Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
ervaringen met Spondylose, juist omgang, voeding etc.
Moderator: moderatorteam
- MollyRay
- geregistreerd lid
- Aantal honden: 1
ervaringen met Spondylose, juist omgang, voeding etc.
Hey Hondenvrienden,
bijna twee jaar geleden heb ik hier een topic geopend met de vraag of iemand ons verder kon helpen met de pijn die onze hond had.
steeds terug kerende pijn op verschillende plekken in lijf
er zijn toen der tijd wel foto's gemaakt van haar knieën omdat ze hier pijn leek te hebben, na het maken van deze foto's gaf de DA aan dat er wellicht wat speling in haar meniscus zou zitten en dat dit bij verergering te behandelen zou zijn door een kijkoperatie en iets met inspuiten van vloeistof om dit op te vullen (als ik het me goed herinner) wel zij ze dat we het ook konden aankijken met rust. dit hebben wij in eerste instantie gedaan. een aantal keer kwam de pijn terug, op verschillende plaatsten, en steeds was het met een paar dagen rust weer over.
3 maanden geleden, was de pijn bij ons meisje zo heftig dat ik weer naar de DA gegaan ben. toen zat de pijn in haar rug en werd er gedacht dat het misschien een Hernia zou zijn en dat we daarvoor een CTscan moesten laten maken... ik was op dat moment hoog zwanger (3 dagen overtijd) dus hebben we wederom gezegd, met pijnstilling en rust (6 weken benchrust) kijken we het nog 1 keer aan. weer met een paar dagen voelde ze zich beter alleen hebben wij ons dit maal gehouden aan de 6 weken benchrust.
nu een paar dagen geleden was het wederom raak. het was zo zielig. dus... weer naar de DA. dit keer was er een andere arts aanwezig die ontkrachte dat het om een hernia zou gaan en graag foto's wilde maken. en daar kwam uit dat ze bij de ruggenwervel precies achter haar schouderbladen een bruggetje heeft zitten. Spondylose dus...
momenteel gaat het erg goed met Molly. ik geef haar een homeopathisch middel (puur Spondy) en ze lijkt hier goed op te reageren. ze is weer haar vrolijke zelf.
om nu bij mijn vraag te komen: zijn er hier mensen die mij kunnen helpen om de beste zorg voor mijn hond te bieden?
ik zou graag willen weten of er bepaalde voeding is, juiste training/beweging om haar optimaal te houden omdat ze wel een actieve hond wil zijn, fysio/orthopeed/osteopaat/orthomanuele therapie wat werkt?
hoe zit het met dingen als op de bank klimmen, traplopen in de auto springen?
als ik op internet rond lees zie ik dat spondylose/atrose verergerd, hoe zit dat als je denkt dat de spondylose is ontstaan door een oud fractuur?
kortom alle info en hulp rond om deze aandoening is welkom!!
alvast bedankt!
bijna twee jaar geleden heb ik hier een topic geopend met de vraag of iemand ons verder kon helpen met de pijn die onze hond had.
steeds terug kerende pijn op verschillende plekken in lijf
er zijn toen der tijd wel foto's gemaakt van haar knieën omdat ze hier pijn leek te hebben, na het maken van deze foto's gaf de DA aan dat er wellicht wat speling in haar meniscus zou zitten en dat dit bij verergering te behandelen zou zijn door een kijkoperatie en iets met inspuiten van vloeistof om dit op te vullen (als ik het me goed herinner) wel zij ze dat we het ook konden aankijken met rust. dit hebben wij in eerste instantie gedaan. een aantal keer kwam de pijn terug, op verschillende plaatsten, en steeds was het met een paar dagen rust weer over.
3 maanden geleden, was de pijn bij ons meisje zo heftig dat ik weer naar de DA gegaan ben. toen zat de pijn in haar rug en werd er gedacht dat het misschien een Hernia zou zijn en dat we daarvoor een CTscan moesten laten maken... ik was op dat moment hoog zwanger (3 dagen overtijd) dus hebben we wederom gezegd, met pijnstilling en rust (6 weken benchrust) kijken we het nog 1 keer aan. weer met een paar dagen voelde ze zich beter alleen hebben wij ons dit maal gehouden aan de 6 weken benchrust.
nu een paar dagen geleden was het wederom raak. het was zo zielig. dus... weer naar de DA. dit keer was er een andere arts aanwezig die ontkrachte dat het om een hernia zou gaan en graag foto's wilde maken. en daar kwam uit dat ze bij de ruggenwervel precies achter haar schouderbladen een bruggetje heeft zitten. Spondylose dus...
momenteel gaat het erg goed met Molly. ik geef haar een homeopathisch middel (puur Spondy) en ze lijkt hier goed op te reageren. ze is weer haar vrolijke zelf.
om nu bij mijn vraag te komen: zijn er hier mensen die mij kunnen helpen om de beste zorg voor mijn hond te bieden?
ik zou graag willen weten of er bepaalde voeding is, juiste training/beweging om haar optimaal te houden omdat ze wel een actieve hond wil zijn, fysio/orthopeed/osteopaat/orthomanuele therapie wat werkt?
hoe zit het met dingen als op de bank klimmen, traplopen in de auto springen?
als ik op internet rond lees zie ik dat spondylose/atrose verergerd, hoe zit dat als je denkt dat de spondylose is ontstaan door een oud fractuur?
kortom alle info en hulp rond om deze aandoening is welkom!!
alvast bedankt!
- MollyRay
- geregistreerd lid
Re: ervaringen met Spondylose, juist omgang, voeding etc.
Hoi Tara, duidelijk verhaal. Klink alsof ik me er inderdaad niet al te druk om hoef te maken. Maar toch heeft onze Molly wel eens in de zo verl tijd pijn. De dierenarts gaf daar als reden voor dat bij het maken van een verkeerde beweging de stukjes vergroeid bot tegen elkaar komen en dit voor pijn kan zorgen.
Misschien moet ik het ook anders verwoorden.. ik wil met name weten wat ik kan doen om verergering te voorkomen maar ook wat ik kan doen om de rest van haar lichaam zo optimaal mogelijk te houden om zo de’klappen’ op te kunnen vangen.
Misschien moet ik het ook anders verwoorden.. ik wil met name weten wat ik kan doen om verergering te voorkomen maar ook wat ik kan doen om de rest van haar lichaam zo optimaal mogelijk te houden om zo de’klappen’ op te kunnen vangen.
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Onze hond had inderdaad een periode lang last van opstapjes, stoepjes, snelle draaiende bewegingen etc. Nadat de spondylose helemaal vergroeid was ging de pijn ook weg. Gewoon rechtlijnige beweging ging prima. Hij kreeg pijnstillers en supplementen en we gingen dus geen ballen gooien of dat soort dingen. Zwemmen vond hij heerlijk. Succes ik hoop dat het snel minder pijnlijk wordt!
-
jome
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Ik heb begrepen dat een eenmaal gevormd bruggetje kan breken door beweging of jump van een andere hond en het proces dan weer van voren af aan begintTara schreef:Het is artrose, en dat is progressief. Dat betekent dat je er niet aan kunt redderen om erger te voorkomen. Er lopen heel veel honden met spondylose hoog in de sport, als de bruggetjes eenmaal gevormd zijn is de pijn ook over. En die klappen hoef je niet echt op te vangen, dat is het lichaam namelijk zelf al aan het regelen door dus die inwendige versterking te maken.
Is dat niet zo?
Hoelang duurt het gemiddeld dat een brug zich gevormd heeft? Mijn hond heeft nl ook spondylose
Fysio kan oefeningen/massage technieken geven om te zorgen dat ze haar spieren niet gaat verkrampen door de pijn.
Verder kunnen ze er niet zo heel erg veel mee
- MollyRay
- geregistreerd lid
Dat zou mooi zijn als dat bij onze Moll ook zou gaat zijn, ik vind het zo verschrikkelijk om haar met de pijn te zien..runninggirl schreef:Onze hond had inderdaad een periode lang last van opstapjes, stoepjes, snelle draaiende bewegingen etc. Nadat de spondylose helemaal vergroeid was ging de pijn ook weg. Gewoon rechtlijnige beweging ging prima. Hij kreeg pijnstillers en supplementen en we gingen dus geen ballen gooien of dat soort dingen. Zwemmen vond hij heerlijk. Succes ik hoop dat het snel minder pijnlijk wordt!
en ik heb inderdaad al gelezen dat zwemmen goed kan zijn omdat je dan de spieren wel traint maar de gewrichten niet belast. Ik zat te denken om stukken met haar te gaan fietsen, rechte gecontroleerde bewegingen zeg maar. Thanks voor de tips!
Tara schreef:Het is artrose, en dat is progressief. Dat betekent dat je er niet aan kunt redderen om erger te voorkomen. Er lopen heel veel honden met spondylose hoog in de sport, als de bruggetjes eenmaal gevormd zijn is de pijn ook over. En die klappen hoef je niet echt op te vangen, dat is het lichaam namelijk zelf al aan het regelen door dus die inwendige versterking te maken.
Ook dit klinkt weer als een logisch verhaal Tara, fijn om te horen dat Molly’s lichaam de boel eigenlijk zelf heel goed regeld. Het is dan alleen zo moeilijk als liefhebbend baasje om toe te moeten kijken en niks te kunnen doen. En ergens ben je dat toch ook bang voor war Jome zegt.. dat ze door verkeerd handelen toch weer iets doet wasrdoor we weer van voor af aan beginnen..
Ik ben idd ook wel benieuwd hoelang het duurt voor zo’n brug helemaal gevormd is. En inderdaad Jome wat he zegt klopt, ze maken het zichzelf alleen maar moeilijker door hun spieren te verkrampen en ik denk dat juist daar het stukje hulp wat wij ze kunnen bieden in zit door zo iets als fysio.jome schreef:Ik heb begrepen dat een eenmaal gevormd bruggetje kan breken door beweging of jump van een andere hond en het proces dan weer van voren af aan begint
Is dat niet zo?
Hoelang duurt het gemiddeld dat een brug zich gevormd heeft? Mijn hond heeft nl ook spondylose
Fysio kan oefeningen/massage technieken geven om te zorgen dat ze haar spieren niet gaat verkrampen door de pijn.
Verder kunnen ze er niet zo heel erg veel mee
Ben jij al ergens met je hond geweest, en heeft dit geholpen?
-
Kimmie
mijn eerste rottweiler had spondylose achter in haar rug, ze liep echt letterlijk krom van de pijn,zij heeft toen ( en dat was jaren '90) corticosteroïden gekregen om de druk te verlagen,dit hielp echt super goed bij haar, en ondersteuning met glucosamine ( heb toen acproh dynan gegeven) uiteindelijk vergroeit het inderdaad en kon ze gewoon ermee doen en laten wat ze wilde, bij de huisdierendokter hebben ze frontmotion dat zou ook spondylose verlichten,maar daar geen ervaring mee.
-
jome
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Mij da dacht op basis van de foto nog een maand of twee, deze zijn wel inmiddels ruim voorbij.MollyRay schreef: Ik ben idd ook wel benieuwd hoelang het duurt voor zo’n brug helemaal gevormd is. En inderdaad Jome wat he zegt klopt, ze maken het zichzelf alleen maar moeilijker door hun spieren te verkrampen en ik denk dat juist daar het stukje hulp wat wij ze kunnen bieden in zit door zo iets als fysio.
Ben jij al ergens met je hond geweest, en heeft dit geholpen?
Daarom wel benieuwd naar ervaringen, ligt natuurlijk ook aan feit hoever er zich al een brug aan het vormen is.
Wij zijn een paar keer bij Michel Moens geweest
Ze is er wat soepeler door met het houd nog niet mega over, ze is ook nog erg pijnlijk waardoor het snel weer verkrampt.
Vind het wel fijn dat hij oefeningen meegeeft of wat masseer dingen zodat ik er thuis wat mee kan en niet elke week erheen hoef
Op pijnstillers zie ik weinig verbetering, alleen bij de tramadol is ze iets soepeler
- MollyRay
- geregistreerd lid
@kimmie, thanks voor de tips ik ga de middelen die je noemt eventjes bekijken
@jome, jaa dat zou ik ook fijn vinden als ik wat oefening mee krijg om thuis met haar te doen zodat ik ook iets kan doen om haar te helpen. De naam Michel Moens zegt me niks, ik ga er eens naar kijken
@jome, jaa dat zou ik ook fijn vinden als ik wat oefening mee krijg om thuis met haar te doen zodat ik ook iets kan doen om haar te helpen. De naam Michel Moens zegt me niks, ik ga er eens naar kijken