Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voorhuidontsteking, hoe voorkomen jullie dit?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Puck35
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 1

Voorhuidontsteking, hoe voorkomen jullie dit?

Ongelezen bericht door Puck35 »

Hoi,

mijn lieve reu Puck is inmiddels ruim 13 maanden en helaas heeft een voorhuidontsteking. Hij heeft er zelf geen last van, maar druppelt pus en dat vind ik binnen in huis alles behalve fris. Hij likt zich zelf ook wel schoon, maar verliest alsnog best wat druppels.
Ik ben nu begonnen met het schoon te maken met Prepusol. Hij vindt het wat gek, maar laat het goed toe. Ik houd me aan de gebruiksaanwijzing en heb het nu 3 dagen lang 2x daags gedaan en ik merk echt al veel verbetering. Vanaf morgen nog 6 dagen lang 1x daags. Dan wellicht als onderhoud 1 tot 2 x per week.

En daar gaat eigenlijk mijn vraag over. Hoe voorkomen jullie dat dit terug komt? Wachten jullie steeds af tot het terug komt en gaan jullie het dan pas schoonmaken? Of houden jullie het preventief schoon? En dan echt met een middel als Prepusol of gewoon met afgekoeld gekookt water? En dan bijv. 1x per week?
Ook las ik ergens dat iemand afgekoelde slappe kamillethee gebruikte en weer iemand die haar hond vit. C tabletjes gaf.
Ik wil dit ook nog eens met mijn dierenarts bespreken, maar ik was ook benieuwd hoe andere reu eigenaren dit doen.

Ik weet trouwens ook dat castreren meestal dit probleem weghaalt, maar zolang hij er zelf geen last van heeft zie ik dit nog niet als optie. Hij is zo fijn, zacht en stabiel van karakter. Nooit geen gedoe met andere honden. Hij zit heerlijk in zijn vacht, begint mooi bespierd te raken en is keurig op gewicht. Ik train intensief met hem en we willen verder in de jachttraining en wellicht ook wedstrijden/proeven.
Qua karakter is hij voor mij echt perfect. Ik zou hier niets aan willen veranderen en zou zelfs bang zijn dat zijn zachte karakter om zou kunnen slaan naar onzeker. Dus ik wil hem eigenlijk niet castreren, ook liever niet chemisch castreren.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Voorhuidontsteking, hoe voorkomen jullie dit?

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco had er op die leeftijd ook best last van. Vanaf z'n 2e heeft hij er geen last meer van gehad. Ik heb het bij hem regelmatig even schoongespoeld met gekookt, afgekoeld water en ik hield de haren aan z'n piemel kort. Bij Gait was dat laatste voldoende, die heeft vrijwel geen last gehad van voorhuidsontstekingen. Had ook het idee dat Elco hem hielp de boel schoon te houden
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Vitamine C / cranberry tabletten wil soms ook nog wel eens helpen. Die pilletje voor mensen tegen blaasontsteking.

Wat ik ook vond helpen is het pluimpje haar rond de piemel goed kort te houden zodat er minder vuil kon ophopen.
Ik maakte het ook een paar keer per week preventief schoon. Met kamille of salie thee (ontsmettend) of wat opgelost zuiveringszout. Spuitje erin, huid ff dichtknijpen zodat het kan inwerken en dan nog keertje naspoelen.
Overigens wil volwassen worden ook goed helpen: met name jonge reuen hebben er veel last van door vaak opgewonden zijn en ze de boel daardoor vaak aan viezigheid blootstellen.
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik doe niets specifieks om het te voorkomen maar hou de haren daar idd kort.
Indien ze door erg modderig terrein hebben gelopen haal ik er even een schoon / nat washandje over maar dat is het wel. Ze krijgen geen supplementen en ik ga ook niet preventief spoelen. Dat lijkt mij onzinnig... ;-)

Nou prijs ik mij gelukkig dat de mannen er geen last van hebben ;-)

Suzanne
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik heb er nooit iets aan gedaan, dweilen moest ik toch en t is nu eenmaal niet helder fientje om een hond of 3 in huis te hebben, :cool2: .. toch jammer dat ze het mensen niet vertellen die een pup kopen dat de meeste reuen heus wel eens wat druppels gaan verliezen :LOL:
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Nou....
Behalve die ene keer dat mijn Merlijn ooit in het verleden en Rowan iets recenter een ontstoken prostaat hadden .. ik vind hier geen druppels (okay, ik de plasjes van de pup nu ook even niet mee).

Ik zal niet ontkennen dat het gebeurd of kan gebeuren, maar gelukkig (knock on wood) heb ik hier niet structureel last van.

Suzanne
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

1 reu had er last van. Nu ben ik pas bij de tweede dus dat terzijde :wink:
Heb het toen inderdaad schoongemaakt met wat gekoelde kamillethee op een washandje.
Verder liet ik hem vervolgens veel zwemmen, maar eigenlijk heeft hij maar zover ik me kan bedenken 1x echt last gehad van een lichte ontsteking en de gele druppels die daar dan blijkbaar bij horen.
Heb me destijds laten vertellen dat het te maken kon hebben dat hij veel op zanderige gebieden liep en dat zand was gaan irriteren.
Dus zwemmen was vooral al een preventieve oplossing daarvoor, zwemmen en daarna drooglopen.
Puck35
geregistreerd lid

Bedankt voor jullie antwoorden!

De haren rondom kort houden is bij Puck niet nodig, aangezien het een labrador is en zijn vacht dus al kort is.
Nu wist ik op voorhand hoor dat het goed kon dat reuen wat druppeltjes verliezen, maar op dit moment zijn het echt veel druppeltjes en zit het soms ook tegen de muur op zijkant van de keukenkastjes bijv. Vanzelfsprekend dweil ik regelmatig met een hond en 2 kinderen in huis, maar ik loop nu zeker 4 keer per dag nog eens met een dweil plekjes schoon te poetsen.

Ik denk dat hij er na het ''kuurtje'' Prepasol wel even vanaf zal zijn. Ik kan natuurlijk altijd kijken hoe lang het duurt voor het weer terug komt. Wie weet blijft het nu lang weg.
Wel fijn om te horen dat het minder kan worden of kan verdwijnen als ze echt volwassen worden!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mijn ervaring is hoe meer je er aan doet hoe erger t wordt... helemaal met die chemische goedjes. Ik doe er dus niks aan. Zo vaak hebben ze t niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

niets. Fred had er tot zijn 2e last van en daarna amper. af en toe schoonmaken met kamillethee. Als er loopse teven in de wijk zijn wil het nog wel eens terugkomen maar dat is ook zo weer weg.
En het haar kort houden.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Balou had hier ook last van ik geeft hem hypersex van Puur ook omdat hij Lotus niet met rust laat. Het heeft lang geduurd voor het aansloeg maar hij druppelt niet meer, hij probeert nog wel zo af en toe Lotus te berijden maar ook dit lijkt minder te zijn geworden.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Hier was het ook een fase. Hij is nu 2 en ik heb het al tijden niet meer gezien. Ik heb één keer de haren inderdaad geknipt en de poel gepoetst, toen hij het zelf niet schoon kon houden ivm een kap die hij om had voor een hotspot. Verder hield hij het zelf altijd goed schoon.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Niets, ik hem het commando poetsen aangeleerd, dus als ik druppels zie zeg ik, ff poetsen en dan maakt hij het zelf schoon :E:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Nanna schreef:De definitieve oplossing is castratie. Dan ben je er vanaf. Maar dat vind ik een nogal rigoureuze oplossing voor zoiets kleins...
hee de meeste dierenartsen vinden het geen probleem hoor, kassa ting ting..... ik vind het zo jammer als je een goede hond hebt.... waarom zou je hem stukmaken ..... voor een paar druppels...
GoldenGizmo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door GoldenGizmo »

Nanna schreef:De definitieve oplossing is castratie. Dan ben je er vanaf. Maar dat vind ik een nogal rigoureuze oplossing voor zoiets kleins...
Gizmo was al gecastreerd toen hij bij ons kwam. En toch heb ik bij hem dit 'probleem' ook gezien :hmmm:

Als hij er last van heeft, spoelen wij inderdaad met afgekoelde kamillethee. En verder de haren kort houden.
Puck35
geregistreerd lid

Fijn om te horen dat het vaker voorkomt op jonge leeftijd en dan weer verdwijnt.

Nanna, ik weet inderdaad dat castreren er vaak voor zorgt dat het druppelen stopt. Als er qua karakter nu ook redenen zouden zijn om hem te laten castreren, zou ik het nog overwegen. Maar zijn karakter is echt geweldig. Zo lief en zacht, gaat prima met andere honden en luistert echt heel goed. Ik wil hem echt niet castreren. Ik zou het zo zonde vinden als hij er onzeker door zou worden, omdat hij al zo zacht is. Of dat andere reuen op hem gaan rijen. Ook zit hij heerlijk in zijn vacht, begint hij mooi gespierd te worden en is hij heel mooi slank. Labradors hebben tot al snel de neiging dik te worden, castreren draagt daar alleen maar aan bij.
Dus al met al is castreren absoluut geen optie. Dan maar poetsen. Uiteindelijk heeft hij er geen pijn aan of last van.

Sandra, mijn dierenarts staat gelukkig niet achter castreren zonder goede reden. Dit vonden ze ook geen reden om te castreren. Wel kreeg ik het advies een ''kuurtje'' prepusol te gebruiken.

Ik merk nu trouwens dat het druppelen gestopt is sinds de prepusol. Ik blijf het nog 2 dagen doen en dan stop ik en kijk ik of het terug komt. Hij hield en houdt het ook bij. Alleen was het nu zo veel dat er toch regelmatig nog druppels op mijn vloer kwamen. Er lag gerust op één dag een druppel of 20 op mijn vloer. Dat is nu gelukkig helemaal over!
Margreth
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador Retriever.

Ongelezen bericht door Margreth »

Voorkom helemaal niets! Lekker laten die puspiemel, Kyo inmiddels 8 en verliest iedere dag een drup, 2, 3 of 4. Nooit maar dan ook nooit is er bij mij de gedachte opgekomen naar middelen te grijpen, laat staan castratie! Hebben bewust gekozen voor een reu en deze intact te houden met alle consequenties van dien :wink: .
Laatst gewijzigd door Margreth op 04 dec 2018 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Kuurtje prepusol 1 keer gedaan en NOOIT weer.. het ging over, maar het kwam 10 keer zo erg terug, moet bloed en al erbij... nee dat doen we niet meer..

Als het de spuigaten uitloopt dan spoel ik de voorhuid met afgekoelde kamille thee en voor de rest doe ik er niets aan. Ja het is wat meer schoonmaken, ook wel eens de muur, maar het word met de jaren eigenlijk stukken minder.
Afbeelding
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

Lik pik
AfbeeldingAfbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Margreth schreef:Voorkom helemaal niets! Lekker laten die puspiemel, Kyo inmiddels 8 en verliest iedere dag een drup, 2, 3 of 4. Nooit maar dan ook nooit is er bij mij de gedachte opgekomen naar middelen te grijpen, laat staan castratie! Die druppen zijn na het dagelijks dweilen verdwenen.
Ligt er toch echt aan of de penis er gezond uitziet en of de hond er zelf last van heeft.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

bram en thijs schreef:Lik pik
Hihihi, hier heb ik dat Mojo ook geleerd en dat doet hij netjes. Gelukkig heeft hij nooit een hele erge puspiemel gehad dus ik heb er nooit wat aan gedaan verder behalve wanneer het ergens terechtkwam dat plekje even schoonmaken. Hier nooit op de muren of zo.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

LongFields schreef:
Hihihi, hier heb ik dat Mojo ook geleerd en dat doet hij netjes. Gelukkig heeft hij nooit een hele erge puspiemel gehad dus ik heb er nooit wat aan gedaan verder behalve wanneer het ergens terechtkwam dat plekje even schoonmaken. Hier nooit op de muren of zo.
Ideaal. Behalve als ze d'r intens sopwerk van maakten met ook de plinten, de hoeken en hun kont, dan werd het soms wat onsmakelijk
AfbeeldingAfbeelding
Margreth
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador Retriever.

Ongelezen bericht door Margreth »

dagmar88 schreef:
Margreth schreef:Voorkom helemaal niets! Lekker laten die puspiemel, Kyo inmiddels 8 en verliest iedere dag een drup, 2, 3 of 4. Nooit maar dan ook nooit is er bij mij de gedachte opgekomen naar middelen te grijpen, laat staan castratie! Die druppen zijn na het dagelijks dweilen verdwenen.
Ligt er toch echt aan of de penis er gezond uitziet en of de hond er zelf last van heeft.
Klopt, vereist in zo'n geval medische indicatie.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

bram en thijs schreef:
LongFields schreef:
Ideaal. Behalve als ze d'r intens sopwerk van maakten met ook de plinten, de hoeken en hun kont, dan werd het soms wat onsmakelijk
Hij ka altijd zo klaar en maakt gelukkig amper sopgeluiden. Zo wel zeggen we "zeg, doe dat even in je eigen tijd" en dan kruipt meneer beledigd achter in zijn cave. Probleem opgelost!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”