Ik heb met Tom toen hij ziek was de stichting niet eens iets gezegd om niet op onderstaande gedoe uit te komen. Die stichting was domweg niet ok en ik had verhalen gehoord over ook van dit soort gedoe. Hondjes terughalen en niet meer teruggeven.

Moderator: moderatorteam
Ben benieuwd naar de uitspraak. Het lijkt me onwijs ellendig als een of andere stichting mijn hond niet meer terug wil geven (hoewel ik denk dat ik hem niet teruggebracht had maar je zult ter goede trouw handelen zeg). Puur op gevoel zeg ik dat ik deze stichting links laat liggen in mijn queeste voor een nieuw hondjelaeken schreef:Hier wordt altijd gezegd dat de stichting geen poot heeft om op te staan. Ben benieuwd wat de gerechtelijke uitspraak wordt uit het onderstaande...
Dat ligt helemaal aan het contract dat is afgesloten en of dat wel of niet goed in elkaar zit.mijke schreef:Nou ik ben ook benieuwd! Ik denk dat het misschien wel in het nadeel van het nieuwe baasje is dat hij de hond heeft teruggegeven, want de rechter zou dat kunnen zien als dat hij daarmee erkent dat de stichting nog iets over de hond te zeggen heeft. Als hij de hond zelf had gehouden leek de uitspraak me meer voor de hand liggen (namelijk dat de hond van hem is).
Dat lijkt mij heel ingewikkeld.Fotogravinnetje schreef:Kun je 'de baas' van een hond zijn zonder de eigenaar te zijn?
Ik zou mijn hond ook nooit teruggebracht hebben.Izzie_Anneke schreef:Ben benieuwd naar de uitspraak. Het lijkt me onwijs ellendig als een of andere stichting mijn hond niet meer terug wil geven (hoewel ik denk dat ik hem niet teruggebracht had maar je zult ter goede trouw handelen zeg). Puur op gevoel zeg ik dat ik deze stichting links laat liggen in mijn queeste voor een nieuw hondjelaeken schreef:Hier wordt altijd gezegd dat de stichting geen poot heeft om op te staan. Ben benieuwd wat de gerechtelijke uitspraak wordt uit het onderstaande...
Lang niet alle stichtingen hebben een dergelijk adoptiecontract dat uitgaat van bruikleen hoorHabibi schreef:Wel een van de redenen dat ik adoptie bij stichting eng vind.
Ík wil keuzes maken over míjn hond. En die keuzes zijn altijd weloverwogen. Wat níet wil zeggen dat iedereen dezelfde keus zou maken.
Maar als dat betekent dat het na dagen/weken/járen alsnog mogelijk is dat 'mijn' hond me afgenomen wordt, nee dank u.
Er gaat waarschijnlijk alleen een uitspraak komen over de rechtsgeldigheid van het betreffende contract. Een ander contract kan om andere redenen weer wel of niet als rechtsgeldig beschouwd wordenlaeken schreef:Ben ontzettend benieuwd ook. Want er gaat vast ook een uitspraak komen over de rechtsgeldigheid van die contracten. Tom kwam van zo'n soort stichting. Daar gaan ook verhalen over die niet fris zijn. Ik heb bewust verzwegen hoe ziek hij was tot hij dood was. Toen ik dat gemeld had werd mij ook alle schuld in de schoenen geschoven.....
Miezemuis schreef:Ik had mijn hond misschien wel teruggebracht als ze me het gevoel gegeven hadden dat ik en grote fout gemaakt had door de hond te laten enten. Als de stichting dat onder mijn neus zou wrijven zou ik ontzettend schuldig voelen en er ook volledig op vertrouwen dat de stichting ter goede trouw handeld. Ik vind het eigenlijk idioot dat een stichting dit doet.
Ja precies. Ik denk niet dat je er dan meteen in z´n algemeenheid een conclusie aan kan verbinden.DeDiana schreef:Er gaat waarschijnlijk alleen een uitspraak komen over de rechtsgeldigheid van het betreffende contract. Een ander contract kan om andere redenen weer wel of niet als rechtsgeldig beschouwd wordenlaeken schreef:Ben ontzettend benieuwd ook. Want er gaat vast ook een uitspraak komen over de rechtsgeldigheid van die contracten. Tom kwam van zo'n soort stichting. Daar gaan ook verhalen over die niet fris zijn. Ik heb bewust verzwegen hoe ziek hij was tot hij dood was. Toen ik dat gemeld had werd mij ook alle schuld in de schoenen geschoven.....
Alfilillo schreef:Welke naam staat er op de chip? Als jouw naam erop staat, ben je dan niet gewoon de eigenaar?
Precies. Een rechter gaat geen uitspraak doen over wat niet aan haar/hem is voorgelegd. De rechter geeft alleen een oordeel over het conflict tussen de stichting en het baasje van de hond met betrekking tot de vraag wie juridisch gezien beschouwd moet worden als eigenaar van de hond.DeDiana schreef:Er gaat waarschijnlijk alleen een uitspraak komen over de rechtsgeldigheid van het betreffende contract. Een ander contract kan om andere redenen weer wel of niet als rechtsgeldig beschouwd wordenlaeken schreef:Ben ontzettend benieuwd ook. Want er gaat vast ook een uitspraak komen over de rechtsgeldigheid van die contracten. Tom kwam van zo'n soort stichting. Daar gaan ook verhalen over die niet fris zijn. Ik heb bewust verzwegen hoe ziek hij was tot hij dood was. Toen ik dat gemeld had werd mij ook alle schuld in de schoenen geschoven.....
Van dit contract. Jij verwacht een ook een uitspraak over de rechtsgeldigheid van ‘die’ contracten. Welke contracten? Die zal een rechter dan toch eerst moeten zien. Je kunt geen oordeel vellen over contracten waarvan je niet weet wat er in staat. De rechter kan wel aangeven wat er juridsich gezien aan dit contract mankeert en dat zal zij/hij ook doen. Het begrip ‘adoptie’ bijvoorbeeld is juridisch gezien al niet van toepassing op dieren. Juridsch gezien kun je geen dieren adopteren. Maar bij leken wekt deze term de indruk dat het dier na ‘adoptie’ voorgoed van hen is. Dan is het feit dat er voor de hond betaald is. Normaal gesproken is het zo dat je, als je betaald hebt voor een goed (wat een dier voor de wet nog steeds is), je er de eigenaar van bent. Ik denk dat dat het belangrijkste is. Ook al noem je als stichting je contract een ‘adoptiecontract’ en vind je dat jij de eigenaar blijft, het feit dat er voor de hond betaald is, maakt de betaler tot eigenaar en het contract tot een koopcontract, tenzij uitdrukkelijk in de overeenkomst is aangegeven dat de hond slechts in bruikleen gegeven wordt.laeken schreef:Dat laatste klopt natuurlijk maar ik denk juist wel dat het contract en de rechtsgeldigheid daarvan een rol gaat spelen.