Nee het is nog niet zover, voorlopig vinden we het wel even goed zo (denk ik

Ik heb helaas maar een jaar of anderhalf met Lais behendigheid kunnen doen toen we plots moesten stoppen omdat we erachter kwamen dat ze beiderzijds HD-D en spondylose had. Dat is nu twee jaar geleden en ik mis het nog steeds heel erg, ik vond het zó leuk om te doen met Lais. Wel puur recreatief/de lessen want wedstrijddagen duren mij veel en veel te lang dus daar heb ik echt geen zin in. Het hoeft dus geen werker/presteerder pur sang te zijn, liever niet zelfs denk ik. Wat ik er met Lais zó leuk aan vond was het plezier wat we samen hadden en de humor van die hond. Ze vond het geweldig leuk om te doen en dat was voor mij (meer dan) de helft van het plezier. Ze wilde altijd, was altijd enthousiast en altijd met me willen werken. Ik lachte me elke les weer suf met haar, om haar en om mezelf, echt genieten.
Nu gaat dit niet om Lais natuurlijk en is een kopie niet mogelijk, maar even om aan te geven welke aspecten mij erg aantrekken en ik dus graag zou terugzien in een volgende hond.
Wat ik verder erg prettig vind in een hond is wél graag willen werken met de baas, maar niet elke dag móeten werken met de baas en ook gewoon lekker kan luieren. Ik zoek momenteel dus wel een hond die het dus ook echt leuk vindt om samen te werken, niet eentje die dat van nature (of door nurture) niet heeft en waar je keihard aan moet trekken om te motiveren, dan is voor mij de ontspanning/lol eraf.
Een absolute no go is een keffer/blaffer, verder heb ik qua nervositeit en angst ook mijn portie wel (gehad) voorlopig. Liefst lekker wat humor en zeker niet te serieus.
Qua formaat denk ik aan een kilo of 20-25. Wat lichter dan Lais, net wat handzamer/makkelijker te tillen wanneer nodig (en neemt wat minder ruimte in in bed

In principe lijkt het me wel leuk om nu eens met een pup te beginnen, maar als ik (op termijn) tegen de juiste (jonge) herplaatser aanloop is dat ook geen bezwaar.
Kunnen jullie hier wat mee?
P.s. Als ik het enigszins kan helpen dan in elk geval geen hond uit het Middellandse Zeegebied (ivm mogelijke MZZ's).