Charlie is bang voor vliegen in huis

Als er een vlieg zit en ze is binnen dan gaat ze heel zacht piepen en zoekt ze de rest van de dag die vlieg, niet actief maar ze ligt/staat dan regelmatig rond te kijken. Ook als de vlieg al lang weg is blijft ze op haar hoede. Ik vind het irritant en een beetje grappig

en ik laat haar verder. Ze ligt nu graag buiten en daar zijn ze geen probleem, de vliegen. Echt graag naar binnen komen doet ze niet, zeker doorlopen naar de andere kant van de kamer voorkomt ze als ze enigszins kan. Helaas voor haar zet ik daar haar eten neer en dat ga ik niet veranderen. Maar ik wil haar wel een beetje tegemoet komen. Mede omdat ikzelf een enorme aansteller ben wb wespen/bijen/hommels en die vliegen ook regelmatig naar binnen natuurlijk als de schuifpui openstaat. En enorme libelles maar die vind ik mooi en die gaan binnen dood. Dus, iets om alles om verschillende redenen buiten te houden.
We hebben dus een schuifpui, ik wil geen hordeur. Ik weet dat dat het beste werkt maar ik heb geen zin om elke keer als er hier een dier naar binnen of buiten wil die deur open te doen.
Dan kom je al snel uit op een gordijn (niet zo'n pluizengordijnding, die vind ik lelijk

). Wat is wel fijn en wat werkt wel/niet? Zijn er dingen waar ik op moet letten?