Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

In huis plassen sinds dexomethason

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

In huis plassen sinds dexomethason

Ongelezen bericht door Peter27 »

Guus heeft sinds vorige week een kuurtje dexonogwat voor de komende maand. Dit om zijn gewricht wat te ondersteunen met genezen.
DA had al gezegd dat hij hierdoor meer kon gaan drinken en meer honger zou krijgen.

Dat klopt...

Maar nu kan hij snachts zijn plas niet meer ophouden en heb ik al 4 dagen op rij een natte bijkeuken. Geen ramp maar vooral vervelend voor hem zelf.

Heeft iemand tips?? Ik wil hem niet beperken met water. Het laatste rondje is al een uur verschoven en ook staat mijn wekker een uur eerder. Tot op heden helpt dat niet.

Er zit wel een luik in de deur maar ik durf hem nog niet alleen in de tuin te laten. Kans dat hij gaat racen is me te groot.

Ennnnnnnn go!!!!!
blablabla :)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: In huis plassen sinds dexomethason

Ongelezen bericht door Emma »

Ik zou hem niet zomaar beperken met water, tenzij overleg met de dierenarts, dat dat kan.
Medicijnen komen nou eenmaal met bijwerkingen vaak. Ik weet er alles van :mrgreen:

Als de medicijnen belastend zijn voor bepaalde organen, heeft hij het vocht misschien wel hard nodig.

Ik zou gewoon dweilen. Jammer dan. Geen ramp.

Je hebt geen dure vloerbedekking in je garage, neem ik aan ?
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Ik zou hem 's nachts even naar buiten laten zodat hij daar kan plassen.

Niet het water weghalen in elk geval! De nieren scheiden meer urine uit, vandaar dat je hond meer drinkt om de waterhuishouding op peil te houden. Water weghalen kan leiden tot uitdroging. Zie https://www.mcvoordieren.nl/hond-plast-en-drinkt-veel (voor prednison kun je dexamethason lezen, die twee zijn verwant).
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou middenin de nacht wekker zetten en eruit gaan. En dan de laatste en eerste ronde weer op de normale tijd. 6 uur tussen twee keer plassen is blijkbaar te lang, kun je er beter 2 x 4 uur van maken. Ja, het breekt je nacht, maar waarschijnlijk is het maar tijdelijk, toch?
Peter27
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Ik zou middenin de nacht wekker zetten en eruit gaan. En dan de laatste en eerste ronde weer op de normale tijd. 6 uur tussen twee keer plassen is blijkbaar te lang, kun je er beter 2 x 4 uur van maken. Ja, het breekt je nacht, maar waarschijnlijk is het maar tijdelijk, toch?
Uiteindelijk is alles tijdelijk Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Lieske_1977 schreef:Ik zou hem 's nachts even naar buiten laten zodat hij daar kan plassen.

Niet het water weghalen in elk geval! De nieren scheiden meer urine uit, vandaar dat je hond meer drinkt om de waterhuishouding op peil te houden. Water weghalen kan leiden tot uitdroging. Zie https://www.mcvoordieren.nl/hond-plast-en-drinkt-veel (voor prednison kun je dexamethason lezen, die twee zijn verwant).
:ok:
Uitdroging ligt op de loer als ze door medicatie meer willen drinken en je haalt de waterbak weg.

Halverwege de nacht een keer uitlaten is voor jou en voor hem waarschijnlijk het handigste.

Een beetje zoeken bij Google levert genoeg bijsluiters op voor Dexamethason en Dexoral.
o.a. DEZE
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou dan s'nachts de wekker zetten ipv de uur later en uur eerder want die werken blijkbaar niet. Anders gewoon wat kranten neerleggen in de bijkeuken zodat hij weet dat hij daar mag plassen? Waarschijnlijk is hij als pup al krantzindelijk gemaakt bij de fokker.

Water beperken zou ik niet doen, het is niet alleen slecht, maar zeker labradors hebben de neiging om na waterbeperking helemaal geen maat meer te kunnen houden met drinken.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn ervaring met prednison is ook dat er gewenning optreedt en de hond na een week of 2 minder zal plassen en dus ook drinken.
Afbeelding
Peter27
Zeer actief

pioenroos schreef:Mijn ervaring met prednison is ook dat er gewenning optreedt en de hond na een week of 2 minder zal plassen en dus ook drinken.
Na 10 dagen gaan we de dosis halveren en dan 10 dagen daarna nogmaals halveren.
Peter27
Zeer actief

ranetje schreef:
Lieske_1977 schreef:Ik zou hem 's nachts even naar buiten laten zodat hij daar kan plassen.

Uitdroging ligt op de loer als ze door medicatie meer willen drinken en je haalt de waterbak weg.

Halverwege de nacht een keer uitlaten is voor jou en voor hem waarschijnlijk het handigste.

Een beetje zoeken bij Google levert genoeg bijsluiters op voor Dexamethason en Dexoral.
o.a. DEZE
Zohee die bijwerkingen zijn niet mis .. DA had het alleen over honger/dorst haha..
Peter27
Zeer actief

Yessssss een droge nacht
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Peter27 schreef:Yessssss een droge nacht Afbeelding
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Peter27
Zeer actief

Plassen lijkt opgelost met een extra plasrondje s'avonds.. dus nu gaan we om 7, 10 en 11.30 even plassen zodat hij echt goed leeg naar bed gaat.. dat helpt voor alsnog. En over 2 dagen gaan we sowieso de dexa afbouwen.
Lieske_1977
Zeer actief

Fijn dat het op deze manier goed gaat. Heeft de dexa ook het gewenste resultaat?
Afbeelding
Peter27
Zeer actief

Lieske_1977 schreef:Fijn dat het op deze manier goed gaat. Heeft de dexa ook het gewenste resultaat?
Ja dat helpt zeker.. hij lijkt nergens last meer van te hebben en loopt prima. Ook s'avonds is een wereld van verschil.

Dus we zijn het wandelen rustig aan het opbouwen (mocht van de DA) naar 4/5x 10 minuutjes.. en dan elke week wat erbij. Over een weekje moet ik de DA een status update geven.

Ik ben wel heel benieuwd of de vooruitgang ook na het afbouwen blijft. Maar goed . Dat gaan we zien.
Lieske_1977
Zeer actief

Dat klinkt goed!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”