Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Een hond heeft graan nodig?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Re: Een hond heeft graan nodig?

Ongelezen bericht door Domor »

Peulvruchten en nachtschadegewassen bevatten allerlei anti-nutritive factors (ANF's), oftewel: stoffen die opname van voedingsstoffen of de (inwendige) productie van bepaalde eiwitten kunnen blokkeren. Het kan dus zijn dat er een ANF in deze producten zit die de taurine-aanmaak bij honden blokkeert, de taurinebehoefte verhoogd of de taurinereceptoren blokkeert met niet-effectieve nep-taurines. Op deze manier kan er wel degelijk een taurine-tekort bij honden ontstaan.

Het gaat er ook niet om dat een hond het via de granen binnen moet krijgen, want in granen zit geen taurine. Dat zit in (o.a.) hart.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:Maar goed dat ik ze dus af en toe een blikje kattenvoer over hun brokken geef Afbeelding1:
Want daar is taurine aan toegevoegd.
Je geeft ook vlees daar zit al genoeg taurine in ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Willemhond
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Boerboel

Ongelezen bericht door Willemhond »

Weer een onzin onderzoek opgezet door brokken fabrikanten die graan gebruiken.
Hastur, The Unspeakable One, Assatur, Xastur, H'aaztre, Him Who Is Not to be Named and Kaiwan.
Hastur the king in yellow, have you seen the sign?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik denk dat ze het prima kunnen verteren, maar ik geloof er geen barst van dat ze omvallen als ze het niet krijgen :wink:
Domor
Zeer actief

Nee, het gaat erom dat de graanvrije producten die in de brokken gestopt worden voor problemen die komen door een taurine-tekort zorgen, niet dat een hond granen nodig heeft. Het gaat dus niet om het gebrek aan granen maar het teveel aan (o.a.) aardappelen en peulvruchten.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Domor schreef:Nee, het gaat erom dat de graanvrije producten die in de brokken gestopt worden voor problemen die komen door een taurine-tekort zorgen, niet dat een hond granen nodig heeft. Het gaat dus niet om het gebrek aan granen maar het teveel aan (o.a.) aardappelen en peulvruchten.

en van peulvruchten is dacht ik ook al bewezen dat het een zeer negatieve invloed heeft op de vruchtbaarheid van honden, dus ook nog op meerdere vlakken niet aan te raden
S@ndr@
Zeer actief

Domor schreef:Nee, het gaat erom dat de graanvrije producten die in de brokken gestopt worden voor problemen die komen door een taurine-tekort zorgen, niet dat een hond granen nodig heeft. Het gaat dus niet om het gebrek aan granen maar het teveel aan (o.a.) aardappelen en peulvruchten.
dan zou iedere hond die vreten uit de supermarkt krijgt omdonderen.. of ben ik nu gek
Domor
Zeer actief

S@ndr@ schreef:
dan zou iedere hond die vreten uit de supermarkt krijgt omdonderen.. of ben ik nu gek
Nee, natuurlijk niet. Daar zitten over het algemeen geen of vrijwel geen (dure) producten als aardappel en peulvruchten in. Granen en zeker graanafval is veel goedkoper per energie-eenheid. En de meeste supermarktvoeders zijn helemaal niet zo extreem laag in "vlees" als dat vaak gesuggereerd wordt. Die 4% op de verpakking slaat niet op de totale hoeveelheid vlees, maar op hoeveel er minimaal van dat smaakje aan vlees in zit, omdat je pas bij gegarandeerd 4% van die smaak het in de naam mag opnemen (dus Pedigree Adult Rund mag alleen zo heten als er minimaal 4% rund in zit. Dus staat er vlees en dierlijke bijproducten (min. 4% rundvlees in de donkerbruine brokken)).
Willemhond
Vaste gebruiker

Ow op die fiets snap hem nu.
Maar mensen die graanvrij voeren zijn naar mijn inzien 99% KVV voerders, ik ken niemand die alleen graanvrij brokken voert.
Is ook een beetje vragen om problemen om maanden/jaren alleen maar dezelfde brok te voeren zeer zeker als het om een goedkopere graan brok gaat.

In KVV zit ook taurine en verder alles wat ze nodig hebben.
Ik voer KVV en wat barf producten voor zijn tanden en zodat hij wat te kluiven heeft.
Daarnaast krijgt hij 2 dagen in de week graanvrije brokken doe dit eigenlijk alleen maar zodat hij niet te verziekt wordt en alleen nog maar KVV wilt eten hij moet ook gewoon brokken eten.
Hastur, The Unspeakable One, Assatur, Xastur, H'aaztre, Him Who Is Not to be Named and Kaiwan.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Willemhond schreef: Maar mensen die graanvrij voeren zijn naar mijn inzien 99% KVV voerders, ik ken niemand die alleen graanvrij brokken voert.
Hier wel een hond die alleen een granenvrije brok krijgt :oeps: Hij kan niet tegen vers vlees en dit is de enige brok waar hij tegen kan zover ik weet. Er zitten o.a (zoete) aardappelen en kikkererwten in. Graan is niet eens het ingrediënt waar hij niet tegen kan volgens mij. Ik vermoed dat plantaardige olie of een andere toevoeging het probleem is.
Ik zie wel dat er taurine aan de brok is toegevoegd (Wolfsblut Golden Goose). Wisselen ga ik toch maar niet, risico op weer darm ontstekingen wil ik ook niet nemen.
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

als je hond zich er wel bij voelt, ..ik zou niet gelijk gaan twijfelen hoor, ik voer mijn honden altijd van alles, maar vlees kan hij ook niet ze geweldig tegen ... hij krijgt nu al bijna 9 jaar brok..en blik en tafelresten en soms wat vis
Willemhond
Vaste gebruiker

pioenroos schreef:
Willemhond schreef: Maar mensen die graanvrij voeren zijn naar mijn inzien 99% KVV voerders, ik ken niemand die alleen graanvrij brokken voert.
Hier wel een hond die alleen een granenvrije brok krijgt :oeps: Hij kan niet tegen vers vlees en dit is de enige brok waar hij tegen kan zover ik weet. Er zitten o.a (zoete) aardappelen en kikkererwten in. Graan is niet eens het ingrediënt waar hij niet tegen kan volgens mij. Ik vermoed dat plantaardige olie of een andere toevoeging het probleem is.
Ik zie wel dat er taurine aan de brok is toegevoegd (Wolfsblut Golden Goose). Wisselen ga ik toch maar niet, risico op weer darm ontstekingen wil ik ook niet nemen.
Ok ja maar dat is specifiek voor deze hond zo, dan kan ik zeer zeker goed begrijpen dat je voor alleen deze graanvrije brok gaat.
darm ontstekingen wil je mijden als de pest inderdaad.
under the red sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door under the red sky »

Willemhond schreef: Is ook een beetje vragen om problemen om maanden/jaren alleen maar dezelfde brok te voeren zeer zeker als het om een goedkopere graan brok gaat.
Ik weet niet precies wat je definitie is van een 'goedkopere graanbrok' maar wij voeren in principe alleen Cavom. De honden krijgen alleen een ander merk als we een zakje voer winnen/krijgen maar dat is zeer incidenteel. Gaat al pakweg 30 jaar goed :ok:
groetjes,
Gerja

www.undertheredsky.nl
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Hier alleen Royal Canin, niet omdat het Royal Canin is, maar al mijn dieren hebben het hier goed op gedaan. Honden en katten.
Domor
Zeer actief

Ik schop deze even omhoog, omdat ik net een lijst met bloedresultaten gecombineerd met voersoorten (merk + type) en indien bekend wel of geen dcm-problemen vond:

https://lookaside.fbsbx.com/file/2018-0 ... PxPej3-qIA

Acana en Taste of the Wild scoren van de (in Nederland verkrijgbare) merken heel slecht.
Laatst gewijzigd door Domor op 03 sep 2018 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Zou het voeren van een merk zoals Acana naast KVV er voor kunnen zorgen dat er alsnog een taurine tekort ontstaat?
Domor
Zeer actief

Barkley schreef:Zou het voeren van een merk zoals Acana naast KVV er voor kunnen zorgen dat er alsnog een taurine tekort ontstaat?
Dat is op het moment niet duidelijk. Ik neig naar niet, mits de verdeling maximaal 1/3e acana en 2/3e kvv is (dus qua energielevering vergelijkbaar. Je moet immers +- 2x zoveel van kvv voeren als van brok). Anders zou ik bij veel meer honden problemen verwachten. Ik zou met het rauw-gedeelte wat ruim zijn met hart voeren en het dan wel aandurven, als je hond het op andere merken minder goed doet.

Ik had het al niet bijzonder op de graanvrij-hype, hoewel ik meer in de categorie niet voor en niet tegen viel, maar dit is toch wel even slikken moet ik eerlijk zeggen. Ik ben nieuwsgierig hoe snel hier vanuit de industrie actie op wordt ondernomen.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik krijg het document niet geopend?
Inderdaad best schokkend ja. Dat graanvrij klinkt allemaal leuk maar zo zie je maar dat goed wetenschappelijk onderzoek niet verkeerd is :oeps:

Domor, denk je dat ik me zorgen moet maken over het voer dat mijn Diem krijgt en evt taurine extra moet supplementeren ofzo? Ik wissel niks want hij kan daar slecht tegen. Vers verdraagt hij ook niet helaas.
Hij krijgt deze:
https://www.food4pets.be/wb-adult/golden-goose
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nanna schreef:
Domor schreef: Acana en Taste of the Wild scoren van de (in Nederland verkrijgbare) merk heel slecht.
Lekker dan. Dat zijn toch peperdure merken. :80:
Nou inderdaad... lekker dan :oeps: Jessie krijgt graanvrij van Acana, en nu? :jank:

Ik krijg het document overigens ook niet geopend. Is het echt schokkend?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Domor
Zeer actief

pioenroos schreef:Ik krijg het document niet geopend?
Inderdaad best schokkend ja. Dat graanvrij klinkt allemaal leuk maar zo zie je maar dat goed wetenschappelijk onderzoek niet verkeerd is :oeps:

Domor, denk je dat ik me zorgen moet maken over het voer dat mijn Diem krijgt en evt taurine extra moet supplementeren ofzo? Ik wissel niks want hij kan daar slecht tegen. Vers verdraagt hij ook niet helaas.
Hij krijgt deze:
https://www.food4pets.be/wb-adult/golden-goose
In dit geval verwacht ik weinig problemen, het bevat 8% zoete aardappelen en 8% gewone aardappelen en maximaal 3% erwten (dat is voor een graanvrije brok weinig en juist de peulvruchten zijn het meest verdacht). Terwijl er gebruik wordt gemaakt van in ieder geval 21% gedroogd vlees (met vers vlees verschuiven de ingrediënten qua verhouding als het eenmaal een echte brok is) maar om het zeker te weten zou ik, als hij dit voer minimaal een half jaar krijgt, het taurine-gehalte in het bloed laten bepalen (een hartecho kan ook, maar is weer rigoreuzer en merkt pas het probleem op als het al echt schade heeft aangericht).

De wetenschapper die dit heeft onderzocht, heeft een eigen facebookgroep opgericht waarin de gegevens staan: https://www.facebook.com/groups/1952593284998859/
Er worden zeer regelmatig nieuwe gegevens toegevoegd.

Bij de lijst moet je de bovenste hebben: https://www.facebook.com/groups/1952593284998859/files/

@lor1_1984: Als hij geen problemen had met granen, zou ik kiezen of een gewone graanbrok te gaan voeren, of volledig over te stappen op kvv. Maar tot de zak op is, verwacht ik dat 1 maaltijd kvv en 1 maaltijd brok goed moet gaan (van kvv moet je dubbel zoveel voeren als van de meeste brok, dus op gewicht 2/3e kvv, 1/3e brok op de dag).

Van Acana zijn 58 resultaten, bij 41 resultaten bleek het taurinegehalte in het bloed of plasma te laag te zijn en bij 24 resultaten bleek er een hartafwijking te zijn, grotendeels bewezen DCM, niet alle dieren hebben een hartecho ondergaan. Golden retrievers blijken extra gevoelig te zijn, zij zijn ook de meest geteste groep hierdoor (meer bekendheid binnen de liefhebbers). Maar er zitten ook andere rassen tussen.
Domor
Zeer actief

Ik kreeg via pb een vraag hoe ik keek naar Purizon Adult Lam en Zalm in dit opzicht. Ik zet het antwoord voor anderen ook hier neer. Hopelijk wordt dan ook duidelijker hoe ik kijk.
Ik kan niet met zekerheid zeggen of het te veel is. Als het voer gekozen is omdat je het wel leuk vindt, zou ik wisselen. Als het het eindelijk een voer is waar je hond geen last op heeft val ik terug naar het antwoord dat ik prioenroos ook gegeven heb, als je (financieel) de mogelijkheid na een half jaar op het voer het taurinegehalte in het bloed laten testen. Er zijn namelijk nog te weinig gegevens bekend van wat wel nog kan en wat niet, en ik ben ook nog niet volledig ingelezen op dit onderwerp, al heb ik de strekking wel duidelijk.

Het voer bevat als eerste 2 ingrediënten vers product. Daarna komt er de gedroogde haring en daarna 2x gedroogde aardappelen (zoet en gewoon) die allebei tussen de 6 en 13% zitten qua hoeveelheid in het verse product (maar eigenlijk nog hoger, want de 44.5% waarschijnlijk allemaal nog niet gedroogd vleesproduct bevat 65-80% water en mag je dus eigenlijk halveren qua werkelijk percentage in het voer). Ik verwacht dat het totale gewicht aan aardappel rond de 30% zit, de hoeveelheid erwt lijkt rond de 5-6% te zitten, en de luzerne rond de 1% (is ook van de verdachte familie).

Het is een vrij calorie-arm voer, dus je moet er relatief veel van voeren. Ik vind het daarom zelf te hoog in aardappel zitten (licht verdacht product) en eigenlijk ook te hoog in erwt+luzerne (want dat is zijn sterk verdachte producten).
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

lor1_1984 schreef:
Domor schreef:@lor1_1984: Als hij geen problemen had met granen, zou ik kiezen of een gewone graanbrok te gaan voeren, of volledig over te stappen op kvv. Maar tot de zak op is, verwacht ik dat 1 maaltijd kvv en 1 maaltijd brok goed moet gaan (van kvv moet je dubbel zoveel voeren als van de meeste brok, dus op gewicht 2/3e kvv, 1/3e brok op de dag).
Ik dacht aan 's morgens een handje brok en 's avonds een 100gr smuldier.
Ik weeg nooit af maar geef gewoon 2x daags een handje brokken normaal gesproken en als ik zie dat hij wat vervet geef ik iets minder, wordt hij te slank dan geef ik iets meer. :wink:
Hij weegt zo'n 5.8kg en zal wanneer hij wat meer uitzwaart op of net boven de 6kg zitten schat ik.
In Smuldier zat volgens het onderzoek ook teveel schildklierhormoon. Wij gaven dat ook eerst, maar geven nu al een poosje rodi compleet plus brokken.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik voer taste of the wild en smuldier en nog af en toe wat anders aan KVV , lotgering of Rodi , maar dat is dus slecht :80:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Domor
Zeer actief

Omdat hij op het moment in het lijstje licht verdachte ingrediënten staat. Misschien is het niets, misschien bevat het ook ANF (anti-nutritional factors) die deze problemen veroorzaken. Zolang er geen uitgebreide testen zijn gedaan, is het heel lastig om dit soort dingen al zorgvuldiger te benoemen. Ik ben het met je eens dat zoete aardappel inderdaad het minst riskant is, daarna aardappel en peulvruchten zijn gewoon zeer riskant, waarbij soja van de peulvruchten het meest gunstig uitvalt is mijn inschatting.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

fenneke schreef:Ik voer taste of the wild en smuldier en nog af en toe wat anders aan KVV , lotgering of Rodi , maar dat is dus slecht :80:
:mrgreen: Blikje redbull er bij geven.

Ik voer ook een graanvrije brok (de high energy van naap met peulvruchten) en kvv. Ik dacht er nog aan in de supermarkt en heb een lekker bakje vers hart voor ze meegenomen.
Domor
Zeer actief

Ze zitten nu op 57 gevallen van hartproblemen, vrijwel allemaal vielen ze in de categorie een te laag taurinegehalte in het bloed en ze kwamen ook vrijwel allemaal voor bij de graanvrije producten, ondanks dat er ook een heleboel traditionele voeren zijn ingevoerd. De eigenaren van hun honden testen de honden op eigen kosten en geven daarna de gegevens door. Die paar dieren die in het eerste onderzoek waren de aanzet om verder te zoeken.

Je moet dus echt dit bestand eens inkijken ( 2018-09-01 Copy of Diet and Taurine Table ) in die facebookgroep die ik eerder noemde, daar staan alle geteste dieren in.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Oké *help*, ik snap hier echt niet genoeg van.
Ik geef Jessie (8 maanden oud), Acana Wild Prairie, hier staan de ingrediënten:
https://www.zooplus.nl/shop/honden/hond ... als/132916

Taurine staat er niet bij. Is dit dan dus foute boel, kan ik echt beter omschakelen naar iets anders?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Caro. schreef:Oké *help*, ik snap hier echt niet genoeg van.
Ik geef Jessie (8 maanden oud), Acana Wild Prairie, hier staan de ingrediënten:
https://www.zooplus.nl/shop/honden/hond ... als/132916

Taurine staat er niet bij. Is dit dan dus foute boel, kan ik echt beter omschakelen naar iets anders?
Voor zover ik het begrijp, zitten in dergelijke brokken vaak ingrediënten als peulvruchten en aardappel die de opname van taurine blokkeren. Taurine toevoegen zou dan - lijkt mij - ook niet veel effect hebben.
In het vlees in de brokken zelf zou op zich al genoeg taurine moeten zitten.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Maya en Pluto, je voert niet graanvrij want er zit rijst in de brok die je voert, meer dan dat er erwt in zit. :)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hilde schreef:Maya en Pluto, je voert niet graanvrij want er zit rijst in de brok die je voert, meer dan dat er erwt in zit. :)
Lees ik er overheen?

https://www.voerwijzer.com/hondenbrok/w ... ers-pride/
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”