Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe zit dat?
Moderator: moderatorteam
-
Zyntia
- Zeer actief
Hoe zit dat?
Ik heb een buitenlandse hond van een stichting.
Contract met castratieplicht.
Maar als ik hem niet wil laten castreren, hoe zit dat dan?
Kan ik daar onderuit komen?
Straks eisen ze de hond terug als ik hem niet laat castreren?
Contract met castratieplicht.
Maar als ik hem niet wil laten castreren, hoe zit dat dan?
Kan ik daar onderuit komen?
Straks eisen ze de hond terug als ik hem niet laat castreren?
- blacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
- Aantal honden: 3
Re: Hoe zit dat?
Wist je dit niet voordat je hem adopteerde? Ik vind het zelf een beetje raar om een hond te adopteren met castratie plicht en het dan niet te doen. Als ik een hond zag bij een stichting die deze eis stelde gaf ik direct aan dat ik de hond zeer graag wilde hebben. Dat ik de hond een fantastisch leven kan geven maar niet zonder medische oorzaak zou castreren.
Gaf de stichting dan aan dat ik de hond dan niet kon adopteren dan was dat jammer maar er lopen meer honden rond die een goed baasje zoeken.
Willens en wetens dan toch een hond nemen met deze verplichting vind ik eerlijk gezegd een vorm van oplichting. Als er iets medisch echt iets mis is met de hond die mensen krijgen kloppen ze vaak ook bij de stichting aan met de adoptie papieren in de hand om verhaal te halen. Groot is de ergernis als de stichting dan niets meer van zich laat horen. Anders om geldt het dan ook houd je aan het adoptie verdrag je heb er je handtekening onder gezet en dat was geheel vrijwillig.
Gaf de stichting dan aan dat ik de hond dan niet kon adopteren dan was dat jammer maar er lopen meer honden rond die een goed baasje zoeken.
Willens en wetens dan toch een hond nemen met deze verplichting vind ik eerlijk gezegd een vorm van oplichting. Als er iets medisch echt iets mis is met de hond die mensen krijgen kloppen ze vaak ook bij de stichting aan met de adoptie papieren in de hand om verhaal te halen. Groot is de ergernis als de stichting dan niets meer van zich laat horen. Anders om geldt het dan ook houd je aan het adoptie verdrag je heb er je handtekening onder gezet en dat was geheel vrijwillig.
-
Sandra&co
Ik heb betaald voor de hond. Ik geef 'm te eten en ik betaal medische kosten gewoon zelf. Het is dus 100% míjn hond. En ik castreer als ik dat (medisch gezien) noodzakelijk vind. Maar dat zou ik dus ook van tevoren al aangeven. Krijg ik dan de hond niet, tja jammer.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Is er iemand dan die dit controleert? Komt er regelmatig iemand langs of is er regelmatig contact?
Zo nee, dan heeft toch geen mens in de gaten of je 'm wel of niet laat castreren?
Zo nee, dan heeft toch geen mens in de gaten of je 'm wel of niet laat castreren?
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Dit dus, ik zou geen slapende honden wakker maken, mijn hond, mijn beslissing, ik denk niet dat een stichting de moeite neemt om alle honden te controleren of ze daadwerkelijk gecastreerd zijn.Caro. schreef:Is er iemand dan die dit controleert? Komt er regelmatig iemand langs of is er regelmatig contact?

-
-Saskia-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Meningen kunnen veranderen, toch?blacky schreef:Wist je dit niet voordat je hem adopteerde?
Ik kan me voorstellen dat bepaalde zaken met een andere blik bekeken kunnen worden zodra die hond van een stukje papier naar een deel van het gezin evolueert.
TS, je zou met de stichting kunnen overleggen of sterilisatie geen optie is? Dan behoud je reu een normale hormoonproductie maar is hij onvruchtbaar.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dit dus...Lizzie. schreef:Dit dus, ik zou geen slapende honden wakker maken, mijn hond, mijn beslissing, ik denk niet dat een stichting de moeite neemt om alle honden te controleren of ze daadwerkelijk gecastreerd zijn.Caro. schreef:Is er iemand dan die dit controleert? Komt er regelmatig iemand langs of is er regelmatig contact?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Volgens mij heeft die castratieplicht in zo'n contract toch totaal geen juridische waarde? Daar kun je prima je kont mee afvegen dus. Ik zou de stichting daar niet van op de hoogte brengen. Sowieso ben je de stichting niks meer verplicht als je die hond eenmaal hebt. Je kunt ze gevoeglijk negeren dus als ze er wel eens naar mochten informeren (wat ik neit verwacht).
- Omega
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Toller
- Aantal honden: 2
Ik kreeg bij mijn honden ook zo'n standaard contract, ze zijn niet van een stichting afkomstig maar wel via een bemiddelaar van een stichting. Mondeling werd ons verteld dat we niet perse hoefden te laten castreren als we maar niet fokten met de hond. Blij dat we hem niet gecastreerd hebben, hij werd tijdens een kuur ypozane zo lui, vreterig en vadsig, dat zou ik niet hele dagen om me heen kunnen hebben. Hij is nu blij, actief en niet zo verschrikkelijk drammerig om eten. Nooit controle gehad overigens, gaat wel een honden uit Duitsland.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Jouw hond, jouw beslissing.
Castratie plicht kan volgens mij net zo min als een castratie verbod.
Nergens over praten en gewoon laten zoals het is zou ik doen
Castratie plicht kan volgens mij net zo min als een castratie verbod.
Nergens over praten en gewoon laten zoals het is zou ik doen
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contractueel gezien ben je het verplicht, mogelijk is er daarvoor ook een boetebeding opgenomen in het contract.
Eigendom technisch gezien ben je volledig zelf beschikkingsbevoegd (indien er sprake is geweest van een eigendomsoverdracht) en kan niemand dit recht zo maar beperken.
Kortom, je riskeert mogelijk een boete, al zou je zo'n boetebeding ook door de rechter kunnen laten beoordelen.
Eigendom technisch gezien ben je volledig zelf beschikkingsbevoegd (indien er sprake is geweest van een eigendomsoverdracht) en kan niemand dit recht zo maar beperken.
Kortom, je riskeert mogelijk een boete, al zou je zo'n boetebeding ook door de rechter kunnen laten beoordelen.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Als je betaald hebt, ben je voor de wet ook eigenaar, ondanks ander benamingen in een eventueel contract, zoals bruikleen, adoptie
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Er bestaat helemaal geen adoptie contract voor honden volgens de wet , hun hebben je gewoon een hond verkocht die jij hebt gekocht en daarmee kun je doen wat jij wilt of niet wilt. Al ga je er mee fokken. Jouw hond.
Wat je zegt ben je zelfffff 

-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Ik heb hetzelfde aan de hand met Lily. Nou is de stichting waar ik haar van heb niet officieel. Ze zijn nergens geregistreerd en het adoptiecontract heeft volgens mij geen juridische waarde. Ik weet ook dat ik niet bij ze hoef aan te kloppen als er medische- of gedragsproblemen zijn en ze volgen haar ook niet meer. Ik vind het prima zo. Dan hoef ik ook geen verantwoording af te leggen en is ze gewoon van mij.
In het contract staat dat ze gecastreerd moet worden maar dat heb ik tot nu toe niet gedaan. Toen we haar 'adopteerden' had ik geen moeite met die eis, maar mijn mening is in de loop van de tijd veranderd. Ik kies ervoor om geen slapende honden wakker te maken. Ik ga niet met haar fokken overigens.
In het contract staat dat ze gecastreerd moet worden maar dat heb ik tot nu toe niet gedaan. Toen we haar 'adopteerden' had ik geen moeite met die eis, maar mijn mening is in de loop van de tijd veranderd. Ik kies ervoor om geen slapende honden wakker te maken. Ik ga niet met haar fokken overigens.
-
Neeltje
En de stichting gaat zelf ook naar de rechter als je de boete niet betaalt??? Kan een duur grapje worden, aangezien 'de verliezer betaalt alle kosten' tegenwoordig schijnbaar niet meer opgaat.Brindlecardi schreef:Contractueel gezien ben je het verplicht, mogelijk is er daarvoor ook een boetebeding opgenomen in het contract.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou het wel doen of gewoon nergens iets zeggen. Want als je op dit forum wat zegt is de kans groot dat de Stichting het meteen weet. Ik heb dat ook aan de hand gehad al kon het mij niks schelen omdat die Stichting me als een baksteen liet vallen met een dode hond die hartworm en erlichia bleek te hebben.
Mijn honden waren allemaal al gecastreerd. En ik zou nooit zelf castreren en neem dus ook nooit een pup van een stichting. Mijn volgende hond wordt een reutje en die moet ik om die reden particulier via Marktplaats kopen ongecastreerd.
Mijn honden waren allemaal al gecastreerd. En ik zou nooit zelf castreren en neem dus ook nooit een pup van een stichting. Mijn volgende hond wordt een reutje en die moet ik om die reden particulier via Marktplaats kopen ongecastreerd.
-
Manuma
- Zeer actief
Daar moest ik ook aan denken.laeken schreef:Ik zou het wel doen of gewoon nergens iets zeggen. Want als je op dit forum wat zegt is de kans groot dat de Stichting het meteen weet. Ik heb dat ook aan de hand gehad al kon het mij niks schelen omdat die Stichting me als een baksteen liet vallen met een dode hond die hartworm en erlichia bleek te hebben.![]()
En jij bent niet de enige die een stichting op je dak kreeg na een post op het forum.
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Of er zei laatst een GT tegen je dat je deze hond beter niet kon laten castreren en naar dat advies voeg je je. Of was het nou de DA zie aangaf dat het voor deze hond beter niet kon? 
Suzanne
Suzanne
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Simpel, wil de stichting dat de honden onvruchtbaar gemaakt worden doen ze dat maar voor plaatsing. Daarna hebben ze er geen zeggenschap meer over.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Je hoeft toch helemaal niets te zeggen zolang ze niet bij je aan de deur kloppen. En dan nog zeg je gewoon Nee hij is nog niet gecastreerd.~Suzanne~ schreef:Of er zei laatst een GT tegen je dat je deze hond beter niet kon laten castreren en naar dat advies voeg je je. Of was het nou de DA zie aangaf dat het voor deze hond beter niet kon?
Suzanne
Ze kunnen niet zo maar je huis binnen lopen en dan je hond meenemen.
Heb ook wel eens contracten gelezen van fokkers die dan iets schrijven van als je niet goed voor de pup/hond bent/zorgt zijn wij gerechtigd om de hond terug te halen.En dan nog een hele lading regeltjes zoals wat je wel en niet mag voeren , en huisvesting wat wel en niet mag , in een modelletje volgens de rasstandaard

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Half fokkend en hondenhoudend NL zit hier mee te gluren zonder mee te doen dus wat kun je verwachten.? Hier worden toch ook advertentie linkjes geplaatst van honden .puppies , nesten om daar een mening over te hebben.Manuma schreef:Daar moest ik ook aan denken.laeken schreef:Ik zou het wel doen of gewoon nergens iets zeggen. Want als je op dit forum wat zegt is de kans groot dat de Stichting het meteen weet. Ik heb dat ook aan de hand gehad al kon het mij niks schelen omdat die Stichting me als een baksteen liet vallen met een dode hond die hartworm en erlichia bleek te hebben.![]()
En jij bent niet de enige die een stichting op je dak kreeg na een post op het forum.
Hier word toch ook geluld over elkaar buiten het forum.