Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Prikker, stroomband etc.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Prikker, stroomband etc.

Ongelezen bericht door crutz »

klik hier voor info die KNPV hierover deelt

klik hier voor het Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden, jaargang 2018, nummer 146

Besluit houden van dieren aangepast
Alleen datum ingang verbod teletact nog niet bekend.
Rocco
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Prikker, stroomband etc.

Ongelezen bericht door Rocco »

...afzonderlijk koninklijk besluit worden geregeld ? ? Gaan Willem en Maxima hierover een besluit nemen?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Rocco schreef:...afzonderlijk koninklijk besluit worden geregeld ? ? Gaan Willem en Maxima hierover een besluit nemen?
Zo heten dat soort beslissingen nu eenmaal. Toen ik m’n moeder haar naam aan nam was dat ook bij koninklijk besluit en daar heeft Beatrix echt niet zelf over besloten
Rocco
Zeer actief

Nou ben benieuwd hoop dat het eindeijk nu eens voorbij is en voor iedereen nu duidelijk is
en waartoe het gaat leiden op lange termijn, vrees dat het kwaliteit niet ten goede zal komen
met koekjes en balletjes honden (en dan heb ik het niet over de speurhonden)
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Rocco schreef:Nou ben benieuwd hoop dat het eindeijk nu eens voorbij is en voor iedereen nu duidelijk is
en waartoe het gaat leiden op lange termijn, vrees dat het kwaliteit niet ten goede zal komen
Er is nog heel veel tussenin hoe je je hond kunt opvoeden. Het is niet het een of het ander, neem aan dat je dat weet.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Prikker, stroomband etc.

Overigens in de officiële bekendmaking staat niks over een later tijdstip mbt stroom

Toch wel, nu gevonden

ARTIKEL III
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2018, met uitzondering van artikel I, onderdeel C en artikel II, onderdeel A, onder h, die in werking treden op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor deze onderdelen verschillend kan worden vastgesteld.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot

Wassenaar, 26 april 2018
Rocco
Zeer actief

Neeltje schreef:
Rocco schreef:Nou ben benieuwd hoop dat het eindeijk nu eens voorbij is en voor iedereen nu duidelijk is
Er is nog heel veel tussenin hoe je je hond kunt opvoeden. Het is niet het een of het ander, neem aan dat je dat weet.
Gaat niet om de opvoeding maar de doelstelling voor een belastbare ,fysieke en mentale diensthond
met de nu aanwezige driften in de meeste honden gaat dit dit echt niet lukken met alleen maar een koekje en een balletje
om de puntjes vol te krijgen, op lange duur zal dit betekenen dat er anders gefokt gaat worden met minder sterke honden naar mijn mening .....maar we gaan het zien op lange termijn wat er van terecht komt.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Rocco schreef:
Neeltje schreef:
Gaat niet om de opvoeding maar de doelstelling voor een belastbare ,fysieke en mentale diensthond
met de nu aanwezige driften in de meeste honden gaat dit dit echt niet lukken met alleen maar een koekje en een balletje
om de puntjes vol te krijgen, op lange duur zal dit betekenen dat er anders gefokt gaat worden.....maar we gaan het zien op lange termijn wat er van terecht komt.
je kan nog steeds een hond mentaal en fysiek (in de oefening,d us niet vanuit de geleider) zwaar belasten zonder gebruik van stroom, prikkers of andere lijfstraffen, heel zwart-wit en consequent oefenen is namelijk ook weldegelijk een zware mentale belasting, alleen er zal meer nagedacht moeten worden over de wijze van oefenen en dat is niet iedere africhter helaas gegeven ;)
Rocco
Zeer actief

crutz schreef:Overigens in de officiële bekendmaking staat niks over een later tijdstip mbt stroom Afbeelding

Toch wel, nu gevonden

ARTIKEL III
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 juli 2018, met uitzondering van artikel I, onderdeel C en artikel II, onderdeel A, onder h, die in werking treden op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip, dat voor deze onderdelen verschillend kan worden vastgesteld.

Lasten en bevelen dat dit besluit met de daarbij behorende nota van toelichting in het Staatsblad zal worden geplaatst.histnoot

Wassenaar, 26 april 2018

nog geen duidelijkheid dus...
Rocco
Zeer actief

crutz schreef:
Rocco schreef:
Neeltje schreef:
om de puntjes vol te krijgen, op lange duur zal dit betekenen dat er anders gefokt gaat worden.....maar we gaan het zien op lange termijn wat er van terecht komt.
je kan nog steeds een hond mentaal en fysiek (in de oefening,d us niet vanuit de geleider) zwaar belasten zonder gebruik van stroom, prikkers of andere lijfstraffen, heel zwart-wit en consequent oefenen is namelijk ook weldegelijk een zware mentale belasting, alleen er zal meer nagedacht moeten worden over de wijze van oefenen en dat is niet iedere africhter helaas gegeven ;)
Ik denk er anders over en ligt ook aan het type hond en de oefeningen neem alleen al de oefening terug roepen in de KNPV hier gaan vele honden de mist in net als de schijn ...........
Laatst gewijzigd door Rocco op 29 mei 2018 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Rocco schreef:
crutz schreef:Overigens in de officiële bekendmaking staat niks over een later tijdstip mbt stroom Afbeelding

Toch wel, nu gevonden

ARTIKEL III

Wassenaar, 26 april 2018

nog geen duidelijkheid dus...

jawel, prikker is verboden per 01 juli 2018, stroom is nog geen datum voor bekend en mag dus vooralsnog nog gebruikt worden, al is het inmiddels op officiele door de KNPV georganiseerde dagen (en dus niet enkel wedstrijden en keuringen maar ook oefendagen en demo's) al verboden om met stroom te werken
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Onderdeel A, onder g. het gebruik van of het vastbinden of aanlijnen van een dier met een voorwerp, waarmee het dier door middel van scherpe uitsteeksels pijn kan worden toegebracht;
Een normale pennenband heeft geen scherpe uitsteeksels. :denken:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
Onderdeel A, onder g. het gebruik van of het vastbinden of aanlijnen van een dier met een voorwerp, waarmee het dier door middel van scherpe uitsteeksels pijn kan worden toegebracht;
Inderdaad staat erg ongelukkig omschreven
Gos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gos »

Inge schreef:
Dat zei ik ook al meteen. Niet slim geformuleerd als de bedoeling is dat die hieronder vallen. Dan hadden ze "scherpe" beter kunnen weglaten. Maar ik vermoed dat voor de interpretatie de nadruk op het deel na het woord uitsteeksels zal liggen.
Pienda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Pienda »

crutz schreef: je kan nog steeds een hond mentaal en fysiek (in de oefening,d us niet vanuit de geleider) zwaar belasten zonder gebruik van stroom, prikkers of andere lijfstraffen, heel zwart-wit en consequent oefenen is namelijk ook weldegelijk een zware mentale belasting, alleen er zal meer nagedacht moeten worden over de wijze van oefenen en dat is niet iedere africhter helaas gegeven ;)
Het zou ook niet gebruikt moeten worden voor lijfstraffen en zou dus ook niet pijnlijk voor de hond moeten zijn. Ik vind het vergelijkbaar met spoorgebruik bij paarden. Bij correct gebruik een mooi middel om hulpen mee te verfijnen, maar heb ook paarden met wonden ervan zien lopen. Toch hoor je daar nooit iemand over..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”