Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Chrizta8
Actief
Aantal honden: 2

Blaffen

Ongelezen bericht door Chrizta8 »

Het probleem wordt steeds groter. En ik krijg het niet onder controle.
Mijn Engelse Springer Spaniel Benson heeft de gewoonte ontwikkeld om, zodra ik de lijn los maak te gaan blaffen. Een hoge enthousiaste blaf. Dit terwijl hij als een gek rondjes draait en rond springt. Duidelijk heel enthousiast. Ik erger me er groen en geel aan maar krijg het hem met geen mogelijkheid afgeleerd. Ook als we even stil staan voor een praatje en dan weer verder willen lopen begint het gedrag van voor af aan.
Ik heb het geprobeerd te negeren, ik ben boos geworden, ik heb hem naast me geroepen, weer aangelijnd, maar alles helpt niet. De volgende keer begint het weer van voor af aan. Het is zelfs zo erg dat hij in zijn enthousiasme niet meer om zich heen kijkt en soms mensen half van de sokken springt.
Help! :80: wat doe ik fout!

Benson vertoont dit gedrag trouwens alleen bij mij. Bij mijn vriend doet hij dit niet.
Benson and Penny
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Re: Blaffen

Ongelezen bericht door *Skye* »

Wat krijgt hij bij jou wel voor elkaar wat je vriend niet doet? Of wat geeft je vriend wat jij hem niet heeft.

Loopt je vriend op andere plekken? Doet hij het ook als jullie samen lopen?

Wat ik mis bij wat je geprobeerd hebt is belonen als hij stil is?
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

het klinkt alsof het opwinding in de hoogste stand is.
Hij verwacht blijkbaar iets van jou wat hij bij je vriend niet verwacht.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Chrizta8
Actief

*Skye* schreef:Wat krijgt hij bij jou wel voor elkaar wat je vriend niet doet? Of wat geeft je vriend wat jij hem niet heeft.

Loopt je vriend op andere plekken? Doet hij het ook als jullie samen lopen?

Wat ik mis bij wat je geprobeerd hebt is belonen als hij stil is?
Ik denk dat het er wellicht aan ligt dat ik zelf erg graag met ze ga wandelen en ook enthousiasme uitstraalt. Mijn vriend is veel stoïcijnser dan ik ben. Ook al doe ik erg mijn best ik straal blijkbaar ergens energie en enthousiastme uit denk ik.
Tevens loopt mijn vriend vaker het zelfde rondje en probeer ik meer af te wisselen.
En als laatste is Benson veel meer op mij gefixeerd. Mijn vriend is een leuke kerel in Benson zijn ogen maar ik ben voor hem echt zijn hele wereld :I:

Als we samen wandelen doet hij het ook. Maar dan alleen naar mij toe. Om mij heen springen en mij in de ogen aankijken.

Belonen op zo'n moment gaat niet goed met iets lekkers, want dat is voor Benson buiten niet interessant genoeg. Op stem belonen is vaak weer een reden om compleet uit zijn stekker te gaan.
Benson and Penny
Chrizta8
Actief

Gimmick schreef:het klinkt alsof het opwinding in de hoogste stand is.
De opwinding is inderdaad heel hoog. Als we 2 uur wandelen, naar binnen gaan en dan weer zouden gaan wandelen na 5 minuten pauze, dan doet hij precies het zelfde weer. Het lijkt er vreselijk te zijn in geslepen.
Benson and Penny
Gimmick
Zeer actief

rust rust rust.

aanlijnen als hij dat dwingende gedrag laat zien. En niet eerder weer los als de rust er is.
Beetje slimme hond legt de link vrij vlot.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Chrizta8
Actief

Gimmick schreef:rust rust rust.

aanlijnen als hij dat dwingende gedrag laat zien. En niet eerder weer los als de rust er is.
Ik ga het proberen!
Waarschijnlijk is Benson dan de hele tijd aamgelijnt want rust heeft hij als we buiten zijn nooit! Alles is buiten te gek!

Maar misschien kan ik zelf proberen rustiger te worden.
Benson and Penny
Gimmick
Zeer actief

Chrizta8 schreef:
De opwinding is inderdaad heel hoog. Als we 2 uur wandelen, naar binnen gaan en dan weer zouden gaan wandelen na 5 minuten pauze, dan doet hij precies het zelfde weer. Het lijkt er vreselijk te zijn in geslepen.
en ga je hond verplichten rust te nemen. Dit is typisch gedrag van een aan activiteit verslaafde hond.
Ik heb er ook een gehad en wij hebben haar echt moeten laten afkicken.
Doodsaaie rondjes op gezette tijden en dezelfde ronde, en vooral geen adrenaline verhogende activiteiten, geen sport, geen ballen gooien, geen idiote activiteiten, niet fietsen... niks....
Thuis kreeg ze af en toe een mentale uitdaging maar fysiek moest ze echt afkicken van alles.
Dat heeft goed geholpen.
Chrizta8
Actief

Gimmick schreef:
Chrizta8 schreef:
en ga je hond verplichten rust te nemen. Dit is typisch gedrag van een aan activiteit verslaafde hond.
Doodsaaie rondjes op gezette tijden en dezelfde ronde, en vooral geen adrenaline verhogende activiteiten, geen sport, geen ballen gooien, geen idiote activiteiten, niet fietsen... niks....
Thuis kreeg ze af en toe een mentale uitdaging maar fysiek moest ze echt afkicken van alles.
Dat heeft goed geholpen.
Wel lange wandelingen? Want ergens moeten ze hun energie kwijt lijkt me?
Benson and Penny
Gimmick
Zeer actief

Chrizta8 schreef:
Gimmick schreef:
Chrizta8 schreef:
Dat heeft goed geholpen.
Wel lange wandelingen? Want ergens moeten ze hun energie kwijt lijkt me?
ja mentaal moeten ze dus uitgedaagd worden en niet fysiek.
*Skye*
Zeer actief

Denk dat Gimmick goede tips geeft. Ik moet met 2 border collies goed oppassen dat ze ook niet in standje hyper gaan. Zeker de jongste kan ook in zo een gemoedstoestand komen. Het enige wat helpt is stug door lopen en echt negeren, soms wel 3 dagen aan een stuk...

Maar het is een moeilijke situatie want het maakt het wandelen er niet ontspannen op.
Chrizta8
Actief

*Skye* schreef:Denk dat Gimmick goede tips geeft. Ik moet met 2 border collies goed oppassen dat ze ook niet in standje hyper gaan. Zeker de jongste kan ook in zo een gemoedstoestand komen. Het enige wat helpt is stug door lopen en echt negeren, soms wel 3 dagen aan een stuk...

Maar het is een moeilijke situatie want het maakt het wandelen er niet ontspannen op.
Nee het is niet ontspannen en ik wordt er ook niet rustiger op. Wat uiteraard niet mee helpt...
Benson and Penny
*Skye*
Zeer actief

Chrizta8 schreef:
*Skye* schreef:Denk dat Gimmick goede tips geeft. Ik moet met 2 border collies goed oppassen dat ze ook niet in standje hyper gaan. Zeker de jongste kan ook in zo een gemoedstoestand komen. Het enige wat helpt is stug door lopen en echt negeren, soms wel 3 dagen aan een stuk...

Nee het is niet ontspannen en ik wordt er ook niet rustiger op. Wat uiteraard niet mee helpt...
Wat ik denk ik in jouw situatie zou doen is een periode vaste routes lopen. Evt aangelijnd. Je kan los proberen, maar als hij dan zo blijft doen gewoon aanlijnen. Aan een heupgordel. En maar lopen. En dan stapje voor stapje kijken wat wel en niet werkt voor jullie?
Chrizta8
Actief

*Skye* schreef:
Chrizta8 schreef:

Wat ik denk ik in jouw situatie zou doen is een periode vaste routes lopen. Evt aangelijnd. Je kan los proberen, maar als hij dan zo blijft doen gewoon aanlijnen. Aan een heupgordel. En maar lopen. En dan stapje voor stapje kijken wat wel en niet werkt voor jullie?
Ik ga eens kijken of ik de wandelingen wat saaier kan maken. En of ik wat aan mijn eigen houding kan veranderen. Omdat ik elke dag andere tijden moet werken loop ik vaak op verschillende tijden. En om die reden ook vaak op verschillende plekken. Zo ga ik avonds niet meer het bos in maar als ik vroeg thuis ben van werk en het licht is wel weer...
Benson and Penny
Chrizta8
Actief

Cleva schreef:
Gimmick schreef:rust rust rust.

Precies.

En luid aanleren. Op commando blaffen. Door laten blaffen als hij zelf geen zin meer heeft en na verloop van tijd ook het commando "stilte" als tegenhanger.

Het blijft een giller, hoor. Maar als je hem met succes kunt zeggen stil te zijn dan is het een stuk minder irritant.

Ja blaffen op commando kan hij. En hoe maak ik dan de connectie naar stil? Want nu schreeuw ik soms boos stil, maar hij heeft natuurlijk geen flauw idee wat ik er mee bedoel.
Benson and Penny
Chrizta8
Actief

Cleva schreef:Schreeuwen doen we niet. Hysterisch gedoe en daar wil je juist vanaf.

Als hij gewoon netjes en met een rustige kop op commando kan blaffen dan is stoppen een kleine aanpassing.
Het verschil is dat hij dan actief stopt en dat is iets anders dan alleen maar even niet blaffen.

Rustig "stilte" zeggen en als hij dan stil wordt krijgt hij een stukje koek.
Daar kom je wel uit.

Dankje, dat ga ik proberen! Dat zal hij denk ik snel doorhebben :D
Benson and Penny
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Ik lees mee want ik heb echt exact hetzelfde met mijn hond.
Wat nu redelijk werkt door maandenlang dezelfde handeling te doen bij het loslaten in het park, waar we dagelijks de ochtend- en avondronde doen.
Hij gaat eerst zitten, dan doe ik zijn riem los en hij wacht totdat ik deze vastgeklikt hebt en over m'n schouder gedaan heb. Ik begin dan rustig te wandelen en beloon hem meteen met stem als hij niet direct gaat blaffen. Na een paar seconden gooi ik een brokje op de grond als beloning. Die seconden probeer ik steeds te rekken. Als hij wel gaat blaffen dan blijf ik stilstaan. Zodra hij bij me komt zitten en stil is, beginnen we weer opnieuw.
Een brul geven of hem stevig vastpakken, werkt eigenlijk alleen averechts.
Ohja, let op je eigen ademhaling, vergeet vooral niet adem te halen. Ik merk dat ik vaak zelf m'n adem inhoud op zulke momenten en dat creëert ook spanning.

In een vreemde omgeving werkt bovenstaande (nog) niet.

Tijdens het wandelen stilstaan en een praatje maken gaat... welgeteld 5 seconden. Het is echt héél vervelend want hij dwingt door het blaffen af dat we verderlopen en daar krijgt hij dan dus z'n zin in.

Lopen aan de riem werkt hier eigenlijk te goed, want dan is het direct een mak schaapje, blaft niet, maar snuffelt ook niet, gaat het gras niet in en plast en poept niet, zelfs een flex-riem snapt hij na een jaar niet, hij blijft dan netjes naast lopen :19:

Vanavond heb ik de bestelde fisher discs ontvangen, die moet ik nog uitproberen.

Wel een goeie trouwens dat Luid en Stil aanleren, zelf durf ik het blaffen niet te belonen omdat dat gedrag al zo heftig is.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Cleva schreef:
Dit klinkt wel.. logisch.

Maar... als je het commando luid hebt aangeleerd (en daar dus voor hebt beloond), dan ga je het commando stil aanleren.
Wanneer geef je dan de beloning bij het trainen als je hem eerst laat blaffen en dan stil geeft? Zowel bij Luid als Stil? Of dan alleen nog maar bij Stil? :denken:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”