Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teef steriliseren of reu castreren, wat is beter?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

madred
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en RSH
Aantal honden: 3

Teef steriliseren of reu castreren, wat is beter?

Ongelezen bericht door madred »

Zoals sommigen gelezen hebben, heb ik momenteel een ongecastreerde reu en een loopse teef in huis.

Het is nog zeker niet zeker dat de teef blijft (opvangertje), maar het zou kunnen gebeuren.
Ik heb nog 2 teven en die zijn beide gesteriliseerd.

Maar wat is wijsheid?

De reu castreren of de derde teef ook steriliseren?

Wat zijn de voor- en nadelen?
Afbeelding

Happy en Lemmi
S@ndr@
Zeer actief

Re: Teef steriliseren of reu castreren, wat is beter?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik heb zelf altijd minder moeite met het castreren van de teef, vraag me niet waarom, mischien omdat het niet zichtbaar is.. of zo.. ingreep bij teef is toch net even wat zwaarder en zo, en het is gewoon een persoonlijke voorkeur
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier kwam Amoz gelukkig gecastreerd, met toen nog drie intacte teven in huis. Maar ik denk dat ik hem anders ook gecastreerd (of gesteriliseerd) zou hebben in de plaats van drie teven onder het mes te laten gaan of scheiden tijdens de loopsheden van alle dames. Inmiddels is Amy om medische redenen ook gecastreerd en heb ik dus nog twee intacte teven.
Aangezien je andere teven al gesteriliseerd zijn, maakt dat argument voor jou dus niet uit en dan zou ik kijken naar de leeftijd, het karakter, evt. andere lichamelijke factoren (grootte en mogelijke erfelijke aanleg voor bijvoorbeeld HD, wel of niet snel dik worden, etc.) en de hond kiezen waarvoor castratie waarschijnlijk de minste negatieve gevolgen heeft.
Maryanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers, Vizsla
Aantal honden: 12
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maryanne »

Allebei niet, ik ben tegen dat gesnij in gezonde dieren.
nomo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door nomo »

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar beide intact laten en scheiden als je geen toezicht kunt houden tijdens de loopsheid. Als dat niet gaat dan is mijn volgende keus het castreren van de teef. Vind het bij een teef minder 'erg' dan bij een reu. Bij de teef heeft het ook nog voordelen, bij de reu vind ik er toch vooral nadelen aan zitten. Dus dat was mijn idee. Gewoon intact laten en als het echt moest de teef laten 'helpen'.
Maar uiteindelijk is hier de reu gecastreerd :LOL: Wat dus niet mijn voorkeur heeft en ik ook nooit zou laten doen :engel:

Nu was castratie van Morris medisch noodzakelijk, dus het had niks met Ayla haar loopsheid te maken en ik vind het nog steeds ontzettend jammer dat het uiteindelijk toch moest, maar zo liep het allemaal toch wat anders dan mijn keurig uitgedachte idee.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Als je goed kunt scheiden en het geen gigantisch drama is dan zou ik ze beide intact laten. Eventueel de reu een paar dagen uit logeren als het echt geen doen is tijdens de hoogtijdagen.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

In het geval van jou roedel, waarbij de teven dus al zijn geholpen, zou ik de teef, als je zeker weet dat zij blijft, steriliseren. Als het geen oudere hond is, maar ik dacht het niet?

Maar ja, zo heeft iedereen daar weer een andere kijk op :engel:

Zolang het niet zeker is dat de teef blijft, zou ik niks doen. Dat is dan weer aan haar nieuwe eigenaren.

Allebei intact laten en scheiden, of de reu uit logeren doen, zou trouwens ook prima zijn, zoals al eerder is aangegeven.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Hier een gecastreerde reu die alsnog bijna een week niet bij de loopse teef kan omdat ze beiden alleen maar bezig zijn met dekken. Zelfs samen wandelen is niet leuk. De reu is 33 kilo en de teef 12 kilo dus het laten gaan met kans op een koppeling zie ik echt niet zitten.

Nu wonen ze niet bij elkaar dus uit elkaar houden is makkelijk. Maar als je zou willen castreren zodat je niet hoeft te scheiden dan zou ik de teef doen voor de zekerheid.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Beide ingrepen hebben voor- en nadelen. Maar, ik zou idd afwachten of ze blijft. Zo niet? Opgelost. Indien wel.. dan een keus maken. Of besluiten de teef of reu uit logeren te sturen bij de loopsheid. Bij de teef zijn er ook op termijn soms nare bijwerkingen, waaronder vachtverandering en mogelijke incontinentie op latere leeftijd. Goed inlezen op diverse bronnen (niet alleen hier, en niet alleen de DA) en dan verder een keus / beslissing maken.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Wat was voorheen de reden voor jou om de teven wel en de reu niet? Of waren de teven al gesterriliseerd?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik zou nooit een hond laten helpen die niet van mij is!

En wie je ook zou laten helpen, het helpt niet altijd, zoals Pioenroos al schreef over haar reu, zo heb ik dat met mijn teef bij wie afgelopen zomer alles eruit is gehaald omdat ze een gesloten BMO had, die ruikt nog steeds zo lekker dat ze elke reu achter zich aan heeft :gvd: het kan geen kwaad meer, maar het is wel super irritant :ugh:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Chihuahua-paws
Zeer actief

Nou als je de garantie wilt dat ze geen pups meer kan krijgen of de reu ze niet meer kan verwekken werkt het wel hoor :wink:

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Zinodo schreef:Bij een teef zitten er misschien op de lange termijn minder omvangrijke nadelen aan, maar het operatie zelf is een stuk zwaarder. Om die reden zou ik voor een vasectomie bij een reu kiezen, dat is het minst zware ingreep met het minste (nauwelijkse) nadelen en toch even effectief. :ok:
Ik denk dat een castratie van een reu net zo zwaar of zelfs minder zwaar is dan een vasectomie? Bovendien he je daar weinig aan, aangezien die reu dan nog steeds hartstikke dol kan worden van die loopse teef en ook nog prima kan dekken (en ik kan me voorstellen dat je dat niet wil, ik zou daar ook niet op zitten te wachten). Dan moet je ze alsnog uit elkaar houden. Dat zou mijn keuze niet zijn denk ik. Eerlijk gezegd zie ik daar eigenlijk weinig voordelen van voor een reu die met een intacte teef in huis woont. Het lijkt me wel handig als oplossing als je neit wilt dat je reu zich voortplant als je hem bijv. herplaatst, maar eerlijk gezegd vind ik dat een beetje over je graf regeren.

Als ik moest kiezen tussen teef of reu, dan werd het bij mij toch ook de teef. Dan schiet je er ook nog wat mee op. Anders heb je met een beetje pech zon aardappelzak van een reu en dan ook nog 2 keer per jaar die bende in huis ;)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sbientje schreef: Ik denk dat een castratie van een reu net zo zwaar of zelfs minder zwaar is dan een vasectomie? Bovendien he je daar weinig aan, aangezien die reu dan nog steeds hartstikke dol kan worden van die loopse teef en ook nog prima kan dekken (en ik kan me voorstellen dat je dat niet wil, ik zou daar ook niet op zitten te wachten). Dan moet je ze alsnog uit elkaar houden. Dat zou mijn keuze niet zijn denk ik. Eerlijk gezegd zie ik daar eigenlijk weinig voordelen van voor een reu die met een intacte teef in huis woont. Het lijkt me wel handig als oplossing als je neit wilt dat je reu zich voortplant als je hem bijv. herplaatst, maar eerlijk gezegd vind ik dat een beetje over je graf regeren.
Kan met een castraat net zo goed. Ik liet tibbe en charlie vrolijk aanwippen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

dagmar88 schreef:
sbientje schreef: Ik denk dat een castratie van een reu net zo zwaar of zelfs minder zwaar is dan een vasectomie? Bovendien he je daar weinig aan, aangezien die reu dan nog steeds hartstikke dol kan worden van die loopse teef en ook nog prima kan dekken (en ik kan me voorstellen dat je dat niet wil, ik zou daar ook niet op zitten te wachten). Dan moet je ze alsnog uit elkaar houden. Dat zou mijn keuze niet zijn denk ik. Eerlijk gezegd zie ik daar eigenlijk weinig voordelen van voor een reu die met een intacte teef in huis woont. Het lijkt me wel handig als oplossing als je neit wilt dat je reu zich voortplant als je hem bijv. herplaatst, maar eerlijk gezegd vind ik dat een beetje over je graf regeren.
Klopt, Amoz heeft ook nog steeds veel interesse in loopse teven in de hoogtijdagen en wil dan ook dekken. Hij is wel makkelijk met stem te stoppen of door Mila, die het vandaag niet oké vond dat hij Taartje (nu loops) wilde dekken :zweep: Dat was overigens de eerste keer dat Mila daar zo duidelijk een stokje voor stak.
Amoz heeft met Amy ook wel eens gekoppeld gestaan, dat was de eerste keer dat ik een loopse teef in huis had met Amoz erbij, dus ik was daar niet zo op bedacht. Het kan geen kwaad verder natuurlijk, maar aangezien hij gelukkig heel makkelijk op andere gedachten te brengen is, doe ik dat toch maar.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

DeDiana schreef:
dagmar88 schreef:
Klopt, Amoz heeft ook nog steeds veel interesse in loopse teven in de hoogtijdagen en wil dan ook dekken. Hij is wel makkelijk met stem te stoppen of door Mila, die het vandaag niet oké vond dat hij Taartje (nu loops) wilde dekken :zweep: Dat was overigens de eerste keer dat Mila daar zo duidelijk een stokje voor stak.
Amoz heeft met Amy ook wel eens gekoppeld gestaan, dat was de eerste keer dat ik een loopse teef in huis had met Amoz erbij, dus ik was daar niet zo op bedacht. Het kan geen kwaad verder natuurlijk, maar aangezien hij gelukkig heel makkelijk op andere gedachten te brengen is, doe ik dat toch maar.
Die kans is volgens mij wel kleiner, bij een sterilisatie van een reu is die kans gewoon 1 :)
Chihuahua-paws
Zeer actief

Ik denk dat teven veel baat kunnen hebben bij een sterilisatie ivm bmo enz.
En daarnaast ook nog makkelijker.
Als je niet wil fokken met een teef zie ik eigenlijk alleen voordelen van castratie bij een teef.
Natuurlijk kan het nadelige gevolgen hebben. Maar niet doen dus ook. Ik vind dat dus echt ieder voor zich.

Bij een reu zie ik er het nut niet van in. Tenzij het een hormonaal probleem is natuurlijk of medisch noodzakelijk.

Chihuahua-paws
Zeer actief

Tja een teef die hier een tijdje heeft gelogeerd is bijna overleden door de bmo en kreeg daardoor nog een ontsteking toe na de sterilisatie ook. Dus ik ga dat niet af zitten wachten. Maargoed teefje van mijn moeder is 9 en niet gecastreerd beestje heeft nog nooit wat gehad.

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Kells schreef:
Chihuahua-paws schreef:Ik denk dat teven veel baat kunnen hebben bij een sterilisatie ivm bmo enz.
En daarnaast ook nog makkelijker.
Als je niet wil fokken met een teef zie ik eigenlijk alleen voordelen van castratie bij een teef.

Natuurlijk kan het nadelige gevolgen hebben. Maar niet doen dus ook. Ik vind dat dus echt ieder voor zich.

Bij een reu zie ik er het nut niet van in. Tenzij het een hormonaal probleem is natuurlijk of medisch noodzakelijk.
Gemakzucht dus! Een BMO is niet direct een ramp hoor. Mijn eerste teef kreeg op 8+ leeftijd een BMO en werd met succes geopereerd. Die hond is ruim 16 geworden. Onze Kells kreeg ruim twee jaar geleden een BMO en een half jaar later een nest. Ze is nu nog steeds intact en blijft dat ook, ook al fok ik niet meer met haar of met haar dochter Aislinn.
Of je kiest voor een hysterectomie, baarmoeder er wel uit dus geen angst voor bmo en geen ongeplande nesten maar je teef wel hormonaal intact. En ja qua geur en lichamelijke processen dus ook loops alleen niet vruchtbaar en gaan bloed
Chihuahua-paws
Zeer actief

Kells schreef:
Chihuahua-paws schreef:Tja een teef die hier een tijdje heeft gelogeerd is bijna overleden door de bmo en kreeg daardoor nog een ontsteking toe na de sterilisatie ook. Dus ik ga dat niet af zitten wachten. Maargoed teefje van mijn moeder is 9 en niet gecastreerd beestje heeft nog nooit wat gehad.
Je hebt het over castratie, maar dat terzijde. Een beetje oplettende eigenaar ziet dat er iets mis is met een huisdier. Bij mijn eerste eigen hond viel het vele drinken op. I.c.m. andere dingen vermoedde ik een BMO. Helaas klopte mijn vermoeden en die hond werd 5 dagen later "geholpen". Dit gebeurde ruim 20 jaar geleden.
Het gaat ook om een castratie bij een teef.
De hond was niet van mij en logeerde hier toen niet. Maar ik ga dat en schijndracht en de kans op tumoren niet af zitten wachten met een hond waarmee ik niet zou willen fokken. Ik vind dat natuurlijk ieder voor zich. Omdat het best wel een ding is en er idd vaak te makkelijk over wordt gedacht

Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”