Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bijten in de tuin
Moderator: moderatorteam
Bijten in de tuin
Hallo allemaal,
Ik heb toch weer jullie advies nodig omtrent Rico en zijn bijten.
Het is een heel tijd goed gegaan maar Rico heeft weer iets nieuws, hij bijt nu als hij in de tuin is.
Korte uitleg
Ik laat Rico in de tuin niks aan de hand maar zodra ik naar de schuur loop komt hij aanrennen en zodra ik de schuur uitloopt bijt hij mij en begint dan ook te blaffen als een gek, hij bijt ook weer door. Dit doet hij ook als ik gewoon de tuin in loop, het gaat 2 minuten goed en dan begint het bijten en blaffen en hij houd dan ook niet op tot ik binnen ben. Het vreemde is dat Rico altijd van achteren komt en bijt, nooit van voren. Ik heb hem al een paar keer een goeie tik op zijn snuit gegeven maar hij gaat door.
In huis is het nu een schat eerste klas die goed kan luiteren en weet wat wel en niet mag.
Rico is van de week 1 jaar geworden en ik weet dat hij aan het puberen is.
Er is wel wat veranderd in zijn leven we zijn 3 weken geleden verhuisd, we zijn in dezelfde straat blijven wonen alleen 20 huizen verder. Sinds de verhuizing is dit bijten in de tuin begonnen.
Hebben jullie tips voor ons?
Ik heb toch weer jullie advies nodig omtrent Rico en zijn bijten.
Het is een heel tijd goed gegaan maar Rico heeft weer iets nieuws, hij bijt nu als hij in de tuin is.
Korte uitleg
Ik laat Rico in de tuin niks aan de hand maar zodra ik naar de schuur loop komt hij aanrennen en zodra ik de schuur uitloopt bijt hij mij en begint dan ook te blaffen als een gek, hij bijt ook weer door. Dit doet hij ook als ik gewoon de tuin in loop, het gaat 2 minuten goed en dan begint het bijten en blaffen en hij houd dan ook niet op tot ik binnen ben. Het vreemde is dat Rico altijd van achteren komt en bijt, nooit van voren. Ik heb hem al een paar keer een goeie tik op zijn snuit gegeven maar hij gaat door.
In huis is het nu een schat eerste klas die goed kan luiteren en weet wat wel en niet mag.
Rico is van de week 1 jaar geworden en ik weet dat hij aan het puberen is.
Er is wel wat veranderd in zijn leven we zijn 3 weken geleden verhuisd, we zijn in dezelfde straat blijven wonen alleen 20 huizen verder. Sinds de verhuizing is dit bijten in de tuin begonnen.
Hebben jullie tips voor ons?
Re: Bijten in de tuin
Bijten naar de baas? Ik weet niet in hoeverre je kunt inschatten of hij dit 'serieus' bedoelt (dus niet als spelen - hoewel dat ook niet in goede aarde valt hier), maar dan zouden hier de rapen écht gaar zijn. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Indammen dit gedrag.
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Bedoel je spelen of echt bijten? Want dan zou ik hem geen schat die goed luistert noemen.... Ik zou iig niks meer toestaan en hem niet met ijn de tuin laten als hij zich niet kan gedragen
Edit: ik zie nu dat je zegt dat hij in huis en schat is. Ik zou dan de tuin echt claimen.
Edit: ik zie nu dat je zegt dat hij in huis en schat is. Ik zou dan de tuin echt claimen.
Ja, van de week had ik een mooie blauwe plek en een schram op mijn been, toen pakte hij mij toen we bij mijn ouders waren.Sandra&co schreef:Bijten naar de baas?
Hij gromt er niet bij. Het is hoog keffen en dan gauw bijten/ snappen en dan heel snel wegrennen. Hij weet in elk geval heel goed dat dit echt niet mag want ik hoef mijn hand maar te bewegen en hij staat al achter in de tuin.Sandra&co schreef:Ik weet niet in hoeverre je kunt inschatten of hij dit 'serieus' bedoelt (dus niet als spelen - hoewel dat ook niet in goede aarde valt hier)
Als ik nu naar buiten ga moet Rico binnen blijven en dat vind hij echt niet leuk.Tara schreef:Ik zou dit voorlopig met een ijzeren regime gaan trainen door hem vast te leggen of in zijn mand te sturen als jij even in de schuur moet zijn.
Maar Rico doet dit niet in de schuur, hij wacht buiten om de hoek je op en zodra ik dan een stap zet bijt hij. Maar hij doet dit overal in de tuin waar ik ook loop op een gegevenmoment komt hij en begint dit gedrag.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Een hond die dat bij mij flikt, heeft een boze baas. Als het spel is, kap ik het af omdat het geen leuk spel is. Is het regelen, dan kap ik dat af omdat de hond mij niet te regelen heeft. Afhankelijk van de hond betekent dat even een brul of naar binnen sturen of naar binnen zetten en deur dicht.
Rico krijgt momenteel van jou blijkbaar (weer) de ruimte om dit gedrag te vertonen. Mogelijk is het begonnen als spel, dat hij je uitdaagde als je uit de schuur kwam? Mogelijk heeft hij de indruk dat hij mag bepalen wanneer er 'gespeeld' wordt?
Rico krijgt momenteel van jou blijkbaar (weer) de ruimte om dit gedrag te vertonen. Mogelijk is het begonnen als spel, dat hij je uitdaagde als je uit de schuur kwam? Mogelijk heeft hij de indruk dat hij mag bepalen wanneer er 'gespeeld' wordt?
Vanaf De eerste dag doet hij dit al op deze smerige manier, gelijk flink door bijten. Ik heb hem toen gelijk een beste tik op de neus gegeven.Fotogravinnetje schreef: Mogelijk is het begonnen als spel, dat hij je uitdaagde als je uit de schuur kwam?
En de ruimt tot dit gedrag geef ik hem niet anders zou ik hem niet bestraffen. Ik heb de hondenschool ook al geïnformeerd en die weten ook niet waar dit vandaan komt aangezien het alleen in de achtertuin is.
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Dan maar niet meer in de achtertuin voorlopig. Kan hij ook niet keer op keer weer een succeservaring hebben. Jammer Rico, eigen schuld.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
ik ben een zacht ei, maar met zulke dingen ben ik een héééél onaardige baas en dat soort rotgeintjes ga ik fysiek aan.
je kunt hem nu wel uit de tuin verbannen, maar dat lost het in mijn ogen niet op.
je kunt hem nu wel uit de tuin verbannen, maar dat lost het in mijn ogen niet op.

Dat wil eigenlijk ook niet. Ik ga nu proberen om Rico in de tuin vast te leggen en als hij dan luisterd en niet bijt krijgt hij een grote beloning.M@scha schreef:je kunt hem nu wel uit de tuin verbannen, maar dat lost het in mijn ogen niet op.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Hij krijgt wel de ruimte anders zou hij het niet blijven doen. Je tik op de neus heeft in elk geval niet het gewenste resultaat. Zijn “spel” hierin is zoals ik lees er mee wegkomen door je wel te bijten maar snel zat weg te zijn om de tik te ontwijken.charley schreef:Vanaf De eerste dag doet hij dit al op deze smerige manier, gelijk flink door bijten. Ik heb hem toen gelijk een beste tik op de neus gegeven.Fotogravinnetje schreef: Mogelijk is het begonnen als spel, dat hij je uitdaagde als je uit de schuur kwam?
En de ruimt tot dit gedrag geef ik hem niet anders zou ik hem niet bestraffen. Ik heb de hondenschool ook al geïnformeerd en die weten ook niet waar dit vandaan komt aangezien het alleen in de achtertuin is.
Zou er een lange lijn aan doen en ipv een tik op z’n neus bij je halen als hij dit doet en toespreken. Dan gaat het actie-reactie van bijten-tik ontwijken er hopelijk vanaf
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik heb de indruk dat je vaak slaat met straffen terwijl je totaal z'n gedrag niet begrijpt. Hij snapt het waarschijnlijk niet meer en bijt uit angst. Want even bijten en gelijk weer weg en wegrennen als je je hand opheft komt niet zomaar.charley schreef:Vanaf De eerste dag doet hij dit al op deze smerige manier, gelijk flink door bijten. Ik heb hem toen gelijk een beste tik op de neus gegeven.Fotogravinnetje schreef: Mogelijk is het begonnen als spel, dat hij je uitdaagde als je uit de schuur kwam?
- ellen en de birmanen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 tollers
- Aantal honden: 4
die had bij mij vliegles gehad. no way dat ik me laat bijten door 1 van mijn eigen honden.
ellen
ellen
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
Ik bedoel ook niet dat ie nooit meer in de tuin mag komen.M@scha schreef: je kunt hem nu wel uit de tuin verbannen, maar dat lost het in mijn ogen niet op.

Maar wel even een periode zodat dat gedrag uit kan doven. Want als ik het zo lees, heeft Rico alweer meer dan genoeg kansen gehad om dit gedrag te laten zien. En om 'm dan in 1 keer wel faliekant op z'n flikker te geven, vind ik oneerlijk naar de hond toe. Hij krijgt 10 keer de kans, ziet er een verdraaid leuk spelletje in en dan ineens krijgt hij op z'n flikker.
Eigenlijk had hij bij de eerste keer dat dit deed al gelijk een goed-getimede duidelijk begrepen draai om z'n oren moeten krijgen, maar dat is niet gebeurd.

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
- M@scha
- Zeer actief
goed idee, maar voor mij zijn zulke heftige dingen ook reden voor een correctie als hij het niet goed doet. al is het maar een bulderende "waar denk jij wel helemaal mee bezig te zijn gofferedomme!charley schreef:Dat wil eigenlijk ook niet. Ik ga nu proberen om Rico in de tuin vast te leggen en als hij dan luisterd en niet bijt krijgt hij een grote beloning.M@scha schreef:je kunt hem nu wel uit de tuin verbannen, maar dat lost het in mijn ogen niet op.

- M@scha
- Zeer actief
shit, je hebt gelijk...Shibby schreef:Ik bedoel ook niet dat ie nooit meer in de tuin mag komen.M@scha schreef: je kunt hem nu wel uit de tuin verbannen, maar dat lost het in mijn ogen niet op.![]()
Maar wel even een periode zodat dat gedrag uit kan doven. Want als ik het zo lees, heeft Rico alweer meer dan genoeg kansen gehad om dit gedrag te laten zien. En om 'm dan in 1 keer wel faliekant op z'n flikker te geven, vind ik oneerlijk naar de hond toe. Hij krijgt 10 keer de kans, ziet er een verdraaid leuk spelletje in en dan ineens krijgt hij op z'n flikker.
Eigenlijk had hij bij de eerste keer dat dit deed al gelijk een goed-getimede duidelijk begrepen draai om z'n oren moeten krijgen, maar dat is niet gebeurd.

dit zit er bij mij zo in:
gewenst: belonen
niet zo leuk: negeren of ombuigen
gruwelijk niet leuk: eerste mogelijkheid keihard een dikke vette NIET-ACCEPTABEL!

Een bange hond rent niet naar je toe om je even snel te sneppen. Die blijft waar mogelijk uit je buurt. Je zult mij ook niet op een grote spin af zien rennen om deze even een klap te geven, brrr. Deze hond is gewoon grenzeloos (aan het worden) door gebrek aan opvoeding/begeleiding/begrip.Jackira schreef:Ik heb de indruk dat je vaak slaat met straffen terwijl je totaal z'n gedrag niet begrijpt. Hij snapt het waarschijnlijk niet meer en bijt uit angst. Want even bijten en gelijk weer weg en wegrennen als je je hand opheft komt niet zomaar.charley schreef:Vanaf De eerste dag doet hij dit al op deze smerige manier, gelijk flink door bijten. Ik heb hem toen gelijk een beste tik op de neus gegeven.Fotogravinnetje schreef: Mogelijk is het begonnen als spel, dat hij je uitdaagde als je uit de schuur kwam?
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik zou zijn lijn of een lange lijn eraan doen als je weer met hem de tuin in gaat (aan een tuig als hij dat heeft). Je weet nu dat hij je bijt als je uit de schuur bent, dus je staat op scherp. Hij bijt, jij staat vliegensvlug op de lijn en geeft hem een preek. Ik zou hem daarna weer laten lopen en het nog eens proberen. Bijt hij dan weer dan zou ik hem binnen zetten en dan klooi jij nog wat aan buiten. Bekijk het maar als je je niet kan gedragen. Bijt hij niet, dan zou ik lekker met hem gaan spelen met een fleecetouw of iets dergelijks.
Je zou hem ook voor je de schuur in gaat kunnen afleiden door een handje snoepjes door de tuin te gooien. Ga die maar lekker zoeken.
Je zou hem ook voor je de schuur in gaat kunnen afleiden door een handje snoepjes door de tuin te gooien. Ga die maar lekker zoeken.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Geloof dat het meer in jullie onderlinge verhouding ligt . Hij heeft gewoon schijt aan je en totaal geen respect. Zou daar echt iets aan gaan doen en grenzen stellen. En niet gelijk naar binnen lopen maar heb de hele tuin achtervolgen. Jij claimt en niet hij.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Lanavandevledders
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweiler
persoonlijk had ik hem de allereerste keer dat hij mij dit flikte al eens stevig in zijn nekvel gepakt en hem even goed duidelijk gemaakt dat dit niet acceptabel is. punt.
zelfs Lana pak ik bij haar nekvel om haar even iets goed duidelijk te maken, als ze iets doet wat absoluut niet door de beugel kan,
dat maakt meer indruk dan schelden foei roepen of een tikje geven.
zelfs Lana pak ik bij haar nekvel om haar even iets goed duidelijk te maken, als ze iets doet wat absoluut niet door de beugel kan,
dat maakt meer indruk dan schelden foei roepen of een tikje geven.
- Jackira
- Zeer actief
Ik denk niet dat je af kunt gaan op een verhaal van iemand die het gedrag niet begrijpt. En hond kan best sneppen uit angst, ook als hij wel weg kan. Ik vind al die adviezen om stevig door te pakken wat vreemd als je alleen af kunt gaan op iemand die dingen benoemt terwijl je niet weet of de intentie van de hond wel goed wordt begrepen.Sandra&co schreef:Een bange hond rent niet naar je toe om je even snel te sneppen. Die blijft waar mogelijk uit je buurt. Je zult mij ook niet op een grote spin af zien rennen om deze even een klap te geven, brrr. Deze hond is gewoon grenzeloos (aan het worden) door gebrek aan opvoeding/begeleiding/begrip.Jackira schreef:Ik heb de indruk dat je vaak slaat met straffen terwijl je totaal z'n gedrag niet begrijpt. Hij snapt het waarschijnlijk niet meer en bijt uit angst. Want even bijten en gelijk weer weg en wegrennen als je je hand opheft komt niet zomaar.charley schreef:Vanaf De eerste dag doet hij dit al op deze smerige manier, gelijk flink door bijten. Ik heb hem toen gelijk een beste tik op de neus gegeven.Fotogravinnetje schreef: Mogelijk is het begonnen als spel, dat hij je uitdaagde als je uit de schuur kwam?
- runninggirl
- Zeer actief
Ja ik zou het ook zien als dat niet de tuin het probleem is maar de onderlinge verhoudingen. Dus niet verbieden te bijten maar flink aan de slag met regels en grenzen die gewoon opgevolgd moeten worden. Maar daarnaast ook vooral lekker trainen en elkaar leren begrijpen in de communicatie.bouvierpoedel schreef:Geloof dat het meer in jullie onderlinge verhouding ligt . Hij heeft gewoon schijt aan je en totaal geen respect. Zou daar echt iets aan gaan doen en grenzen stellen. En niet gelijk naar binnen lopen maar heb de hele tuin achtervolgen. Jij claimt en niet hij.
Ik weet niet wat jullie verder doen maar een cursus kan soms wel verhelderend werken als een docent jou kan aanwijzen wat je op welke manier aan je hond duidelijk kan maken. Als je te vaak moet corrigeren en er valt geen kwartje dan is er denk ik niet goed begrip over en weer wat jullie van elkaar willen.
- veertje
- Zeer actief
Jackira schreef:Ik denk niet dat je af kunt gaan op een verhaal van iemand die het gedrag niet begrijpt. En hond kan best sneppen uit angst, ook als hij wel weg kan. Ik vind al die adviezen om stevig door te pakken wat vreemd als je alleen af kunt gaan op iemand die dingen benoemt terwijl je niet weet of de intentie van de hond wel goed wordt begrepen.
Daar ben ik het zeker mee eens. Mijn antwoord is dan ook wel gebaseerd op hoe het hier verteld wordt. Zoals eigenlijk bij alle vragen hier kan je thuis niet kijken of het echt zo is zoals geschreven wordt.
Maar ik ga met je mee dat ik me hier ook afvraag in hoeverre het gedrag inderdaad is zoals hier geschreven wordt.
Daarom vroeg ik in het begin al of het uit speelsheid is of wat anders 

Even voor de duidelijkheid. Ik sla mijn hond niet maar heb hem nu in zijn hele leven 3 tikjes op de neus gegeven omdat hij mij tot bloedens aan toe open bijt. Bang is hij niet want waar ik ben is hij ook.Jackira schreef:Ik heb de indruk dat je vaak slaat met straffen terwijl je totaal z'n gedrag niet begrijpt. Hij snapt het waarschijnlijk niet meer en bijt uit angst. Want even bijten en gelijk weer weg en wegrennen als je je hand opheft komt niet zomaar.charley schreef:Vanaf De eerste dag doet hij dit al op deze smerige manier, gelijk flink door bijten. Ik heb hem toen gelijk een beste tik op de neus gegeven.Fotogravinnetje schreef: Mogelijk is het begonnen als spel, dat hij je uitdaagde als je uit de schuur kwam?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ruimte geven of niet zit niet eens zozeer in je handelen, maar in je houding, in wat je diep van binnen accepteert of juist niet. Dat heeft wel gevolgen voor hoe je reageert, maar de reactie an sich is niet wat maakt of je ruimte geeft of niet. Bij de ene mens die je 'nee' verkoopt, kun je gewoon door blijven zeuren, bij de ander laat je dat wel uit je hoofd, want die 'nee' verandert daardoor niet in een 'ja'. Sommige mensen zeggen 'nee', maar als je doorzet, kun je er best een praktisch 'ja' van maken. Dat laatste is wat Rico naar mijn idee bij jou voor elkaar krijgt. Jouw 'nee', jouw 'ik vind dit onacceptabel' mist overtuigingskracht. Bij jou is het 'ik vind het eigenlijk onacceptabel' (maar ik laat het stiekem onder bepaalde omstandigheden toch wel toe
) Dus daar zit onderhandelingsruimte in. Als jij het echt onacceptabel vond, en niet eigenlijk onacceptabel, dan zou Rico het wel uit z'n hoofd laten om er een spelletje van te maken en ermee door te gaan. Dan had hij allang geweten dat onder alle omstandigheden de baas niet gebeten wordt

Rico gromt er niet bij alleen heel hoog blafje.Sandra&co schreef:Daarom vroeg ik in het begin al of het uit speelsheid is of wat anders
Even een korte voorbeeld van als ik in de tuin zelf ben.
Rico rent naar buiten naar de schutting om zijn buurjonge te roepen (gaat dan piepen of deze is al buiten), buurjonge reageert en ze gaan dan samen langs de schutting rennen. Rico ziet dan mij en komt op mij af en rent langs mij heen, in een keer hapt/ snapt mij en rent dan verder om vervolgens met een hoog piepblafje mij aan tekijken. Dit herhaald zich een paar keer tot ik binnen ben. Daarna rent hij weer naar de schutting en gaat met de buurjonge verder piepen, rennen. Tijdens het happen gebeurt het dus regelmatig dat hij tot bloedens aan toe heeft gebeten, soms houd hij ook vast.
Als ik uit de schuur kom staat hij 9 van de 10 keer om de hoek te wachten, hapt dan en rent gauw weer weg om zich om te draaien en te gaan blaffen naar mij.
Binnen in huis is het echt een schatje, ligt het liefst tegen mij aan en wil de hele dag knuffelen. Rico slaapt op bed tegen mijn hoofd aan en ik krijg dan kusjes. Tijdens het wandelen houd hij mij alleen maar in de gaten en loopt keurig mee en negeerd alles en iedereen. Mijn ouders die hij elke dag ziet kunnen Rico niet uitlaten, hij loopt echt alleen met mij mee (probleem als ik ziek ben) en ziet hij me niet begint hij te piepen en gaat mij zoeken. Rico is echt niet bang voor mij anders had hij dit niet gedaan en hadden andere mensen het allang gezegd.
Wat ik met Rico doe: We spelen en wandelen veel samen aangezien ik niet werk en hele dagen thuis ben krijgt Rico alle aandacht. We hebben puppy en gehoorzaamheidscusrus gedaan (hij is de 11 1 jaar geworden) hiermee is Rico nu 9 weken klaar en we wacht nu tot Agility begint. Verder doen we hersenwerkjes, voertjes zoeken in en om het huis, samen spelen, spelen met de buurjonge (Jack van 10 maanden) en samen met zijn vriendin lange wandelingen maken.
Zo liggen we heel veel op de bank, deze foto is 3 dagen oud.

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Klinkt wel alsof Rico jou claimt en te veel bepaalt, eerlijk gezegd
-
- Zeer actief
hij probeert je te sturen en iets duidelijk te maken e gebruikt daar echt alle middelen voor , ik zou de plantenspuit of een waterpistool of iets dergelijks proberen , zodra de 1 ste tekenen er zijn.... en ik zou me zeker niet laten bijten, dan eerst hij de tuin uit voor ik er in ging, of hij kwam er zonder lijn helemaal niet meer in ...
- veertje
- Zeer actief
Ik zou dat hele gedoe met die andere hond al meteen afkappen. Te veel opwinding en gedoe en daar kan hij blijkbaar niet goed mee omgaan.
- dagmar88
- Zeer actief
Nanna schreef:Dat is ook claimgedrag, al zul je het begrijpelijk verwarren met liefdecharley schreef: ligt het liefst tegen mij aan en wil de hele dag knuffelen. Rico slaapt op bed tegen mijn hoofd aan en ik krijg dan kusjes. Tijdens het wandelen houd hij mij alleen maar in de gaten en loopt keurig mee en negeerd alles en iedereen. Mijn ouders die hij elke dag ziet kunnen Rico niet uitlaten, hij loopt echt alleen met mij mee en ziet hij me niet begint hij te piepen en gaat mij zoeken.
Ik zou wat meer afstand nemen. Slapen doet hij op zijn eigen plek en niet bij jou in bed. En hij hoeft echt niet heel de dag op je lip te zitten. Als hij in de tuin op een vervelende manier op je af komt ga je hèm eens dwingend achtervolgen ipv omgekeerd.

Ja. Ik denk dat hij een veel te grote rol heeft gekregen. Ze zijn blijer als hond dan als kruk.
Het klinkt alsof je erg aan hem hangt. De één zit het meer in dan de ander, maar dat geclaim is alleen maar opvullen van de ruimte die je zelf geeft.
Hij kan in de tuin ook kijken vanaf een kleedje.