Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ervaringen prednison langere termijn

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Barnsley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retrievers
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ervaringen prednison langere termijn

Ongelezen bericht door Barnsley »

Wie heeft er ervaring in het geven van een hoge dosis prednison gedurende langere tijd?

Mijn teefje van bijna 3 heeft een auto-immuunziekte en zit hiervoor aan de prednison. Vanwege de heftigheid van de ziekte zit ze op een vrij hoge dosering en hier zal ze ook niet meer vanaf komen. Ze krijgt iedere dag 20mg, voor zolang als het mogelijk is, dus zonder al te veel heftige bijwerkingen. Is er hier iemand die ervaring heeft in de gevolgen op de lange termijn?

Prednison is natuurlijk niet heel erg lekker spul, en het heeft een hele dikke bijsluiter. Ik heb al even gegoogled en daar vind ik wel goede verhalen, maar ook voornamelijk van honden die of al wat ouder waren (dan is lange termijn sowieso maar relatief) of op een lage dosering stonden (5mg).
Afbeelding
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Re: Ervaringen prednison langere termijn

Ongelezen bericht door Pino01 »

Geen ervaring met een hoge dosering voor lange tijd. Mijn vorige golden kreeg ook prednison 5 Mg als onderhoudsdosis. Dit ging goed. Hij is begonnen op 20mg per dag en dat is heel erg langzaam afgebouwd. Nooit geen rare bijwerkingen gehad behalve het vele eten.
Barnsley
Zeer actief
Contacteer:

Hoe oud was hij toen hij het kreeg, en hoe lang heeft hij er in totaal op gestaan? Afbouwen is bij haar waarschijnlijk geen optie.
Dit hebben we meermalen geprobeerd, en na 2 dagen komen de symptomen gelijk weer terug. :ugh: :ugh:
Afbeelding
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Een vriendin van mij heeft een hondje die sinds haar 4e jaar prednison krijgt. Ook een hoge dosering waarbij ze niet kan afbouwen.
Ze moet 6 x per dag naar buiten om te plassen maar verder geen problemen.
Ze is nu inmiddels 11 jaar.
Pino01
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door Pino01 »

Barnsley schreef:Hoe oud was hij toen hij het kreeg, en hoe lang heeft hij er in totaal op gestaan? Afbouwen is bij haar waarschijnlijk geen optie.
Dit hebben we meermalen geprobeerd, en na 2 dagen komen de symptomen gelijk weer terug. :ugh: :ugh:

Laika was 9 jaar toen hij de prednison kreeg. En het afbouwen ging heel erg traag. 1 dag 20 Mg de volgende dag 19,5 Mg dat om en om voor een paar weken toen elke dag 19,5 Mg totdat hij op 5 Mg zat. Laika heeft 5 jaar prednison gehad.
annets
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door annets »

Bowie krijgt nu ongeveer een jaar elke dag prednison.
een halve tablet van 20 mg.
Bowie is nu 14 jaar en 7 maanden.
Hij drinkt meer en plast meer.
Ook word hij behoorlijk kaal, en lopen zijn voetzooltjes uit.
De zwarte kussentjes worden breder.
Hij doet het er goed op.
Gr. van Annet, James en haar 4 duveltjes, en Bowie vanaf de regenboogbrug.
Afbeelding
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

Mijn Tycha heeft vanaf dat ze 8 jaar was 5 Mg prednison gehad tot haar 13de. Geen problemen mee gehad. Ze is ingeslapen vanwege een nekhernia, maar dus niet van de prednison. Wel altijd honger, en vrat alles wat los en vast zat ;)
Afbeelding
Groetjes Marja
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Nou...als het je geruststelt: ik ken meerdere Tollers die al vanaf jonge leeftijd een hoge dosis prednison hebben gehad en uiteindelijk stokoud zijn geworden.
Dat kregen ze dan voor aseptische meningitis, dat openbaart zich heel vaak voor de 2 jaar en meestal zelfs in het eerste levensjaar. En de behandeling is een hoge dosis pred die heel langzaam wordt afgebouwd. Dus er wordt uiteindelijk wel afgebouwd, maar dat kan soms heel lang duren en een deel blijft altijd op onderhoudsdosis.
Toevallig hoorde ik laatst nog van een hond die in z'n jeugd AM heeft gehad en daarvoor is behandeld, en binnenkort z'n 17e verjaardag viert :80:
Er zijn helaas ook minder goede verhalen hoor, maar het kán dus wel.
#linda#
Actief

Ongelezen bericht door #linda# »

Mijn vorige hondje, amerikaaanse cocker, heeft het haar laatste jaren gehad. Op een gegeven moment kon je zo op haar huid kijken doordat het haar steeds dunner werd en er helemaal geen ondervacht meer was.
In haar gezicht kreeg ze een soort spierverlies, een ingevallen koppie.
Ze is er uiteindelijk 14 mee geworden.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Antonetta »

Geen idee wat het gevolg voor een hond is bij langdurig gebruik van prednison. Ik krijg i.v.b. met astma ook nog wel eens prednison als mijn longen opspelen, het prednison gebruik heeft staar bij mij veroorzaakt maar ik heb geen idee of dit bij honden ook kan gebeuren.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Solo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Solo »

Hoi Barnsley,
Vervelend dat je een hond hebt die niet zonder prednison lijkt te kunnen. Ik lees even mee, want ook hier lijkt het erop dat onze hond niet zonder kan. Ik heb nog geen ervaringen op lange termijn, maar kan je wel vertellen wat we de afgelopen maanden hebben ervaren tijdens het gebruik van de prednison.
Vanaf begin augustus zijn we prednison (prednoral 20 mg) gaan geven. In eerste instantie 2x daags 2 tabletten (onze hond woog 24 kg en is 5,5 jaar). Dit hebben we in vier maanden afgebouwd tot 0 (start 2x pd 2 - toen 2x pd 1 - 1x pd 1 - om de dag 1 - om de dag 1/2 - 0). Na negen dagen zonder prednison begonnen de klachten weer, dus op dit moment hebben we weer 2x per 1 tablet wat we de komende periode nog wel iets hopen af te kunnen bouwen. Maar helemaal stoppen zit er waarschijnlijk niet meer in.
Bijwerkingen die wij op dit moment ervaren:
-veel drinken en daardoor veel plassen
-honger waardoor hij alles eet wat hij kan pakken
-vacht die slechter wordt (hij heeft het verharen in het najaar ook overgeslagen)
Bijwerkingen die we in de zomer tijdens/vlak na hoge dosis hebben gehad:
-regelmatig bleke tong
-huid onder zijn buik die ging vervellen
-afname van spieren en op gegeven moment ook slapte in zijn achterhand/staart (mede veroorzaakt doordat hij weinig wilde lopen)
-eerst afvallen (weet niet of dit door prednison kwam of door ziek zijn) en vervolgens maar blijven aankomen

De bijwerkingen bij de hoge dosis waren dus niet fijn. Maar volgens mij hadden wij toen wel een hogere dosis dan waar jij nu op zit (gewicht van je hond staat niet in je bericht, maar denk dat het om een Golden Retriever gaat). Op dit moment met een iets lagere dosis hebben we vooral de honger die sneu is voor de hond en het vele drinken waardoor hij niet lang alleen kan zijn omdat hij vaak moet plassen (wat soms voor ons beetje puzzelen is).

Ik hoop dat hier nog meer positieve reacties komen van mensen die een hond hebben gehad of kennen die langdurig prednison heeft gehad. Ook ik vraag me wel af wat de gevolgen zijn op langere termijn.
Barnsley
Zeer actief
Contacteer:

Unique is een kleine golden, ze weegt zo'n 23 a 24kg.
Zij heeft inderdaad ook enorme honger en eet alles wat los en vast zit. Het drinken en plassen was vooral in het begin heftig aanwezig, nu heel af en toe dat de nacht te lang lijkt.

Dat spierverlies heeft zij ook erg last van. Het is een smal hondje geworden, een schim van wie ze ooit was. Vooral in haar kop, de kauwspieren zijn aangedaan.

@iedereen, bedankt voor de reacties tot dusver!
Afbeelding
Doke
Actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Doke »

Ira krijgt al vanaf haar 6,5 jaar prednisolone.
Zij heeft ook een auto-immuunziekte, lupus.
We zijn ooit gestart aan 40mg elke dag, dat heeft ze meer dan een half jaar gekregen. Telkens we wilden afbouwen, werd de lupus weer erger. Ze krijgt sinds dan ook imuran bij. En sindsdien ging het wel goed.
We zijn uiteindelijk, duurt lang!, kunnen afbouwen naar 1,25 om de andere dag en 12,5imuran om de drie dagen.
De laatste twee jaar hebben we wel drie keer terug moeten verhogen wegens een opstoot, maar dan beginnen we bij 12mg elke dag gedurende drie weken. Nadien weer zeer langzaam afbouwen.
Ondertussen is ze al meer dan 12 jaar :-)
Haar bloed wordt wel om de drie maand gecontroleerd om nieren en lever in de gaten te houden.
Haar voeding is aangepast omdat de nieren wel begonnen te reageren met te hoge waardes. Maar of dat dat door de corstisone of door de lupus of door de ouderdom kwam? Daar hebben we geen antwoord op. Iig met de aangepaste voeding zijn haar nieren terug ok.
Een wonderhondje volgens de da :I:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”