Wat fijn dat hij bij jou een plekje heeft!
Ik kan me best voorstellen dat het inderdaad een mix podenco x mastin is (met dan een groter aandeel podenco waarschijnlijk).
laeken schreef:Dat bedoel ik. Het klonk misschien wat aanvallend zoals ik het bracht maar ik vind het zo onzinnig om altijd te roepen "dat is een buitenlander....en die MOET je dubbel zekeren en een tuig omdoen". Een buitenlander is ook gewoon een hond.

De honden die wegrennen zijn vaak heel erg bang en schichtig. Maar er komen er ook een heleboel die hartstikke makkelijk en onverstoorbaar zijn. Mijn honden had ik net zo goed de eerste dag al los kunnen laten.

Weet zeker dat er dan ook niks gebeurd was. Dat doe ik natuurlijk niet maar dubbel zekeren en tuigjes doe ik ook niet aan.

Ik neem trouwens ook geen hond die weg wil rennen en overal bang voor is. Daar heb ik geen trek in. En als die er ooit wel is dan gaat daar echt wel een tuig en een halsband om als dat nodig is. Maar als een buitenlander chill is behandel ik hem ook chill en een goede halsband die goed zit komt je hond echt nooit uit.
Eens hoor en zo ga ik er zelf ook mee om, maar niet iedereen kan dat even goed inschatten en niet iedereen is zich bewust van het gevaar van een hond die nog niets en niemand kent en ineens totaal in paniek raakt. Bij ervaren mensen zie ik er ook geen probleem in en ga ik ervan uit dat ze dat goed in kunnen schatten, ook het moment waarop ze de hond los kunnen laten.
Bij een hond die echt heel bang is en dan ook in paniek op de vlucht wil, kun je inderdaad niet voorzichtig genoeg zijn. Mijn eigen buitenlanders waren gelukkig ook niet zo en al waren Amy en Amoz best eens bang in het begin, ze zijn nooit in paniek geraakt en willen dan juist alleen maar in mij kruipen (of midden in de roedel gaan lopen) in de plaats van vluchten. En Taar - nou ja, ik zie het al voor me, dubbel aangelijnd met een hond die ik nog aan een zesjarig kind zou meegeven