en konijnen van de buren die ze door de tuinafsluiting kan zien. Ze staat te trillen blaffen en te janken. Ik krijg haar regelmatig ook niet meer binnen. Als ze wel komt beloon ik haar uitgebreid. Is de enige oplossing een dichte afsluiting?
Ze hoort onder appel en alleen onder appel naar buiten te gaan. Wandelen is een voorrecht dat je verdient met aangepast gedrag.
Als ze de kans krijgt om naar de kippen te gluren en niet te komen als je haar roept dan zal ze dat natuurlijk doen.

Je had het ook nog over waken maar pak deze twee punten maar eerst op. Niet alles tegelijk.

Stel voor jezelf op hoe je wil dat ze zich gedurende de dag gedraagt en forceer gewoon dat het zo gaat.
Als je dan ook nog beloont dat ze daadwerkelijk doet wat ze doet omdat ze geen andere keuze heeft heb je binnen de kortste keren een heel braaf hondje.
Zeker als je ook nog het voer op rantsoen zet en dus heel ruim kunt belonen met datzelfde voer.

Veel nieuwe bazen zitten enorm op dat gezag te hameren maar hebben niet door dat ze hun hond nog helemaal niet uit hebben gelegd hoe we het hier thuis doen.
Veel te veel ruimte. Je hond staat je kast te verrampeneren omdat hij tegen de kat wil schreeuwen en het is een domme spruit van een half jaar oud.

Ik snap je frustratie heel goed en elke baas maakt het op een bepaalde manier mee maar het antwoord is altijd de realisatie dat jij de baas bent en alles wat je hond doet gebeurt omdat jij er ruimte voor geeft.
Je kunt niet van je hond gaan verwachten dat hij een huisdier wordt. Dat moet je er zelf van maken.

Dat dat met horten en stoten en ergernis gepaard gaat heeft trouwens niets met het uiteindelijke resultaat te maken. De braafste honden kunnen prima hysterische rotpups geweest zijn. Je moet het dus vooral niet opgeven omdat je nu even baalt.
Cleva heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg. Je hebt een hele andere/ interessante manier van tegen dingen aan te kijken maar ergens klinkt het heel logisch. Dit is meer hoe ik mijn kinderen opvoed tot op een zekere hoogte. Kleuters kun je maar zoveel ruimte en inzeg geven en de keuzes beperken zich blauwe of groene broek en cornflakes of boterhammen. Eigenlijk alle theorien en opvoedingsmethodes een beetje loslaten je gezonde :D verstand volgen.
Emilyenkiki
Actief

Cleva schreef:
Emilyenkiki schreef:Wij hebben sinds 3 maanden een engelse cocker spaniel puppy.
Heb je haar op de gebruikelijke manier gekregen of is ze ouder dan dan 5 maanden?
Het grootste is het gedrag naar mijn kat. In het begin wou ze hier wild mee spelen door rond te springen blaffen speelbuigingen maken. De kat is toen bang geworden en zit nu enkel boven en als ze zich beneden waagt zit ze hoog op de kast of tafel. Kiki de puppy springt en blaft dan richting de kat. Op de hondenschool zeggen ze dat dit zichzelf oplost maar er zit weinig vooruitgang in.
Het lost zich inderdaad vanzelf op maar dat moet je niet zien als binnen een paar dagen of zelfs weken.

Mijn honden mogen in principe niks. Er mag natuurlijk heel erg veel maar niks is het uitgangspunt in huis.
Dat ik het vervolgens toesta dat ze als debielen over het meubilair vliegen is mijn keuze maar het komt NA uitvoerige daginvulling buitenshuis en een strak programma binnenshuis.
Zelf bedenken dat je gaat schreeuwen en tegen een kast opspringen is absoluut niet aan de orde.
Het hangt hier allemaal van rituelen aan elkaar en er is weinig ruimte voor initiatieven.
Buiten wel. Dan mag dat. Binnen ga je slapen en je mag uit je mand komen om te eten of te drinken.
Binnenshuis spelen is nergens voor nodig. Daar zijn honden veel te grote en te grove dieren voor.
Ik corrigeer verbaal en leid haar af met speelgoed of snoep. Sinds Kiki dit is beginnen is mijn andere hond die vroeger weinig of niet op de katten reageerde dit ook beginnen doen.
Wees het voor. Stuur aan wat ze gaan doen.
Maak er gewoon een dagprogrammaatje voor.
Weet je wat, we doen het gewoon meteen even

09:00 opstaan en naar buiten.
Gelegenheid bieden om te plassen en te poepen.
0915 Voeren. Daarna even samen op de bank de dag inplannen. Honden bij je nemen en op gezellig commando zeggen bij je te blijven.
10:00 naar het bos. Daarna meteen boodschappen doen.
12:00 - 14:30 rust. Niks mag. In je mand en je kop houden. Niet bozig corrigeren maar gewoon alert zijn en je hond terug naar zijn plaats sturen.
14:30 middageten en weer even naar buiten. Niet wandelen, gewoon even de gelegenheid geven zich te ontlasten.
15:00 vachtje borstelen/tandjes kijken, nageltjes kippen, eventueel in bad. Terug naar de mand.
16:00 weer een uurtje echt actief naar buiten. Zoekspelletjes en andere honden opzoeken.
17:00 Tijdens het koken hou je de honden bij je in de keuken. Als ze braaf zitten te kijken valt er weleens iets van het aanrecht.
Tijdens het eten heerst er doodse stilte OF je laat ze schooien. Niets er tussenin.
Na het eten een rondje lopen met de meneer of de kinderen en dan savonds samen op de bank.
Daar mag je pup dan wel even iets geks doen en zich even aanstellen maar dan met veel aandacht en sturing. Gillen tegen de kat is nog steeds verboden. Straf kun je niet kwijt bij een pup van 5 maanden maar er is niets mis mee om haar bij kop en kont te pakken en een time-out in de bench te geven. Niet boos doen, alleen maar wegsluiten. In zicht maar alles wat ze doet verder negeren.

Je hoeft het niet exacft op die manier te doen. Het gaat er om dat jij je pup mijlenver voor bent. De regie ligt bij jou. Een jonge hond kan helemaal geen structuur aanbrengen.
Je meot dus niet gaan wachten tot ze zelf tot actie overgaat want dan heb je het over dat gedrag terwijl je het juist wil hebben over hoe je het WEL wil hebben. Daar zit het goud.
Ze hoort onder appel en alleen onder appel naar buiten te gaan. Wandelen is een voorrecht dat je verdient met aangepast gedrag.
Als ze de kans krijgt om naar de kippen te gluren en niet te komen als je haar roept dan zal ze dat natuurlijk doen.

Je had het ook nog over waken maar pak deze twee punten maar eerst op. Niet alles tegelijk.

Stel voor jezelf op hoe je wil dat ze zich gedurende de dag gedraagt en forceer gewoon dat het zo gaat.
Als je dan ook nog beloont dat ze daadwerkelijk doet wat ze doet omdat ze geen andere keuze heeft heb je binnen de kortste keren een heel braaf hondje.
Zeker als je ook nog het voer op rantsoen zet en dus heel ruim kunt belonen met datzelfde voer.

Veel nieuwe bazen zitten enorm op dat gezag te hameren maar hebben niet door dat ze hun hond nog helemaal niet uit hebben gelegd hoe we het hier thuis doen.
Veel te veel ruimte. Je hond staat je kast te verrampeneren omdat hij tegen de kat wil schreeuwen en het is een domme spruit van een half jaar oud.

Ik snap je frustratie heel goed en elke baas maakt het op een bepaalde manier mee maar het antwoord is altijd de realisatie dat jij de baas bent en alles wat je hond doet gebeurt omdat jij er ruimte voor geeft.
Je kunt niet van je hond gaan verwachten dat hij een huisdier wordt. Dat moet je er zelf van maken.

Dat dat met horten en stoten en ergernis gepaard gaat heeft trouwens niets met het uiteindelijke resultaat te maken. De braafste honden kunnen prima hysterische rotpups geweest zijn. Je moet het dus vooral niet opgeven omdat je nu even baalt.
Cleva heel erg bedankt voor je uitgebreide uitleg. Je hebt een hele andere/ interessante manier van tegen dingen aan te kijken maar ergens klinkt het heel logisch. Dit is meer hoe ik mijn kinderen opvoed tot op een zekere hoogte. Kleuters kun je maar zoveel ruimte en inzeg geven en de keuzes beperken zich blauwe of groene broek en cornflakes of boterhammen. Eigenlijk alle theorien en opvoedingsmethodes een beetje loslaten je gezonde verstand volgen. :D

Ik was al een tijdje aan het overwegen om een 2de hond te nemen maar dan een volwassen herplaatser en het liefste een 2de bulldog maar dan een teefje. Mijn schoonbroer heeft Kiki in een opwelling gekocht bij een louche fokker omdat hij op zondag bedacht een dat het hebben van een hond een leuk idee is maar redelijk snel tot de conclusie kwam dat een puppy voltijdse baan en druk sociaal leven geen ideale combi is. Uit medelijden is Kiki dan bij ons gekomen. Tot op de dag van vandaag geen spijt van maar een puppy is toch meer werk dan ik dacht :wink:
Emilyenkiki
Actief

Charlie schreef:@Emilyenkiki
Ik weet niet waar je in België woont, maar ik weet een paar goede hondenscholen (op verschillende plaatsen in belgie) die je veel over het gedrag van puppen kunnen vertellen.
Ook wordt er best op veel plaatsen "impulse controll" gegeven. Heb ik met mijn puberhond ook gedaan en we hebben er wel heel veel van op gestoken.
Hij is een stuk rustiger en aangenamer er van geworden.
Misschien is het ook wat voor jouw pup ?
Bedankt dat klinkt idd nuttig want de hondenschool waar we nu gaan is volgens mij redelijk bagger. Ik heb op een paar dagen forum meer geleerd dan op de hondenschool. Wij wonen in een randgemeente van Gent dus aanraders zijn absoluut welkom.
Ik heb al een cursus mantrailen gevonden waar we aan mogen beginnen als Kiki 8 maanden is.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”