Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ochtendhond of avondhond?
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Ochtendhond of avondhond?
Op werkdagen moet ik om 06.00 uur m'n bed uit, maar Victor heeft dan echt nog een ochtendhumeurtje, die komt z'n mand niet uit totdat we gaan wandelen. En dat gaat dan ook op een laag pitje.
Op zondagen blijft hij ook gerust tot 9 uur op één oor liggen, lekker uitslapen.
's Avonds echter is hij zijn vrolijke zelf, hoe later, hoe beter. Dan lekker rennen, kwispelen en gek doen.
Zit er bij jullie ook zoveel verschil in?
Op zondagen blijft hij ook gerust tot 9 uur op één oor liggen, lekker uitslapen.
's Avonds echter is hij zijn vrolijke zelf, hoe later, hoe beter. Dan lekker rennen, kwispelen en gek doen.
Zit er bij jullie ook zoveel verschil in?
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Re: Ochtendhond of avondhond?
Hm ik geloof niet dat Oor per se een voorkeur heeft voor de ochtend of avond. Ze heeft met name een voorkeur voor wanneer ik wakker ben
Ik ben zelf dus echt een avondmens, ik háát ochtenden. Toen ik Oor kreeg als pup hoopte ik dat zo'n pup 's morgens lekker druk zou zijn en zeer dringend zou moeten plassen en dat ik daardoor wat meer ritme in mn leven zou krijgen qua op tijd opstaan enzo. Maar al na 2 ochtenden had Oor door dat de wekker bij mij niet direct betekent dat ik ook uit bed spring en vanaf toen werd de wekker voor haar vooral het signaal om nog even lekker bij vrouwtje te kruipen en de ogen te sluiten
Maar dat is neit omdat ze zelf geen ochtendmens is, het maakt haar echt niks uit. Als ik wakker ben is zij wakker, zo simpel is het. Ook al is het midden in de nacht. "Huh wat, vrouwtje wakker, ze doet haar schoenen aan? Ik snap er niks van maar ik schud de slaap af en ja hoor, klaar voor actie! Oh, het is ochtend/middag/avond en normaal zijn we nu wakker maar vrouwtje slaapt? Nou dan slaap ik ook. Is ze ziek? Dan slaap ik gewoon 24 uur mee." Zo makkelijk die hond
Ze heeft natuurlijk wel een verwachtingspatroon, het is niet zo dat ze direct alert wordt als ik snachts of smorgens voor de wekker is gegaan eens moet plassen ofzo, dan blijft ze wel liggen natuurlijk. En als ik eens tot diep in de nacht wakker ben gaat ze wel gewoon slapen rond de tijd dat dat normaal is voor ons. Maar dat is gewoon gewenning.

- _Leonie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Overdaghond.
In de morgen uitslapen, 's avonds laatste rondje vind ze ook niets.
Heerlijk!
In de morgen uitslapen, 's avonds laatste rondje vind ze ook niets.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
mijn honden hebben geen ochtendhumeur, maar ik ben zelf neit zon ochtendmens dus ik doe zo weinig mogelijk in de ochtend
Ze blijven iig nooit in hun mand liggen ofzo als ik wil gaan wandelen
Pom is net als Oor, als ik een dag ziek ben ligt ze dolgelukkig de hele dag met me op de bank of in bed, en als we de hele dag op sjouw zijn is ook prima. Karel is liever op sjouw maar die kan zich wel schikken naar een dagje rustig aan. Leuk vindt ie het niet maar goed

Pom is net als Oor, als ik een dag ziek ben ligt ze dolgelukkig de hele dag met me op de bank of in bed, en als we de hele dag op sjouw zijn is ook prima. Karel is liever op sjouw maar die kan zich wel schikken naar een dagje rustig aan. Leuk vindt ie het niet maar goed

- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Droef en Izzy vinden heel vroeg op staan niet heel erg leuk, maar Izzy is dan wel zo dat eenmaal wakker we wel echt even in actie moeten komen alleen gaat dat iets rustiger om 6.00 dan om 10.00 bijvoorbeeld. Droef is sowieso altijd rustig als hij wakker wordt, vaak valt hij dan ook zo weer in slaap als het even kan.
De laatste plas vinden ze geen probleem, maar ik moet het niet te laat gaan maken want dan wil Droef nog wel eens gaan zuchten en doen want hij wilt dan toch echt wel naar bed toe. Als het dan een keertje te laat wordt dan slaapt hij ook echt gelijk eenmaal we in de slaapkamer beland zijn. Voor Izzy maakt dat dan weer niks uit. Of ze nou om 22.00 of 02.00 naar buiten gaat is haar om het even.
De laatste plas vinden ze geen probleem, maar ik moet het niet te laat gaan maken want dan wil Droef nog wel eens gaan zuchten en doen want hij wilt dan toch echt wel naar bed toe. Als het dan een keertje te laat wordt dan slaapt hij ook echt gelijk eenmaal we in de slaapkamer beland zijn. Voor Izzy maakt dat dan weer niks uit. Of ze nou om 22.00 of 02.00 naar buiten gaat is haar om het even.
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Contacteer:
Ik heb een 24/7 hond. Die is altijd klaar en in voor aktie.
Samica is het tegenover gestelde. Die is 24/7 liever lui dan moe.
Samica is het tegenover gestelde. Die is 24/7 liever lui dan moe.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullterrier
Luna is een daghond. Alles vroeger dan 10 uur (liefst 12) vind ze te vroeg, tenzij we naar het bos gaan, daar is ze altijd wel voor te porren. 's Avonds moet het ook niet te laat worden, maar nu het langer licht is wil ze om 9 uur heus nog wel mee. Vito is aan zodra je vraagt of hij mee gaat, al is hij overdag een stuk vlotter dan 's ochtends vroeg of 's avonds laat. Vito lijkt niet zo van het donker te houden, ben benieuwd hoe dat in de winter gaat.

- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Hier ook een 24/7 hond, altijd in voor aktie 

- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
ik heb een luie hond. Hij wil er in de ochtend echt niet uit. Het eerste rondje gaat vaak onder protest.
Het laatste rondje in de winter hoeft ook niet perse.
Maar rond 8 uur savonds staat hij echt te springen. Dan gaat vriend sporten en dan gaan we UIT. En wel nu!
Het laatste rondje in de winter hoeft ook niet perse.
Maar rond 8 uur savonds staat hij echt te springen. Dan gaat vriend sporten en dan gaan we UIT. En wel nu!
Sofi is echt zo'n irritant ochtendhondje. Zodra ik m'n ogen doe staat ze al met d'r neus tegen mijn neus zwaar te kwispelen. Type: "The sky is awake, so I'm awake, so we have to play!".
Izzy is meer als ik. Komt d'r nest wel uit als ik aanstalten ga maken om me aan te kleden, maar na 5 minuten moeilijk kijken is die ook wel klaar voor de dag. 's Avonds kakken ze allebei weer in.
Izzy is meer als ik. Komt d'r nest wel uit als ik aanstalten ga maken om me aan te kleden, maar na 5 minuten moeilijk kijken is die ook wel klaar voor de dag. 's Avonds kakken ze allebei weer in.
-
- Actief
Ochtendhonden, want dat zijn ze gewend. Vooral in de winter hebben ze in de avond nooit zoveel zin. Ik stuur ze buiten voor plassen maar of ze het ook doen weet ik niet. Dan snel weer terug naar de warmte
-
- Zeer actief
Ik ben zelf een avondmens. Uma is een nooit-hond. Ze staat pas op als ik ga. Manu is een altijd-hond. Heel soms merk ik dat hij 's ochtends geen zin heeft, vooral 's winters maar dat is wel zelden.
Uma blijft 's ochtends vaak bij vriend op bed liggen als ik wegga voor een grotere wandeling
1:
Uma blijft 's ochtends vaak bij vriend op bed liggen als ik wegga voor een grotere wandeling

- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Opzich wel herkenbaar, maar ik denk dat het hier meer te maken heeft met het verwachtingspatroon. Het gebeurt gewoon niet zo vaak dat ik sochtends heel vroeg de deur uit ga en dan ook wat leuks met de honden ga doen. Ze hopen er dus ook maar niet op.

- moosje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
- Contacteer:
Jade is absoluut een avondhond.
In de avond wil ze spelen, heeft ze haar gekke half uurtje en kunnen we niet vaak genoeg gaan wandelen. Overdag ligt ze vaak een beetje te liggen.
In de avond wil ze spelen, heeft ze haar gekke half uurtje en kunnen we niet vaak genoeg gaan wandelen. Overdag ligt ze vaak een beetje te liggen.

In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza
Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
-
- Zeer actief
Wat grappig om te lezen allemaal! 
Ik ga 's ochtends al heel vroeg op pad met Jip en ik heb nog nooit aan hem gemerkt dat hij er geen zin in heeft. Integendeel: in het weekend zou het van mij best een uurtje later mogen, maar Jip staat dan alweer klaar voor actie. Dat gaat al vanaf dag één zo, dus daar zijn we ook allemaal aan gewend.
Het laatste rondje daarentegen is al rond 20u. Maar dat komt omdat ik zelf geen avondmens ben. Van Jip zouden we best later op de avond nóg een rondje mogen doen. Ik hoef maar aan te geven dat we gaan wandelen, en Jip springt blij op. Kost geen enkele moeite
Toen hij in december ineens geen zin had om te wandelen, viel dat dus ook direct op. Hij is toen ruim een week lang ziek geweest en was niet uit zijn mand te krijgen. Jee, wat heb ik mij toen zorgen gemaakt! Als Jip niet mee wil, is er écht iets aan de hand.

Ik ga 's ochtends al heel vroeg op pad met Jip en ik heb nog nooit aan hem gemerkt dat hij er geen zin in heeft. Integendeel: in het weekend zou het van mij best een uurtje later mogen, maar Jip staat dan alweer klaar voor actie. Dat gaat al vanaf dag één zo, dus daar zijn we ook allemaal aan gewend.
Het laatste rondje daarentegen is al rond 20u. Maar dat komt omdat ik zelf geen avondmens ben. Van Jip zouden we best later op de avond nóg een rondje mogen doen. Ik hoef maar aan te geven dat we gaan wandelen, en Jip springt blij op. Kost geen enkele moeite

Toen hij in december ineens geen zin had om te wandelen, viel dat dus ook direct op. Hij is toen ruim een week lang ziek geweest en was niet uit zijn mand te krijgen. Jee, wat heb ik mij toen zorgen gemaakt! Als Jip niet mee wil, is er écht iets aan de hand.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Hier ligt het er helemaal aan wanneer ik zelf iets ga ondernemen. Als ik 's ochtends rustig aan doe en eerst een paar uur werk, slapen ze allemaal uit. Maar trek ik meteen 's ochtends mijn wandelschoenen aan, dan staan ze ook direct allemaal paraat om iets te gaan doen. 's Avonds is dat eigenlijk net zo. Ze hebben altijd zin om te wandelen, ik heb nog nooit meegemaakt dat een van mijn honden aangeeft liever op de bank te blijven liggen. Zelfs Taartje met haar 12 jaar; de wandelingen zijn juist het hoogtepunt van haar dag.
Ik heb geen vast wandelschema, dus ze hebben wat dat betreft ook geen vaste verwachtingen.
Ik heb geen vast wandelschema, dus ze hebben wat dat betreft ook geen vaste verwachtingen.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Geen van beide eigenlijk. Als ik vroeg zou gaan wandelen zouden ze zeker enthousiast meegaan hoor, zelfde als 's avonds. Maar ze rusten net zo lief. Millie is helemaal erg, als ik haar 's ochtends (en dan is het bijvoorbeeld 9 uur) eten geef, gaat ze daarna gerust weer pitten. Ze hoeft helemaal niet uit volgens mij 

- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik heb altijd klaar voor actie honden
tijdstip maakt ze niet uit 

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Contacteer:
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Vrouwtje actief = hondjes actief. Vrouwtje inactief = hondjes inactief. Heerlijk! Alleen 's avonds laat zijn ze niet altijd te porren om in actie te komen
- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
Lana past zich aan ons aan, is altijd te porren voor een activiteit,
zo gauw de koffie loopt, en de dag gaat beginnen, en de buitendeur open gaat, dan komt ze in de benen, of dat nu 6 of 9 uur is maakt niet uit.
zijn wij actief bezig is zij dat ook, zijn wij lui of uitgeteld, dan ligt madam ook languit.
s avond idem dito,
zo gauw de koffie loopt, en de dag gaat beginnen, en de buitendeur open gaat, dan komt ze in de benen, of dat nu 6 of 9 uur is maakt niet uit.
zijn wij actief bezig is zij dat ook, zijn wij lui of uitgeteld, dan ligt madam ook languit.
s avond idem dito,
-
- Zeer actief
100 % avond hond. Als wij na een lange dag neer ploffen op de bank begint Ziva net op dreef te komen.
- hakunamatata
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Avondhond
Faye was dat ook al, Suze net zo. Maar volgens mij komt het vooral ook door mijn manier van doen, want de opvangers gaan er ook allemaal in mee. 's Ochtends nooit vroeg op en wekker of wakker worden betekend echt niet gelijk opstaan. En 's nachts nog een laatste p&p rondje is ook eerder regel dan uitzondering en gaan ze gerust mee. Vlak voor het donker een langere wandeling vind ik vaak heerlijk, zeker zo met warm weer. Genieten de honden ook van. Ga ik een keer vroeg naar bed gaan ze ook gerust mee. Maar 's ochtends vroeg eruit is wel heel vreemd. Faye liet ik dan gewoon op bed liggen, wanneer ik dan rond de middag weer thuis kwam plukte ik haar van bed en begon haar dag pas. Lieve Fayetje

Faye was dat ook al, Suze net zo. Maar volgens mij komt het vooral ook door mijn manier van doen, want de opvangers gaan er ook allemaal in mee. 's Ochtends nooit vroeg op en wekker of wakker worden betekend echt niet gelijk opstaan. En 's nachts nog een laatste p&p rondje is ook eerder regel dan uitzondering en gaan ze gerust mee. Vlak voor het donker een langere wandeling vind ik vaak heerlijk, zeker zo met warm weer. Genieten de honden ook van. Ga ik een keer vroeg naar bed gaan ze ook gerust mee. Maar 's ochtends vroeg eruit is wel heel vreemd. Faye liet ik dan gewoon op bed liggen, wanneer ik dan rond de middag weer thuis kwam plukte ik haar van bed en begon haar dag pas. Lieve Fayetje

~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~

-
- Zeer actief
ik ben een ochtend mens en ze draaien me mij mee, dus ze hebben hier niets over te zeggen, lekker simpel.. 

- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Wij wandelen in de regel vroeg in de ochtend en dan zijn de honden gewoon actief. Wordt het eens wat later dan maken ze zich er ook niet druk om. Savonds zijn ze het minst actief.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- GoldenGizmo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden retriever
Gizmo wil 's ochtends echt niet verder lopen dan strikt noodzakelijk is. Vroeger was dat wel anders, maar nu hij ouder wordt, wil hij zo vroeg echt niet meer verder dan het grasveldje een straat verderop. Ik ga hem ook niet dwingen dan toch verder te lopen, dat is voor niemand leuk. Later op de dag en aan het begin van de avond is hij wel in voor een langere wandeling. Maar normaal gaat hij rond 20u de laatste keer uit (wij gaan vast ook vroeger slapen dan de meesten, als ik hier lees hoe laat sommigen nog een laatste rondje doen met de hond dan slaap ik al lang). Als wij eens wat langer op blijven (weekend, vakantie), dan nog gaat Gizmo zo rond de normale tijd in slaapstand.
Maar ook een paar jaar geleden al, toen hij nog geen rugklachten had, kwam hij ook pas rond half 9, 9u melden dat hij eruit wilde, als ik hem dat zelf liet beslissen. Zeker in de winter! Gizmo is dus een echt overdag hondje
️
Maar ook een paar jaar geleden al, toen hij nog geen rugklachten had, kwam hij ook pas rond half 9, 9u melden dat hij eruit wilde, als ik hem dat zelf liet beslissen. Zeker in de winter! Gizmo is dus een echt overdag hondje

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
In principe zal mijn hond nooit blijven liggen als ik opsta, eten doet ze graag en ze volgt je ook zo naar buiten, maar 's morgens is ze buiten wel ontzettend traag. Als ze uit is geweest vertrekt ze ook meteen weer naar haar plaats.
Ze heeft totaal geen behoefte om dan een hele uitgebreide wandeling te maken. Ik hoor wel eens mensen zeggen dat ze de hond dan even 1,5 uur uitlaten voor dat men naar werk gaat, daar zou je mijn hond dus absoluut geen plezier mee doen.
's avonds is ze het actiefst. Eea ook omdat ze niet zo goed tegen warmte kan.
Ze heeft totaal geen behoefte om dan een hele uitgebreide wandeling te maken. Ik hoor wel eens mensen zeggen dat ze de hond dan even 1,5 uur uitlaten voor dat men naar werk gaat, daar zou je mijn hond dus absoluut geen plezier mee doen.

's avonds is ze het actiefst. Eea ook omdat ze niet zo goed tegen warmte kan.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ik heb godzijdank nooit ochtendhonden gehad, want dan ben ik dus echt niet op m'n best
Jessie presteert het echter om direct met zonsopkomst wakker te worden, jawel om 5.00 uur dus
Daar moeten we dus
snel verandering in zien te krijgen, want na 10 dagen om 5.00 uur op, ben ik meer dood dan levend

Jessie presteert het echter om direct met zonsopkomst wakker te worden, jawel om 5.00 uur dus

snel verandering in zien te krijgen, want na 10 dagen om 5.00 uur op, ben ik meer dood dan levend

-
- Zeer actief
Verduisteringsgordijntje dan maar?Caro. schreef:Ik heb godzijdank nooit ochtendhonden gehad, want dan ben ik dus echt niet op m'n best![]()
![]()
Jessie presteert het echter om direct met zonsopkomst wakker te worden, jawel om 5.00 uur dusDaar moeten we dus

-
- Zeer actief
De meeste pups zijn wel ochtendhonden jaFrootje schreef:Dat deed Froo ook. Ik laat haar dan altijd naar buiten om te plassen en daarna gaan we weer naar bed. Geen gezeur.Caro. schreef:Ik heb godzijdank nooit ochtendhonden gehad, want dan ben ik dus echt niet op m'n best![]()
![]()
Jessie presteert het echter om direct met zonsopkomst wakker te worden, jawel om 5.00 uur dusDaar moeten we dus
snel verandering in zien te krijgen, want na 10 dagen om 5.00 uur op, ben ik meer dood dan levendDuurde een week of twee voordat ze het doorhad maar na de plasronde heeft ze gewoon niks aan mij ‘s ochtends, dus begon ze al gauw zelf ook gewoon weer in slaap te vallen na het ochtendrondje. Ik ben te saai dan.
Maar volgens mij is Jessie nog wel een stukje drukker dan Froo. Ze lijkt me in elk geval wel twee handen vol. Succes ermee in elk geval. Ik snap hoe je je voelt, ik ben ‘s ochtends ook niet te genieten.

Nadat ze 's ochtends heeft geplast krijgt ze iets te kauwen en ga ik nog even op bed. Dat weet ze nu ook en dat gaat nu ook goed. Al sluit ik de kat dan wel even weg. Anders gaat ze lopen klieren.
Ik kan niet wachten tot ze net als Morris gewoon fatsoenlijk uit kan slapen. Morris is een 'wanneer jij maar wilt' hond. Heerlijk! Wil ik om 3 uur 's nachts wandelen, prima! 7 uur 's ochtends... ook goed! 9 uur of 12 uur mag ook of 's avonds laat... het maakt niet uit, als hij mee mag is het prima. Slaap ik uit, dan slaapt hij uit. Wil ik juist vroeg, dan is hij ook vroeg.