Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De Maakbaarheidsillusie
Moderator: moderatorteam
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Re: De Maakbaarheidsillusie
Sja, die hele maakbaarheid, niet alleen bij honden maar ook de maakbare mens, de maakbare maatschappij... Ik krijg er soms een punthoofd van want het klopt gewoon niet. Maarja.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik ben nog steeds heel bij dat de dochter van m'n buren mij serieus nam toen ik wees op het genetische pakketje van hun toen nieuwe aanwinst. Die is uitgegroeid tot een prachtig stabiel dier, heel mooie uitstraling, die gewoon niets met andere honden hoeft en zelfs niet op Elco's gekef reageerde. Ze zijn gek op hem, is een heel fijne huisgenoot geworden. Buiten iets minder makkelijk, maar ze hebben hun verantwoordelijkheid genomen en z'n genetische pakket serieus genomen. Die kom je dus niet los lopend tegen op straat en niet op plaatsen waar je veel honden kunt verwachten
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
wat een prachtig stukje. Helemaal mee eens. Dit is ook de reden dat wij gezelschapshondjes hebben. Hoewel ik graag een bordercollie had gewild maar ik kon hem niet bieden wat hij nodig had. Zo ook met de duitseherder die mijn man graag zou willen. Heel erg mooi bij een ander die het wel kan geven wat het nodig heeft.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Van A tot Z eens! Ik zie dit echt zo vaak bij mensen die interesse hebben in het ras. Dan vraag je door over waarom ze een Toller willen, en komt het er op neer dat ze een gemakkelijke, vriendelijke huishond ala Golden Retriever zoeken. Die dan naast de kinderwagen kan lopen, de kinderen mag vermaken en bij mooi weer in het weekend nog eens in het bos loopt. Maar ze willen wel graag een Toller, want qua formaat net prettiger dan de Golden! En dat kekke kleurtje natuurlijk
En veel mensen zijn ook echt verbaasd en zelfs beledigd als ik ze zeg dat ze een Toller daarmee niet tevreden gaan houden, dat er meer in zo'n hond zit en ze er ook meer mee moeten doen. Dan krijg je verhalen als "ja maar we werken ook nog" of "niet alle tijd kan naar de hond gaan". En de mooiste: "Als je de hond niet laat wennen aan veel beweging en aandacht, gaat hij er ook niet naar verlangen!" Ik snap dat niet iedereen zin en tijd heeft om een Toller tevreden te houden hoor, maar ga dan ook gewoon voor die Golden als die wel past
Mensen willen echt niet geloven dat zo'n hond niet maakbaar is in het plaatje dat zij hebben..

- mijke
- Zeer actief
Misschien toeval hoor, maar de enige twee tollers die ik ken lijken het anders compleet en volledig naar de zin te hebben in hun rol als huishond?Maeve schreef:Van A tot Z eens! Ik zie dit echt zo vaak bij mensen die interesse hebben in het ras. Dan vraag je door over waarom ze een Toller willen, en komt het er op neer dat ze een gemakkelijke, vriendelijke huishond ala Golden Retriever zoeken. Die dan naast de kinderwagen kan lopen, de kinderen mag vermaken en bij mooi weer in het weekend nog eens in het bos loopt. Maar ze willen wel graag een Toller, want qua formaat net prettiger dan de Golden! En dat kekke kleurtje natuurlijkEn veel mensen zijn ook echt verbaasd en zelfs beledigd als ik ze zeg dat ze een Toller daarmee niet tevreden gaan houden, dat er meer in zo'n hond zit en ze er ook meer mee moeten doen. Dan krijg je verhalen als "ja maar we werken ook nog" of "niet alle tijd kan naar de hond gaan". En de mooiste: "Als je de hond niet laat wennen aan veel beweging en aandacht, gaat hij er ook niet naar verlangen!" Ik snap dat niet iedereen zin en tijd heeft om een Toller tevreden te houden hoor, maar ga dan ook gewoon voor die Golden als die wel past
Mensen willen echt niet geloven dat zo'n hond niet maakbaar is in het plaatje dat zij hebben..
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zeg ook niet dat ze geen huishond kunnen zijnmijke schreef:Misschien toeval hoor, maar de enige twee tollers die ik ken lijken het anders compleet en volledig naar de zin te hebben in hun rol als huishond?Maeve schreef:Van A tot Z eens! Ik zie dit echt zo vaak bij mensen die interesse hebben in het ras. Dan vraag je door over waarom ze een Toller willen, en komt het er op neer dat ze een gemakkelijke, vriendelijke huishond ala Golden Retriever zoeken. Die dan naast de kinderwagen kan lopen, de kinderen mag vermaken en bij mooi weer in het weekend nog eens in het bos loopt. Maar ze willen wel graag een Toller, want qua formaat net prettiger dan de Golden! En dat kekke kleurtje natuurlijkEn veel mensen zijn ook echt verbaasd en zelfs beledigd als ik ze zeg dat ze een Toller daarmee niet tevreden gaan houden, dat er meer in zo'n hond zit en ze er ook meer mee moeten doen. Dan krijg je verhalen als "ja maar we werken ook nog" of "niet alle tijd kan naar de hond gaan". En de mooiste: "Als je de hond niet laat wennen aan veel beweging en aandacht, gaat hij er ook niet naar verlangen!" Ik snap dat niet iedereen zin en tijd heeft om een Toller tevreden te houden hoor, maar ga dan ook gewoon voor die Golden als die wel past

- mijke
- Zeer actief
Ja dat snap ik, maar zoals jij over ze praat heb ik vaak het idee dat hun drive om dingen te doen en behoefte aan beweging bijna net zo groot is als die uit een werklijn mechelaar ofzo, terwijl wat ik zie hebben ze echt niet meer werk of wandellust dan een Oor ofzo. Gewoon, normaal (wat ik normaal vind dan tenminste
).

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dat idee krijg ik eerlijk gezegd helemaal niet. Denk dat een toller prima past bij wat ik met Elco en Gait doe. Maar dat is nu eenmaal stukken meer dan wat ik veel normale huishonden zie krijgen. En komt lang niet in de buurt van wat een werklijn mechelaar nodig heeftmijke schreef:Ja dat snap ik, maar zoals jij over ze praat heb ik vaak het idee dat hun drive om dingen te doen en behoefte aan beweging bijna net zo groot is als die uit een werklijn mechelaar ofzo, terwijl wat ik zie hebben ze echt niet meer werk of wandellust dan een Oor ofzo. Gewoon, normaal (wat ik normaal vind dan tenminste).
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat denk ik ook jaFotogravinnetje schreef:Dat idee krijg ik eerlijk gezegd helemaal niet. Denk dat een toller prima past bij wat ik met Elco en Gait doe. Maar dat is nu eenmaal stukken meer dan wat ik veel normale huishonden zie krijgen. En komt lang niet in de buurt van wat een werklijn mechelaar nodig heeftmijke schreef:Ja dat snap ik, maar zoals jij over ze praat heb ik vaak het idee dat hun drive om dingen te doen en behoefte aan beweging bijna net zo groot is als die uit een werklijn mechelaar ofzo, terwijl wat ik zie hebben ze echt niet meer werk of wandellust dan een Oor ofzo. Gewoon, normaal (wat ik normaal vind dan tenminste).

Oh en het is denk ik ook nogal lastig te beoordelen hoe veel beweging/training de honden die jij tegenkomt krijgen, tenzij je hun eigenaren heel goed kent?

- mijke
- Zeer actief
Valt best mee, als ik tenminste kijk op HF wat mensen allemaal doen, daar kom ik echt niet aanMaeve schreef:Jij gaat er dagelijks op uit met Oor, heb ik het idee. Voor een flinke wandeling, je doet wat oefeningen met haar etc etc.

Ik spreek ze geregeld jaMaeve schreef:Oh en het is denk ik ook nogal lastig te beoordelen hoe veel beweging/training de honden die jij tegenkomt krijgen, tenzij je hun eigenaren heel goed kent?![]()