Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Karaktervol
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: Karaktervol
Voor mij is karaktervol bij de herders: een hond met genoeg moed en de juiste scherpte. Geen pure agressie, daar kun je niets mee. Geen angstbijter en geen schijtebakkie die achter je gaat staan bij het minste of geringste.
Bij een mechel, duitser en hollander dan in mijn geval.
Bij een mechel, duitser en hollander dan in mijn geval.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
Een hond die voor zichzelf nadenkt, denk ik. Ik vind Manu ook karaktervol.
Bij de paarden wordt het woord ook vaak gebruikt, en in mijn ervaring zijn het de paarden die niet klakkeloos alles opvolgen wat gezegd of afgedwongen wordt. Een beetje respect moeten verdienen en samen moeten werken. Geen "ik-doe-dit-omdat-jij-het-zegt"-dieren.
Bij de paarden wordt het woord ook vaak gebruikt, en in mijn ervaring zijn het de paarden die niet klakkeloos alles opvolgen wat gezegd of afgedwongen wordt. Een beetje respect moeten verdienen en samen moeten werken. Geen "ik-doe-dit-omdat-jij-het-zegt"-dieren.
- Tineke
- Zeer actief
Karaktervol staat voor mij niet gelijk aan agressie, juist niet.
Uiteraard vind ik mijn eigen honden karaktervol
, ze zijn sociaal in eigen roedel maar het zijn geen honden die alles van een vreemde hond zullen tolereren.
Maar in eigen roedel dan weer wel.
Zou één van hun een kleiner roedel lid het leven zuur hebben gemaakt, Micron of Sien, zou ik dat eerder karakterloos hebben gevonden.
Ze hebben beide wel een duidelijke eigen mening over zaken maar dat maakt ze nou juist ook weer zo leuk.
Uiteraard vind ik mijn eigen honden karaktervol

Maar in eigen roedel dan weer wel.
Zou één van hun een kleiner roedel lid het leven zuur hebben gemaakt, Micron of Sien, zou ik dat eerder karakterloos hebben gevonden.
Ze hebben beide wel een duidelijke eigen mening over zaken maar dat maakt ze nou juist ook weer zo leuk.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
-
- Zeer actief
Ik vond Gil karakter vol.. er was bewustzijn, er was iemand thuis achter dat stoere uiterlijk , die ergens wat van vond, zonder enige ( angst) agressie.. hij is 9,5 jaar geworden en zijn zwaarste vergrijp was tot 2 keer toe een hond omver kegelen die hem probeerde te happen.. zodra de hond lag was t goed en liep hij weg... Ik was zijn baas en met een wenkbrauw optrekken was t duidelijk was ik wou.. een ander kreeg dat niet voor elkaar ook al hadden ze nog zoveel verstand van honden, hij deed het voor mij...
- Tineke
- Zeer actief
Wat mooi omschreven Sandra.S@ndr@ schreef:Ik vond Gil karakter vol.. er was bewustzijn, er was iemand thuis achter dat stoere uiterlijk , die ergens wat van vond, zonder enige ( angst) agressie.. hij is 9,5 jaar geworden en zijn zwaarste vergrijp was tot 2 keer toe een hond omver kegelen die hem probeerde te happen.. zodra de hond lag was t goed en liep hij weg... Ik was zijn baas en met een wenkbrauw optrekken was t duidelijk was ik wou.. een ander kreeg dat niet voor elkaar ook al hadden ze nog zoveel verstand van honden, hij deed het voor mij...

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Rebble
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Karaktervol kan van alles betekenen maar meestal houdt het iets in waar je rekening mee moet houden of waar je van moet houden als (nieuwe) eigenaar.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik ga mee met Manuma qua wat ik karaktervol vind. Elco heeft wat dat betreft weinig karakter. Hij is niet de makkelijkste hond, maar dan vooral door z'n snelle overprikkeling en z'n gekef tegen andere honden. Maar hij wil vooral geen fouten maken en probeert je wensen van je gezicht af te lezen voor jij ze nog voor jezelf duidelijk hebt. Gait daarentegen vindt het heel leuk om dingen voor je te doen, mits het leuke dingen zijn of iets echt leuks oplevert, maar hij doet de dingen echt niet klakkeloos. Hij is in zekere zin dus minder volgzaam, heeft meer een eigen mening, maar daar staat tegenover dat hij wel veel beter gehoorzaamt dan Elco. Bij Gait is er inderdaad echt iemand thuis, terwijl Elco het liefst in het niets lijkt te willen verdwijnen
-
- Zeer actief
angst heeft niets met karakter te maken dat is een emotie of een conditie.. en wat je op straat ziet is maar een fractie van een honden leven lijkt me niet eerlijk dat te beoordelen... als buitenstaander...
Toch heb ik wel regelmatig honden voor de lens, ook pittigere ( in de volksmond) en dat wil lang niet altijd zeggen dat ik het een karaktervolle hond vind..
Toch heb ik wel regelmatig honden voor de lens, ook pittigere ( in de volksmond) en dat wil lang niet altijd zeggen dat ik het een karaktervolle hond vind..
Een hond met een kop erop, die je regels af en toe/vaak in twijfel trekt omdat hij gewoon intelligent genoeg is om te weten wat hij zelf wil. Sofi vind ik bijvoorbeeld karaktervol (sorry Izzy, je bent heel lief, maar...). Agressie valt daar voor mij niet onder.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Karaktervol betekent voor mij enthousiasme voor iets, een drive en ook wel een beetje een eigen willetje
Je hebt van die honden die gewoon datgene doen wat de baas wil, niets meer en niets minder. Dat vind ik karakterloos. Het tegenovergestelde is een hond die sterk te motiveren is voor iets; hondensport, het 100 keer ophalen van een bal of iets anders. En er hoort ook wel een beetje initiatief bij, dus geen robotachtige gehoorzaamheid maar een beetje eigenzinnigheid.
Dus nee, de link met agressie leg ik eigenlijk niet

Dus nee, de link met agressie leg ik eigenlijk niet

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Ik denk bij karaktervol niet aan agressief of aan iets negatiefs, maar vooral aan een hond met een sterke eigen wil en mening, duidelijke voorkeuren en ideeën, echt een hond die zélf nadenkt en dus een uitgesproken karakter heeft.
Hoewel Mila een goed luisterende hond is, vind ik haar ook karaktervol. Ze weet heel goed wat ze wil, heeft een duidelijke mening en je moet best van goede huize komen om haar iets te laten doen wat ze niet wil. En wat ze wel wil, doet ze met volle overgave graag voor je. Ze kan daardoor wel eens dwars of moeilijk lijken, maar ze steekt haar mening nou eenmaal niet onder stoelen of banken (zowel een positieve als een negatieve mening).
Amy en Amoz zijn vergeleken met Mila veel volgzamer, die hebben vaak niet zo'n uitgesproken mening als Mila.
Maar Taartje is natuurlijk mijn meest karaktervolle hond
Hoewel Mila een goed luisterende hond is, vind ik haar ook karaktervol. Ze weet heel goed wat ze wil, heeft een duidelijke mening en je moet best van goede huize komen om haar iets te laten doen wat ze niet wil. En wat ze wel wil, doet ze met volle overgave graag voor je. Ze kan daardoor wel eens dwars of moeilijk lijken, maar ze steekt haar mening nou eenmaal niet onder stoelen of banken (zowel een positieve als een negatieve mening).
Amy en Amoz zijn vergeleken met Mila veel volgzamer, die hebben vaak niet zo'n uitgesproken mening als Mila.
Maar Taartje is natuurlijk mijn meest karaktervolle hond

- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Maar goed, de term is denk ik net zo subjectief als bijvoorbeeld "stabiel."
Dat is iets wat ik wel een belangrijk criterium vindt, maar wat sommigen stabiel noemen bestempel ik als een hond met weinig drive. En andersom zullen mensen de honden die ik stabiel noem dat helemaal niet vinden, omdat het voor mij niet betekent dat ze geen drive of "uitschieters" hebben. Het bekent mijn inziens vooral dat een hond niet (snel) onder de indruk is van wat er om hem heen gebeurt en razendsnel herstelt van een schrikreactie. Maar goed, ook dat is een eeuwige discussie.
Dat is iets wat ik wel een belangrijk criterium vindt, maar wat sommigen stabiel noemen bestempel ik als een hond met weinig drive. En andersom zullen mensen de honden die ik stabiel noem dat helemaal niet vinden, omdat het voor mij niet betekent dat ze geen drive of "uitschieters" hebben. Het bekent mijn inziens vooral dat een hond niet (snel) onder de indruk is van wat er om hem heen gebeurt en razendsnel herstelt van een schrikreactie. Maar goed, ook dat is een eeuwige discussie.
- Jackira
- Zeer actief
Karaktervol vind ik duidelijk een eigen persoonlijkheid en voorkeuren hebben. Daarbij kan een karaktervolle hond ook heel baasgericht zijn. Maar je ziet dan veel eigen persoonlijkheid terug in de uitvoering.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik vind veel terriërs karaktervol. Honden die niet volledig te kneden zijn maar die hun eigen wil houden en dus zichzelf zijn. Bas en Guus zijn beiden karaktervol en in niks agressief. Bas doet wat ze doet en springt bijvoorbeeld rustig in andermans auto om de eigen hond er niet meer in te laten. Vraag maar aan Cleva....haha. Ze doet dingen op geheel eigen initiatief en is dan ook heel sterk in wat ze wil. Guus idem. Die is extreem lief maar trekt regelmatig zijn eigen plan en gaat daarin ook heel fanatiek ver. Als hij iets echt wil zorgt hij dat hij zijn zin krijgt. Dat vind ik persoonlijk karaktervol.
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Wat mij altijd opvalt is dat "karaktervol" veelal als een positieve karaktereigenschap wordt beschouwd, en de tegenpool daarvan, " karakterloos", wat dat dan ook moge wezen, is de negatieve aanhanger. Bij mens én hond overigens.
-
- Zeer actief
Karaktervol staat voor mij in belangrijke mate in relatie tot het ras. Voor Lut zijn deze typische raskenmerken duidelijk aanwezig. Niet overmatig blaffen, alleen indien nodig. Lief tegen iedereen die ik binnen laat. Buitenshuis afstandelijk naar vreemden, maar als ze je kent komt ze je direct begroeten. Treed zelfstandig op naar iemand met kwade bedoelingen en wacht af tot ik arriveer. Ze zal daarbij niet bijten als daar geen reden voor is. Een aanval naar mij is hoogst onverstandig. Een ideale huishond. Nadeel is dat ze in het donker permanent in de waakstand staat als we onze rondes maken, in eigen omgeving moet ze dan ook aan de lijn. Ze voldoet voor mij meer dan uitstekend aan de karaktereigenschappen van het ras en dat betekent voor mij karaktervol.
Tsja, mijn teckels zijn ook karaktervol, voor mij althans. Fleurtje is een prinsesje, maar ook een echt trutje en doet precies wat ze zelf wil. Stronteigenwijs dus. Bruno is volgens de rasstandaard weliswaar erg karaktervol maar dan in de vorm van een extremist. Al zijn de scherpste kantjes er inmiddels wel af.
Tsja, mijn teckels zijn ook karaktervol, voor mij althans. Fleurtje is een prinsesje, maar ook een echt trutje en doet precies wat ze zelf wil. Stronteigenwijs dus. Bruno is volgens de rasstandaard weliswaar erg karaktervol maar dan in de vorm van een extremist. Al zijn de scherpste kantjes er inmiddels wel af.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
-
- Zeer actief
Zo zie ik het ook ongeveer.Manuma schreef:Een hond die voor zichzelf nadenkt, denk ik. Ik vind Manu ook karaktervol.
Ik kan het niet precies omschrijven maar Nanuq heeft meer eigenheid, een meer uitgesproken identiteit dan mijn border collies ooit hebben gehad.
En dat is niet omdat die laatsten gemakkelijk of karakterloos waren maar omdat ze zo ontzettend simpel tot marionet te degraderen vielen.
'Nee, geen zin in'. *haalt tennisbal boven* 'Watwiljewatwiljewatwilje?'
-
- Zeer actief
Ik denk dat het voor iedereen iets anders betekent maar ik associeer het eigenlijk nooit met agressie.
Manuma, Sandra en Dediana omschrijven het mooi voor mij.
Ik vind/vond al mijn hondjes heel karaktervol
Maar dat komt waarschijnlijk mede door mijn roze bril
Manuma, Sandra en Dediana omschrijven het mooi voor mij.
Ik vind/vond al mijn hondjes heel karaktervol

Maar dat komt waarschijnlijk mede door mijn roze bril

- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Voor mij houd het in een hond met een eigen wil. Van mij mag een hond best een karakter hebben.
Maar dat is iets anders dan vals zijn. Dat vind ik niet OK.
Maar dat is iets anders dan vals zijn. Dat vind ik niet OK.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
-
- Zeer actief
Karaktervol heeft voor mij niets met agressie te maken.
Noa zou ik als karaktervol omschrijven, stabiel en een eigen mening, ze is onomkoopbaar. Digger vind ik op zijn manier ook karaktervol. Zijn bijnaam is de Generaal. Digger is de baas, type klein maar dapper.
Foxy en Koda vind ik niet karaktervol. Dat zijn beide hele 'zachte' honden. Misschien wordt Koda karaktervol als hij volwassen is, nu vind ik hem dat nog niet. Foxy is veel te gevoelig om karaktervol te zijn.
Noa zou ik als karaktervol omschrijven, stabiel en een eigen mening, ze is onomkoopbaar. Digger vind ik op zijn manier ook karaktervol. Zijn bijnaam is de Generaal. Digger is de baas, type klein maar dapper.
Foxy en Koda vind ik niet karaktervol. Dat zijn beide hele 'zachte' honden. Misschien wordt Koda karaktervol als hij volwassen is, nu vind ik hem dat nog niet. Foxy is veel te gevoelig om karaktervol te zijn.
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
Goh, ik denk meer aan een hond die weet wat hij wilt en daar erg ver voor gaat. Ofwel zelf doen (deuren openen, vreet van aanrecht jatten), ofwel net zo lang jengelen en zeuren tot ze hun zin krijgen (janken 's nachts om op bed te mogen, piepen voor een hapje (of 10) van tafel).
In beide gevallen geen zin in, ik heb al een "karaktervolle" kat rondlopen
In beide gevallen geen zin in, ik heb al een "karaktervolle" kat rondlopen

- JML
- Zeer actief
Karaktervol is voor mij gelinkt aan persoonlijkheid. Eigenheid, bijzondere kenmerken van die hond.
Sommige zijn karaktervol omdat ze de clown uithangen, andere omdat ze moedig zijn of juist omdat ze zo zorgzaam zijn.
Karaktervol is voor mij geen agressie of angst (dat kan wel een aanleg zijn in het karakter, maar is voor mij wel een uiting/reactie en niet karakter op zich), maar bijvoorbeeld de super luisterende hond is ook geen karakter (dat is getraind), maar in het karakter ligt wel een aanleg.
Zoiets ….
De ene hond is karakter-voller- dan de andere.
Sommige zijn karaktervol omdat ze de clown uithangen, andere omdat ze moedig zijn of juist omdat ze zo zorgzaam zijn.
Karaktervol is voor mij geen agressie of angst (dat kan wel een aanleg zijn in het karakter, maar is voor mij wel een uiting/reactie en niet karakter op zich), maar bijvoorbeeld de super luisterende hond is ook geen karakter (dat is getraind), maar in het karakter ligt wel een aanleg.
Zoiets ….

De ene hond is karakter-voller- dan de andere.
Laatst gewijzigd door JML op 22 jan 2019 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
mijn beide meiden niet maar de vorige flatcoated van mijn ouders had het wel. Desmo was een hond die met elke situatie om kon gaan, een hond die wist wat ie deed, nooit een greintje agressie hoefde te vertonen om zichzelf uit een situatie te redden, domweg vanwege zijn keuzes die hij maakte. Stabiel en zelfzeker, zo kom ik ze weinig tegen.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Balou vind ik niet karaktervol, hij is door onzekerheid en angst agressief te noemen. Lotus volgt haar eigen kop en is niet makkelijk op andere gedachten te brengen maar of dit nu eigenwijs of karaktervol is?

Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
- Zeer actief
Zoals het hier omschreven wordt, heb ik karakterloze honden. Oke, Izzie bijt ongetwijfeld als er mensen zomaar mijn huis binnenwandelen, en Lot kan stout zijn, zou dat karaktervol kunnen zijn?Nanna schreef:Vind het ook wel grappig dat iedereen de eigen hond altijd karaktervol vindt![]()
Verder zijn ze allebei brave schaapjes waar ik eigenlijk nooit veel mee te stellen heb.
Heb 'karaktervol' even in de online Dikke van Dale opgezocht:
Geen resultaat voor 'karaktervol'
Het woord is verkeerd gespeld of het staat niet in het gratis woordenboek.
-
- Zeer actief
Ik zei dat ik mijn huidige twee honden karaktervol vond. Maar Dapper vond ik dat bijvoorbeeld niet. Wel karakteristiek en bijzonder lief. Hij was een labrador die niks anders wilde dan liefde en aandacht. Maar echt zelfdenkende vermogens en enorme eigenheid dichtte ik hem zeker niet toe. Ook Tom die voor Bas en Guus hier was was een eitje eerste klas. Nu ik dit schrijf moet ik er meteen bij zeggen dat zij ook de minst slimme honden waren die ik gehad heb. Cleo was veel slimmer dan Dapper. Eva was uitermate volgzaam en had een een enorme gebruiksaanwijzing. Maar niet voor mij. Voor mij was ze eigenlijk ook een labrador. Dus ik twijfel over hoe karaktervol ik haar vond. Guus en Bas zijn wel karaktervol omdat ze bomvol initiatief en slimheid zitten. Sociaal uitermate slim zijn en doortrapt haast. Het is toeval dat ik die twee nu heb dus nu mijn beiden huidige honden karaktervol vindtNanna schreef:Vind het ook wel grappig dat iedereen de eigen hond altijd karaktervol vindt![]()
Ik snap het, je houdt van je hond en dicht hem of haar het liefst alleen maar positieve eigenschappen toe.

Ik vind karaktervol ook geen waardeoordeel.
Wel denk ik dat veel honden met een herplaats verleden en een straathonden tijd of bijvoorbeeld teven die pups hebben gehad sneller karaktervol zijn. Die hebben belangrijke dingen te doen gehad en dus hebben ze hun oplossend vermogen, zorgzaam zijn of doortrapt moeten zijn beter ontwikkeld.
Tom is denk ik een ketting hondje geweest. Geen brede sociale skills en nogal op zijn hoede. Dus niet zo karaktervol. Bas is denk ik opgegroeid in een roedel. Heeft pups gehad wat zeker is en heeft op straat en een jaar in een propvol Spaans asiel geleefd. Ruime tijd gehad om een enorm karakter te ontwikkelen. Je moet wel.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Ik snap wat je bedoelt en toch vind ik dat niet meteen een hond ook karaktervol maken. Amy heeft dat soort slimheid, oplossend vermogen en zelfredzaamheid ook in grote mate, maar is toch niet zo'n uitgesproken karakter met duidelijke eigen mening. Zij wil vooral ergens bij horen, geaccepteerd worden, lief gevonden worden en is daardoor dus erg volgzaam. Haar mening is niet zo belangrijk, mijn goedkeuring en de acceptatie van de rest van de roedel vindt ze veel belangrijker. Dat is ook een les die ze heeft geleerd uit haar verleden, ze is een echt roedelhondje.laeken schreef:Ik zei dat ik mijn huidige twee honden karaktervol vond. Maar Dapper vond ik dat bijvoorbeeld niet. Wel karakteristiek en bijzonder lief. Hij was een labrador die niks anders wilde dan liefde en aandacht. Maar echt zelfdenkende vermogens en enorme eigenheid dichtte ik hem zeker niet toe. Ook Tom die voor Bas en Guus hier was was een eitje eerste klas. Nu ik dit schrijf moet ik er meteen bij zeggen dat zij ook de minst slimme honden waren die ik gehad heb. Cleo was veel slimmer dan Dapper. Eva was uitermate volgzaam en had een een enorme gebruiksaanwijzing. Maar niet voor mij. Voor mij was ze eigenlijk ook een labrador. Dus ik twijfel over hoe karaktervol ik haar vond. Guus en Bas zijn wel karaktervol omdat ze bomvol initiatief en slimheid zitten. Sociaal uitermate slim zijn en doortrapt haast. Het is toeval dat ik die twee nu heb dus nu mijn beiden huidige honden karaktervol vindtNanna schreef:Vind het ook wel grappig dat iedereen de eigen hond altijd karaktervol vindt![]()
Ik snap het, je houdt van je hond en dicht hem of haar het liefst alleen maar positieve eigenschappen toe.![]()
Ik vind karaktervol ook geen waardeoordeel.
Wel denk ik dat veel honden met een herplaats verleden en een straathonden tijd of bijvoorbeeld teven die pups hebben gehad sneller karaktervol zijn. Die hebben belangrijke dingen te doen gehad en dus hebben ze hun oplossend vermogen, zorgzaam zijn of doortrapt moeten zijn beter ontwikkeld.
Tom is denk ik een ketting hondje geweest. Geen brede sociale skills en nogal op zijn hoede. Dus niet zo karaktervol. Bas is denk ik opgegroeid in een roedel. Heeft pups gehad wat zeker is en heeft op straat en een jaar in een propvol Spaans asiel geleefd. Ruime tijd gehad om een enorm karakter te ontwikkelen. Je moet wel.
Mila daarentegen vindt haar eigen mening wél heel belangrijk. Ook al luistert ze goed, je merkt bij alles wat ze er zelf van vindt. Ze heeft veel temperament, is uitgesproken en niet te beïnvloeden door andere honden, maar ze zou zichzelf nog geen dag kunnen redden als zwerfhond

Amoz en Taar hebben enigszins dezelfde achtergrond, die hebben allebei het grootste deel van hun leven in een roedel in het asiel gewoond. En ze hebben daar allebei hun sociale skills heel goed ontwikkeld, maar toch is Amoz een heel gezeglijke hond die het mij graag naar de zin maakt en het dan wel best vindt. Taar is het tegenovergestelde - die is altijd met haar eigen eigenaardige plannen en projecten bezig en als het even kan, spant ze mij voor haar karretje, of ik het leuk vind of niet.
- dagmar88
- Zeer actief
Het ligt er denk ik ook wel aan hoe ze gestimuleerd worden.
Intelligentie stel ik sowieso erg op prijs en zelf nadenken wordt beloond, al is het maar omdat ik het vaak vermakelijk vind.
Een beetje slimme hond vogelt zelf wel uit wat zijn mens graag ziet. Dat is hier niet klakkeloos meegaan in de routine, maar samen lol maken.
Naap was in het nest al duidelijk anders. Trok volledig zijn eigen plan en liet zich niets zeggen. Hij wist het zelf allemaal wel
Het is nog een portret. Een geboren leider, stabiel en uitzonderlijk goed in hondentaal, denk juist door die grote gemengde roedel destijds.
Als pup leerden we hem bijvoorbeeld ruilen. Na een paar keer kwam hij met een bonnetje, scheurde daar steeds heel voorzichtig een snipper af, legde die bij de baas in zijn hand en wilde voor iedere snipper een snoep.
Dat vond ik zo goed bedacht.
Als een hond of iemand iets doet wat hij echt niet wil gromt hij niet, maar geeft een duw met z'n neus en kijkt de "overtreder" dwingend recht aan van dichtbij.
Een tijdje terug kwam een vreemde reu mij en de worst nogal agressief claimen. Hij luisterde niet naar het roepen van de baas en liet zich niet wegsturen.
Naap stond het even aan te kijken en te bedenken of hij weg zou lopen of iets zou doen. Hij vond het toch echt niet acceptabel toen de hond overging op lelijk grommen.
Hij plantte z'n dopneus onder de borst van die hond en gaf hem zo een zwieper.
Dat beest was zo verbaasd dat hij meteen met een braaf boogje om ons heen naar de baas liep, het ego gereduceerd tot 0.
Naap had bedacht hoe hij de situatie kon de-escaleren. Bij iedere vorm van machtsvertoon was die hond op hem geklapt.
Ik geniet er enorm van dat hij altijd zo verstandig en vindingrijk is
Intelligentie stel ik sowieso erg op prijs en zelf nadenken wordt beloond, al is het maar omdat ik het vaak vermakelijk vind.
Een beetje slimme hond vogelt zelf wel uit wat zijn mens graag ziet. Dat is hier niet klakkeloos meegaan in de routine, maar samen lol maken.
Naap was in het nest al duidelijk anders. Trok volledig zijn eigen plan en liet zich niets zeggen. Hij wist het zelf allemaal wel

Het is nog een portret. Een geboren leider, stabiel en uitzonderlijk goed in hondentaal, denk juist door die grote gemengde roedel destijds.
Als pup leerden we hem bijvoorbeeld ruilen. Na een paar keer kwam hij met een bonnetje, scheurde daar steeds heel voorzichtig een snipper af, legde die bij de baas in zijn hand en wilde voor iedere snipper een snoep.

Als een hond of iemand iets doet wat hij echt niet wil gromt hij niet, maar geeft een duw met z'n neus en kijkt de "overtreder" dwingend recht aan van dichtbij.
Een tijdje terug kwam een vreemde reu mij en de worst nogal agressief claimen. Hij luisterde niet naar het roepen van de baas en liet zich niet wegsturen.
Naap stond het even aan te kijken en te bedenken of hij weg zou lopen of iets zou doen. Hij vond het toch echt niet acceptabel toen de hond overging op lelijk grommen.
Hij plantte z'n dopneus onder de borst van die hond en gaf hem zo een zwieper.

Naap had bedacht hoe hij de situatie kon de-escaleren. Bij iedere vorm van machtsvertoon was die hond op hem geklapt.
Ik geniet er enorm van dat hij altijd zo verstandig en vindingrijk is

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Voor mij heeft karaktervol geen negatieve lading, maar kennelijk wordt het woord wel vaak negatief gebruikt?Tara schreef:Karaktervol heeft vaak een lading die me niet helemaal zint.
Ik vind mijn jongste karaktervol, net als haar grootvader is ze een hond die niets hoeft te doen om op te vallen. Ze is intelligent, alert en rustig. Het is niet te missen dat ze er is en dat ze wat in haar mars heeft. Oop had dat ook, die was niet te negeren.
Dat vind ik een andere vorm van karaktervol dan het eufemisme voor wat bij mij thuis gewoon een kutkarakter heet.
Wat Tara karaktervol vindt is voor mij net zo.
Meestal zijn dat geen eenvoudige honden om op te leiden.
Negatieve lading zie ik daar niet in.