Ik heb jullie advies nodig. Aangezien ik mij groen en scheel (<- ik weet dat dat niet klopt

Dat klinkt misschien gek, of juist heel herkenbaar, maar ik heb regelmatig tussen de 45 en 90 euro af kunnen tikken voor enkel en alleen het spektakel van de show.
"Gewoon een misstapje" "vast iets verkeerds gegeten" of "geef het een paar dagen" zijn inmiddels veelgehoorde diagnoses.
Nou zit me toch iets niet lekker en ik vraag mij af of het een gedraging betreft door "emotie" of door een medisch mankement.
Is mijn hond ziek of niet ?
De mini-pinscher van 10 jaar heeft er sinds een kleine maand een maatje bij (Chihuahua Pim van 2,5) . Zoals jullie misschien al hebben gelezen in ons voorstel-bericht, is dit niet in een opwelling gebeurd maar heb ik mij op de komst van Pim voorbereid door veel te overleggen met het dierenasiel (NDZ, te Wassenaar) en door een aantal keer over een periode van een ruime maand met Pim en Thijs, de pinscher, te gaan wandelen.
Dat wandelen ging geheel zonder problemen. Mijn vertrouwen nam enorm toe toen ik zag dat zij vanaf het eerste moment samen, flank aan flank vrolijk mee huppelde. Ze besnuffelden elkaar zonder agressie en met vrolijke staarten, en op andere momenten negeerde ze elkaar. Soms was er een neus tegen neus momentje wat eruit zag als een verzoenend "kusje". Geen hanenkammen of grommen of getongel..
Eenmaal thuis ging het niet van een leien dakje. Ik heb een aantal fouten gemaakt door te snel te denken dat alles koek en ei was. Zodoende ontstond er op de eerste dag een conflict waarbij ze aan elkaars botje snuffelde (ze hadden allebei dezelfde) en de Chihuahua de pinscher aanviel en ook gebeten heeft. Thijs liep daardoor een tandgaatje op tussen zijn schouderbladen, en werd daarna ook nog gemarteld bij de dierenarts die naar mijn mening wel heel veel met het wondje rommelde. (Ik ben zelf een keer vreselijk gebeten door een stafford en zelfs een mensenarts ging niet aan de gang met jodiumspuiten e.d ...)
Vanaf dat moment heb ik mijn eigen gedrag, EN de regels aangepast. Ik volg nu de regels zoals ze door gedragsdeskundigen worden voorgesteld. Ik eet eerst, dan zij ->apart. Niemand mag meer op mijn bed of bank. Ik ga niet meer naar ze toe maar roep ze bij me. We oefenen commando's met beloningen. Buiten mag er niet meer aan de riem getrokken worden.
Ik negeer de honden zoveel mogelijk.
Dat leek te werken, er waren minder conflicten om aandacht, plek of voedsel. Als er een conflict ontstaat dan bepaal ik waar de grens is en splits de 2 dan op voordat er gewonden vallen. Voor Pim is alles toch al nieuw en het kost hem wat minder moeite m zich aan te passen. Een nieuwe leider, nieuwe regels.
Thijs kent mij echter al meer dan 6 jaar en lijkt een beetje te lijden aan het "verwend enig-kind syndroom". Hoewel hij keurig luistert en dan uiteindelijk wel ergens vanaf gaat probeert hij het vaker dan Pim opnieuw. Logisch, het heeft lang gemogen toen hij alleen was en ik geen Chihuahua strak hoefde te houden.
Ondanks dat Thijs wat voorzichtig werd op sommige momenten met Pim, en wat angstig overkwam nadat hij verschillende keren een knauw had gekregen (meerdere verwondingen zijn er gelukkig niet geweest hoewel Pim dan wel "hapte"), zag ik dan op een later moment weer hoe hij vrolijk kwispelend om Pim heen sprong en hem uitdaagde tot spel. Ik zag dan dat Thijs zijn poten bij Pim op de rug legde en dat Thijs Pim herhaaldelijk bleef porren met zijn neus. Op die momenten is Thijs in mijn ogen erg dominant over Pim die een beetje gelaten blijft staan of soms meespeelt.

Als ik niet beter zou weten zou ik zeggen dat hij vreselijk te grazen is genomen door Pim in een onbewaakt ogenblik. Maar er is geen onbewaakt ogenblik geweest.. Als ik weg ben zit Pim in de bench of hebben ze beide de helft van het huis met een dichte tussendeur.
Pas sinds een nacht of 4 is mijn slaapkamerdeur open, daarvoor mocht Pim de slaapkamer niet betreden in de nacht en lag Thijs bij mij. Ze mogen beide niet op bed (voor Thijs is die regel nieuw) en doorgaans ligt Thijs nu op zijn kleed naast mijn bed. Pim slaap uit zichzelf dan liever in de bench.
Omdat Thijs een gillende keukenmeid is bij het minste geringste acht ik het vrijwel onmogelijk dat ik bij een ernstig conflict in de nacht niet wakker zou zijn worden. Ik word vaak al wakker als de kat een keer luid miauwt in een gekke bui.
Thijs plast en poept buiten gewoon en ik zie geen diarree ofzo.
Verder gedraagt hij zich uiterst vreemd.
Nu na het laatste loopje wat we hebben gemaakt ben ik er helemaal niet meer gerust op. Na een wat vertwijfelde opstart waarbij hij weliswaar niet supervrolijk maar wel mee de trap af kwam en naar buiten ging wilde hij bij thuiskomst niet meer naar binnen.
Ik hanteer vanaf dag 1 dezelfde handelingen ; Allebei zitten, als dat gelukt is dan eerst Thijs z'n halsband af, die mag dan naar boven, en dan Pim en, ik loop dan ook meteen.
Nou net mooi niet.
Thijs weigerde om naar boven te gaan. Pim leek er niets van de begrijpen en in mijn pogingen om Thijs opgewekt te motiveren had hij een paar keer zoiets van "JA JEEEEJJ IK GA !". Nadat vrij duidelijk werd dat Thijs niet ging heb ik Pim laten gaan. Ik heb Thijs zijn halsband terug om moeten doen om hem zodoende dwingend te overtuigen met mij mee te gaan. Dat ging geheel niet van harte. Bijna bovenaan de trap waar Pim enthousiast op ons stond te wachten ging Thijs opnieuw zitten en weigerde pertinent de laatste treden te nemen. Wat me daarbij opviel was dat Thijs in mijn optiek echt een angstige houding aannam ten opzichte van Pim. Hij dook bij Pims enthousiaste sprongetjes bijvoorbeeld extra ineen, alsof hij elk moment aangevallen kon worden.
Ik besloot met Pim naar binnen te gaan en Thijs niet te forceren in de hoop dat hij bij het zien van de open deur wel mee zou komen. Nou mooi niet. Hij bleef gewoon zitten en keek me sip aan vanaf de trap.
Tegen mijn principes in heb ik hem maar opgetild (daar rust normaal een verbod op) en mee naar binnen genomen waar ik m even heb geknuffeld.
Het is heel vreemd omdat Thijs normaal gesproken juist superblij is om weer thuis te zijn en staat te trappelen om naar boven te rennen.
Hij slaapt heel veel en kwispelt hij niet als ik vrolijk tegen hem praat, iets wat hij normaal wel deed.
Zou hij soms "depressief" raken van al het "gedoe" ? En kan zoiets zo relatief snel ontwikkelen ? Ik vind het heel zielig voor hem en hoopte juist met Pim zijn levensvreugde als hond te vergroten. Zou dit het gevolg kunnen zijn van het verlies van een positie bij die 2 onderling ? Moet ik hulp inschakelen ?
Hoe lang kan ik dit laten gaan voordat ik in moet grijpen ?
Het is best warm de afgelopen dagen.. zou dat het kunnen zijn..zomaar opeens ? Ik heb in de afgelopen jaren nog nooit dit vreemde gedrag bij Thijs gezien.
Thijs is verder gezond en is door het wondje onlangs nog bij de dierenarts geweest. Dat voorval is nu al een aantal weken geleden maar hij heeft wel een week antibiotica geslikt. Daar kan hij toch niet nu nog alsnog ziek van worden ?
Vandaag heb ik een grote (volle) teek van de grond geraapt. Hoe ik die niet heb opgemerkt is mij een raadsel maar het zou kunnen zijn dat die na een boswandeling op Thijs geeft toegehapt. Zou hij daar ziek van kunnen zijn ? Zo snel ?
Ik maak me zorgen om mijn boefje...
Met de beste intenties en een goede voorbereiding ben ik begonnen aan Pim, juist VOOR Thijs maar ik lijk hem er alleen maar narigheid mee te bezorgen.

Pim hoort er echter voor mij ook bij en hij heeft ook weinig geluk gehad in zijn leventje. Daarom is terug naar het asiel voor mij eigenlijk ook geen goede optie.
Ik heb geduld als het gaat om tijd die het eventueel kost om een band op te bouwen tussen honden. Het gaat mij er niet om dat ik wil dat alles perfect is..ik wil gewoon niet dat de hondjes lijden onder een mismatch die ik te laat constateer waardoor mijn pinscher helemaal in zichzelf keert.
Zijn er mensen die ervaring hebben met een moeizame opbouw ?
Alle tips en ideeen zijn welkom..
Debby
Thijs
Pim
Milan