Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Combi smuldier/brok goed voor hond met groeipijn
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Combi smuldier/brok goed voor hond met groeipijn
Voor degene die mijn oude topics hebben gevolgd bekend. Ik heb een lab van 5 maanden met nogal heftige groeipijn waar hij rimadyl voor krijgt.
Ik voer hem de laatste weken vers, smuldier in combi met wat kippenpoten, eitjes en tafelresten.
Maar de DA die de foto's nam adviseert met klem om hem helemaal op een brok te zetten voor grote rassen. Ik ben geen brokken mens eerlijk gezegd.. maar deze dame was zo stellig dat ik toch een zak heb gekocht.
Mijn plan is nu om dit te combineren. Smorgens smuldier compleet (beide soorten ruim onder de 1% calcium) en s'avonds een brok. Of omgekeerd.
Ik heb op advies van de DA, recensies en advies hier een zak RC puppy maxi gekocht. Zou niet mijn eerste keuze geweest zijn maar goed.. ik wil eigenlijk sowieso afwisselen qua merk. Dus als deze op zijn weer een ander (kwalitatief) merk.
Maar ik blijf twijfelen of ik het goed doe. Eitjes, kip en tafelresten krijgt hij er sowieso bij. Dat kan volgens mij geen kwaad.
Ik blijf hiermee ruim binnen de grens qua calcium maar toch.. 100% vers is niet haalbaar aangezien ik beperkt ruimte heb in de vriezer. Daarnaast zit ik meerdere weken per jaar op de boot.
Wie kan mij gerust stellen dat ik hiermee een goede keuze maak voor het hondje?
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met Tapatalk
Ik voer hem de laatste weken vers, smuldier in combi met wat kippenpoten, eitjes en tafelresten.
Maar de DA die de foto's nam adviseert met klem om hem helemaal op een brok te zetten voor grote rassen. Ik ben geen brokken mens eerlijk gezegd.. maar deze dame was zo stellig dat ik toch een zak heb gekocht.
Mijn plan is nu om dit te combineren. Smorgens smuldier compleet (beide soorten ruim onder de 1% calcium) en s'avonds een brok. Of omgekeerd.
Ik heb op advies van de DA, recensies en advies hier een zak RC puppy maxi gekocht. Zou niet mijn eerste keuze geweest zijn maar goed.. ik wil eigenlijk sowieso afwisselen qua merk. Dus als deze op zijn weer een ander (kwalitatief) merk.
Maar ik blijf twijfelen of ik het goed doe. Eitjes, kip en tafelresten krijgt hij er sowieso bij. Dat kan volgens mij geen kwaad.
Ik blijf hiermee ruim binnen de grens qua calcium maar toch.. 100% vers is niet haalbaar aangezien ik beperkt ruimte heb in de vriezer. Daarnaast zit ik meerdere weken per jaar op de boot.
Wie kan mij gerust stellen dat ik hiermee een goede keuze maak voor het hondje?
blablabla 

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Re: Combi smuldier/brok goed voor hond met groeipijn
Waarom de kippenpoten? Wat voegen die toe aan zijn dieet behalve extra calcium? Als je hem wil laten kauwen op iets rauws, zou ik dan eerder voor een penslap gaan.

- Hilde
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
- Aantal honden: 3
Nee, Cleva, wat voegt het toe? Voor een hond zonder pijn kan het prima, maar wat voegt het voor deze hond nu toe? Het kan best. Het zal je calciumgehalte niet helemaal over de kop laten gaan (tenzij je er een kilo op een dag doorheen jaagt), maar wat voegt het toe? Het is geen onderdeel van een uitgebalanceerd dieet. En als het je er om gaat dat hij wat rauws knaagt, dan zou ik afwisselen tussen nekken, karkassen, poten, penslappen, hart, etc. Maar ik vraag me af wat de bedoeling is van enkel kippenpoten.
Overigens, wat ik bij klanten voornamelijk zie is honden met groeipijn op brok. Op KVV groeien ze bijna nooit te hard. Verder dus helemaal met Cleva eens.
Overigens, wat ik bij klanten voornamelijk zie is honden met groeipijn op brok. Op KVV groeien ze bijna nooit te hard. Verder dus helemaal met Cleva eens.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Wij hebben ook gewoon een extra vriezer aangeschaft om volledig op rauw (kvv en barf) als basis over te kunnen stappen. Brokjes krijgen ze als beloning, soms eens een maaltijd brok, maar dat is echt een uitzondering. Inderdaad groeien ze er heel gelijkmatig mee op. En ik geef ook gerust tafelrestjes. Gisteren aten we pasta met oa pesto en courgette en blijkbaar moet ik er altijd wat van op de grond laten vallen, dus Gait heeft weer lekker gesmuld van pasta en courgette met pesto. Hij moest alleen even wachten tot het ver genoeg afgekoeld was, maar dat weet hij
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik zou overigens liever kiezen voor een kvv met bot als calciumbron in plaats van een premix
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
ooit van een orthopeed (Crama) gehoord dat juist honden op de puppybrok groeipijnen krijgen. hij adviseerde om pups op gewone brok volwassen brok te zetten of op vers.
ellen
ellen
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik fok nu bijna 30 jaar en al mijn puppies al die tijd het eerste jaar op puppy brok en nog nooit bij een van mijn pups groeipijnen gehad.
dus ik zou zeggen, kijk wat voor jouw hond werkt
dus ik zou zeggen, kijk wat voor jouw hond werkt
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
http://www.cashelvale.nl
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik kan niks zinnigs zeggen over groeipijnen, maar je hond gaat dit prima vinden hoor en je doet ook niks fout als je brok (erbij) voert
Ik zou dan weer niet voor smuldier kiezen om een pup op groot te brengen, maar goed daar zijn vast ook weer tig voorbeelden van waarbij dat wel goed gaat.
Ik denk dat afwisseling alleen maar goed is. Brok met vlees afwisselen is geen probleem en ook geen misdaad zoals men wel eens wil doen geloven.

Ik denk dat afwisseling alleen maar goed is. Brok met vlees afwisselen is geen probleem en ook geen misdaad zoals men wel eens wil doen geloven.
-
- Zeer actief
Ik heb juist begrepen dat in puppy brokken een betere verhouding aan calcium/fosfor zit ten opzichte van normale brokken. En dat ze daar dus normaler op groeien.. dat staat ook op voerwijzer.Nanna schreef:Puppybrok is puur om even de overgang van moedermelk naar vast voedsel te vergemakkelijken. Met de nadruk op even. Maar sommige mensen blijven echt soms een jaar lang puppybrok geven, ja, dat is natuurlijk de dood in de pot.ellen en de birmanen schreef:ooit van een orthopeed (Crama) gehoord dat juist honden op de puppybrok groeipijnen krijgen. hij adviseerde om pups op gewone brok volwassen brok te zetten of op vers.
ellen
Als ik mijn pup in november krijg, krijgt die helemaal geen puppybrok. Gewoon meteen met de pot mee-eten.
blablabla 

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Crama is al even dood he, dus dat is van een behoorlijke tijd geleden, de huidige generatie puppybrok is totaal niet vergelijkbaar met wat destijds verkrijgbaar wasellen en de birmanen schreef:ooit van een orthopeed (Crama) gehoord dat juist honden op de puppybrok groeipijnen krijgen. hij adviseerde om pups op gewone brok volwassen brok te zetten of op vers.
ellen

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
daarom is er inderdaad nu een tussenvariant van puppybrok voor de overgang van melk naar vast te vergemakkelijken en daarna in de eerste groeifase een goede pup/junior brok waar ze echt niet te hard op groeien maar juist mooi gelijkmatigNanna schreef:Puppybrok is puur om even de overgang van moedermelk naar vast voedsel te vergemakkelijken. Met de nadruk op even. Maar sommige mensen blijven echt soms een jaar lang puppybrok geven, ja, dat is natuurlijk de dood in de pot.ellen en de birmanen schreef:ooit van een orthopeed (Crama) gehoord dat juist honden op de puppybrok groeipijnen krijgen. hij adviseerde om pups op gewone brok volwassen brok te zetten of op vers.
ellen
Als ik mijn pup in november krijg, krijgt die helemaal geen puppybrok. Gewoon meteen met de pot mee-eten.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Ik zou ook geen kippenpoten geven, die geef ik sowieso nooit, zijn allemaal plofkippen die volgespoten zijn met groeihormonen en AB.Dus inderdaad geen toegevoegde waar om die zooi te geven.

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn advies: ga zeker in eerste instantie niet teveel zelf rommelen maar begin simpel en kijk vooral naar je hond. Hartstikke leuk en aardig hoor, het idee dat je maar van alles wat moet geven en het dan altijd wel goed is, maar jij hebt een hond die nu heel veel klachten heeft (zoveel dat de DA hem als wrak bestempelde en jij hem erom weg deed) wat mede door het juiste voer opgelost kan worden. Dan moet je dat voer gewoon serieus nemen en aanpakken. De hoeveelheid calcium moet goed zijn (niet alleen het percentage! als je van een laag percentage calcium voer heel veel van moet voeren krijgt je hond alsnog teveel calcium binnen), maar ook de verhouding calcium-fosfor, dus met een beetje aanrommelen heb je geen idee wat je daarin aan het doen bent en waar je hond het goed op doet.
Begin gewoon eens op die puppybrok maxi (is dat dezelfde als die Crutz je aanraadde?) óf enkel op KVV (en neem dan die van Bandit die speciaal bij groeipijn is) en ga niet steeds wisselen van merk. Dan ga je kijken naar de praktijk, dus hoe je hond het doet, ipv met vage theorietjes over wat goed is bezig te zijn. Als het na een tijdje stabiel is kun je iets wijzigen als je je hond wat meer variatie wil bieden, maar ook dat moet je simpel doen: voeg slechts één ding tegelijk toe zodat je weet waar het aan ligt als je hond het er al dan niet goed op doet.
Gaat het goed dan kun je na een paar weken nog iets veranderen en dan kan het best dat je uiteindelijk uitkomt op tig merken KVV, tig merken brok, tafelresten, kippenpoten, ei, groente en weet ik wat nog meer, maar dan heb je het tenminste goed opgebouwd voor je hond en weet je precies waar hij het wel en niet goed op doet qua groeipijn.
Begin gewoon eens op die puppybrok maxi (is dat dezelfde als die Crutz je aanraadde?) óf enkel op KVV (en neem dan die van Bandit die speciaal bij groeipijn is) en ga niet steeds wisselen van merk. Dan ga je kijken naar de praktijk, dus hoe je hond het doet, ipv met vage theorietjes over wat goed is bezig te zijn. Als het na een tijdje stabiel is kun je iets wijzigen als je je hond wat meer variatie wil bieden, maar ook dat moet je simpel doen: voeg slechts één ding tegelijk toe zodat je weet waar het aan ligt als je hond het er al dan niet goed op doet.
Gaat het goed dan kun je na een paar weken nog iets veranderen en dan kan het best dat je uiteindelijk uitkomt op tig merken KVV, tig merken brok, tafelresten, kippenpoten, ei, groente en weet ik wat nog meer, maar dan heb je het tenminste goed opgebouwd voor je hond en weet je precies waar hij het wel en niet goed op doet qua groeipijn.
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Aantal honden: 1

Dit dus . En ik lees graag hierover mee

Fenneke en Baloe

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat is dezelfde, daar staan ze hier tot 15 maanden op zoals geadviseerd door de fabrikant, de enige met groeipijn hier zijn pups geweest waar het mbt voeding in het nest door omstandigheden niet goed gelopen is (op een high energy brok afgespeend, terwijl die fokker normaal ook op de junior/puppy afspeend) en dat was met 1-2 weken verholpen gelukkigZamunda schreef:Mijn advies: ga zeker in eerste instantie niet teveel zelf rommelen maar begin simpel en kijk vooral naar je hond. Hartstikke leuk en aardig hoor, het idee dat je maar van alles wat moet geven en het dan altijd wel goed is, maar jij hebt een hond die nu heel veel klachten heeft (zoveel dat de DA hem als wrak bestempelde en jij hem erom weg deed) wat mede door het juiste voer opgelost kan worden. Dan moet je dat voer gewoon serieus nemen en aanpakken. De hoeveelheid calcium moet goed zijn (niet alleen het percentage! als je van een laag percentage calcium voer heel veel van moet voeren krijgt je hond alsnog teveel calcium binnen), maar ook de verhouding calcium-fosfor, dus met een beetje aanrommelen heb je geen idee wat je daarin aan het doen bent en waar je hond het goed op doet.
wat ik eerder ook al gevraagd heb, zijn deze problemen pas begonnen toen hij bij jou kwam Peter, dus toen je zijn voeding veranderde? want bij de eerste eigenaar zat hij op een pupbrok voor grote rassen toch?
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Zamunda schreef:Mijn advies: ga zeker in eerste instantie niet teveel zelf rommelen maar begin simpel en kijk vooral naar je hond. Hartstikke leuk en aardig hoor, het idee dat je maar van alles wat moet geven en het dan altijd wel goed is, maar jij hebt een hond die nu heel veel klachten heeft (zoveel dat de DA hem als wrak bestempelde en jij hem erom weg deed) wat mede door het juiste voer opgelost kan worden. Dan moet je dat voer gewoon serieus nemen en aanpakken. De hoeveelheid calcium moet goed zijn (niet alleen het percentage! als je van een laag percentage calcium voer heel veel van moet voeren krijgt je hond alsnog teveel calcium binnen), maar ook de verhouding calcium-fosfor, dus met een beetje aanrommelen heb je geen idee wat je daarin aan het doen bent en waar je hond het goed op doet.
Hier kan ik me helemaal bij aansluiten

-
- Zeer actief
Dank voor de adviezen . Ik ga inderdaad niet lopen klooien maar ga eerst maar 2 weken die puppy brok geven met luposan gewrichtskracht
blablabla 

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Ik ben het eens met het advies om enkel RC maxi puppy te geven en eerst zo maar eens te kijken.
Bij kvv moet je kijken naar de hoeveelheid calcium per 1000kcal. Dit is voor de meeste mensen lastig om serieus naar te kijken. In dat geval moet je minimaal 2.5g calcium per 1000kcal geven en maximaal 4g Ca/1000kcal.
Dan kan je een ruwe inschatting maken van de hoeveelheid kcal/100g voer maken door eiwit%*4+koolhydraten%*4+vet*9 = kcal/100g.
Dit komt bij smuldier vleescompleet neer op: 15.7*4+0*4+12.5*9 = 175.3kcal/100g
1000/175.3 = 5.7, dus er gaat 570g smuldier in 1000kcal.
De hoeveelheid calcium per 1000kcal is dus 0.39%*5.7 = 2.2g calcium per 1000kcal. Het is dus officieel een beetje krap, maar dit is voor afgeronde/berekende getallen een acceptabele waarde. Kivo konijn komt bijvoorbeeld uit op 16g calcium/1000kcal, dus 4x zoveel als maximaal is toegestaan is. Dat is uiteraard compleet buiten de grenzen. Smuldier Vlees Pens Compleet heeft, als ik de correcte gegevens van het internet pluk, 0.5% calcium. Aangezien het een iets hoger vetgehalte heeft, verwacht ik dat het calciumgehalte/1000kcal vergelijkbaar is en in ieder geval niet te veel.
Je moet bij een kvv dus eigenlijk niet kijken naar enkel het calciumgehalte, maar naar het totale plaatje. Meestal zit je met een Ca% van 0.4-0.5% wel goed voor kvv, maar dat is dus geen sluitende zaak!
Fosfor mag nog steeds nooit hoger zijn dan het calciumgehalte en het calciumgehalte mag voor jonge honden niet meer dan 1.6x zo hoog zijn en voor volwassen honden is de bovengrens 2x zoveel calcium als fosfor. 0.9% calcium en 0.3% fosfor is dus nooit goed, ongeacht het vochtgehalte! Dit geldt dus niet alleen voor kvv's, maar ook voor brok.
Ik vis dit stukje quote er nog even uit omdat mensen dit vaker denken, maar dit werkt zo niet bij kvv's. De 1% calcium is gebaseerd op een brok van 3900kcal (die 1% moeten ze overigens hebben volgens fediaf, maximum is 1.6% bij vroege groei. Maar voor honden met groeipijn zou ik gaan voor 1.1-1.2%. Met 0.7-1.0% fosfor. In ieder geval mag het fosforgehalte niet hoger zijn dan het calcium-gehalte).Peter27 schreef:(beide soorten ruim onder de 1% calcium)
Bij kvv moet je kijken naar de hoeveelheid calcium per 1000kcal. Dit is voor de meeste mensen lastig om serieus naar te kijken. In dat geval moet je minimaal 2.5g calcium per 1000kcal geven en maximaal 4g Ca/1000kcal.
Smuldier VleesCompleet bevat geen koolhydraten volgens de ingedriëntenlijst. Dat neem ik voor nu even voor waar aan. Als je het niet zeker weet, heb je het vochtgehalte van de kvv ook nodig (dat ontbreekt van Smuldier Vlees Compleet). Dan doe je namelijk 100-vochtgehalte-eiwit-vet-ruwe celstof (of voedingsvezel, voorkeur voor ruwe celstof) - (ruw as of calcium+fosfor, voorkeur voor ruwe as) = koolhydraatgehalte.Voedingswaarden Smuldier Vlees Compleet per 100 Gram. (g/100g = %)
Eiwitten 15.7 g (dus 15.7%)
Vet 12.5 g
Voedingsvezel < 0.3 g
Calcium 390 mg (=0.39%)
Fosfor 340 mg (=0.34%)
Dan kan je een ruwe inschatting maken van de hoeveelheid kcal/100g voer maken door eiwit%*4+koolhydraten%*4+vet*9 = kcal/100g.
De hoeveelheid calcium per 1000kcal is dus 0.39%*5.7 = 2.2g calcium per 1000kcal. Het is dus officieel een beetje krap, maar dit is voor afgeronde/berekende getallen een acceptabele waarde. Kivo konijn komt bijvoorbeeld uit op 16g calcium/1000kcal, dus 4x zoveel als maximaal is toegestaan is. Dat is uiteraard compleet buiten de grenzen. Smuldier Vlees Pens Compleet heeft, als ik de correcte gegevens van het internet pluk, 0.5% calcium. Aangezien het een iets hoger vetgehalte heeft, verwacht ik dat het calciumgehalte/1000kcal vergelijkbaar is en in ieder geval niet te veel.
Je moet bij een kvv dus eigenlijk niet kijken naar enkel het calciumgehalte, maar naar het totale plaatje. Meestal zit je met een Ca% van 0.4-0.5% wel goed voor kvv, maar dat is dus geen sluitende zaak!
Fosfor mag nog steeds nooit hoger zijn dan het calciumgehalte en het calciumgehalte mag voor jonge honden niet meer dan 1.6x zo hoog zijn en voor volwassen honden is de bovengrens 2x zoveel calcium als fosfor. 0.9% calcium en 0.3% fosfor is dus nooit goed, ongeacht het vochtgehalte! Dit geldt dus niet alleen voor kvv's, maar ook voor brok.
-
- Zeer actief
Wow . Over een inhoudelijke reactie gesproken. Dank hiervoor.
Ik snap er geen moer meer van en ga dus inderdaad gewoon brok geven voor tenminste de komende maanden. En dan zien we wel weer.
Ik snap er geen moer meer van en ga dus inderdaad gewoon brok geven voor tenminste de komende maanden. En dan zien we wel weer.
Verstuurd vanaf mijn Moto G (5) Plus met TapatalkDomor schreef:Ik ben het eens met het advies om enkel RC maxi puppy te geven en eerst zo maar eens te kijken.
Ik vis dit stukje quote er nog even uit omdat mensen dit vaker denken, maar dit werkt zo niet bij kvv's. De 1% calcium is gebaseerd op een brok van 3900kcal (die 1% moeten ze overigens hebben volgens fediaf, maximum is 1.6% bij vroege groei. Maar voor honden met groeipijn zou ik gaan voor 1.1-1.2%. Met 0.7-1.0% fosfor. In ieder geval mag het fosforgehalte niet hoger zijn dan het calcium-gehalte).Peter27 schreef:(beide soorten ruim onder de 1% calcium)
Smuldier VleesCompleet bevat geen koolhydraten volgens de ingedriëntenlijst. Dat neem ik voor nu even voor waar aan. Als je het niet zeker weet, heb je het vochtgehalte van de kvv ook nodig (dat ontbreekt van Smuldier Vlees Compleet). Dan doe je namelijk 100-vochtgehalte-eiwit-vet-ruwe celstof (of voedingsvezel, voorkeur voor ruwe celstof) - (ruw as of calcium+fosfor, voorkeur voor ruwe as) = koolhydraatgehalte.Voedingswaarden Smuldier Vlees Compleet per 100 Gram. (g/100g = %)
Eiwitten 15.7 g (dus 15.7%)
Vet 12.5 g
Voedingsvezel < 0.3 g
Calcium 390 mg (=0.39%)
Fosfor 340 mg (=0.34%)
blablabla