Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verlatingsangst, filmpje

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Verlatingsangst, filmpje

Ongelezen bericht door Gollum »

Bij haar vorige eigenaren kon Mika prima alleen zijn, bij ons heeft ze het nooit echt gekund. We zoeken dan ook altijd oppas als we weggaan, helaas word niet iedere oppas door Mika goedgekeurd en zit ze alsnog te janken. Mika wil dat de roedel bij elkaar blijft.
Kevin is nu met Rani op stap, Mika vindt dat niet goed. Ook als ik op stap ben met een van de anderen en Kevin blijft bij Mika met nog een hond is het niet goed. Lapmiddelen werken zolang als ze duren (knuffelen, borstelen, wandelen). Lekkers neemt ze niet aan, behalve na het borstelen want dat hoort zo :19:

Herkenbaar? Gedachten?

Zie hier het filmpje.
JustJoyce
Zeer actief

Re: Verlatingsangst, filmpje

Ongelezen bericht door JustJoyce »

Ik kan het filmpje niet zien, krijg een zwart scherm met uitroepteken erin.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

ik ook
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Oh oeps, heb de settings veranderd, is het nu wel zichtbaar?
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Kan het nu wel zien, wat sneu zeg, klinkt echt verdrietig :ugh:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief

Lizzie. schreef:Kan het nu wel zien, wat sneu zeg, klinkt echt verdrietig :ugh:
Ja erg he, ze heeft echt stress :ugh:
Ik kan zo weinig voor haar doen, pas als Kevin en Rani terug zijn is het goed. Het lijkt ook wel erger te worden nu ze ouder wordt.
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Ze klinkt sneu maar toont het verder niet. ( ik ben echt een super leek, misschien mis ik allerlei signalen) Duurt dit lang of roep ze haar roedel en als deze niet reageren is het goed?
Gollum
Zeer actief

Stapper schreef:Ze klinkt sneu maar toont het verder niet. ( ik ben echt een super leek, misschien mis ik allerlei signalen) Duurt dit lang of roep ze haar roedel en als deze niet reageren is het goed?
Het is echt van het begin tot eind, ze is nu nog bezig. Het stopt pas als mijn vriend en Rani terug zijn.

Toen Kevin en ik samen een avondje weg waren en mijn beste vriendin met haar hond bij mij thuis aan het oppassen waren ging ze de hele avond zo tekeer.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Wat een lastig probleem. Was het niet zo dat ze bij je (schoon)ouders geen verlatingsangst had? Niet dat het wat oplost maar dat je nooit weg kan lijkt me wel benauwend.
Gollum
Zeer actief

Sterre schreef:Wat een lastig probleem. Was het niet zo dat ze bij je (schoon)ouders geen verlatingsangst had? Niet dat het wat oplost maar dat je nooit weg kan lijkt me wel benauwend.
Inderdaad gaat het tot nu toe alleen bij mijn schoonouders goed met een bepaald ritueel, stom he? Maar ja, die kunnen ook niet altijd.
Het is inderdaad soms erg benauwend, ik heb inmiddels ook pijn in mijn hoofd van Mika's stress en gehuil :schrik:

Ik heb wel eens aan een gedragstherapeut gedacht maar die zijn helaas zo duur. En ik vraag me ook af wat die kunnen betekenen met dit specifieke gedrag. Ik vind het niet echt normale verlatingsangst.
Sterre

En als je een wandelingetje met haar gaat maken? Doorbreekt dat het een beetje of helemaal niet.
Gollum
Zeer actief

Sterre schreef:En als je een wandelingetje met haar gaat maken? Doorbreekt dat het een beetje of helemaal niet.
Dat heb ik net gedaan, ze is blij tijdens het wandelingetje en met het koekje na het wandelen maar daarna gaat ze weer janken :19:
Gollum
Zeer actief

Overigens kan Kevin wel alleen weg zonder honden, bijvoorbeeld tijdens werk (gelukkig :F: ) maar ik niet.
Sterre

Gollum schreef:
Sterre schreef:En als je een wandelingetje met haar gaat maken? Doorbreekt dat het een beetje of helemaal niet.
Dat heb ik net gedaan, ze is blij tijdens het wandelingetje en met het koekje na het wandelen maar daarna gaat ze weer janken :19:
Jeetje ik heb echt met je te doen. Ik heb ook geen idee hoe je het op zou moeten lossen. Moeilijk hoor.
Gollum
Zeer actief

Heavy schreef:Doet ze het op elke plek in huis? Wat als je haar in de slaapkamer laat bijvoorbeeld of bij de voordeur? Of in de tuin?
Dat maakt niets uit, ze doet het overal. Ik heb inmiddels de tuindeur maar even dichtgedaan voor de buren :schrik:
Mika gaat ook net zo goed uit het slaapkamerraam staan te loeien, ze heeft ook niet de rust om lekker op bed te gaan liggen. Mika voelt zich echt verlaten :ugh:
Het enige wat op dit soort momenten helpt is lichamelijk contact maar daar heb ik ook geen uren achter elkaar zin in.

Het is zo'n lastig karaktertje, mevrouw stresskip.
Gollum
Zeer actief

Gollum is ondertussen de rust zelf en negeert Mika totaal, ze ligt gewoon lekker te slapen.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik heb het filmpje nu niet bekeken (ben blij dat het geile gemormelte hier net rustig ligt :F: ) maar ik vraag me af hoe ze verder is. Wil ze altijd overal bij zijn? Is ze claimend? Hoe reageert ze als jij of je vriend even buiten bent? Staat ze altijd overal met haar neus bovenop? Blijft ze rustig liggen als je iets gaat doen waar je de honden niet bij vraagt of staat ze gelijk paraat?
Laatst gewijzigd door Zamunda op 15 jun 2018 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gollum
Zeer actief

Ik heb nog een filmpje gemaakt, terwijl Mika in haar mand naast me lag en ik 'stiekem' aan het filmen was. Je ziet weinig maar je hoort een hoop.

Klik
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het kan aan mij liggen, maar ik hoor zeker in het begin niet zozeer stress als wel een willen regelen van de boel en dat betekent dat iedereen bij elkaar moet blijven. Gait klinkt ook zo als ik afwijk van de normale routine, of als ik zelf gestresst ben en dan weg ga. Ben ik zelf kalm en duidelijk en geef ik aan 'zo gaat het en niet anders', dan is hij stil en kalm. Voel ik me schuldig over het alleen laten, is gejank gegarandeerd. Maar hij kan dus prima alleen blijven, mits hij het idee heeft dat ik alles onder controle heb en hij dus niets hoeft te regelen
Zamunda
Zeer actief

dubbel
Laatst gewijzigd door Zamunda op 15 jun 2018 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gollum
Zeer actief

En terwijl ik het filmpje hier afspeel huilt Mika net in een andere toon mee, wauw
Zamunda
Zeer actief

Hoe begrenzen jullie haar in het dagelijks leven?
Gollum
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Het kan aan mij liggen, maar ik hoor zeker in het begin niet zozeer stress als wel een willen regelen van de boel en dat betekent dat iedereen bij elkaar moet blijven. Gait klinkt ook zo als ik afwijk van de normale routine, of als ik zelf gestresst ben en dan weg ga. Ben ik zelf kalm en duidelijk en geef ik aan 'zo gaat het en niet anders', dan is hij stil en kalm. Voel ik me schuldig over het alleen laten, is gejank gegarandeerd. Maar hij kan dus prima alleen blijven, mits hij het idee heeft dat ik alles onder controle heb en hij dus niets hoeft te regelen
Ja Mika wil inderdaad dat iedereen bij elkaar blijft, het is ook een beetje een regelteef.
Inmiddels ben ik niet meer zo rustig maar ik was het wel toen mijn vriend wegging, Rani alleen niet denk ik want die mocht mee.
Zamunda
Zeer actief

Gollum schreef:Ja Mika wil inderdaad dat iedereen bij elkaar blijft, het is ook een beetje een regelteef.
Maar stellen jullie daar in de dagelijkse omgang duidelijke grenzen in?
Gollum
Zeer actief

Zamunda schreef:Hoe begrenzen jullie haar in het dagelijks leven?
Zamunda schreef:Ik heb het filmpje nu niet bekeken (ben blij dat het geile gemormelte hier net rustig ligt :F: ) maar ik vraag me af hoe ze verder is. Wil ze altijd overal bij zijn? Is ze claimend? Hoe reageert ze als jij of je vriend even buiten bent? Staat ze altijd overal met haar neus bovenop? Blijft ze rustig liggen als je iets gaat doen waar je de honden niet bij vraagt of staat ze gelijk paraat?
Ze wil overal bij zijn, het liefst loopt ze voorop. We begrenzen haar door een commando te geven, bijvoorbeeld plaats. Buiten door haar aan de lijn te doen, los heb ik weinig controle. De andere honden zijn ook rustiger wanneer ik Mika begrens.
Gollum
Zeer actief

Zamunda schreef:
Gollum schreef:Ja Mika wil inderdaad dat iedereen bij elkaar blijft, het is ook een beetje een regelteef.
Maar stellen jullie daar in de dagelijkse omgang duidelijke grenzen in?
ja sorry je gaat te snel :F:
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Bij het tweede filmpje zat Gait vooral heel geïnteresseerd te luisteren, koppie scheef enzo. Als ik een filmpje afspeel van een echt gestreste hond reageert hij anders. Dan komt hij kijken hoe hij kan helpen en als hij niets ziet, raakt hij daar zelf wat gestresst van. Hij keek nu niet naar wat er aan de hand was, maar luisterde eigenlijk alleen maar. Eigenlijk meer van: maar ik ben toch niet weg? Ik zou het niet als verlatingsangst bestempelen, maar als ongewenst regelgedrag en het dus afkappen. Zij heeft niet te vertellen waar iedereen zou moeten zijn
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Dan zou ik toch wat meer gaan werken aan het begrenzen zonder haar onder appel te hoeven zetten. Ze heeft blijkbaar toch ruimte om de boel te regelen, namelijk als ze niet aan de lijn zit en niet onder appel staat. Denk dat als ze leert dat regelen gewoon nooit mag, met of zonder lijn, met of zonder commando, dit gejank ook stopt
Gollum
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Dan zou ik toch wat meer gaan werken aan het begrenzen zonder haar onder appel te hoeven zetten. Ze heeft blijkbaar toch ruimte om de boel te regelen, namelijk als ze niet aan de lijn zit en niet onder appel staat. Denk dat als ze leert dat regelen gewoon nooit mag, met of zonder lijn, met of zonder commando, dit gejank ook stopt
Ja misschien moet ik het minder als stress en zielig zien. Ik las je bericht en zei op ferme toon 'Mika, klaar' en toen was het stil op wat piepjes na.

Ik wil niet te vroeg juichen maar voel me ondertussen wel een beetje een domme kut.
Zamunda
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Dan zou ik toch wat meer gaan werken aan het begrenzen zonder haar onder appel te hoeven zetten. Ze heeft blijkbaar toch ruimte om de boel te regelen, namelijk als ze niet aan de lijn zit en niet onder appel staat. Denk dat als ze leert dat regelen gewoon nooit mag, met of zonder lijn, met of zonder commando, dit gejank ook stopt
Dat denk ik ook.

Ik heb daar met Mister echt veel aan gewerkt: niet direct opstaan en achter me aan als ik wat ga doen bijvoorbeeld. Resultaat was een hond die rust vond en heerlijk ontspannen kon blijven liggen/slapen als ik iets ging doen. Zonder gestress/gepiep/gejengel.

Ook met Raaf zie ik het. Die hond is er nog maar net natuurlijk, maar ik haalde uit zijn verhaal wel (aardig) wat aanwijzingen voor verlatingsangst. Ik was er al vanaf de eerste dag al bewust mee bezig maar toen ik na drie dagen een paar uur weg was heeft de baas al die uren in gejengel/gepiep/gehuil gezeten (ongeveer hoe het nu met Mika en jou is). Nu was hij ook onrustig door de hele verhuizing natuurlijk, maar er komt al meer rust in. En in stapjes moet hij steeds meer zelfstandig zijn, even in een ander vertrek blijven, op de bank blijven liggen terwijl ik wat ga pakken.
Vóórdat hij vrijdag zo tekeer ging had ik de baas al geïnstrueerd dat er geen kaas meer uitgedeeld wordt aan de honden telkens hij kaas pakt want dat soort dingen werken onrust in de hand. Het kán allemaal wel, als de honden het aankunnen. Raaf kan dat (nog) niet aan dus we werken aan rust, rust en nog eens rust. Gaan we de keuken in dat wordt er NIET gevolgd, ténzij we je vragen. Komt hij om aandacht dan krijgt hij dat niet ténzij we met hem/ze bezig zijn. Wil hij in je kruipen op de bank? Nee dat doen we niet, tenzij we er zelf om vragen. Lopen we langs dan krijgen ze niet elke keer een aai. Uiteraard krijgen ze op andere momenten meer dan genoeg knuffels en aandacht, dat moet er ook zijn.

Ik merk zelf dat dat soort dingen die dus door de hele omgang verweven zijn heel veel vruchten afwerpen, misschien heb je er voor Mika ook wat aan.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”