Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat gebeurde er??
Moderator: moderatorteam
-
Persistence
- Zeer actief
Wat gebeurde er??
Ik zit nog met de bibbers hier, terwijl Victor inmiddels weer aan m'n voeten ligt.
Kwam net bij een vriend vandaan waar we een uurtje in de achtertuin hadden gezeten, het was vrij bewolkt toen. Hij heeft met een balletje gespeeld en er stond vers water waar hij ook van gedronken heeft.
Toen we in de auto naar huis reden (20 minuten) met de airco aan, dacht ik we gaan nog even een wandelingetje maken dus ik stopte. We moesten eerst een stuk aangelijnd lopen. Maar na een paar honderd meter begon hij steeds vreemder te lopen, sluipend. Ik dacht nog even dat hij een kat zag, maar toen begon hij heel raar te doen, zwalkend te lopen, hij zakte door zijn voorpoten en ging uiteindelijk liggen.
Probeerde of hij nog terug wilde lopen maar dat ging niet meer dus heb ik hem gedragen. Hij hijgde heel erg en kwijlde ook een beetje.
Totdat ik bij de auto was moest ik een paar keer stoppen en heb ik hem neergezet, maar hij leek wel dronken.
Een stukje voor de auto moest ik hem weer even neerzetten en toen liep hij godzijdank weer normaal. Ik stond al met m'n telefoon in m'n handen om de dierenarts te bellen. Toch besloten eerst die 3 minuten naar huis te rijden, en nu lijkt er niets meer aan de hand te zijn... Hij loopt goed, reageert normaal, tandvlees ziet er normaal roze uit, hij hijgt niet meer.
Ik dacht aan een zonnesteek, maar hij voelde niet bijzonder warm aan.
Wat kan dit geweest zijn? Ik ben me helemaal kapot geschrokken en dacht dat zijn laatste uur geslagen had.
Kwam net bij een vriend vandaan waar we een uurtje in de achtertuin hadden gezeten, het was vrij bewolkt toen. Hij heeft met een balletje gespeeld en er stond vers water waar hij ook van gedronken heeft.
Toen we in de auto naar huis reden (20 minuten) met de airco aan, dacht ik we gaan nog even een wandelingetje maken dus ik stopte. We moesten eerst een stuk aangelijnd lopen. Maar na een paar honderd meter begon hij steeds vreemder te lopen, sluipend. Ik dacht nog even dat hij een kat zag, maar toen begon hij heel raar te doen, zwalkend te lopen, hij zakte door zijn voorpoten en ging uiteindelijk liggen.
Probeerde of hij nog terug wilde lopen maar dat ging niet meer dus heb ik hem gedragen. Hij hijgde heel erg en kwijlde ook een beetje.
Totdat ik bij de auto was moest ik een paar keer stoppen en heb ik hem neergezet, maar hij leek wel dronken.
Een stukje voor de auto moest ik hem weer even neerzetten en toen liep hij godzijdank weer normaal. Ik stond al met m'n telefoon in m'n handen om de dierenarts te bellen. Toch besloten eerst die 3 minuten naar huis te rijden, en nu lijkt er niets meer aan de hand te zijn... Hij loopt goed, reageert normaal, tandvlees ziet er normaal roze uit, hij hijgt niet meer.
Ik dacht aan een zonnesteek, maar hij voelde niet bijzonder warm aan.
Wat kan dit geweest zijn? Ik ben me helemaal kapot geschrokken en dacht dat zijn laatste uur geslagen had.
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
- Aantal honden: 2
Re: Wat gebeurde er??
Kan hij een pad te pakken hebben gehad?
Lizzie heeft dit en met gehad en die had aan een pad gelikt
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Klinkt inderdaad als oververhitting. Heb je toevallig ook zijn slijmvliezen gecheckt?
Wat een schrik - fijn dat het nu weer beter gaat!
-
Persistence
- Zeer actief
Dat ga ik dus ook niet meer doen. Vanochtend hebben we een rustige wandeling gemaakt, en dus even in de tuin gezeten.Nanna schreef:Ben bang dat dat te heftig geweest is. Daar is het nu al veel te warm voor.Persistence schreef: Hij heeft met een balletje gespeeld
Zou hem met temperaturen boven de twintig graden overdag mooi kalm houden en dat balletje spelen in de schemering gaan doen, of 's morgens vroeg.
Je staat er nog van te kijken hoe snel een hond een hitteslag kan krijgen.
Ik merk wel van de afgelopen 2 dagen dat hij sneller hijgt buiten, niet dat hij zich ergens door laat weerhouden... Dat zal ik dan moeten doen.
Ik had inderdaad geen idee dat het zo snel teveel kon zijn.
Ik heb geen pad gezien, maar dat is niet onmogelijk gezien we 's ochtends altijd langs het water lopen. Maar dan zou daar niet een uur of 7 tussenzitten denk ik?Miezemuis schreef:Kan hij een pad te pakken hebben gehad?
- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Nee dan krijg je meteen een reactie. Wij hadden een pad in de tuin zitten. Ze trekken nu volgebs mij dus misschien daar ook in de tuin?Persistence schreef:Dat ga ik dus ook niet meer doen. Vanochtend hebben we een rustige wandeling gemaakt, en dus even in de tuin gezeten.Nanna schreef:Ben bang dat dat te heftig geweest is. Daar is het nu al veel te warm voor.Persistence schreef: Hij heeft met een balletje gespeeld
Zou hem met temperaturen boven de twintig graden overdag mooi kalm houden en dat balletje spelen in de schemering gaan doen, of 's morgens vroeg.
Ik merk wel van de afgelopen 2 dagen dat hij sneller hijgt buiten, niet dat hij zich ergens door laat weerhouden... Dat zal ik dan moeten doen.
Ik had inderdaad geen idee dat het zo snel teveel kon zijn.
Ik heb geen pad gezien, maar dat is niet onmogelijk gezien we 's ochtends altijd langs het water lopen. Maar dan zou daar niet een uur of 7 tussenzitten denk ik?Miezemuis schreef:Kan hij een pad te pakken hebben gehad?
-
Persistence
- Zeer actief
Ja gelukkig wel zeg. Ik ben blij dat ik nog niet zo ver op pad was.DeDiana schreef:Klinkt inderdaad als oververhitting. Heb je toevallig ook zijn slijmvliezen gecheckt?
Ik heb naar zijn tandvlees gekeken, dat was normaal roze, tong ook normale kleur. Kun je nog op andere manieren checken?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Gaat een hypo vanzelf over?Tara schreef:Klinkt me eerder als een hypo eerlijk gezegd.
Want zó achterlijk warm is het nou ook weer niet tenslotte.
Het is wel een plotselinge omschakeling van vrij koel naar behoorlijk warm
Lijkt me op zich wel een kans op oververhitting te vergroten?
- tycha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Smoothies
- Contacteer:
Bah, ik heb geen idee wat het geweest kan zijn. Maar in ieder geval fijn dat hij nu weer opgeknapt is. Je schrikt je rot 

Groetjes Marja
- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Aan Shira merkte ik vandaag ook dat ze minder kon dan anders. We gooien dagelijks wel met de bal buiten maar de laatste dagen wat meer omdat ze nu loops is en het de losloopwandelingen vervangt. Dus vaker en langer bal gooien. ik had ook nog niet aan de warmte gedacht totdat ik merkte dat ze zelf steeds ergens ging liggen als ze de bal had gehaald. Normaal doet ze dat niet.
Dus ik ga er nu ook rekening mee houden. Niet dat het al enorm warm is maar bij extra inspanning kan de warmte voor de hond toch teveel zijn denk ik.
Dus ik ga er nu ook rekening mee houden. Niet dat het al enorm warm is maar bij extra inspanning kan de warmte voor de hond toch teveel zijn denk ik.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Ik heb ook gewoon getraind vandaag, t was hier 25 graden en ja je merkt dat ze moeten omschakelen maar ik vind dit toch een heftige reactie op een kleine temperatuurverhoging. Ik neem aan dat ts de hond in de gaten houdt en ziet als ze t te ver doortrekken... bijv de lippen hoog optrekken met hijgen zodat je ook de hoektanden boven deels ziet of zwaar hijgen... zou t geen suikertekort zijn?Cleva schreef:Nee, maar als de baas blijft doen wat ze met 10 graden ook doet...Tara schreef:Ik vind dat ook geen temperatuur om oververhit door te raken.Nanna schreef:Het was hier vanmiddag 24 graden. Ik vind dat niet echt koel.Tara schreef:Klinkt me eerder als een hypo eerlijk gezegd.
Het is nou niet ineens dat het ineens tropisch warm is.
Blijft het feit dat er heel veel honden zijn die vandaag meer beweging hadden en deze klachten niet lieten zien. Mijn honden hebben ook geragd maar die hadden nergens last van en Hein is nogal een ijsbeertje.
Honden die makkelijk "door de hitte bevangen" worden missen vaak gewoon conditie. Door gebrek aan training of door een andere onderliggende reden.
Een gewoon gezonde jonge hond was vandaag niet door de hoeven gezakt.
Als het nu weer gewoon goed gaat en herhaling uitblijft hoef je niets te doen maar helemaal normaal is het ook niet.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Persistence
- Zeer actief
Er even vanuit gaande dat het door de temperatuur kwam, ben ik wel verbaasd dat dit al zo snel gebeurd en hou ik mijn hart vast voor de zomer.
Gister was hier warmer en hebben we een snuffelochtend op de kc gedaan met een proefles speuren en flyball, en 's middags en 's avonds nog een lange ronde gelopen en toen was er niets bijzonders aan de hand.
Vandaag had ik aanzienlijk minder met hem gedaan dan normaal op een dag, en toch gebeurde dit...
Hij is 5 jaar en heeft een goede conditie, althans hij loopt 2,5 uur per dag (los) en we fietsen ook weleens een stukje. Dat is normaal geen probleem, hij heeft veel energie.
Heb net een rondje gelopen, heel rustig aan en heb hem niet teveel laten rennen, want hij was nu ook snel buiten adem merkte ik.
Ik maak me toch wel zorgen.
Gister was hier warmer en hebben we een snuffelochtend op de kc gedaan met een proefles speuren en flyball, en 's middags en 's avonds nog een lange ronde gelopen en toen was er niets bijzonders aan de hand.
Vandaag had ik aanzienlijk minder met hem gedaan dan normaal op een dag, en toch gebeurde dit...
Hij is 5 jaar en heeft een goede conditie, althans hij loopt 2,5 uur per dag (los) en we fietsen ook weleens een stukje. Dat is normaal geen probleem, hij heeft veel energie.
Heb net een rondje gelopen, heel rustig aan en heb hem niet teveel laten rennen, want hij was nu ook snel buiten adem merkte ik.
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Kan het zijn dat hij last van maag/darmen hebben gehad?
Mijn teckel raakt helemaal van het padje als haar iets dwars zit. Incl met draaiende ogen door haar hoeven zakken, je denkt echt dat ze dood aan het gaan is
Inmiddels weet ik dat zo'n 'aanval' een voorbode is van braken/boeren en/of later diarree.
Mijn teckel raakt helemaal van het padje als haar iets dwars zit. Incl met draaiende ogen door haar hoeven zakken, je denkt echt dat ze dood aan het gaan is
Inmiddels weet ik dat zo'n 'aanval' een voorbode is van braken/boeren en/of later diarree.
-
Persistence
- Zeer actief
Dat is helaas meer regel dan uitzondering bij hem... hij wil vaak niet eten, waardoor beroerd voelen, gal spugen op lege maag etc.pioenroos schreef:Kan het zijn dat hij last van maag/darmen hebben gehad?
Mijn teckel raakt helemaal van het padje als haar iets dwars zit. Incl met draaiende ogen door haar hoeven zakken, je denkt echt dat ze dood aan het gaan is![]()
Dat deed hij vanochtend ook (maar dat is dus niet zo vreemd bij hem) maar daarna heeft hij wel gegeten, en zojuist ook weer.
Ik ben nu maar even bij zijn vorige baasjes aan het navragen hij hoe daar op warmte reageerde.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
Maar dat verschilt ook per hond. De één kan er beter tegen dan de ander, net als bij mensen.Tara schreef:Ik vind dat ook geen temperatuur om oververhit door te raken.Nanna schreef:Het was hier vanmiddag 24 graden. Ik vind dat niet echt koel.Tara schreef:Klinkt me eerder als een hypo eerlijk gezegd.
Het is nou niet ineens dat het ineens tropisch warm is.
Het is plotseling een stuk warmer, en honden zijn niet zo goed in grenzen aangeven.
Nilo kan er ook altijd al slechter tegen. Geen idee waarom, hij is gezond en in goede conditie maar zodra het +20C wordt en de felle zon schijnt heeft hij er ook snel last van. Het enige wat ik kan bedenken is dat zijn vachtstructuur minder isoleert dan die van de andere honden.
- ranetje
- Zeer actief
Dan toch maar even nakijken door de DA?Persistence schreef:Er even vanuit gaande dat het door de temperatuur kwam, ben ik wel verbaasd dat dit al zo snel gebeurd en hou ik mijn hart vast voor de zomer.
Kan morgen wel, maar ik zou dat toch doen denk ik.
Of op zijn minst even bellen en overleggen.
- mirthevaes
- Actief
- Mijn ras(sen): tibetaanse terrier
Ohh wat schrikken !
Ocharme ! Heel goed dat het nu beter gaat !
Ik heb geen idee wat er zou kunnen zijn sry , zou gewoon wat afwacten en als dit nog eens gebeurd zou ik ze is laten nakijken door de da
Ocharme ! Heel goed dat het nu beter gaat !
Ik heb geen idee wat er zou kunnen zijn sry , zou gewoon wat afwacten en als dit nog eens gebeurd zou ik ze is laten nakijken door de da
When i needed a hand , i found your paw <3
-
Cashel Vale
- Zeer actief
- Contacteer:
kleine temperatuur verandering???? Donderdag nacht nog nachtvorst en nu 24 C vind het nogal een verschil.
Groetjes Helma
http://www.cashelvale.nl
http://www.cashelvale.nl
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Gezien je verhaal denk ik toch aan een lichte hypo.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
T vroor hier donderdag niet overdag hoorCashel Vale schreef:kleine temperatuur verandering???? Donderdag nacht nog nachtvorst en nu 24 C vind het nogal een verschil.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Persistence
- Zeer actief
Als hij misselijk is dan maakt hij normaal een buighouding en gaat liggen, maar wankelt niet...? Wellicht nu in combinatie met warmte?
Zijn vorige baasje geeft aan dat hij daar geen last van de warmte had, hij vond het zelfs lekker om in de zon te liggen.
Ik hou even in de gaten hoe hij het nu verder doet en zonodig bel ik morgen de DA.
Hij is net een maandje geleden wel gecheckt maar je weet het maar nooit.
p.s. ik heb gekeken wat een hypo bij honden inhoud, maar ik herken in hem niet de symptomen van suikerziekte. Of kun je ook een eenmalige hypo hebben zonder suikerziekte te hebben? Hij knapte zelf op zonder dat ik hem iets te eten/drinken heb gegeven.
nog een p.s.: bedankt voor jullie meedenken!
Zijn vorige baasje geeft aan dat hij daar geen last van de warmte had, hij vond het zelfs lekker om in de zon te liggen.
Ik hou even in de gaten hoe hij het nu verder doet en zonodig bel ik morgen de DA.
Hij is net een maandje geleden wel gecheckt maar je weet het maar nooit.
p.s. ik heb gekeken wat een hypo bij honden inhoud, maar ik herken in hem niet de symptomen van suikerziekte. Of kun je ook een eenmalige hypo hebben zonder suikerziekte te hebben? Hij knapte zelf op zonder dat ik hem iets te eten/drinken heb gegeven.
nog een p.s.: bedankt voor jullie meedenken!
-
Jetski
- Zeer actief
Klinkt als extercise induced collapse.
Is jouw hond een border?
Onze bordercollie was ruim 1.5 toen hi jzn eerste eenzelfde als door jou omschnreven aanval kreeg na een wandeling en het gooien met een balletje. Niet eens veel of vaak.
Bij thuiskomst bleek zijn temperatuur veeeel te hoog. Hijgen en omvallen, niet meer kunnen lopen.
Hij was echt bijna dood toen..
Na koelen kwam hij weer bij en kon hij weer opstaan, maar het heeft maanden geduurd voor hij weer op zn oude conditie terug was.
Na allerlei onderzoeken bleek zo n aanval bij hem op te wekken te zijn door opwinding in zn kopje gecombineerd met lichamelijke inspanning. Bv spelletjes in combinatie met rennen achter de bal kon zn temp snel doen oplopen en krachtsverlies van zn spieren opwekken.
Buitentemperatuur was niet van invloed.
Hij heeft ook een oververhitting gehad tijdens vrieskou.
Rennen naast de fiets in de warmte was dan bv geen aanleiding voor oververhitting. (niet dat je dat moet doen natuurlijk, maar even als voorbeeld)
We hebben zn voeding aangepast(energierijke voeding hielp een hoop) en hebben er zn hele leven rekening mee gehouden. Hij is uiteindelijk ruim 14 geworden..
Uiteindelijk heeft hij het 3x in zn leven gehad.
Het probleem schijnt vaker bij bordercollies voor te komen.
Ik heb toendertijd nog een oproep in het bordercollie blad vd vereniging gedaan.
Toen ( ruim 16 jaar geleden) was er niet zoveel bekend, maar inmiddels geloof ik wel dat er specialisten bekend met het probleem zijn...
Is jouw hond een border?
Onze bordercollie was ruim 1.5 toen hi jzn eerste eenzelfde als door jou omschnreven aanval kreeg na een wandeling en het gooien met een balletje. Niet eens veel of vaak.
Bij thuiskomst bleek zijn temperatuur veeeel te hoog. Hijgen en omvallen, niet meer kunnen lopen.
Hij was echt bijna dood toen..
Na koelen kwam hij weer bij en kon hij weer opstaan, maar het heeft maanden geduurd voor hij weer op zn oude conditie terug was.
Na allerlei onderzoeken bleek zo n aanval bij hem op te wekken te zijn door opwinding in zn kopje gecombineerd met lichamelijke inspanning. Bv spelletjes in combinatie met rennen achter de bal kon zn temp snel doen oplopen en krachtsverlies van zn spieren opwekken.
Buitentemperatuur was niet van invloed.
Hij heeft ook een oververhitting gehad tijdens vrieskou.
Rennen naast de fiets in de warmte was dan bv geen aanleiding voor oververhitting. (niet dat je dat moet doen natuurlijk, maar even als voorbeeld)
We hebben zn voeding aangepast(energierijke voeding hielp een hoop) en hebben er zn hele leven rekening mee gehouden. Hij is uiteindelijk ruim 14 geworden..
Uiteindelijk heeft hij het 3x in zn leven gehad.
Het probleem schijnt vaker bij bordercollies voor te komen.
Ik heb toendertijd nog een oproep in het bordercollie blad vd vereniging gedaan.
Toen ( ruim 16 jaar geleden) was er niet zoveel bekend, maar inmiddels geloof ik wel dat er specialisten bekend met het probleem zijn...
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Ja dat kan, de onverwacht hogere temperatuur vergt dan nog even extra veel van een hond in actie.Persistence schreef: p.s. ik heb gekeken wat een hypo bij honden inhoud, maar ik herken in hem niet de symptomen van suikerziekte. Of kun je ook een eenmalige hypo hebben zonder suikerziekte te hebben? Hij knapte zelf op zonder dat ik hem iets te eten/drinken heb gegeven.
Onze heidewachtel is dat een paar keer overkomen dus die moesten we tegen zichzelf in bescherming nemen.
Bij jachthondenwedstrijden zijn er eens honden overleden en het advies was toen om altijd wat druivensuiker bij je te hebben.
Lichte hypo's kun je ook krijgen zonder diabetes.
- nachtvlinder
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Mengelmoes, kwart stabij
Onze hond heeft eic, onderzocht en gediagnostiseerd in Utrecht. Bij haar heeft de buitentemperatuur en omgeving juist heel veel effect. In de winter en aan het strand kun je van alles met haar doen, maar bij temperaturen rond de 20 graden en als er geen strand in de buurt is dan kunnen we wel wandelen, maar geen inspanning icm opwinding. Het lijkt trouwens wel erg veel op oververhitting, en bij eic raken de honden uiteindelijk ook oververhit. Daarom nemen wij als we iets gaan doen altijd water mee. Tevens een koelvest in de zomer aan wat goed effect heeft.
Het komt trouwens niet alleen bij border collies voor! Ze kunnen een dna onderzoek doen, maar dat heeft alleen zin als er labrador in je hond zit omdat alleen bij labradors bekend is waar op het dna de afwijking zit. (vertelden ze in utrecht) Er wordt wel steeds meer onderzoek naar gedaan.
Op youtube 'exercised induced collapse' invullen en daar staan filmpjes van honden die een aanval hebben.
De symptomen die je omschrijft lijken er wel erg op. Een groot deel van de dierenartsen zijn hier nog niet erg bekend mee.
Het komt trouwens niet alleen bij border collies voor! Ze kunnen een dna onderzoek doen, maar dat heeft alleen zin als er labrador in je hond zit omdat alleen bij labradors bekend is waar op het dna de afwijking zit. (vertelden ze in utrecht) Er wordt wel steeds meer onderzoek naar gedaan.
Op youtube 'exercised induced collapse' invullen en daar staan filmpjes van honden die een aanval hebben.
De symptomen die je omschrijft lijken er wel erg op. Een groot deel van de dierenartsen zijn hier nog niet erg bekend mee.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Vorige week is een hond van een kennis overleden aan oververhitting en de temperatuur was toen echt niet hoog buiten. Tijdens de training begon hij te kokhalzen en zijn ze gelijk naar de dierenarts gereden, waar de hond een temperatuur van 43,6 bleek te hebben en gelijk aan het infuus is gelegd en gekoeld is. Ondanks dat ze de temperatuur goed kregen was hij 3u later dood.... nog geen 3 jaar oud. Verklaring van de dierenarts was dat hij verkeerd zou ademhalen in zijn drift waardoor temperatuur zou oplopen.
Hij heeft verder geen sectie laten verrichten dus het is niet duidelijk of er nog een onderliggende oorzaak is (wat ik wel vermoed), maar buitentemperatuur zegt dus niet alles over de mogelijkheid tot oververhitting.
Hij heeft verder geen sectie laten verrichten dus het is niet duidelijk of er nog een onderliggende oorzaak is (wat ik wel vermoed), maar buitentemperatuur zegt dus niet alles over de mogelijkheid tot oververhitting.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Vorige week was het natuurlijk nog helemaal niet warm. Idd zeer waarschijnlijk secundaire oorzaak. Heb clubgenoot gehad met hond die ook steeds een oplopende temperatuur had. Bleek dat hij door vergrootte amandelen niet goed kon ademen bij inspanning. Die zijn toen verwijderd en probleem was overInge schreef:Vorige week is een hond van een kennis overleden aan oververhitting en de temperatuur was toen echt niet hoog buiten. Tijdens de training begon hij te kokhalzen en zijn ze gelijk naar de dierenarts gereden, waar de hond een temperatuur van 43,6 bleek te hebben en gelijk aan het infuus is gelegd en gekoeld is. Ondanks dat ze de temperatuur goed kregen was hij 3u later dood.... nog geen 3 jaar oud. Verklaring van de dierenarts was dat hij verkeerd zou ademhalen in zijn drift waardoor temperatuur zou oplopen.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik heb helaas ervaring met zowel oververhitting als hypo’s
Hypo’s door een tumor in de alvleesklier
Oververhitting tijdens werk in extreem hoge temperaturen en met vooral te weinig water waardoor hittestapeling optrad en niet meer te corrigeren was.
Jouw beschrijving doet me het meeste denken aan een hypo. Was bij mijn hond destijds helaas enkel meetbaar op moment van zwalken. Hij trok (zeker in de begin fase) snel bij waardoor het een uur later bij de dierenarts niet meetbaar was.
Hypo’s door een tumor in de alvleesklier
Oververhitting tijdens werk in extreem hoge temperaturen en met vooral te weinig water waardoor hittestapeling optrad en niet meer te corrigeren was.
Jouw beschrijving doet me het meeste denken aan een hypo. Was bij mijn hond destijds helaas enkel meetbaar op moment van zwalken. Hij trok (zeker in de begin fase) snel bij waardoor het een uur later bij de dierenarts niet meetbaar was.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
toch is dat enkel als ze er gevoelig voor zijn zoals mijn Baudi was (en dan nog was het een combinatie van ineens warm weer (+30), weinig water voorhanden en hard werken (zoeken, speuren, springen etc, intensief) en ja weinig water, ik had voldoende meegenomen in mijn auto maar werd door de organisatie verzocht om lopend naar de diverse locaties te gaan en daar was door de organisatie geen water voorzien helaasNanna schreef:Ben bang dat dat te heftig geweest is. Daar is het nu al veel te warm voor.Persistence schreef: Hij heeft met een balletje gespeeld
Tegenover die ervaring staat ook dat ik in 2015 in maart met vorst hiervandaan twee honden mee nam naar Los Angeles en daar was het 30+, vanaf de tweede dag daar hebben we gewoon demo's gegeven zonder dat een van de 2 meegenomen honden ergens last van had, wel met voldoende water aanwezig (oa dockdive zwembad
Afgelopen weekend heb ik beide dagen intensief getraind (voorbereiding keuring over 5 weken) zonder enig probleem
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
met Ace hebben we toen er uiteindelijk na een jaar en diverse van dat soort momenten verder toch een verdenking van een insulininoom was wat dus die hypo's zou veroorzaken zelfs in Wageningen testen gedaan, nuchter, eten etc en ook daar kwam het niet uit bij hem op dat moment, in de begin fase was het echt de combinatie met inspanning die het veroorzaakte en inderdaad, je bent snel geneigd wat te voeren waardoor het ook al niet meer meetbaar is bij de dierenartsTara schreef:Ik heb het ook een keer meegemaakt tijdens een normale lange boswandeling. Het was niet eens heel warm, jonge hond, uitstekende conditie... Die begon ook ineens te zwalken en raar te doen. We hebben er toen gelijk een handje trainertjes ingestopt en ik ben rechtstreeks naar de dierenarts gegaan (daar zat een half uur tot een uur tussen trouwens, we moesten eerst nog naar de auto lopen). Bloedonderzoek liet niks meer zien, dus naar alle waarschijnlijkheid was dat toen ook een hypo. Het voordien en nadien nooit meer voorgekomen. Zeg maar waar het vandaan komt.crutz schreef:
de enige keer dat we het direct hebben kunnen meten was toen ik niets gevoerd heb en om 1 uur snachts de hond in de hypo in de auto gestopt heb en naar de dierenarts gereden ben en direct bloedonderzoek geeist heb
-
Persistence
- Zeer actief
Bedankt voor jullie reacties!
Heb de dierenarts vanochtend gebeld en ze zeiden je kan langskomen, dan kunnen we zijn reflexen testen maar dat kan ik zelf ook. Ze vonden het niet nodig om meteen onderzoek te doen, eerst maar even aankijken of hij verder afwijkend gedrag heeft. Vandaag gelukkig geen gekke dingen meer gezien.
Victor is trouwens een raszuivere schotse collie korthaar, dus geen border collie of labrador genen. Maar ik heb wat filmpjes op YouTube opgezocht en ik zag ook een whippet die het had.
Komt overigens niet echt overeen met wat Victor gister had, die kon echt niet meer op zijn poten blijven staan.
Het lijkt erg op dit filmpje: (het is geen leuk filmpje en geluid zacht want de vrouw raakt volkomen in paniek)
Het lijkt inderdaad op een zonnesteek of hypo. Ik ga er in ieder beter op letten als het warm is en hoop dat het een eenmalig iets is. Fietsen laat ik voorlopig maar even achterwege.
Heb de dierenarts vanochtend gebeld en ze zeiden je kan langskomen, dan kunnen we zijn reflexen testen maar dat kan ik zelf ook. Ze vonden het niet nodig om meteen onderzoek te doen, eerst maar even aankijken of hij verder afwijkend gedrag heeft. Vandaag gelukkig geen gekke dingen meer gezien.
Victor is trouwens een raszuivere schotse collie korthaar, dus geen border collie of labrador genen. Maar ik heb wat filmpjes op YouTube opgezocht en ik zag ook een whippet die het had.
Komt overigens niet echt overeen met wat Victor gister had, die kon echt niet meer op zijn poten blijven staan.
Het lijkt erg op dit filmpje: (het is geen leuk filmpje en geluid zacht want de vrouw raakt volkomen in paniek)
Het lijkt inderdaad op een zonnesteek of hypo. Ik ga er in ieder beter op letten als het warm is en hoop dat het een eenmalig iets is. Fietsen laat ik voorlopig maar even achterwege.
- ranetje
- Zeer actief
In dat filmpje zie ik mijn eerste Griffon Rana terug.
Ook met oververhitting tijdens veldwerk.
Die heb ik toen pardoes in de sloot gezet (poten koud maken, niet het hele lijf).
Deze korthaar en mijn hond waren flink aan het rennen.
Was dat bij jouw hond ook zo?
Ook met oververhitting tijdens veldwerk.
Die heb ik toen pardoes in de sloot gezet (poten koud maken, niet het hele lijf).
Deze korthaar en mijn hond waren flink aan het rennen.
Was dat bij jouw hond ook zo?