Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Amsterdam wil shows verbieden

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Amsterdam wil shows verbieden

Ongelezen bericht door malinois »

AMSTERDAM - Als het aan het stadsbestuur van Amsterdam ligt is er in de hoofdstad in de toekomst geen plaats meer voor hondenshows zoals die in augustus in de Rai worden georganiseerd. Begin volgende maand komen er meer dan 20.000 honden uit 60 verschillende landen naar de stad voor hondenshows toe, hetgeen een doorn in het oog is van het stadsbestuur.

Volgens GroenLinks-raadslid Imane Nadif, die vragen stelde aan het college van burgemeester en wethouders, vertonen de honden tijdens de World Dog Show en Benelux Winner Show bij de tentoonstelling „geen natuurlijk gedrag.” „Daarbij zijn dit soort hondenshows evenementen waar het doorfokken van honden wordt gepromoot. Het doorfokken van honden heeft een schadelijk effect op deze dieren. Een goed voorbeeld hiervan zijn de kortsnuitige honden waar 36 erfelijke aandoeningen zoals ademhalingsproblemen en allergieën voorkomen.”

Het linkse stadsbestuur schrijft het ’onwenselijk’ te vinden dat evenementen waar doorgefokte dieren worden tentoongesteld plaats hebben in de stad. „Sinds 1 juli 2014 is wetgeving van kracht die fokkers verplicht om, voor zover mogelijk, te voorkomen dat er erfelijke aandoeningen aan nakomelingen worden doorgegeven. Uit oogpunt van dierenwelzijn is het volstrekt ongewenst dat er bij hondenshows rassen kunnen worden ingeschreven met een beduidend risico op erfelijke aandoeningen.”
Het gemeentelijk beleid is er op gericht om het aantal evenementen met dieren in Amsterdam terug te dringen. „Het college zal onderzoeken of de vergunningsvoorwaarden zo aangepast kunnen worden dat het niet meer mogelijk is om hondenshows in Amsterdam te organiseren”, zo besluit het college.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2349569 ... -verbieden
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Re: Amsterdam wil shows verbieden

Ongelezen bericht door blacky »

ja ik zag het. Ach je moet wat in deze tijd van het jaar als je niets belangrijkers weet waar je jezelf druk om kan maken.
Als ze dit gaan verbieden komt er meer. Want her staat evenementen met dieren, dus dan zou dan ook gelden voor een concours hippique, behendigheidswedstrijden enz.

Met fokken heeft een show weinig of niets te maken. Wel met pronken en opscheppen over jou hond/honden.
Afbeelding
gevni havanezers
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ach, shows willen Amsterdam ook verbieden :mrgreen: Van wat ik heb begrepen is de Winner organisatie al druk op zoek naar een andere locatie, en wat mij betreft kan het er alleen maar beter op worden :ok:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

was hier niet al een topic over of heb ik dat gedroomd?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

mijke schreef:was hier niet al een topic over of heb ik dat gedroomd?
Dat dacht ik ook, het kwam mij ook al meteen zo bekend voor :denken:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Nanna schreef:Imane Nadif.
’nuff said
moeten we die kennen ergens vand an?
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Gaan ze Artis ook verbieden?
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Tamara81 schreef:Die opmerking over dat honden op shows geen natuurlijk gedrag vertonen vind ik volstrekte onzin.

Maar dat Groen Links vraagtekens zet bij de promotie van ongezonde dieren op de winner, dat snap ik en daar kan ik me wel in vinden.
Hondenshows verbieden gaat me te ver. En zo pak je de problemen binnen ongezonde rassen nog niet aan.

Eigenlijk is het te gek voor woorden hoe ze momenteel met sommige rassen bezig zijn.
Vandaag zag ik een Duitse Herder pup die naast een trotse jonge vrouw liep; ze was duidelijk dolblij met haar pup. Ik schrok ervan toen ik zijn gangwerk, glijbaanrug en doorgezakte achterpoten zag. Beestje kan niet normaal functioneren maar dit soort rassen winnen gewoon prijzen op de hondenshow. Gekke wereld.

Ipv shows verbieden moet er iets gedaan worden aan het doorfokken en overdrijven van sommige eigenschappen in rassen. Veel rassen gaan verloren op deze manier, zo zonde. En voor de honden zoals de Cavalier, met vaak allerlei medische aandoeningen, is het natuurlijk in en in sneu.
Maar Duitse Herders zie je niet meer in enorme getalen op shows :19: Dat zijn inderdaad de probleemgevallen, maar dat stopt niet door shows af te schaffen. Die mensen hebben helemaal niet de goedkeuring van een keurmeester nodig, zolang ze elkaar onderling kunnen overtuigen dat ze goed bezig zijn houden ze het in stand. En zodoende is ook niet elke hond die je op een show ziet een doorgefokt pakket aan gezondheidsproblemen. Maar de mensen die zich daar nu tegen uitspreken hebben daar geen weet van, en dat vind ik wel een kwalijke zaak. Thieme sprak zich nog uit tegen de problemen in de rashondenfok, want "dat met die King George Spaniel kan echt niet" :oeps: Het geeft aan hoe goed ze zich hebben ingelezen..
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

kipo schreef:Gaan ze Artis ook verbieden?
Nou daar dacht ik ook gelijk aan toen ik over natuurlijk gedrag las :roll:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik kan me nu niet echt goed voorstellen dat de groene moslima zit te wachten op allemaal honden die in Amsterdam natuurlijk gedrag komen vertonen. Maar dat kan natuurlijk aan mijn vooroordelen liggen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

DeDiana schreef:
Gelezen op Dogzine?
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tamara/Bayko schreef:
DeDiana schreef:
Gelezen op Dogzine?
Nee het stond laatst ook al hier.

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... e#p8076253
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Vorig jaar werden er vragen gesteld door een raadslid, nu vinden B en W er ook iets van: „Het college zal onderzoeken of de vergunningsvoorwaarden zo aangepast kunnen worden dat het niet meer mogelijk is om hondenshows in Amsterdam te organiseren”. Voorlopig valt er dus nog niks te verbieden.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
sbientje schreef:
’nuff said
Lijkt me iets moslima-achtigs. En de meesten daarvan zijn niet tuk op honden, wegens onrein.
Wat dat fokken op niet met het leven verenigbare kenmerken betreft heeft ze overigens wel gelijk.
jezus, dat is wel een tikkie racistisch :') Je denkt serieus dat ze tegen hondenshows is omdat ze moslima is?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:
Nanna schreef: Lijkt me iets moslima-achtigs. En de meesten daarvan zijn niet tuk op honden, wegens onrein.
Wat dat fokken op niet met het leven verenigbare kenmerken betreft heeft ze overigens wel gelijk.
jezus, dat is wel een tikkie racistisch :') Je denkt serieus dat ze tegen hondenshows is omdat ze moslima is?
Het is wel een tikkie racistisch maar het is ook wel reëel om ervan uit te gaan dat mevrouw niet uit hondenliefde zulke dingen roept. Ze vroeg zich namelijk de vorige keer nog af of er meer van zulke evenementen waren. Als ze een hondenliefhebber was had ze dat echt wel geweten. Juist als ze tegen hondenshows was. Ook dat gelul over natuurlijk gedrag. Dat slaat toch nergens op? Natuurlijk vertonen ze daar geen natuurlijk gedrag. Ik krijg een bekeuring als ik mijn honden natuurlijk gedrag laat vertonen overal.
Het is typisch geblaat van iemand die wat heeft gevonden om in de belangstelling te komen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Ik denk ook niet dat ze het uit hondenliefde doet hoor, alle politiek is natuurlijk puntjes scoren bij de achterban. Het gaat me alleen wat ver om dan meteen haar eventueel geloof erbij te halen
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nou, Dier&Recht en die andere extremistische organisaties gebruiken dezelfde argumenten om de georganiseerde kynologie de das om te doem. En dat kan best vanuit religieuze motieven zijn, maar ze zijn daar geen moslim :wink:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Nou, Dier&Recht en die andere extremistische organisaties gebruiken dezelfde argumenten om de georganiseerde kynologie de das om te doem. En dat kan best vanuit religieuze motieven zijn, maar ze zijn daar geen moslim :wink:
Dat is ook zo :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

sbientje schreef:
Nanna schreef:
sbientje schreef:
’nuff said
Lijkt me iets moslima-achtigs. En de meesten daarvan zijn niet tuk op honden, wegens onrein.
Eens. Mijn mond valt eerlijk gezegd open bij dat soort opmerkingen. Zat mensen zouden shows willen verbieden. Ben blij dat deze mevrouw er wel voor uitkomt terwijl ze dus waarschijnlijk dit soort reacties te horen krijgt.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Oh god nu word het in ene een racistisch dingetje als je dingen gewoon benoemd.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Nee hoor, helemaal niet.
Leonie.
Zeer actief

Cleva schreef:Islam is geen ras maar een religie. Het is alleszins redelijk om op te merken dat mensen die een bepaald geloof aanhangen ook een bepaald gedachtengoed delen. Als een flevorefo iets over pride zegt staat dat toch ook niet los van zijn geloof?Schei toch uit.
Nou ja, ze zou naar aanleiding van haar naam wel een hondenhater zijn volgens bepaalde mensen.
Misschien heeft ze zelf wel 3 honden thuis, maar vindt ze shows gewoon niet ok. Maar goed, ik ben ook niet zo’n hokjesdenker.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
Cleva schreef:Schreeuwen om het schreeuwen. Gewoon zo'n politieke blertok die zichzelf relevant probeert te houden.
Dat dus, scheelt me weer een paar zinnen typen.
We hebben iets gehoord, en daar gaan we -want: altijd makkelijk scoren als het over beestjes gaat- eens sfeervol iets van zitten vinden en ventileren. Vindt u het heel erg dat ik er niet naar ga luisteren?
Inmiddels gaan B en W dus mee in dat domme geblèr, dat vind ik wel een beetje kwalijk.
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
bouvierpoedel
Zeer actief

Niet van honden houden wil niet zeggen dat ze gelijk een hondenhater is. Wat ook nergens gezegd word.
Ongeacht of die mevr nu wel of niet van honden houd is die hele Winner ook een gruwel met overal stront op de stoep , honden die in auto's moeten blijven . En ieder jaar wel dode honden op shows. Keurmeesters die er weer de slechtste/ongezondste/kreupele naar adem happende uit kiezen . Dan kun je wel zeggen dat het niets met fokken te maken heeft maar het heeft alles met fokken te maken .
Kan mij er iets bij voorstellen dat A'dam daar van af wil.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

bouvierpoedel schreef:Niet van honden houden wil niet zeggen dat ze gelijk een hondenhater is. Wat ook nergens gezegd word.
Ongeacht of die mevr nu wel of niet van honden houd is die hele Winner ook een gruwel met overal stront op de stoep , honden die in auto's moeten blijven . En ieder jaar wel dode honden op shows. Keurmeesters die er weer de slechtste/ongezondste/kreupele naar adem happende uit kiezen . Dan kun je wel zeggen dat het niets met fokken te maken heeft maar het heeft alles met fokken te maken .

inderdaad, als je ziet dat enige jaren terug nadat ik openbaar maakte dat de nakomeling van een zeer bekende hond van een fokker/bekende handler/keurmeester een auto-immuun probleem had die bewuste fokker/handler/keurmeester ineens (na sluiting inschrijving) toch deelnemer was van de winner en ook nog BIS werd, dat zegt genoeg over de motieven ;) en ik heb het niet gezien, maar wel van diverse betrouwbare mensen gehoord, die BIS hond liep ook nog totaal niet zuiver, maar goed, een ras waar oa heupproblemen volgens zeggen niet voorkomen, dus ja dan hoef je ook niet te röntgenen he ;)
bouvierpoedel
Zeer actief

crutz schreef:
bouvierpoedel schreef:Niet van honden houden wil niet zeggen dat ze gelijk een hondenhater is. Wat ook nergens gezegd word.

inderdaad, als je ziet dat enige jaren terug nadat ik openbaar maakte dat de nakomeling van een zeer bekende hond van een fokker/bekende handler/keurmeester een auto-immuun probleem had die bewuste fokker/handler/keurmeester ineens (na sluiting inschrijving) toch deelnemer was van de winner en ook nog BIS werd, dat zegt genoeg over de motieven ;) en ik heb het niet gezien, maar wel van diverse betrouwbare mensen gehoord, die BIS hond liep ook nog totaal niet zuiver, maar goed, een ras waar oa heupproblemen volgens zeggen niet voorkomen, dus ja dan hoef je ook niet te röntgenen he ;)
Ja als je als show wereldje de boel niet wil veranderen terwijl je dat toch beloofd hebt dan moet je niet zeiken als het op een andere manier geregeld word. Ze kunnen bij de Raad ook boetes uitdelen aan stamboom fokkers maar die laat het ook afweten als grootste verantwoordelijke van het showgebeuren in NL.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

show moet je in mijn ogen los zien van fokken net als je hondensport los moet zien van fokken.

Dat er erg veel fokkers zijn die naar uitslagen van wedstrijden kijken om een reu te kiezen is de kortzichtigheid van de fokker en de pup koper.

En natuurlijk kiezen ze niet alleen de reu maar vooral de koper kijkt naar de teef wat heeft die gedaan op shows dan wel wedstrijden wat vererven ze enz. Voor een leuke gezinshond heb je dat allemaal niet nodig en toch kijken ook de mensen die naar een stamboom hond zoeken gewoon als gezinshond naar die uitslagen.

Die mentaliteit moet veranderen en misschien zou de raad van beheer daar eens energie in moeten steken via de media enz. Dat de gezondste rashonden die zijn zonder super uitslagen op wedstrijd of show.
Afbeelding
gevni havanezers
Leonie.
Zeer actief

Ja precies, het doet er niet toe of ze van honden houdt of niet, en of dat al dan niet aan haar eventuele geloof ligt.
under the red sky
Zeer actief
Contacteer:

Wat een dom en ongenuanceerd gezwets. De honden die op een show rondlopen zijn in de regel representatief voor een ras. De rochelende exemplaren rochelen net zo hard op de hondenschool of in het bos. Dat ligt niet aan de show maar aan het ras.

En zo lang er consumenten zijn die zulke gedrochten aanschaffen, worden ze ook gefokt. Dat staat los van de Raad van Beheer en los van hondenshows. Het zal mij overigens boeien hoor wat Amsterdam doet, er blijven genoeg locaties over.

En je mag een hondenshow best flauwekul vinden, helemaal prima. Ik ben bij sommige hondensporten ook mijn bedenkingen. Wat te denken van de jachtproeven met wild dat speciaal voor die gelegenheid de nek om wordt gedraaid. Voor de deelnemers die proef na proef aflopen om zo veel mogelijk diplomaatjes te verzamelen?
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

blacky schreef:show moet je in mijn ogen los zien van fokken net als je hondensport los moet zien van fokken.

Dat er erg veel fokkers zijn die naar uitslagen van wedstrijden kijken om een reu te kiezen is de kortzichtigheid van de fokker en de pup koper.

En natuurlijk kiezen ze niet alleen de reu maar vooral de koper kijkt naar de teef wat heeft die gedaan op shows dan wel wedstrijden wat vererven ze enz. Voor een leuke gezinshond heb je dat allemaal niet nodig en toch kijken ook de mensen die naar een stamboom hond zoeken gewoon als gezinshond naar die uitslagen.

Die mentaliteit moet veranderen en misschien zou de raad van beheer daar eens energie in moeten steken via de media enz. Dat de gezondste rashonden die zijn zonder super uitslagen op wedstrijd of show.
Zolang de meeste RV verplicht stelt van leden om bepaalde kwalificaties te halen om te ''mogen'' fokken dan kan ik de shows niet los zien van het fokken hoor.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”