Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pyreneese Berghonden beschermen schapen tegen wolven

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Pyreneese Berghonden beschermen schapen tegen wolven

Ongelezen bericht door Biet »

Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken: Pyreneese Berghonden beschermen schapen tegen wolven.
Je hond bij je kunnen roepen als die los loopt, wordt daar wel noodzakelijk..
Wiel
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Re: Pyreneese Berghonden beschermen schapen tegen wolven

Ongelezen bericht door Sassy »

Lijkt me ook, anders loopt dat niet goed af voor je huishondje.

Maar dat is toch wat "men" in Nederland wil?
De wolf mag absoluut niet bejaagd worden, op natuurgebieden kun je geen hekken van 3 meter hoog zetten, en een herder zal toch zijn schapen moeten beschermen. De KBH zijn dan toch de oplossing roepen de geitenwollensokkentypetjes toch steeds? :U:

Ik heb mijn eigen schapen afgeschaft (o.a. mede door deze problematische denkwijze in de wolfskwestie), maar zag het bijv. niet zitten zulke honden bij mijn kudde(s) te gaan houden.
Om verschillende redenen.

Denk dat het wachten is op de eerste incidenten tussen KBH en passanten (en hun honden).

Weet je, in NL kun je met loslopende honden problemen verwachten, maar de ervaring leert ook dat mensen heel gemakkelijk zijn in over de omheining klimmen met hun kleuter omdat het zo leuk is even een schaapje te aaien.
Nou ben ik geen pessimist hoor....maar vul zelf maar in als je een paar KBH tegenkomt dan :oohja:
Afbeelding
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Zolang de schapen achter een hek staan, en je niet als nietsvermoedende passant met loslopende hond ineens zo'n hond voor je neus kunt krijgen, vind ik het nog niet zo'n slecht idee. Je hoort ook niet over hekken te klimmen, die staan er voor een reden. Mijn honden mogen niet over of onder hekken door. En Jack krijgt langs stukken land waar vee staat een lange lijn achter zich aan. Hij heeft nog geen interesse maar dat kan veranderen dus dat ben ik liever voor.

Staan die schapen ergens in een natuurgebied zonder degelijke omheining, dan vind ik het idioot want dan weet je niet van tevoren dat je daar in terecht kunt komen. Dat zou ik gevaarlijk vinden.

Het deel dat de opleiding van zo'n hond veel geld kost snap ik dan weer niet want het kost toch geen geld om met je hond bezig te zijn als schaapsherder. Of wordt dat als werkuren berekend.
Sassy
moderator

Meestal staan de schapen in natuurgebieden achter stroomnetten (flexrasters), en ja, ook daar tillen mensen hun kinderen overheen, of gaan er honden over of doorheen.

Als iedereen zich aan alle regeltjes houdt zou het geen probleem moeten zijn, maar laat nu juist dat meestal het punt zijn...

Tja, en vele herders zitten nu op een punt dat ze het echt zat zijn, tis geen pretje dode, gewonde en half aangevreten schapen van je wei te moeten plukken. Dus iets moeten ze gaan doen...en een deel herders zullen dan voor KBH gaan kiezen.

Ik had zelf thuis vaste schapendraad met stroomdraad ervoor en erboven tot op 1.40 hoog, en nog dieren verloren.
Ja sorry, daar verzorg je niet dag in- dag uit je dieren voor.

Jackira: over de kosten, die honden zijn in aanschaf en onderhoud al duur, en met een of twee red je het niet, zeg minimum 3 per kudde, als je nu twee kuddes hebt lopen, dan heb je al 6 honden nodig, wat denk je wat die alleen al weg eten. Aanschaf van een volwassen hond begint bij ongeveer 2000 euro en dan opwaarts.
En voordat je een aangeschafte pup echt kan inzetten ben je twee jaar verder, wat denk je wat ie tegen dan al gekost heeft?

En dan mag je nog hopen dat je (arme) honden niet door de wolven te grazen genomen worden, want ook dat is in Duitsland al gebeurd. Gadverdamme zeg...je honden als "wapen" (moeten) inzetten.
Nee, ik vind het maar niks.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Sassy schreef:Meestal staan de schapen in natuurgebieden achter stroomnetten (flexrasters), en ja, ook daar tillen mensen hun kinderen overheen, of gaan er honden over of doorheen.

Als iedereen zich aan alle regeltjes houdt zou het geen probleem moeten zijn, maar laat nu juist dat meestal het punt zijn...

Tja, en vele herders zitten nu op een punt dat ze het echt zat zijn, tis geen pretje dode, gewonde en half aangevreten schapen van je wei te moeten plukken. Dus iets moeten ze gaan doen...en een deel herders zullen dan voor KBH gaan kiezen.

Ik had zelf thuis vaste schapendraad met stroomdraad ervoor en erboven tot op 1.40 hoog, en nog dieren verloren.

Jackira: over de kosten, die honden zijn in aanschaf en onderhoud al duur, en met een of twee red je het niet, zeg minimum 3 per kudde, als je nu twee kuddes hebt lopen, dan heb je al 6 honden nodig, wat denk je wat die alleen al weg eten. Aanschaf van een volwassen hond begint bij ongeveer 2000 euro en dan opwaarts.
En voordat je een aangeschafte pup echt kan inzetten ben je twee jaar verder, wat denk je wat ie tegen dan al gekost heeft?

En dan mag je nog hopen dat je (arme) honden niet door de wolven te grazen genomen worden, want ook dat is in Duitsland al gebeurd. Gadverdamme zeg...je honden als "wapen" (moeten) inzetten.
Nee, ik vind het maar niks.
Dat de berghonden dan zelf ook risico lopen tijdens het werk, daar stond ik niet bij stil. Ik ging er van uit dat ze wel tegen wolven opgewassen waren. Dat vind ik ook niks dan inderdaad.

Kosten van aanschaf en voeding zijn inderdaad behoorlijk hoog bij zulke honden.
Laatst gewijzigd door Jackira op 14 sep 2018 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Sassy
moderator

In bepaalde landen waar al veel wolven zijn hebben deze honden speciale halsbanden met ijzeren pennen eraan om, zodat ze in het geval van een confrontatie niet zo snel hun keel doorgebeten hebben, niet voor niks natuurlijk.

Hier in NL of BE zijn (nog) geen grotere roedels wolven, maar dat zal de komende jaren nog wel veranderen, in Duitsland is dat op sommige plekken al heel anders.
En nee, dan beginnen enkele van zulke honden ook niks meer met alleen blaffen tegen dat roedel wolven, dat zijn bloederige gevechten :jank:
Een enkele wolf (of twee) zullen die honden nog wel af kunnen schrikken dmv blaffen en dreigen, zonder het gevecht aan te gaan.

Men probeert dat vanuit de wolf-voorstander-fractie een beetje te gemakkelijk/onschuldig voor te stellen jammer genoeg.

En dat terwijl er vanuit Italie, Frankrijk, Zwitserland, Polen, Tsjechie en noem het maar op al jaren ervaring is met deze problematiek. Helaas steekt men daar de kop voor in het zand.
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik voorzie nog de minste problemen met andere honden eigenlijk. Als er een Pyreneeër uit zijn stekker gaat achter een dun schapennetje zal dat hopelijk wel genoeg indruk maken. Maar als ik al lees dat er iemand een kind over de omheining tilt om de hond te aaien... :schrik: Die honden zien er natuurlijk uit als grote goldens en ze laten voor een leek ook niks merken dat ze dat niet zijn. Maar mijn vader kneep hem toch wel even toen in Frankrijk eentje recht tegenover hem ging zitten en alleen bleef kijken. Die hond had zeker ingegrepen als mijn vader een schaap had proberen te aaien.

Desalniettemin vind ik het goed dat het getest wordt. Het zal wel een mentaliteitsverandering vragen voor de mensen die natuurgebieden bezoeken. In andere landen is men er dusdanig aan gewend en staan overal borden dat er kuddes lopen met honden erbij, dat je zelfs oplet als ze er niet staan. Hier was dat nooit het geval dus een driedubbele waarschuwing lijkt me wel handig.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sassy schreef: Ik had zelf thuis vaste schapendraad met stroomdraad ervoor en erboven tot op 1.40 hoog, en nog dieren verloren.
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Waarom zijn wolven opeens een groter probleem dan honden?
Ondertussen zijn er twee schapen door wolven doodgebeten tegenover vier doodgereden of afgeschoten wolven.
Sassy
moderator

Wij hebben zelf nooit last gehad van loslopende honden. Waarschijnlijk door een gedegen afrastering, en mede omdat onze weilanden ver van de weg af zaten en achter ons huis lagen.
Wel van vossen, en het laatste jaar (waarschijnlijk ook al iets eerder, maar vanaf dan zeker bekend door de gezenderde wolf) wolven zowat in onze achtertuin. In de eerste twaalf jaar dat we schapen hielden hebben we nooit een probleem gehad, als het honden zijn dan had je daar van meet af aan last van gehad, en niet alleen nu de wolven populaties groter worden, zeg de laatste drie jaar of zo.
De wolf is beschermd, en mag dus niet afgeschoten worden!

Wat moet je je daarbij voorstellen?
Tja, wij zijn ook niet alleen lammeren, maar ook volwassen dieren verloren, die je dan half opgevreten vind vroeg in de morgen, lammeren waarvan er een van een tweeling bijv. gewoon verdwenen is, waar je alleen nog sleepsporen of plukken wol van vindt.
Foto's van een half aangevreten schaap zal ik je maar besparen. Of kan ik misschien in een PB sturen?

Helaas gaat het niet om "maar 2 schapen".
Moest het om een heel enkel dier gaan dan zouden de schapenhouders heus niet naar drastischer maatregelen grijpen.

FB groep waar duitse veehouders inzitten:
https://www.facebook.com/wnon1/
Daar is vorige week een schaap doodgebeten terwijl de herder bij zijn kudde stond. Overdag wel te verstaan!
Nu is het Duitsland, maar dat zul je hier ook gaan zien mettertijd.

Het is dus niet nu opeens een probleem, maar zat er al langere tijd aan te komen.

En dan kun je dus als schapenhouder verschillende dingen doen, je afrastering beveiligen zover als toegestaan in een natuurgebied, KBH erbij zetten, of stoppen met je schapen.
De laatste weg hebben wij voor gekozen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Sassy schreef: Foto's van een half aangevreten schaap zal ik je maar besparen. Of kan ik misschien in een PB sturen?

:LOL: Je dicht me een teer hartje toe?
Ik hoef geen pb's als het net zo goed openbaar gedeeld kan worden. Het is natuurlijk een beetje raar om te doen alsof een half opgevreten schaap zieliger is dan de antilope op animal planet.
Voor jou/de eigenaar is het heel vervelend ja.
Sassy schreef: Helaas gaat het niet om "maar 2 schapen".
Moest het om een heel enkel dier gaan dan zouden de schapenhouders heus niet naar drastischer maatregelen grijpen.
Volgens https://www.wolveninnederland.nl/ dat verbonden is aan natuurmonumenten zijn er tot nu toe twee gevallen bevestigd middels DNA onderzoek.
Als dat er veel meer zijn moeten schapenhouders melding en onderzoek laten doen, op basis van aannames gebeurt er zeker niets.
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder

Ongelezen bericht door Biet »

veertje schreef:Ik voorzie nog de minste problemen met andere honden eigenlijk. Als er een Pyreneeër uit zijn stekker gaat achter een dun schapennetje zal dat hopelijk wel genoeg indruk maken. Maar als ik al lees dat er iemand een kind over de omheining tilt om de hond te aaien... :schrik: Die honden zien er natuurlijk uit als grote goldens en ze laten voor een leek ook niks merken dat ze dat niet zijn. Maar mijn vader kneep hem toch wel even toen in Frankrijk eentje recht tegenover hem ging zitten en alleen bleef kijken. Die hond had zeker ingegrepen als mijn vader een schaap had proberen te aaien.

Desalniettemin vind ik het goed dat het getest wordt. Het zal wel een mentaliteitsverandering vragen voor de mensen die natuurgebieden bezoeken. In andere landen is men er dusdanig aan gewend en staan overal borden dat er kuddes lopen met honden erbij, dat je zelfs oplet als ze er niet staan. Hier was dat nooit het geval dus een driedubbele waarschuwing lijkt me wel handig.
Ik ook.
En ik ben ook voor een mentaliteitsverandering.
Loop hier regelmatig langs een manege, over een pad waar veel honden over lopen.
De manege heeft 2 Rhodesian ridgebacks rondlopen, voor de bewaking en maar ook om loslopende honden uit de weien met paarden te houden.
Doorgaans moet je goed kijken om ze te zien (meestal zie je ze niet), maar vanochtend kwam er een Duitse herder achter Kaila aan (ze hadden even daarvoor nog gespeeld, blijkbaar vond ie haar wel erg leuk).
Ik had dat door omdat ik z'n naam hoorde roepen, maar zag dus ook dat 1 van de Ridgbacks eraan kwam.
Duitser reageerde op het terugroepen en Ridgeback ging zitten bij de rand van het weiland.
Het werkt..
Wiel
Sassy
moderator

dagmar88 schreef:
Volgens https://www.wolveninnederland.nl/ dat verbonden is aan natuurmonumenten zijn er tot nu toe twee gevallen bevestigd middels DNA onderzoek.
Als dat er veel meer zijn moeten schapenhouders melding en onderzoek laten doen, op basis van aannames gebeurt er zeker niets.
:LOL:
Tuuuurlijk. Denk je nu echt dat mensen daar nog zin in hebben?

Een deel van de schapenhouders schaft dan wel KBH aan :wink:

Mentaliteitsverandering zou zo slecht niet zijn bij een deel van de wandelaars, maar ook daar, eerst zien dan geloven.
Lijkt me nog steeds niet heel tof als iemand zijn kindje over de afrastering heen tilt in de buurt van zulke honden.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Sassy schreef:
dagmar88 schreef:
:LOL:
Tuuuurlijk. Denk je nu echt dat mensen daar nog zin in hebben?

Een deel van de schapenhouders schaft dan wel KBH aan :wink:

Mentaliteitsverandering zou zo slecht niet zijn bij een deel van de wandelaars, maar ook daar, eerst zien dan geloven.
Lijkt me nog steeds niet heel tof als iemand zijn kindje over de afrastering heen tilt in de buurt van zulke honden.
ja, ga maar heel lief hondje een kusje geven :mann: :F:
S@ndr@
Zeer actief

Nanna schreef:Dat gaat in ons dichtbevolkte landje natuurlijk faliekant mis.
Schiet toch gewoon die wolven overhoop :roll:
ja natuurlijk gewoon alles uitroeien ... strak plan. dood moet het.. ik snap in ene keer wat je met een spa gemeen hebt :wink:
S@ndr@
Zeer actief

Nee er zijn teveel mensen... alles is vol :ugh: ...
dagmar88
Zeer actief

Sassy schreef: Tuuuurlijk. Denk je nu echt dat mensen daar nog zin in hebben?
Te bedonderd. Fraai.
Sassy
moderator

dagmar88 schreef:
Sassy schreef: Tuuuurlijk. Denk je nu echt dat mensen daar nog zin in hebben?
Te bedonderd. Fraai.
Nee, niks te bedonderd.
Gewoon genoeg hebben van alle shit wat je als schapenhouder over je heen krijgt van alle wolvenknuffelaars.

Ik kreeg al het verwijt over me heen dat ik toch te zorgen had dat die arme wolf nog wat te eten had, hoe ik het in mijn hoofd dúrfde te halen te stoppen met schapen houden....wat was ik toch een egoist dat ik die wolf niet een paar van onze dieren gunde :piew:

Je hebt er werkelijk geen idee van hoe achterlijk sommige mensen kunnen reageren.
Dan ben je er klaar mee.

Ik had nog dode lammeren bewaard in de vriezer om stalen te laten nemen, maar die zin vergaat je zo wel.
Laat maar...
Afbeelding
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Hier staan de dode schapen waarvan vaststaat dat ze door een wolf zijn gedood. Dat zijn er nogal wat meer dan 2... https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... oort/wolf/
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
dagmar88
Zeer actief

under the red sky schreef:Hier staan de dode schapen waarvan vaststaat dat ze door een wolf zijn gedood. Dat zijn er nogal wat meer dan 2... https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... oort/wolf/
Dat geeft een ander beeld ja. Jammer dat het kennelijk alleen om de verzekeringstechnische afhandeling te doen is.
dagmar88
Zeer actief

:mrgreen: Roodkapjessydroom.
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

Wat betekent 'KBH'? :denken:
Sassy
moderator

Johnny Jones schreef:Wat betekent 'KBH'? :denken:
Kuddebewakingshonden.
En dat kan gaan van bijv. Kangal tot Sarplaninac, alle mogelijke rassen die daarvoor in aanmerking komen.
Afbeelding
vaagheid
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugese scoobydoo
Contacteer:

Ongelezen bericht door vaagheid »

Ik wandel vaak in gebieden in Frankrijk waar ze deze honden veel hebben, we komen ze vaak tegen en ik heb er om eerlijk te zijn nog nooit problemen mee gehad.
Ook niet met mijn hond zonder terugkomfunctie.
Die heeft er wel eens eentje opgescharreld bij een boerderij toen we in een riviertje aan het klooien waren. Ze was even weg en kwam terug met een gigantisch wit gevaarte. Hij had even pauze denk ik. :goeie:

De chihuahua heeft het gewoon overleefd trouwens. :tongue:

Afbeelding

Afbeelding

Je moet natuurlijk niet het erf over gaan lopen of dwars door een kudde schapen of koeien gaan lopen als die honden erbij lopen. :19:
Maar ik ken ze niet als overdreven agressief eigenlijk, als je niet in de buurt komt hebben ze ook geen interesse in jou of je hond.
Als je je kind over een hek zet waar zon reus achter staat te blaffen dan verdien je ook wel een beetje een Darwin award.

Maar goed, Nederland is een klein landje met een heleboel mensen die niet aan dit soort dingen gewend zijn. Ik ben ook niet zo enthousiast over wolven maar ze allemaal afknallen.. :denken: Ik denk eigenlijk ook dat dat alleen tijdelijk het probleem oplost. Ze zitten toch net over de grens dus een uitstapje naar Nudderland is snel gemaakt.
Washbar, 100% natuurlijke shampoo uit Nieuw-Zeeland voor paarden en honden
tycha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Smoothies
Contacteer:

Ongelezen bericht door tycha »

In Amerika gebruiken ze ze ook. En die kuddes zijn nog een stukje groter dan bij ons. Maar daar gebruiken ze ook wel lama's of alpaca's tussen de schapen kuddes, schijnen ook goed te zijn voor de bewaking van kuddes. En als je het goed wilt doen met kbh's. Heb je verschillende soorten nodig. Je wilt niet dat je kudde onbeschermd achter blijft omdat je hond achter de wolven aangaat. Heb ik wel eens begrepen.
Afbeelding
Groetjes Marja
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:
ja natuurlijk gewoon alles uitroeien ... strak plan. dood moet het.. ik snap in ene keer wat je met een spa gemeen hebt :wink:
Er is hier geen plaats voor. Ik snap de geromantiseerde versie van de huilende wolven in yellowstone park maar dat soort terreinen hebben we hier niet.
Precies. Zo veel geschikt gebied is er helemaal niet voor de wolf om hier te leven. Ze zullen zich hier vast wel gaan vestigen maar veel worden het er heus niet. Er is simpelweg te weinig grond. Dat is in Duitsland al heel anders. Dus ik denk niet dat we direct hier duitse toestanden hoeven te verwachten qua aantallen.
Cockermans
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Cockermans »

mijke schreef:
Nanna schreef:
S@ndr@ schreef:
Er is hier geen plaats voor. Ik snap de geromantiseerde versie van de huilende wolven in yellowstone park maar dat soort terreinen hebben we hier niet.
Precies. Zo veel geschikt gebied is er helemaal niet voor de wolf om hier te leven. Ze zullen zich hier vast wel gaan vestigen maar veel worden het er heus niet. Er is simpelweg te weinig grond. Dat is in Duitsland al heel anders. Dus ik denk niet dat we direct hier duitse toestanden hoeven te verwachten qua aantallen.
Dus jij denkt dat die beesten eerst gaan uitrekenen hoeveel hectare ze ter beschikking hebben voor ze zich gaan voortplanten?
Rocco
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rocco »

Dan is het nog maar de vraag of die Pyreneeese berghonden daadwerkelijk de boel beschermen en mogen gaan uitkijken dat ze geen prooi
worden van de wolven, de wolf staat ergens bovenaan in de voedsel keten, ik zag laatst in Turkije dat een paar Kangals werden op gegeten en onthoofd door een roedel wolven ik ga het filmpje maar niet plaatsen voor Kangal fan die wordt er niet gelukkig van.

Nou geloof ik niet dat we binnen 10 jaar worden overvallen met roedels wolven in Nederland het wordt allemaal wel sensationeel gemaakt in de media met af en toe een verdwaalde wolf
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Rocco schreef: ik zag laatst in Turkije dat een paar Kangals werden op gegeten en onthoofd door een roedel wolven ik ga het filmpje maar niet plaatsen voor Kangal fan die wordt er niet gelukkig van.
Wat?! Een Kangal die verloren heeft? :LOL:
Rocco
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rocco »

_Leonie schreef:
Rocco schreef: ik zag laatst in Turkije dat een paar Kangals werden op gegeten en onthoofd door een roedel wolven ik ga het filmpje maar niet plaatsen voor Kangal fan die wordt er niet gelukkig van.
Wat?! Een Kangal die verloren heeft? :LOL:
jajajaja echt wel..... :mrgreen:
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Hier blijken de kuddebewakers ook niet dè oplossing. Zee hebben ze hier wel ivm de verzekering, maar er worden geregeld schapen gepakt, en dan gaat het over meerdere per keer.
Schieten mag niet, al zouden de boeren dat graag zien, althans en versoepeling van de regels.
Echter de stadsmensen zijn tegen en dus krijgen ze het er niet door bij referenda
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”