Manuma schreef:
Waar ik omdraai als ik allerlei konijnen weg zie stuiven kun je ook omdraaien bij het zien van een reu. Maar er zijn talloze mensen die dat helemaal niet willen, die blijven streven naar die gezellig spelende hond en verzinnen excuses voor de wereld om hen heen waardoor hun hond zo is en passen helemaal niks aan.
Maar hoe zie je dat dan? Serieuze vraag hoor. Want ja, bij kortharige honden zie ik dichtbij ook wel het verschil en aan de houding soms ook wel, maar als iemand op me af komt zie ik dat dus niet.
En ik zou dat wel graag willen want dan kan ik er beter op anticiperen.
Wij willen onze reu niet castreren. Maar het heeft bij mij ook wel even geduurd eer ik die knop om kon zetten, zoals jij beschrijft, het omdenken naar ‘hij hoeft niet met iedereen gezellig te zijn en ik moet gewoon dealen met bepaald reuengedrag.
On topic: ik denk dat er geen verschil is tussen chemisch castreren of echt castreren an sich, behalve het feit dat je na het uitwerken nog een kans hebt je mening te herzien en de ‘schade’ voor de verdere ontwikkeling (groei etc) dan wellicht beperkter is onder aan de streep.
Wat ik me altijd afvraag, als je niet castreert bereikt de reu uiteindelijk toch ook een lager testosteronlevel enzo? Dus wordt veel van het gedrag ook vanzelf weer makkelijker? Even vooropgesteld dat je goed opvoed en bepaalde gedragingen niet laat inslijten dan.