Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bearded of niet...? (Update pagina 7, WELKOM KYUUBI!)
Moderator: moderatorteam
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Bearded of niet...? (Update pagina 7, WELKOM KYUUBI!)
Hoi allemaal,
Sinds Branco en nu ook Rhodi overleden zijn, had ik het idee om even geen hond te nemen. Even de tijd nemen om het verdriet een plaats te geven, maar ook tijd om wat dingen te doen in alle vrijheid, zonder zorgen om de hond.
Echter... nu is me een schattig pupje aangeboden.
Mijn eerste reactie was ''Nee, het is nog te vroeg''. Maar stiekem blijf je wel meekijken naar alle foto's en filmpjes en alle schattigs natuurlijk... en begint dat stemmetje in je hoofd... Waarom ook eigenlijk niet...? Er is niks wat echt per se verhinderd dat.... Dus de twijfels slaan toch toe. Zeker toen een voor een de pupjes verzegd werden, maar mijn favorietje nog steeds niet gekozen bleek....
Nou ja, lang verhaal kort.
De moeder van het nestje is een Havanezer/Dwergpoedel mix X Shihtzu, de vader is een langharige Chihuahua.
De pups zijn nu drie weekjes en langzaamaan worden er bearded snuitjes hier en daar zichtbaar.
Maar nu komt de grote vraag... EIGENLIJK wil ik geen trimvacht. Nu is bij het vorige nest ook een pupje glad-langhaar geworden, net als vader. Maar... hoe goed is dat op deze leeftijd nou echt te zeggen? Of moet je toch nog wat langer wachten om daar een goed beeld van te krijgen...?
Sinds Branco en nu ook Rhodi overleden zijn, had ik het idee om even geen hond te nemen. Even de tijd nemen om het verdriet een plaats te geven, maar ook tijd om wat dingen te doen in alle vrijheid, zonder zorgen om de hond.
Echter... nu is me een schattig pupje aangeboden.
Mijn eerste reactie was ''Nee, het is nog te vroeg''. Maar stiekem blijf je wel meekijken naar alle foto's en filmpjes en alle schattigs natuurlijk... en begint dat stemmetje in je hoofd... Waarom ook eigenlijk niet...? Er is niks wat echt per se verhinderd dat.... Dus de twijfels slaan toch toe. Zeker toen een voor een de pupjes verzegd werden, maar mijn favorietje nog steeds niet gekozen bleek....
Nou ja, lang verhaal kort.
De moeder van het nestje is een Havanezer/Dwergpoedel mix X Shihtzu, de vader is een langharige Chihuahua.
De pups zijn nu drie weekjes en langzaamaan worden er bearded snuitjes hier en daar zichtbaar.
Maar nu komt de grote vraag... EIGENLIJK wil ik geen trimvacht. Nu is bij het vorige nest ook een pupje glad-langhaar geworden, net als vader. Maar... hoe goed is dat op deze leeftijd nou echt te zeggen? Of moet je toch nog wat langer wachten om daar een goed beeld van te krijgen...?
Laatst gewijzigd door Nakisha op 29 nov 2018 23:45, 2 keer totaal gewijzigd.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Bearded of niet...?
Moeder is dus drager van non-bearded? Dan heb je inderdaad kans dat er nu ook weer gladhaartjes in zitten. In principe moet dat wel vrij vlot zichtbaar worden, dacht ik
- Nakisha
- moderator
Havanezer, dwergpoedel en Shihtzu (moeder van moeder was dus Havanezer X Dwergpoedel, vader van moeder Shihtzu) zijn toch alledrie bearded...? Of vergis ik me nu? Vader van het nest is dus non-bearded. Vorige nestje (zelfde vader) zat er 1 non-bearded pup tussen.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Bearded is dominant. Dus daar kan het recessieve gladhaar onzichtbaar onder blijven. Aangezien uit deze combinatie al eens gladhaar geboren is, moet de moeder drager daarvan zijn, anders kan er inderdaad geen gladhaar uit komen. Maar aangezien de moeder dus blijkbaar drager is en de vader is homozygoot voor gladhaar, hebben de pups 50% kans om ook gladhaar te zijn. De overige pups zijn heterozygoot voor baard
- Nakisha
- moderator
Bedankt, wat goed om te weten!
Ik wist door het vorige nestje dat het kon, maar ik vind het zo moeilijk te zien bij die hummels. Ik twijfel steeds of mijn voorkeurtje nou bearded is of niet; de ene keer denk ik van wel, dan weer van niet... ze zijn pas drie weekjes. Er zijn momenten dat ik denk dat ze allemaal bearded zijn, en momenten dat ik toch echt denk dat er een paar gladharen tussen zitten.... En zelfs de video's maken me niet wijzer.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
- Nakisha
- moderator

Hopelijk werkt dit...
De roze zijn uiteraard de dames en de blauwe de heren.

Kizmo en Djeda lijken me zeker weten bearded... bij de rest heb ik hier en daar twijfel, ik weet het gewoon niet zeker. Ik GOK dat ook het reutje bearded is... maar of het zo is?

Ik durf er niets van te zeggen, maar ze zijn wel heel schattig en lijken heel veel qua vacht op een Tibetaantje met 3 weken.
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Ik vermoed dat ze allemaal bearded zijn eigenlijk. Ik heb puppiefotos van Dushi bekeken met 4 weken en drie zag er precies zo uit. Ik vind de snoertjes te harig voor gladhaar.
Maar ik heb er eigenlijk geen verstand van.
Maar ik heb er eigenlijk geen verstand van.
Laatst gewijzigd door Miezemuis op 28 sep 2018 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
-
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Lizzie. schreef:cute zeg![]()
zoals ik het nu kan zien zit er geen enkele gladhaar tussen.

Wat je zegt ben je zelfffff 

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Aaaahhh,
Rechts onder is leuk... en rechts boven en in 't midden en... en....en...
Neem ze alle 8

Rechts onder is leuk... en rechts boven en in 't midden en... en....en...

Neem ze alle 8

-
- Zeer actief
Ah teefje rechtsonder
Voor jezelf moet je bepalen wat zwaarder weegt, een hondje waar je eigenlijk al een zwak voor hebt of kiezen voor een ander ras waarvan je op voorhand weet wat voor "vacht" je in de kuip hebt.
Zou het je echt tegenstaan om af en toe naar een trimmer te gaan, dan moet je het niet doen want de kans is aanwezig denk ik. Zo niet, dan zou ik zelf niet langer twijfelen als je echt een zwak hebt gekregen voor de pup en hij of zij is nog beschikbaar.

Voor jezelf moet je bepalen wat zwaarder weegt, een hondje waar je eigenlijk al een zwak voor hebt of kiezen voor een ander ras waarvan je op voorhand weet wat voor "vacht" je in de kuip hebt.
Zou het je echt tegenstaan om af en toe naar een trimmer te gaan, dan moet je het niet doen want de kans is aanwezig denk ik. Zo niet, dan zou ik zelf niet langer twijfelen als je echt een zwak hebt gekregen voor de pup en hij of zij is nog beschikbaar.
- Nakisha
- moderator
Ik geloof zelf dus ook dat het mogelijk zelfs allemaal beardies worden, maar sowieso de meesten... en hoe lief en leuk ik dat ook vind, ik zie elke keer naar de trimmer eigenlijk niet zo zitten, het is allemaal ook vrij kostbaar en ik kan al amper mijn eigen haar fatsoenlijk doen, laat staan een hond zelf trimmen... Maar ja, het vervelende is dat ik gewoon geen goed oog heb op deze leeftijd. 
En ja ze zijn super schattig... de filmpjes zijn zelfs nog schattiger. Echt, het smelten is niet moeilijk.

En ja ze zijn super schattig... de filmpjes zijn zelfs nog schattiger. Echt, het smelten is niet moeilijk.

Zo vaak zou je niet hoeven te gaan. Voor mij is het ook gewoon een luxe, en heb zelf moeite met knippen van de nageltjes (zijn zwart) en het oorhaar. Dat zijn de enige twee dingen die ik niet doe. Ok, als ze terugkomt van de trimmer is ze prachtig. Ik ga iedere 3 of 4 maanden, net maar hoe het uitkomt, voor de rest kun je het makkelijk zelf bijhouden en er zijn bosjes die nooit naar de trimmer gaan. Voor Lotje ben ik € 45 kwijt.
- fes/lou
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar het worden toch gewoon langharige hondjes? Geen ruwharen? Wat moet er zo erg aan getrimd worden dan?
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
-
- Zeer actief
Waar lees jij dat iemand het over korthaar heb danNanna schreef:Lezen jullie wel? Nakisha bedoeld geen korthaar maar een gladde langharige vacht zoals bij een langhaar wawa.Nakisha schreef: de vader is een langharige Chihuahua.
Nu is bij het vorige nest ook een pupje glad-langhaar geworden, net als vader.
Uit deze combi kán trouwens zowat geen echt korthaar komen.

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
nou dat kammen kun je prima zelf en een tondeuse is echt niet zo duur.
Ze zijn gewoon te schattig ik zou dat niet kunnen weerstaan
Ze zijn gewoon te schattig ik zou dat niet kunnen weerstaan
Tondeuse......
Gewoon lekker borstelen. Er hoeft ook niets 'getrimd' te worden, maar ik merk wel het verschil in de vacht als deze door de trimmer is gedaan of door mijzelf. Bij Lotje worden alleen de voetjes weer gefatsoeneerd. Maar tussendoor knip ik er ook af en toe een stukje vanaf.

Gewoon lekker borstelen. Er hoeft ook niets 'getrimd' te worden, maar ik merk wel het verschil in de vacht als deze door de trimmer is gedaan of door mijzelf. Bij Lotje worden alleen de voetjes weer gefatsoeneerd. Maar tussendoor knip ik er ook af en toe een stukje vanaf.
Ik wil je niks aanpraten, maar het trimmen stelt 3x niks voorNakisha schreef:(...)ik zie elke keer naar de trimmer eigenlijk niet zo zitten, het is allemaal ook vrij kostbaar en ik kan al amper mijn eigen haar fatsoenlijk doen, laat staan een hond zelf trimmen...

Maar dat hondje hoeft niet geplukt te worden, gewoon normaal onderhoud van een lange vacht. Dus goed leren borstelen, op tijd even wassen en af en toe naar de trimmer als je wilt.
Voor zover ik kan lezen zit er geen ras in dat een plukvacht heeft.
Voor zover ik kan lezen zit er geen ras in dat een plukvacht heeft.
Oh sorry, ik zit met ruwhaar bearded in gedachte. Dan stelt het onderhoud ook weinig voor. Beetje kammen en tutten en bijknippen. Net waar je zin in hebt
Zou je dan niet een Sofi-lengte krijgen trouwens? Middellang op z'n langst? Zij is een kruising inMipoedel, Schijt-Zooi, Pekingees en Pinscher.

Het is denk ik afwachten wat de vacht gaat doen. De poedelvacht zou het wel moeilijker kunnen maken. Denk dat de lengte afwachten wordt. Maar het blijft in ieder geval een klein hondje, dus zoveel vacht gaat het niet worden.
- hakunamatata
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Potver, als jij het reutje niet neemt, mag ik hem dan?
Wat een dropjes, wauw. Heb je trouwens foto's van het eerdere nest, hoe die zijn geworden? En wat precies vind je niks wat betreft het baardje? Want een plukvacht is echt heel anders dan een lange bearded vacht. En dan nog kan het denk ik per pup verschillen qua vacht door de kruising. Ik zou het pupje in elk geval niet laten gaan als die al zo in je hoofd zit en verder een perfecte kandidaat lijkt!

Wat een dropjes, wauw. Heb je trouwens foto's van het eerdere nest, hoe die zijn geworden? En wat precies vind je niks wat betreft het baardje? Want een plukvacht is echt heel anders dan een lange bearded vacht. En dan nog kan het denk ik per pup verschillen qua vacht door de kruising. Ik zou het pupje in elk geval niet laten gaan als die al zo in je hoofd zit en verder een perfecte kandidaat lijkt!
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Dit inderdaad.Heavy schreef:Alle pups zijn schattig maar als je het niet ziet zitten om te kammen,borstelen ,klitten verwijderen en baarden en je hond regelmatig te wassen dan zou ik voor een andere vacht gaan . Ik denk niet dat het een makkelijk vachtje gaat worden . Het lange haar van de chi is makkelijk in onderhoud maar er zit ook poedel in en een shi tzu heeft ook behoorlijk onderwol
Ik ken iemand met een shih mix, ze had eerder altijd raszuivere shihs en die werd knettergek van de vacht. Continu klitten etc.
Met de raszuivere shihs was het nog steeds veel verzorging maar beter te doen nog dan de kruising.
Zegt niet dat het hier zo zal zijn, maar het kan zo maar en daar moet je dan wel zin in hebben.
- Nakisha
- moderator
Bedankt allemaal! Ik merk dat ik het nog even laat gaan zoals het gaat... komt er iemand die hem kiest dan heb ik pech... maar ik denk er wel actief over na. Het blijft een dilemma in mijn hoofd..

- dagmar88
- Zeer actief
Ja. Maar misschien ligt dat aan mij hoor, als ik er echt voor val twijfel ik niet.Nanna schreef:Er is natuurlijk een wereld aan pups op te halen overal. Je moet natuurlijk niet deze nemen. Anders wacht je toch op een pup die wel helemaal naar je zin is?Nakisha schreef:Bedankt allemaal! Ik merk dat ik het nog even laat gaan zoals het gaat... komt er iemand die hem kiest dan heb ik pech... maar ik denk er wel actief over na. Het blijft een dilemma in mijn hoofd..