Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Roofvogels en honden
Moderator: moderatorteam
Roofvogels en honden
Hoe groot is die dreiging nou eigenlijk? Heeft iemand ooit uit de eerste hand gehoord dat een hond van de grond werd geplukt door zo'n vogel? Net liep ik in het open veld en er vloog steeds een buizerd over ons langs. Ik was er toch niet gerust over voor Sofi. Zouden ze het (kunnen) proberen?
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
Re: Roofvogels en honden
Nee
ooit wel eens ergens gelezen dat er een roofvogel met een teckel was weggevlogen maar geloof dat niet zo.
Ik heb vaak de honden mee en zie veel roofvogels, maar ben er nooit bang voor geweest een hond is ze veel te veel gedoe, ze gaan voor de makkelijke prooien.
Al heb ik vanmiddag wel foto's gemaakt van een Reiger die een halfvolwassen eend opeet

Ik heb vaak de honden mee en zie veel roofvogels, maar ben er nooit bang voor geweest een hond is ze veel te veel gedoe, ze gaan voor de makkelijke prooien.

Al heb ik vanmiddag wel foto's gemaakt van een Reiger die een halfvolwassen eend opeet

- dagmar88
- Zeer actief
Oh dat geloof ik ook wel jaZinodo schreef:Toen Ziva pup was had ik serieus ogen aan de bovenkant van mijn hoofd gegroeidwit fluffy ding van een kilo, ja hoor, dat zouden ze kunnen proberen. Ze is inmiddels groot genoeg en heeft twee bodyguards dus ik maak me geen zorgen daarover. Als een roofvogel haar ziet zien ze de andere twee honden ook zeker..

Maar een buizerd van hooguit anderhalve kilo krijgt gelukkig geen sofi van de grond.
-
- Zeer actief
Verkijk je er niet op wat zo'n vogel van de grond tilt maar het is nou ook weer niet zo dat elke kleine hond gevaar loopt. Ik heb het wel een keer gehoord maar kan dat niet meer in context plaatsen; weet dus niet waar en wanneer enzo.
Suzanne
Suzanne
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
- Aantal honden: 2
Roofvogels zijn hartstikke schuw, die gaan niet zomaar op jacht met een mens op steenworp afstand.

- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Ik liep nog eens met een vriendin op een groot grasveld, 2 volwassen parsons mee en twee puppen, toen er 3 buizerds boven de puppen begonnen te cirkelen, heb ik ze toch maar snel opgepakt. Puppen waren nog klein, nog geen 3 maanden denk ik.
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Er is wel eens een roofvogel geweest die een duikvlucht gemaakt had en opweg was naar Toots gelukkig was ik dichtbij. En heb ik de vogel af kunnen schrikken. Maar ik geloof dat als Toots wat verder weg was geweest dan had het een lekker hapje geweest. Dus ik kijk wel uit.
Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn WAS-LX1A met Tapatalk
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Met Izzy gebeurd het ook wel eens dat ze boven haar gaan cirkelen, gelukkig is Droef in de buurt en ik denk niet dat ze Izzy zomaar mee krijgen want die bijt wel van zich af, sowieso is het maar goed dat vogels sneller en slimmer zijn dan Izzy want de jaagt ze dolgraag op, ook zwanen gaat ze niet uit de weg.
Dat heeft er al eens toegeleid dat ik mezelf tussen haar en de zwaan heb moeten plaatsen en met een hoop bombarie dropen ze allebei maar af.

- billy
- Erelid
Buizerds cirkelen dat doen ze nu eenmaal, anders zouden ze toch ook levende hazen pakken, dat doen ze ook niet zelfs halfwas hazen niet, ze dollen er wel eens mee, maar ze doen er niets mee. 

- Ingrid48
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Mijn honden zijn gelukkig groot genoeg, maar voor de katten ben ik wel bang...die lopen regelmatig over de weilanden te struinen. Maar ik heb ook nooit gehoord dat een kat werd opgepakt?
Aan de andere kant, ze kunnen ook flinke hazen meenemen
Aan de andere kant, ze kunnen ook flinke hazen meenemen

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
- dagmar88
- Zeer actief
Welnee, fysiek onmogelijk.Ingrid48 schreef: Aan de andere kant, ze kunnen ook flinke hazen meenemen
Ik meende dat ze begonnen te cirkelen als ze een prooi op het oog hebben, maar ik heb verder 0,0 kennis van vliegende beestenbilly schreef:Buizerds cirkelen dat doen ze nu eenmaal, anders zouden ze toch ook levende hazen pakken, dat doen ze ook niet zelfs halfwas hazen niet, ze dollen er wel eens mee, maar ze doen er niets mee.

- dagmar88
- Zeer actief
Sandra&co schreef:Ik meende dat ze begonnen te cirkelen als ze een prooi op het oog hebben, maar ik heb verder 0,0 kennis van vliegende beestenbilly schreef:Buizerds cirkelen dat doen ze nu eenmaal, anders zouden ze toch ook levende hazen pakken, dat doen ze ook niet zelfs halfwas hazen niet, ze dollen er wel eens mee, maar ze doen er niets mee.

- billy
- Erelid
Dat dus en dan overzien ze het gebied en denken dan die Sofie is ons veel te groot en te moeilijk als prooidagmar88 schreef:Sandra&co schreef:Ik meende dat ze begonnen te cirkelen als ze een prooi op het oog hebben, maar ik heb verder 0,0 kennis van vliegende beestenbilly schreef:Buizerds cirkelen dat doen ze nu eenmaal, anders zouden ze toch ook levende hazen pakken, dat doen ze ook niet zelfs halfwas hazen niet, ze dollen er wel eens mee, maar ze doen er niets mee.Thermiek. Ze zoeken een warmeluchtkolom.

Het is 1 en al warmeluchtkolom buiten, wat doen ze dan moeilijk. Ga gewoon lekker je eieren uitbroeden ofzo 

- billy
- Erelid
Dat lijkt me heerlijk lekker rondjes zwevenSandra&co schreef:Het is 1 en al warmeluchtkolom buiten, wat doen ze dan moeilijk. Ga gewoon lekker je eieren uitbroeden ofzo

- Simone-H
- Zeer actief
Wij kwamen vaak op een camping aan de voet van de Pyreneeën. Daar werd altijd gewaarschuwd voor de vogels en kleine honden. Daar waren vaak hondjes door roofvogels meegenomen. Nu zullen er in de Pyreneeen andere vogels zijn dan hier, maar roofvogels kunnen ook hier een klein hondje als hun prooi zien.
Ik heb op t.v. eens een filmpje gezien van een meisje die een klein diertje over haar arm liet lopen. Opeens zoef, je zag het nauwelijks, en weg was het beestje. Meegenomen door een vogel in een duikvlucht. ( Weet niet meer wat het was, een rat ofzo) Vogels komen dus ook wel dicht bij mensen.
Ik heb op t.v. eens een filmpje gezien van een meisje die een klein diertje over haar arm liet lopen. Opeens zoef, je zag het nauwelijks, en weg was het beestje. Meegenomen door een vogel in een duikvlucht. ( Weet niet meer wat het was, een rat ofzo) Vogels komen dus ook wel dicht bij mensen.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Ohhh, ja! Niet van haar zelf geloof ik, van haar ouders of zo. Die bruine? Nu je het zegt...Niika88 schreef:een van de chi's van (sjm?) is toch ooit aangevallen door een roofvogel?
weet niet of ik de naam goed heb, die van die saluki...
- dagmar88
- Zeer actief
Simone-H schreef: Ik heb op t.v. eens een filmpje gezien van een meisje die een klein diertje over haar arm liet lopen. Opeens zoef, je zag het nauwelijks, en weg was het beestje. Meegenomen door een vogel in een duikvlucht. ( Weet niet meer wat het was, een rat ofzo) Vogels komen dus ook wel dicht bij mensen.

- dagmar88
- Zeer actief
Ja, met animaties kan het altijd gekkerNiika88 schreef: t kan altijd nog gekker toch?
(jaja ok ik weet wel dat dit in nl niet kan, daar zijn ze hier niet groot genoeg voor... maar toch!)

https://amp.theguardian.com/environment ... eals-truth
Ik had het hier laatst ook met Lotje. Er zit hier ergens een roofvogel en zit vaak hier ergens in de boom of vliegt wat rond hier zo bij de Boschdijk bij het voetbalveld/molen en dat is dan echt heel laag. Hij was de weg al over gevlogen, even in een boom gaan zitten en kwam toen weer terug en bleef echt even zo net boven ons vliegen, maar vloog toen toch maar tussen de bomen door verder. Ook als-ie in het parkje in een boom zit te loeren vind ik het maar niks. Ik weet dat Lotje veel te groot is, maar goed, dan toch. Ik heb meneer of mevrouw Buizerd gelukkig al een poosje niet meer gezien. Alhoewel het natuurlijk wel een mooi gezicht is als hij zo vlak over je heen scheert.
-
- Zeer actief
Boven mijn honden cirkelen ook roofvogels
Ik denk niet dat ze die als prooi zien haha!

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
hahaha ik zie al zon buizerd met Manu of Karel wegvliegenManuma schreef:Boven mijn honden cirkelen ook roofvogelsIk denk niet dat ze die als prooi zien haha!

- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Er wordt ook vaak gezegd dat ze kippen pakken, maar zelfs dat gebeurt zelden. Dan moet de nood echt aan de man zijn.billy schreef:Dat dus en dan overzien ze het gebied en denken dan die Sofie is ons veel te groot en te moeilijk als prooidagmar88 schreef:Sandra&co schreef:Ik meende dat ze begonnen te cirkelen als ze een prooi op het oog hebben, maar ik heb verder 0,0 kennis van vliegende beestenbilly schreef:Buizerds cirkelen dat doen ze nu eenmaal, anders zouden ze toch ook levende hazen pakken, dat doen ze ook niet zelfs halfwas hazen niet, ze dollen er wel eens mee, maar ze doen er niets mee.Thermiek. Ze zoeken een warmeluchtkolom.
Een Havik is een ander verhaal, maar die zijn een stuk zeldzamer.
-
- Zeer actief
sbientje schreef:hahaha ik zie al zon buizerd met Manu of Karel wegvliegenManuma schreef:Boven mijn honden cirkelen ook roofvogelsIk denk niet dat ze die als prooi zien haha!

- Antonetta
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.
Een buizerd is er deze winter met een behoorlijke kip van mijn dochter vandoor gegaan. Ik ga er van uit dat Lotus van 2.2 kilo een te zware prooi zal zijn maar ik neem geen risico en laat haar niet alleen achter het huis.

Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
-
- Zeer actief
Antonetta schreef:Een buizerd is er deze winter met een behoorlijke kip van mijn dochter vandoor gegaan. Ik ga er van uit dat Lotus van 2.2 kilo een te zware prooi zal zijn maar ik neem geen risico en laat haar niet alleen achter het huis.
Hier ook hoor, kippen van een kilo of 2. De buurman heeft de buizerd met zijn krielhaan zien vliegen.
Maar daar was geen mens in de buurt.
- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Kippen hebben geen tandjes..Jules01 schreef:Antonetta schreef:Een buizerd is er deze winter met een behoorlijke kip van mijn dochter vandoor gegaan. Ik ga er van uit dat Lotus van 2.2 kilo een te zware prooi zal zijn maar ik neem geen risico en laat haar niet alleen achter het huis.
Hier ook hoor, kippen van een kilo of 2. De buurman heeft de buizerd met zijn krielhaan zien vliegen.
Maar het zou kunnen, een opportunistische hongerige buizerd die een kansje waagt.
Wiel
- Ingrid48
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Voedseldagmar88 schreef:Welnee, fysiek onmogelijk.Ingrid48 schreef: Aan de andere kant, ze kunnen ook flinke hazen meenemen
Buizerds zijn echt opportunisten en eten dan ook een heel keur aan verschillende prooien: zoogdieren (veldmuizen, mollen, jonge hazen/konijnen), wormen, insecten, padden, kikkers en af en toe een vis. Ook aas wordt niet geschuwd, met name in magere tijden. Buizerds kunnen prooien tot 500gr vangen, alles wat zwaarder is, is waarschijnlijk dood of sterk verzwakt aangetroffen.
Tot 500 gram dus, mijn katten wegen gelukkig wat meer

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
-
- Zeer actief
In welke zin is het relevant dat een kip geen tanden heeft?Biet schreef:Kippen hebben geen tandjes..Jules01 schreef:Antonetta schreef:Een buizerd is er deze winter met een behoorlijke kip van mijn dochter vandoor gegaan. Ik ga er van uit dat Lotus van 2.2 kilo een te zware prooi zal zijn maar ik neem geen risico en laat haar niet alleen achter het huis.
Maar het zou kunnen, een opportunistische hongerige buizerd die een kansje waagt.
“Onze” buizerd waagt heel vaak een kans bij onze kippen, die van de buren en de andere buren zijn al gestopt met kippen houden. Het is ons nu twee keer zeker overkomen en de derde keer was twijfelachtig of het een roofvogel was.
We hebben nu grotere kippen en de ren met de jonkies met net omspant.