Fotogravinnetje schreef:Dan zou ik toch wat meer gaan werken aan het begrenzen zonder haar onder appel te hoeven zetten. Ze heeft blijkbaar toch ruimte om de boel te regelen, namelijk als ze niet aan de lijn zit en niet onder appel staat. Denk dat als ze leert dat regelen gewoon nooit mag, met of zonder lijn, met of zonder commando, dit gejank ook stopt
Dat denk ik ook.
Ik heb daar met Mister echt veel aan gewerkt: niet direct opstaan en achter me aan als ik wat ga doen bijvoorbeeld. Resultaat was een hond die rust vond en heerlijk ontspannen kon blijven liggen/slapen als ik iets ging doen. Zonder gestress/gepiep/gejengel.
Ook met Raaf zie ik het. Die hond is er nog maar net natuurlijk, maar ik haalde uit zijn verhaal wel (aardig) wat aanwijzingen voor verlatingsangst. Ik was er al vanaf de eerste dag al bewust mee bezig maar toen ik na drie dagen een paar uur weg was heeft de baas al die uren in gejengel/gepiep/gehuil gezeten (ongeveer hoe het nu met Mika en jou is). Nu was hij ook onrustig door de hele verhuizing natuurlijk, maar er komt al meer rust in. En in stapjes moet hij steeds meer zelfstandig zijn, even in een ander vertrek blijven, op de bank blijven liggen terwijl ik wat ga pakken.
Vóórdat hij vrijdag zo tekeer ging had ik de baas al geïnstrueerd dat er geen kaas meer uitgedeeld wordt aan de honden telkens hij kaas pakt want dat soort dingen werken onrust in de hand. Het kán allemaal wel, als de honden het aankunnen. Raaf kan dat (nog) niet aan dus we werken aan rust, rust en nog eens rust. Gaan we de keuken in dat wordt er NIET gevolgd, ténzij we je vragen. Komt hij om aandacht dan krijgt hij dat niet ténzij we met hem/ze bezig zijn. Wil hij in je kruipen op de bank? Nee dat doen we niet, tenzij we er zelf om vragen. Lopen we langs dan krijgen ze niet elke keer een aai. Uiteraard krijgen ze op andere momenten meer dan genoeg knuffels en aandacht, dat moet er ook zijn.
Ik merk zelf dat dat soort dingen die dus door de hele omgang verweven zijn heel veel vruchten afwerpen, misschien heb je er voor Mika ook wat aan.